سایر منابع:
سایر خبرها
ممیرو تنهایی انسان روستایی معاصر/ دقایقی با یک بیمار روانی جذاب
کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان یک درام خانوادگی است، دربارة چالش های موجود در زندگی خانواده های ایرانی. در این فیلم مخاطب به تماشای روابط آسیب دیده و شکنندة خانواده هایی می نشیند که مسئلة وفاداری مردان در آن عامل اصلی بروز مشکلات و مصائب پیش آمده است. فیلم بیانی قصه گو دارد و با ایجاد گره و تعلیق مخاطب را با خود برای رمزگشایی از نشانه های داخل روایت همراه می سازد. ابراهیمیان که سال گذشته با ...
کتاب زنی با کفش های مردانه نقد شد
این بخش از کتاب را خود و با توجه به سلیقه و شخصیت نویسنده انتخاب کرده است. در ادامه مراسم محمدعلی گودینی، نویسنده این کتاب گفت: من قبل از اینکه نویسنده باشم کتابخوان حرفه ای هستم و از زمان کودکی که به یاد دارم کتابی به نام امیرارسلان را که متعلق به مادربزرگم بود پنهانی مطالعه می کردم در آن زمان شایعه شده بود هر کس این کتاب را تا آخر بخواند سرگردان خواهد شد و خانواده من هم به خاطر همین ...
جشنواره سی و چهارم فجر؛ وعده گاه سوژه های اجتماعی
متوسط را نسبت به رویدادهای جامعه به تصویر می کشد. کفشهایم کو؟ به کارگردانی کیومرث پوراحمد از پیامدهای مهاجرت می گوید. کفشهایم کو داستان شخصی را روایت می کند که دچار بیماری آلزایمر است و در مسیر پیش رو با رخدادهایی قابل تامل برخورد می کند. به دنیا آمدن اثری از محسن عبدالوهاب که در بخش سودای سیمرغ شرکت کرده است، روایت زندگی زوجی است که پس از چند سال زندگی مشترک با چالش هایی روبه رو می شوند ...
خشم و هیاهو در روز شفاف سازی از ورود اژدها! / ابد و یک روز ، امکان مینا ، ایستاده در غبار و دختر پیشتاز ...
این اثر حاصل کار یک گروه جوان و زبده بوده است. وی افزود: حتی اگر این دوستان بر روی هر موضوع دیگری کار می کردند با توجه به تلاش آنها قطعا به همین خوبی از کار در می آمد.این فیلم از آثاری است که جای چند بار دیدن دارد.حتی افراد بسیاری می گویند که این فیلم مابه ازای خارجی دارد.به هرحال این نوع مضامین از بستر اجتماع گرفته شده است.اگر ما به دنبال ژانرهای سینمایی در مکاتب مختلف می گردیم شاید ...
عطاران و قریشی لایق سیمرغ هستند
دختری که یک برادر متعصب دارد به دلیل مشکلاتی که در خانواده برایش ایجاد می شود از خانه فرار می کند. خانواده او تمام شهر را برای یافتنش زیر پا می گذارند، در حالی که مادر به دلیل فشار ناشی از فرار بیمار شده و خانواده در حال فروپاشی است وقوع حادثه ای همه چیز را به مرز بحران می کشد.... آنچه خواندید خلاصه داستانی بود از چهارمین ساخته محمد حسین فرح بخش در مقام کارگردان. ...
نفس امتداد اتصال زنانه سینما و ادبیات / مثل تماشای یک فرش دستباف ایرانی در سینما
که همه چیز خود را برای حفظ حریم خانواده صرف می کند و موفق هم هست. پدری که نمونه او را در سینمای امروز ایران که عادت کرده همه گناه ها، خیانت ها، خشونت ها و تعصب های بی جا را به گردن پدرها بیندازد کمتر سراغ داریم. تماشای نفس نرگس آبیار مثل به نظاره نشستن یک فرش دستباف ایرانی است. غرق شدن در نقش و نگارهای طریف زندگی لذت خاصی دارد که می تواند مدتها به طول انجامد اما الزاما از یک نقطه خاص به نقطه ای دیگر ختم نشود و قصه ثابتی نداشته باشد. زنان یزدی از دیرباز دست متبحری در بافت فرش های خوش نقش و نگار داشته اند. حالا نرگس آبیار در حال استفاده از این ویژگی ذاتی در سینماست و موفق هم هست. ...
