سایر منابع:
سایر خبرها
شفقنا - نشست علمی جایگاه مصلحت در فقه شیعه با حضور دکتر داوود فیرحی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد حوزه و دانشگاه و دکتر سیدعلی میرموسوی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم برگزار شد. در این نشست که روز یکشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، اساتید مفهومی از مصلحت و فقه را بیان کردند و به تبادل نظر میان کاربرد و چگونگی استفاده از مصلحت در نظام سیاسی، حکومتی و ...
علمیه قم ، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار می شود، امام موسی صدر و گفتمان مشترک ادیان است... در تبیین این موضوع، مهم ترین مستند ما آیۀ شریفه ای می تواند باشد که در آن اهل کتاب به گرایش به سوی کلمه ای مشترک که همان عبادت و پرستش خداوند است، دعوت می شوند: قُلْ یا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللهَ وَلَا نُشْرِکَ بهِ شَیئًا وَلَا ...
کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِی ، (آل عمران/164)، خداوند اولین کار پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را خواندن قرآن برای مردم تعیین کرده اما این را کافی ندانسته است. وظیفه پیامبر(صلی الله علیه و آله) این است که مردم را تزکیه کند و دستور دهد که خودشان را پاک کنند. قرآن خواندن پیغمبر(صلی الله علیه و آله) هم کافی نبود، برای ما هم کافی نیست. خانه ای را که بخواهید نقاشی کنید اول دیوارها را پاک ...
ظاهری در برزخ هم وجود دارد. اما در زمان ظهور حضرت که گفته می شود بهشت موعود و مانند آن، این یک تطبیق مصداقی است نه تفسیر مفهومی. در ذیل آیه وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا و همچنین آیه اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ موت ها روایاتی است که به ظهور حضرت تطبیق شده است. همه این ها تطبیق مصداقی است نه مفهومی. بر این اساس می توان جنت را اینگونه تقسیم بندی کنیم که ما یک جنت باطنی ...
که کتاب هایی ه م درباره مظلومیت ایشان نوشته شده است. مظلومیت ایشان به حدی است که برخی مذاهب بر اساس یک سلسله روایات کاملاً ساختگی و جعلی که باطل بودنشان واضح است، رسماً در مورد ایشان می گویند نه تنها مسلمان نشد بلکه در جهنم و در حال عذاب است. این درحالی است که ایشان نقش با عظمتی در دفاع از پیامبر(ص) داشتند. ما این بزرگوار را از اولیا می دانیم و نور ایشان را بعد از پنج تن و ائمه علیهم السلام بالاتر ...
نیز نظریه ای است که قوام الزام اخلاقی را به اوامر الهی می داند (Adamst, 1999, p. 249). نظریه امر الهی، صرف نظر از تقریرهای گوناگون آن، هم در جهان اسلام و هم در فلسفه غرب طرف دارانی داشته و دارد. در میان دانشمندان مسلمان اشاعره از این نظریه دفاع کرده اند. در دوران اخیر برخی عالمان بزرگ علم اصول، مانند آخوند خراسانی، محمدحسین اصفهانی و مرحوم مظفر این نظریه را بررسی و نقد کرده ...
) فرمود: انّ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّار. قبر یا باغی از باغ های بهشت است یا گودالی از گودال های آتش جهنم می باشد. بر همین مبنا امام صادق (ع) فرمود: والله ما نخاف علیکم الا البرزخ به خدا قسم ما بر شما نمی ترسیم مگر برزخ را. بنابراین برزخ همان عالم بین دنیا و آخرت است که انسان به محض مردن وارد آن می شود و در قبر ...
برداشت های شخصی و هواهای نفسانی به آن مبادرت کردند و در این راه با برخی از متون متشابهی که داشتند آن را توجیه کردند و پس از آن بود که مسلمانان با هم دچار بلایایی شدند. آیت الله سیستانی خطاب به رزمندگان افزودند: همانا بدانید که هر کس لفظ شهادتین را بر زبان آورد دیگر مسلمان است و خونش و مالش در امان است، هرچند مرتکب برخی گمراهی ها شود یا مرتکب عمل به برخی از بدعت ها گردد، چرا که هر گمراهی ...