سایر منابع:
سایر خبرها
حکومت عدالت محور علی(ع)، الگویی برای جامعه اسلامی
و مناقب والای حضرت علی(ع) از زبان ما انسان های عادی بر نمی آید و همگان و حتی دشمنان آن حضرت، به عجز و ناتوانی در بیان اوصاف و خصائص آن حضرت اعتراف نموده اند. مقام و منزلت آن حضرت در مرتبه ای از عظمت و بزرگی قرار دارد که تنها شخصی همچون رسول خدا(ص) که به اسرار وجودی عالم آگاه است می تواند در وصف شخصیت آن حضرت سخن گوید. رسول خدا(ص) در مورد شناخت آن حضرت می فرمایند: ای علی ! خداوند متعال را نشناخت ...
تحول در اندیشه و تفکر افلاطون
ملاحظه می شود. در نظام سیاسی جمهور هیچ توجهی به قانون نمی شود و اساساً نیازی به قانون نیست؛ زیرا در رأس این نظام فیلسوفی قرار دارد که به دلیل دستیابی به عقل کلی و معرفت به ایده ها، گمان می شود توانایی سازماندهی امور شهر را بر اساس عقل خود مطابق با الگوهای عالم ایده ها دارد. این توانایی موجب می شود که هیچ چیزی از جمله قانون نتواند قدرت فیلسوف شاه را محدود کند؛ زیرا مشروعیت زمامداری او ...
نسبت زبان با وجود و حقیقت
دمیورژ الهی به زندگان جاوید (هستی معقول؛ عالم ایده ها) همچون برین الگوی آفرینش می نگرد و جهان را بر الگوی آن ها می سازد، قانون گذار نیز برای ساختن نام هایی که بنا به طبیعت از آنِ چیزها هستند ، باید به خود نام چنان که هست 34یا ایدۀ نام 35چشم بدوزد و آن را در صداها و هجاها قرار دهد (همان: 698و700؛ 389d-e, 390a, 390e). بدین ترتیب می بینیم که افلاطون ساخت و قوام زبان را بر اساس هستی شناسی ایده ها ...
تفسیرآیات 94-99 سوره مائده
...، و نیز اهل عالم بشنیدن اسم آن و به گفتگوی از آن و رفته رفته نزدیک شدن و دیدن آن و توجه بسوی آن هدایت شوند. خدای تعالی قریب به این وجه را در آیه (ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکا و هدی للعالمین ) ذکر فرموده و ما قبلا در جلد سوم عربی ، این کتاب در تفسیر آن مطالبی که برای روشن شدن ذهن خواننده موثر است گذراندیم ، و نظیر آن کلام در معنای قیام در شهرالحرام می آید، چه شهر حرام نیز مایه قوام ...
عدم گرایش تمدن نوین اسلامی به سلطه سخت و نرم
تعاملات انسانی براساس کرامت ، اخلاق ، عدالت و حقوق مدنی ، توأم با کاهش تزاحمات و تعارضات اجتماعی. البته باید توجه داشت، عدالت در بطن حقوق مدنی و ابزارها و نهادهای وابسته به آن قرار دارد و اشاره مستقل به آن، به جهت اهمیت فوق العاده آن است. 2٫ شکل گیری سطح خوبی از بسترهای مساعد مادی و معنوی به منظور رشد، کمال و تعالی روحی آحاد جامعه و رفع بخش مهمی از موانع در این عرصه. نباید از نظر دور داشت که ...
معجزه ای به نام علی (ع): امام علی در بیان استاد محمد تقی جعفری
این چنین خطاب را جز چون او بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق چنان بود که معقول در میان محسوس ، لاجرم چون با دیده بصیرت عقل مدرک اسرار گشت همه حقایق را دریافت و دیدن حکم داد و برای این بود که گفت : لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا ( اگر پرده برداشته شود ، بر یقین من افزوده نگردد ) . هیچ دولت آدمی را زیادت از ادراک معقول نیست ، بهشتی که به حقیقت آرسته باشد به انواع زنجبیل و سلسبیل ادراک معقول است و ...
تهران| تحقق شعار سال مستلزم حمایت دولت از شرکت های تولیدی نیمه تعطیل است
مهم مؤمن در چارچوب اسلام اظهار داشت: نخستین ویژگی عقل است که تمامی اعمال آدمی باید برگرفته از اندیشه و تفکر باشد. وی سپس بیان کرد: : آبرو، صداقت توجه به آیات قرآن و تدبر در آن در کنار خواندن و تلاوت این راهنمای الهی از دیگر ویژگی های فرد مؤمن است، و در این رابطه باید گفت که نباید خود را معیار حق بدانیم. امام جمعه شهریار افزود: شناخت آل پیامبر(ص) و ولایت آن ها و رعایت حقوق ...
در آمدی مفهومی و معنایی بر نظام "جمهوری اسلامی"
سرچشمه می گیرد . (صحیفه نور، ج 3، ص 65) اسلام یک حکومتی است که یک جنبه اش حکومت سیاسی است و یک جنبه اش حکومت معنوی . (صحیفه نور ، ج 5، ص 108) همچنین امام با توجه به شناخت طولانی که استعمار انگلستان از سوابق ضداستعماری روحانیت در ایران و عراق داشت، ریشه کنی شریعت از حیطه سیاست را در صدر برنامه های خود قرار داد و این مهم می بایست به دست رضاخان انجام می شد. امام با درک عمیقی که از اوضاع و ...
بررسی ارتباط علم (نظر) و عمل در حکمت اشراق سهروردی بر اساس مدل فلسفه به مثابه روش زندگی پی یر آدو
ناطقه که به توسطِ کثرتِ ریاضات و مجاهدات و اشتغال در امور روحانی حاصل می شود و این همان حکمت است (همان ، ج2 ، ص276). بنابر این، از نظر سهروردی ، عقلِ نظری و فلسفۀ استدلالی در حکمتِ اشراق تنها در پرتوی انجام ِریاضات و تلاشِ عملی معنا می یابد. در مکتبِ اِشراق ، حکمتِ بحثی (فلسفۀ نظری) و حکمتِ عملی را می توان دو قطبِ یک فعالیتِ فلسفی دانست که در هماهنگی و پیوستگی با یک دیگر سالکِ اشراقی را برای اتصال ...
شکل گیری مفهوم قدرت نرم نشانه تغییر از مادی گرایی به معناگرایی است/ محوریت گفتمان ایرانی- اسلامی در بحث ...
آن اشاره کرده اند اما مورد چهارم، نگاه متفاوت نخبگان ایرانی است که من در اینجا این تفاوت را نفهمیدم. سیمبر سوق دادن بحث نظریه پردازی ایشان را به سمت گفتمان ایرانی-اسلامی پیشنهاد داد و اظهار کرد: گفتمان امروزی در بحث معناداری از دو جبهه سکولارهای غربی و اسلام تکفیری وهابی مورد حمله قرار گرفته اما گفتمان ایرانی- اسلامی بیشتر در حوزه معرفت شناختی که ترکیب عقل و شریعت را در معناداری محور ...