سایر منابع:
سایر خبرها
معمای سقوط شاه چندان هم پیچیده نیست
...> دیدن فیلم مستند، باعث می شود احساس ناخوش آیندی از رفتار ضعیف شاه ایران نسبت به متفقین در مخاطب شکل بگیرد اما در خود سریال این گونه نیست و محمدرضا در مقابل چرچیل، اعتمادبه نفس حداقلی و رفتاری نسبتاً شاهانه دارد. ***علت این تفاوت چیست؟ همان تفاوتی که در کلیت معمای شاه نسبت به سریال های دیگر دارد. یعنی قرار نیست از همان ابتدا بیننده با فردی دست وپا چلفتی و ضعیف مواجه شود. این نوع ...
فرهنگ در رسانه
تلاش شده برای سالن سینما ساخته شود. یعنی محیط کاملا تاریک که شما توجهت را فقط به پرده می دهید. چرا که دقت کامل مخاطب را می طلبد. به همین دلیل همه ما سعی کردیم مخاطب از ابتدا با لایه اولیه قصه با فیلم همراه شود و کم کم با جزییات همه چیز را کشف کند. ولی شاید در نسخه خانگی مخاطب برای لحظه ای فیلم را از دست بدهد و اگر دوباره بخواهد دیدن آن را ادامه دهد، باید به عقب برگردد. ما این وسواس را داشتیم که ...
ناکامی از دیدن فیلم خوب در هفتمین روز
خبرگزاری فارس _ محمدتقی فهیم: جشنواره نفس های آخرش را می کشد. هفتمین روز را در حالی به پایان بردیم که انتظارمان برای دیدن فیلم یتیم خانه بیهوده بود و به نمایش در نیامد. فیلم دختر ساخته میرکریمی هم انتظارمان را برآورده نکرد. البته از بابت فیلم مالاریا خیال مان راحت بود، چرا که شنیده بودیم اگر فیلم را نبینیم چیزی از دست نداده ایم. بنابراین می شود گفت جشنواره دیگر فیلم کنجکاوی برانگیزی ندارد، چنانکه ...
تهرانِ غبارآلوده با روابط وارونه/ نگاهی به فیلم های جشنواره
که بر اساس فیلمنامه ای مشترک با فرید مصطفوی ساخته شده است. فیلمی با محوریت بیماری آلزایمر که بر اساس تحقیقات پزشکی شکل گرفته و در عین حال قصه ای دراماتیک را دنبال می کند. فیلم هرچند در نقطه اوجی همچون فیلم های ماندگار پوراحمد قرار نمی گیرد اما از فیلم های متاخر او همراهی برانگیزتر است به خصوص از این جهت که نوعی حدیث نفس را بازگو می کند که تاثیرگذار است و آن رابطه یک پدر و دختر بعد از سالیان است ...
یادداشت آریان گلصورت نویسنده "کافه سینما" در مورد آثار مهم روز هفتم جشنواره/ دختر (میرکریمی): ابتر و سطح ...
میرکریمی در دختر، درست مانند فیلم قبلی اش یعنی امروز، با تحمیل ابهامی بدون کارکرد، سعی در پیش برد روایت اش دارد. این فیلمی است که شخصیت ها در آن مدام به گذشته ارجاع می دهند، بدون آن که مخاطب درک مشخصی از پیشینه آن ها داشته باشد. انگار فیلم نامه نویس می خواهد به کمک همین ندانسته ها مخاطب را کنجکاو نگاه دارد. هر چند این شیوه نتیجه ای جز قطع شدن ارتباط فیلم با تماشاگرش نخواهد داشت. دختر فیلمی است که روند انتقال اطلاعاتش به صورت آماتوری با درد و دل کردن های بی ربط شخصیت ها با هم (مثل صحبت های پدر با همسر خواهرش) انجام می گیرد. فیلمی که اگر آدم های قصه ...
فرهنگ در رسانه
نگاه زنانه دارید؟ کمتر پیش می آید که هنرمندان مرد سراغ مشکلات زنان بروند؟ اینکه طرف زنان را گرفته ام البته احساس و برداشت شخصی شما است. اما درباره نگاه زنانه یا پرداختن به مسائل زنان باید بگویم بعضی اوقات فکر می کنم که ممکن است زنان مسائلی داشته باشند که خیلی ربطی به ساز و کار سیاسی، قانونی و چیزهایی از این دست ندارد. فکر می کنم که بسیاری از این مسائل ریشه اش در فرهنگ و روابط آدم ها و در ...
بارکد و افول یک کارگردان/ آبنبات چوبی یا فیلم هنر و تجربه
...> فیلم کفش هایم کو؟ ساختة کیومرث پوراحمد را اگر بخواهیم با اثر قبلی او یعی پنجاه قدم آخر مقایسه کنیم یک شاهکار به تمام عیار است و اگر با همة کارنامة پوراحمد، یک اثر متوسط رو به ضعیف. قصة فیلم دربارة یک بیمار آلزایمری است که در پی جلای وطن خانواده و تنها ماندنش، گرفتار مشکلاتی شده است که شاید بازگشت دوبارة خانواده نیز نتواند از عهدة حل آن ها برآید. فیلم روایت از دست رفتن فرصت هایی است که آدم ها در ...
فروافتادن حجاب ها: مانیفست کمونیستی
گردآورده شده اند که تا آن موقع هیچ کس حتی فکرش را نمی کرد با هم جمع شدنی باشند. اگر بتوانی به ادراکی از افق [نگاه] مارکس برسی این به تو کمک می کند درکی از جهان مدرن بیابی. می توانیم سبک مانیفست را نوعی سبک غنایی اکسپرسیونیستی بخوانیم. پاراگراف ها مثل امواجی که ما را تکان خورده از ضربه و خیس شده با اندیشه ترک می کنند بر ما می شکنند. این نوشته منشور تکانه (Momentum) نفس گیری را برمی انگیزد پیش ...
فرهنگ در رسانه
خورده عاید فیلم و فیلمساز می شود. از دوربین روی دست آزاردهنده فیلم که مثلا می خواهد به واقع گرایی نزدیک شود اما هیچ کارکردی هم در روایت نمی یابد تا پراکنده گویی های اثر که حوصله تماشاگر را سر می برد. فضای فانتزی و خیال پردازانه کودک با وقایع رخ داده در بحبوحه انقلاب و دفاع مقدس هم به تلفیق مناسبی دست نیافته، تنها می ماند قصه پردازی جزئی نگری که در تبحر نرگس آبیار است و به دلیل نبود طراحی مناسب در نفس ...
دو روز پرهیاهو برای برج میلاد
بر پرده سینما به تصویر کشیده است. قصه فیلم به رابطه عاشقانه زوجی می پردازد که مرد بر اثر ابتلا به سرطان، روزهای پایانی عمرش را می گذراند و همسر و مادرش بر سر او رقابتی را آغاز می کنند که در انتها با مرگ او بی نتیجه می ماند. فیلم به نوعی جهان بینی کریمی را درباره زندگی، مرگ، عشق و... بر بستر یک قصه تلخ به تصویر می کشد اما جذابیت های دراماتیک برای پیگیری داستان ورای همه نکات ذکر شده، کم است و ...