روایت هایی از "ابد و یک روز"، "هفت ماهگی"، "ایستاده در غبار" و "نفس"
مخاطب را می خنداند. حضور و پردازش دقیق دو شخصیت مثبت این خانواده یعنی برادر کوچکتر و سمیه (نقش اصلی فیلم) موجب شده فیلم با وجود نمایش برخی آسیب ها اصلا یاس آور نباشد. ابد و یک روز را باید با چنین ویژگی هایی به خصوص با پایان مثبت و روشن یکی از معدود نمونه های سینمای امید قلمداد کنیم که رئیس جمهور دو سه سال است بر آن تاکید کرده و البته این تاکید نتیجه خاصی در عملکرد مسئولین زیر مجموعه او نداشته ...
بی دلیل و با دلیل از خانه فرار کنید! / خاطره بازی سینما نیمکت با مخاطب خاص/ جدایی دختر از بابا / مالاریا ...
به گزارش صاحب نیوز، حامد یامین پور : در ششمین روز جشنواره فیلم فجر باز هم سوژه تکراری فرار دختر از خانه و خانواده بر پرده سینما نقش بست. کاملاً اتفاقی است که جشنواره امسال تعداد زیادی فیلم با محوریت فرار دختران از خانه دارد. سوژه ای که به گمان فیلمسازان ایرانی اصلی ترین موضوع و مسئله 70 میلیون ایرانی است . خاطره بازی با مخاطب خاص سینما نیمکت(محمد رحمانیان): فیلم ...
گزارشی از کاخ جشنواره فیلم فجر
نمی تواند لحن پر کشش فیلم را حفظ کند. چرا که باز داستان را بر پایه کلیشه های معمول این فیلم ها در سینمای ایران سوار می کند. کلیشه ساره بیات در نقش زن رنج کش و تحقیر شده و محمدرضا فروتن به عنوان مرد عصبی تکرار این دو در فیلم های دیگر هستند. فیلم شاید نیم نگاهی هم به اصلاح و حفظ خانواده داشته باشد اما این نگاه در چند نما خلاصه شده و قصه اصلی فیلم مسئله تجاوز و پیدا کردن متجاوز ...
کفش هایم کو، شاعرانه کیومرث پوراحمد
مظفری و بهاره کیان افشار نیز همسو و هم راستا با سایر بازی ها و روایت داستان است اما رؤیا نونهالی بازی سردی دارد که حتی اگر نقش او این بازی را الزام کند نیز وصله ای است که با سایر اجزای فیلم متناسب نیست. و البته نقطه اوج این جدا بودن نونهالی در نگاه رو به دوربین او در نمای پایانی و بیان جمله ای مستقیم به مخاطب است که کارگردان هر توجیهی برای آن بیاورد باز هم این صحنه ضربه ای به پیکر یکدست فیلم است ...
فانتزی های نفس از جهان قصه ها می آید
در ساختار تفاوت هایی جدی با شیار 143 دومین اثر این کارگردان سینمای ایران داشته باشد. در خلاصه داستان فیلم نفس آمده است: نفس قصه زندگی یک خانواده بین سال های 57 تا 62 است. نفس روایتی است از زندگی چهار کودک با نام های بهار، نادر، کمال و مریم؛ کودکانی که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان، دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است ...
مانند خواستگاران سمج بله را از کمال تبریزی گرفتم
اینکه عجله ای برای اتمام ساخت این فیلم نداشته است افزود: لوکیشن بسیار دنجی داشتیم که حتی یکبار هم مثلا یک موتورسیکلت رد نمی شد که مجبور شویم کات بدهیم. گروه خوبی داشتیم و وجود بازیگران کاربلدی چون کیانیان،نونهالی ،مجید مظفری و... تا فیلمبردار خوبی به نام زرین دست در نقش این اثر بسیار پررنگ بود. این فیلم به همت قائم مقامی تهیه کننده فیلم ساخته شد چرا که پول نداشتیم و او این ریسک را کرد و در نهایت ...
مستغاثی: دختر نشاندهنده سقوط آزاد سینمایی میرکریمی
شاید به دلیل اینکه فقط در فکر رزومه ساختن برای همان شرکت دولتی یاد شده بوده، از برخی پارادوکس های عجیب قصه اش غافل مانده؛ اینکه بالاخره پدر مذهبی کار درستی کرده به دنبال دختر فراری خود به تهران آمده و یا اشتباه کرده؟ چون خواهر این پدر که سالها پیش، از شهر و دیار خود فرار کرده بوده و اینک زندگی ناموفق و خانواده ای در حال فروپاشی دارد و ضمنا پناهگاه دختر فراری هم شده، از یک سو برادرش را مخاطب قرار می ...
