سایر منابع:
سایر خبرها
شاهپور دوم و سوم قرار دارد. همچنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه ای، مراسم شکار گراز و گوزن توسط سوار کاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ در این حکاکی ها به چشم می خورد. در زمان قاجار اما نقشی بر دیواره یکی از طاق ها اضافه شده که آسیب بسیاری به آن زده است. این قسمت اضافه شده، بعدها در سفرنامه ای که ناصرالدین شاه درباره سفر خود به کرمانشاه نوشته نیز مورد تمسخر واقع شده است ...
تندیس نه تنها اثری هنری بلکه نقطه اوج هنر ریخته گری مفرغ است که حضور صنعتگران فوق العاده ماهر و چیره دست را در سرزمین عیلام نشان می دهد. این مجسمه بزرگترین اثر فلزی متعلق به شرق باستان است که حتی در مصر، بابل و آناتولی هم نظیر آن دیده نشده است. این اثر هنری بسیار با اهمیت است و به قصد بزرگداشت و تکریم شهبانوی عیلامی ساخته شده که در واقع ارزش و اعتبار زن را در تمدن باستانی عیلام نشان می دهد. ...
فضای پرتزیین مرکزی چنان معماری باشکوهی را ارائه می کنند که می توانستند برای برخی ملاقات های مهم خارج از محیط داخلی مجموعه کارکرد داشته باشد. معماری سردر پیاده که به احتمال قریب به یقین متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار است، با یک عقب نشستگی به صورت جلوخان، اولین مرتبه از سلسله مراتب ورودی را به بهترین نحو ارائه کرده است. روی محور ورودی یک عقب نشستگی کوچک تر و مسقف، محل استقرار درب نفیس ...