سایر منابع:
سایر خبرها
متن کامل کتاب زندگانی امام جعفر صادق (ع): سید جعفر شهیدی
مدرسین می گویند: حدثنی جعفر ابن محمد و در همه جا از عظمت دریای پهناور علم جعفر بن محمد علیه السلام گفتگو می نمایند بر حسادتشان اضافه می گردید. در آن زمان شهر کوفه مرکز مهم تجاری و مهد صنعت به شمار می رفت و از ایرانیان غیرمسلمان چهار هزار نفر در کوفه مشغول کسب و تجارت بودند و در بین مردم سرزمین های دیگر و مهاجرین نیز افراد بسیاری که دارای عقاید فاسد بودند وجود داشت و همه آنان منتظر فرصتی بودند که ...
آتش سوزی این بار در پلدختر/ فرماندار: آتش مهار شد/ تقاضا داریم بالگرد آب پاش در استان مستقر شود
این است که یک بالگرد ویژه ی آتش نشان یا آب پاش در استان لرستان مستقر شود . ترابی نژاد تشریح می کند: لرستان به خاطر این که شرایط جغرافیایی آن به گونه ای است که هکتارها جنگل دارد و برخی از مناطق جنگلی اش صعب العبور هستند نیاز است پیگیری شود که یک بالگرد آب پاش به صورت دائم در استان لرستان مستقر شود . گفتنی است در سالهای اخیر با پیگیری های انجام شده یک فروند بالگرد هلال احمر به صورت دائمی در فرودگاه خرم آباد مستقر شده است. هنوز مساحت هکتار سوخته شده در شهرستان پلدختر اعلام نشده و البته اعلام آن بردوش اداره منابع طبیعی استان است. ...
انتخاب سخت اقتصاد ایران
خللی به پیش رود، ما در فصل پایانی سال جاری شاهد لغو تمامی تحریم های اقتصادی زیر چهار سرفصل تجارت، تکنولوژی، مالی و انرژی خواهیم بود. در این صورت، سال 1395 را بدون وجود هرگونه تحریم اقتصادی آغاز خواهیم کرد. لذا می توان امیدوار بود که با نگاه خوش بینانه، نتایج عملی لغو تحریم ها در سال آینده اقتصاد ایران خود را نشان دهد. بنابراین، برای صحبت از اینکه در آینده اقتصاد ایران چه اتفاقاتی ممکن است روی دهد ...
امکانات کنترل آتش سوزی جنگل در لرستان فراهم شود
مستمر نیست، ممکن است سال آینده امکان فعالیت در این حوزه را نداشته باشیم. وی با اشاره به ناکافی بودن اقدامات انجام شده در حوزه مراقبت از جنگل ها، افزود: اگر جنگل ها عرصه های ملی هستند ضرورت دارد طرح حفاظت از آن ها هم به صورت ملی دنبال شود. رئیس اداره جنگلِ اداره منابع طبیعی استان لرستان، اظهار داشت: در حال حاضر در سطح کشور برای صیانت از جنگل ها با کمبود 10 هزار نیرو مواجه هستیم ...
مهار آتش سوزی جنگل های جنوب لرستان/ بهشت کوه جهنم سنجاب ها شد
مهر نوشت: قدرت اله ترابی نژاد شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان پلدختر اظهار داشت: این آتش سوزی که از ساعت 21 یکشنبه شب در منطقه میانکوه غربی شهرستان پلدختر به وقوع پیوست پس از 25 ساعت مهار شد. وی افزود: در این آتش سوزی بخشی از جنگل و مراتع این منطقه طعمه حریق شد که با تلاش نیروهای مردمی و اداره منابع طبیعی، هلال احمر، محیط زیست، جهاد کشاورزی، با وسایل ابتدایی بیل، شاخ ...
جنگل های شهرستان پلدختر همچنان در آتش می سوزد
تاکنون جنگل ها و مراتع شهرستان های لرستان یکی پس از دیگری طعمه حریق شد که به دلیل صعب العبور بودن منطقه و کمبود امکانات بخشی وسیعی از جنگل های این استان به خاکستر تبدیل شد. هوشنگ بازوند استاندار لرستان در نشست روز خبرنگار با بیان اینکه از ابتدای سال 94 تاکنون هزار و 714 هکتار از جنگل ها و مراتع استان دچار آتش سوزی شده است، گفت: به طور متوسط سالیانه دو هزار و 600 هکتار از اراضی لرستان آتش می گیرد و این در حالی است که 70درصد استان کوهستانی است و هیچ امکاناتی وجود ندارد. ...
