سایر منابع:
سایر خبرها
های بازگشت مجدد خود در این جهان می بیند. فیثاغورث فیلسوف قرن پنجم قبل از میلاد معتقد بود که هیچ چیز نو نیست و باید با هر انسان و حیوانی که متولد می شود به مثابه یک خویشاوند رفتار کرد! 6-جاودانگی براساس روح مجرد باور به تجرد روح یا نفس که بعضی بر آن استدلال هم کرده اند به طور طبیعی مجال طرح این فکر را می دهد که عنصر مجرد جاودانگی را تضمین می کند از جمله کسانی که ازاین طریق ...
انسان طبیعی در چیست. در بخش دوم کتاب به دو ساحتِ وجودی انسان، یعنی جسم و روح پرداخته شده. در متون دینی واژه هایی مانند نفس، روح، قلب و صدر به یک مفهوم به کار برده می شوند. هم معنا بودنِ آنها و نیز تجرد نفس و ادله ی آن، ارتباط میان جسم و روح و تأثیر و تأثر میان آن دو، در فصل اول این بخش مورد بررسی واقع می شود. فصل دوم، ابتدا به چیستی عقل، ساحات، اهمیت و محدودیتِ آن، نحوه تعامل عقل ...
. منشأ (مبدأ بعید) اعمال جزئی روزانه ی انسانها قوه ی خیال است. قوه ی خیال که بنابر اصول فلسفی ملاصدرا قوه یی نیمه مجرد است (از ماده و هیولا و جرم مجرد است اما از مقدار و ابعاد، مجرد نیست)، برزخ و واسطه ی بین مرتبه ی مجرد و مرتبه ی مادی وجود انسان می باشد. با توجه به تجرد قوه ی خیال و تماس آن با زندگی روزانه و دنیوی انسانها و نقش رابطی و وساطت آن بین نفسِ مجرد و بدن مادی، ملاک و منشأ معاد جسمانی ...
تجرید در تحصیل هرگونه ادراک معتقد است (13). او با اتکا به نظریه ی وحدت عاقل و معقول معتقد است نفس بدلیل تسانخ و تماثلش با خداوند، مؤلفه یی فعال و پویاست که ادراک از انشائیات (14) آن بوده و ادراکات بر وجه صدوری و اشراقی در صقع آن تحقق می یابند (15). وی در رویکرد نهایی خود، برخلاف آنچه مشائین پنداشته اند، حقیقت ادراک را مجرد اضافه ی اشراقی و مشاهده ی ذوات عقلی و مشالهای مجرد نوری واقع در عالم ابداع ...
اشیاء است و شناخت ذات در توان آدمی نیست و لذا انسان قادر بر علم به اشیاء نخواهد بود. او نه تنها آدمی بلکه هیچ موجودی جز خداوند را بر ادراک ذات خویش توانا نمی داند (15). ابن عربی معرفت را آنگاه محقق می داند که تخلّق به اخلاق الله حاصل شده باشد (16). در نظر او وقتی عرفا از تخلق سخن می گویند همان چیزی را قصد می کنند که فلاسفه از آن به عبارت تشبّه بالله یاد می کنند (17). بدین ترتیب، معرفت در نظر ...