این فیلم حاصل آموخته ها و نگاه من به سینما است
که تبدیل به فیلمی ملودرام شود، با احتیاط از این فضا دور شویم. این تفکر به ما فرصت می داد که قصه مان را آن گونه روایت کنیم که نه با احساسات مخاطب، بلکه با منطق و استدلال او روبه رو شویم. این تفکر باعث شد در نوع روایت و شخصیت پردازی به سمت و سویی دیگر نظر بیندازیم که چالش اصلی قصه ما بود تا از فرم کلیشه ای این نوع قصه ها که ماجرای خانواده هایی است که قصاص یا بخشش می خواهند، دور شویم و ...
با فیلم های انقلابی سینمای ایران آشنا شوید
دارد و چنان که از نامش هم پیداست، آزادی و آبادی ایران را بر هرچیز ارجح می داند و شاید همین امر باعث شد که در زمان ساخت، چندان به مذاق برخی گروه های سیاسی خوش نیاید. کاری که تقوایی کرد به نوعی بازخوانی قصه انقلاب بود با استفاده از یک داستان تمثیلی و مبتنی بر نظرگاه عامل ستم. حال آن که بیشتر فیلم های مرتبط با انقلاب داستان را از منظر مبارزین روایت می کردند. فارغ از این حواشی، تقوایی با وسواس و دقت ...
مالاریا، پشه های کنار دریاچه
باشد . فرم گرایی مفرط با هدف نوآوری اتفاق شایسته و مبارکی است ، اما همین فرم گرایی اگر منجر به از دست رفتن قصه شود ، ارتباط مخاطب با فیلم را مختل یا به کلی قطع کند و بر ضد مضمون فیلم عمل کند ، از یک حق طبیعی به یک اشتباه بزرگ تغییر ماهیت می دهد . و به نظر می رسد این دقیقا همان اتفاقی است که برای مالاریا افتاده است . اصرار و تاکید بر فرم گرایی و استفاده از ایده ای کوچک و متمرکز و ناکافی ، تا جایی که ...
مهناز افشار از سانسورچی عصبانی است!
؛ ترجیح می دهم این نوع طبقه بندی ها متعلق به مخاطب و منتقد باشد. باز هم تاکید می کنم این داستان یک خانواده شریفی است که هیچ موقع تصور نمی کرد در چنین شرایطی قرار بگیرد و رفتار تک تک افراد خانواده با چیدمانی که در قصه شده است از نظر من منطقی است ولی قضاوت را می گذارم برای مخاطب. به نظر خودتان پخش شدن روند قصه بین تمامی اعضای خانواده باعث کمی پراکندگی در روند پیشبرد قصه نمی شود و اگر این ...
کاریکاتوری از جامعه در سومین شب اکران فیلم فجر در شیراز
آخر هم باز مثل آن سال ها مردم در شک و تردید ماندند که چه کسی دروغ می گفت و چه کسی راست. هومن سیدی در واقع یک پرونده فراموش شده جنایی را دوباره مرور کرد. اژدها وارد می شود اثر مانی حقیقی نیز فلش بکی به سال 43 و یک قبرستان قدیمی و رازآلود است. به گفته یکی از تماشاگران، فیلم جالب بود و در مرز واقعیت و خیال حرکت می کرد. این فیلم در حالی که هیجان داشت، سئوالات گوناگونی در ذهن مخاطب ایجاد می ...
نگاه های متفاوت
باقدرت باز می کند و به کسی هم باج نمی دهد؛ زن خلاف کاری که در انجام همه خلاف هایش موفق است، زن خلاف کاری که فقط بخشی از خلاف هایش نشان داده می شود، اما ابتدا، انجام و علت هیچ خلافی را در فیلم نمی بینیم. به عبارت دیگر، قصه فیلم در بی قصه بودن آن است. قصه فیلم فقط در وجود زنی ا ست که قصه مشخصی را روایت نمی کند. من ، داستان روایت های خودِ کارگردان هم هست از حس های درونی همه سکانس هایی که تصویربرداری ...