اماواگرهای حفاظت از جنگلهای قلب زاگرس/ آمار آتش سوزی هاواقعی نیست
.... محمدیان عنوان داشت: در سال گذشته 400 هزار نهال تولید شده که بر اساس قرارداد به ازای هر نهال مبلغ 1700 تومان به تولیدکنندگان پرداخت شده است. از یک میلیون و 217 هزار هکتار جنگل، تقریباً نیمی از آن دچار پدیده خشکیدگی شده اندو در حدود 22 هزار هکتار از این حجم، شاهد خشکیدگی 75 تا 100 درصد هستیم رئیس اداره جنگلِ اداره کل منابع طبیعی استان لرستان با اشاره به اینکه در بحث ...
آتش سوزی اینبار سراغ جنگلهای پلدختر رفت / آتش بهشت کوه را جهنم کرد
جنگل ها و مراتع بهشت کوه منطقه کرکی در شهرستان پلدختر باگذشت 16 ساعت همچنان در آتش می سوزند تا زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی منطقه براثر تبعات این آتش سوزی از بین برود. به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛ دو هفته از آخرین آتش سوزی جنگل ها و مراتع پیر مار و گردکانه منطقه کرکی [...] جنگل ها و مراتع بهشت کوه منطقه کرکی در شهرستان پلدختر باگذشت 16 ساعت همچنان در آتش می سوزند تا زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی منطقه براثر تبعات این آتش سوزی از بین برود. به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛ دو هفته از آخرین آتش سوزی جنگل ها و مراتع پیر مار و گردکانه منطقه کرکی پلدختر نگذشته که منطقه ای دیگر در کرکی دچار حریق شد. شعله های آتش در مرداد ماه که به خرما پزان معروف است این بار به جنگل های منطقه کرکی در شهرستان پلدختر آمده و همچنان ادامه دارد تا طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه را به خاکستر مبدل سازد و به پیش می رود و داغ دل طبیعت زاگرس میانی را بیشتر کرده است. آسمان آبی منطقه کرکی بر اثر دود ناشی از سوختن جنگل ها و مراتع بهشت کوه خاکستری شده است. گرمای هوای شهرستان پلدختر این روزها به 55 درجه می رسد با این حال نیروهای مردمی و منابع طبیعی در ارتفاعات بهشت کوه در حال اطفای حریق هستند و نیروهای امدادی از سایر مناطق به منطقه اعزام شده است. فرماندار پلدختر گفت: جنگلها و مراتع بهشت کوه منطقه کرکی از توابع این شهرستان ساعت 21 شب گذشته آغاز شده و همچنان با گذشت 16 ساعت همچنان ادامه دارد. قدرت اله ترابی نژاد ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان پلدختر، افزود: به محض اطلاع از آتش سوزی نیروهای مردمی به همراه نیروهای منابع طبیعی به منطقه اعزام و در حال خاموش کردن آتش هستند ولی تا کنون موفق به مهار آتش نشده اند. وی گفت: نیروهای امدادی از استان و سایر شهرستان ها هم در حال اعزام به منطقه هستند و امیدواریم تا ساعت های آینده آتش مهار شود. ترابی نژاد وجود بالگرد با توجه به صعب العبور بودن منطقه را ضروری دانست و افزود: با توجه به این که منطقه سخت گذر است و تا رسیدن به محل آتش سوزی سه تا چهار ساعت باید در هوای گرم و طاقت فرسای منطقه پیاده روی کرد این امر توان نیروهای کمکی و امدادی را تحلیل می دهد که با توجه به مسائل از مدیریت بحران استان برای مهار آتش سوزی درخواست بالگرد شده است. وی کمبود امکانات اطفای حریق را از مشکلات در خاموش کردن آتش عنوان کرد و گفت: علت آتش سوزی در دست بررسی است اما به احتمال قوی منشا انسانی در این امر دخیل بوده است. وی میزان و وسعت آتش سوزی و خسارات وارده به محیط زیست و منابع طبیعی را به آینده و بعد از مهار آتش سوزی موکول کرد و افزود: وسعت آتش سوزی تاکنون نامعلوم است و پس از اطفای حریق، وسعت منطقه خسارت دیده مشخص و اعلام می شود. بنابراین گزارش آتش سوزی های گسترده در جنگلها و مراتع استان لرستان در حالی رخ می دهد که طی چهار سال اخیر بخش عمده ای از عرصه های جنگلی استان به دنبال آتش سوزی های متعدد از دست رفته است. مطابق آمار اعلامی از سوی استاندار لرستان در سال 90 شش هزار و 842 هکتار، در سال 91 حدود هزار و 256 هکتار، در سال 92 حدود دو هزار و 619 هکتار و طی سال گذشته نیز 581 هکتار از جنگلهای استان دچار آتش سوزی شده اند. همچنین میزان خسارت به جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی طی امسال را هزار و 714 هکتار بوده تا به طور میانگین سالانه دو هزار و 600 هکتار از جنگلهای استان دچار آتش سوزی شوند. این سخنان در حالی مطرح می شود که وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه های جنگلی و مرتعی، چرای بی رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه 12 هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود. مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان 90 درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد. بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی احتیاطی گردشگران و آتش زدن پس چر مزارع از عوامل آتش سوزی ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است. این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است. استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است. همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد. درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
جنگل ها و مراتع شهرستان پلدختر طعمه حریق شد
خسارت وارد کرده است که بعد از مهار آتش سوزی میزان خسارات وارده مشخص و اطلاع رسانی می شود. ترابی نژاد تصریح کرد: به علت گستردگی آتش در جنگل ها و مراتع بهشت کوه منطقه کرکی شهرستان پلدختر و صعب العبور بودن منطقه برای مهار آتش از مدیریت کل بحران استان لرستان درخواست بالگرد شده است. وی گفت: علت آتش سوزی تاکنون مشخص نشده و در دست بررسی است اما به نظر می رسد منشأ این آتش سوزی ...
تهران است و یک چنارستان!
موجود در ابتدا حدود 60 هزار چنار در دو طرف خیابان و در دوردیف کاشته شد. اما در حال حاضر تعداد چنارها بشدت کم شده، طبق برخی تخمین ها حدود 11 هزار و برخی دیگر حدود 6000 هزار اصله درخت در این خیابان وجود دارد . کسی چنارها را ندید با گذشت زمان هر چقدر که ظاهر تهران عوض شد و خیابان هایش شلوغ تر و هوایش آلوده تر، حال چنارها هم کم کم رو به وخامت گذاشت. اتفاقی که این عضو شورای شهر ...
تقدیر استاندار لرستان از فرماندار کوهدشت در مهار آتش سوزی
به گزارش خبرنگار میرملاس ؛ استاندار لرستان در نشست فرمانداران استان که عصر دیروز در استانداری برگزارشد با اشاره به آتش سوزی بخشی از جنگلهای شهرستان کوهدشت گفت : فرماندار کوهدشت و تیم مدیریتی شهرستان با دست خالی ، صادقانه و با تمام توان به جنگ آتش رفته و آنرا مهار کردند.وی افزود : [...] به گزارش خبرنگار میرملاس ؛ استاندار لرستان در نشست فرمانداران استان که عصر دیروز در استانداری برگزارشد با اشاره به آتش سوزی بخشی از جنگلهای شهرستان کوهدشت گفت : فرماندار کوهدشت و تیم مدیریتی شهرستان با دست خالی ، صادقانه و با تمام توان به جنگ آتش رفته و آنرا مهار کردند. وی افزود : از فرماندار کوهدشت صمیمانه تشکر کرده و افتخار می کنم به تیمی که با مدیریت جهادی و دستان خالی پای کار بودند. بازوند افزود: امیدوارم همه مدیران با همکاری و همراهی فرمانداران بتوانند در جهت پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها از همه امکانات و منابع به نحوه احسن استفاده کنند . استاندار لرستان گفت : آتش سوزی در کوهدشت 8 برابر وسیع تر از آتش سوزی در ایلام بود درحالیکه برای خاموش کردن آتش سوزی ایلام سه استان بسیج شده بودند اما در کوهدشت با امکانات و نیروی کمتر ولی با سرعت بیشتری مهار گردید. وی همچنین از الزام دستگاههای امنیتی و تخصصی به شناسایی علل و عوامل این آتش سوزی اشاره و گفت : دستگاههای تخصصی و امنیتی و همچنین ستاد مدیریت بحران موظف شده اند در اسرع وقت عوامل بروز آتش سوزی اخیر در کوهدشت را شناسایی و اعلام نمایند ، همچنین ستاد مدیریت بحران راهکارهای آگاهی بخش به مردم برای همراهی در پیشگیری و مهار این گونه آتش سوزی ها را ارائه نمایند. درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
داغ 2600 هکتاری بلوطستان/ قلب زاگرس خاکستر می شود
دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان 90 درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد. بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی احتیاطی گردشگران و آتش زدن پس چر مزارع از عوامل آتش سوزی ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است. خسارت آتش سوزی جنگلها در میان اظهارات متناقض مسئولان ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
95 درصد آتش سوزی جنگل ها مربوط به بی احتیاطی عامل انسانی است
اهمیت است. جلالی با بیان اینکه سالانه 30هزار هکتار از منابع طبیعی کشور از تصاحب غیرمجاز جلوگیری می شود، گفت: این امر نشان دهنده این است که یگان حفاظت منابع طبیعی کشور و سازمان جنگل ها با وجود محدودیت هایی که دارند مناطق حساس را رصد می کنند. وی خاطرنشان کرد: در 4 ماه ابتدایی سال جاری 5 هزار فقره به مساحت 11 هزار و 243 هکتار رفع تصرف شده و از تخریب عرصه ها جلوگیری شده است. معاون وزیر ...
مدیرکل منابع طبیعی لرستان در تلگرام: امکان پرواز بر فراز جنگل های کوهدشت وجود نداشت
لرستان به عنوان یکی از سه استان اول کشور در آتش سوزی جنگل ها، طی هفته گذشته شاهد حریقی به وسعت نزدیک به هزار هکتار از جنگل ها و مراتع بلوط کوهدشت بود. بعد از وجود سیل در مناطقی از استان، حضور ریزگردها، خشک سالی سطح وسیعی از مراتع و کشتزارها، خشک شدن رودخانه کشکان و ... این بار آتش به جان جنگل های بلوط، این نماد استواری و مقاومت مردم زاگرس نشین افتاد و بخش زیادی از طبیعت بکر منطقه و ...
بررسی آسیب های مادی شدن تلاوت/ توصیه پیشکسوت قرآنی به گروه های تواشیح/ کدام قاری فضیل ابن عیاض را دگرگون ...
اندرکاران ایکنا به آن پرداخته اند، امیدوارم از این به بعد سایر موضوعات مشابهی که می تواند در ارتقاء افکار و اعمال جامعه قرآنی مؤثر واقع شود در دستور کار این خبرگزاری قرار گیرد و با دعوت از صاحب نظران قرآنی و علما و اساتید دانشگاه بتوانیم نگرشی که نسبت به قرآن در جامعه ما از دیرباز وجود داشته است در برخی ابعاد تغییر دهیم. وی تصریح کرد: هنوز هم ما در بسیاری از سریال ها و فیلم ها شاهد این هستیم که ...
آیا توافق هسته ای به داد جنگل ها می رسد؟
سلامت نیوز :روزهای پایانی هفته گذشته با هجوم دوباره آتش به جنگل های ایران همراه بود. تنها در یک مورد، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع منطقه دالاب کش ماهور کوهدشت در استان لرستان تاکنون باعث نابودی 6 هزار هکتار از عرصه های طبیعی این منطقه شده است. این در حالی است که پیشتر فرمانده عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه از عملیاتی شدن سیستم اطفای حریق کاملاً بومی روی هواپیمای ایلوشین 76 در مهار آتش سوزی جنگل ...