رقابت برای بد بودن ادامه دارد
دور از داستان نگه داشته است. باید یادآوری کنیم برای زدن ضربه نهایی به مخاطب لازم نیست شخصیتی از داستان حذف شود یا به حاشیه برود بلکه هنر این است که شخصیتی که از ابتدای فیلم نقشی اساسی دارد و جلوی چشمان بینندگان بوده، در آخر نقشی تاثیر گذار داشته باشد. فیلمی به یاد بی بی کیومرث پور احمد نامش با سریال قصه های مجید در ذهن ایرانی ها نقش بسته است. روایت های خواندنی هوشنگ مرادی کرمانی که جلوی ...
فیلمسازی با عقده زیر پاگذاشتن شرع
این مسئله و صحنه هایی که مدام تکرار می شود پیش از هرچیز نشان می دهد کارگردان برای خلق موقعیت های متاثر کننده عاطفی که محبت یک دختر جوان به پدر بیمارش را نشان دهد که سال ها به ناحق از او دور بوده، آنقدر ناتوان است که به چنین روش دم دستی و البته خلاف شرع روی آورده است. کیومرث پوراحمد همچنان در مرز حداقل های فیلمسازی تلاش می کند به سینما برگردد. بعد از حرام کردن بودجه بیت المال در فیلم جنگی ...
چه کسی بود صدا زد حبیب؟
بیست و چندمین فیلم کارنامه کیومرث پوراحمد که با 50قدم آخر همه حتی هوادارانش را ناامید کرد، داستان آدمی مبتلا به فراموشی است. حبیب که از پزشک شنیده، گم کردن راه خانه نخستین نشانه ابتلا به فراموشی است، روز اول سال کفش هایش را تابه تا پا می کند، کلید را داخل خانه جا می گذارد و با گم کردن راه خانه درمی یابد آنچه نباید اتفاق افتاده و فراموشی با تمام حاشیه ها و دردسرهایش سراغ او آمده است. ...
کنایه های ستاره دار میرکریمی!
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ میرکریمی بعد از به همین سادگی کاملاً تبدیل شد به یک فیلمساز فمینیست و اکثر این فیلم ها هم ماجرای تردید یک زن در چند راهی تصمیم گیری بوده اند؛ اما این همه این قضیه نیست و در زیر لایه همین قصه های مربوط به تردید های زنانه و یا مظالم فرود آمده بر سر یک عنصر مؤنث، می شود کنایه هایی کلان نگر به مسائل اجتماعی و ملی را هم یافت کرد. از آنجا که در ...
روز هرس ایده های جذاب
داریوش غذبانی هم از این قاعده مستثنی نیست. فیلمی که داستانی نزدیک به فیلمهای فیلمسازان جوان دو سه سال اخیر داشته و خرده داستانها نیز نقش مهمی در کلیت آن ایفا می کنند. داستان یک دانشجوی جوان رشته موسیقی که درست در روز امتحان بورسیه اش با اتفاقهای عجیبی مواجه می شود که زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد. فیلم قصه اش را خوب روایت کرده و با ریتم نسبتا مناسبی پیش رفته که بازی خوب مهرداد صدیقیان و نادر فلاح ...
خشم و هیاهو در برج میلاد
نامزدیشان در جنگل می خوانند و می دوند. در روز عروسی مرد گم می شود. گذشته خود را نمی یابد، آینده را نمی داند، تنها این دم است که شاید از آن او باشد، زن درمانده از همه جا، پای می کوبد و به راه است، به کدام راه... فیلم 84 دقیقه ای سگ و دیوانه به گفته قاسمی یک فیلم جاده ای است که کل آن در فضای قهوه خانه و در محل گذر انسان ها روایت می شود. ***لاک قرمز؛ قصه ای از زندگی مردم فیلم ...
فرهنگ در رسانه
بازی می کند، اما برای باورپذیری این نقش به بازیگری نیاز داشتیم که بتواند روی مخاطب تاثیرگذار باشد. این کارگردان معتقد است داستانی که در آب نبات چوبی رخ می دهد ممکن است در بسیاری از خانواده های ایرانی رخ دهد، اما با آگاهی از چنین معضلاتی در جامعه، خانواده ها به راحتی می توانند از چنین اتفاقات و نا به هنجاری هایی جلوگیری کنند. گفت وگوی مهر با وی را در ادامه می خوانید: پیش از این گفته ...
فشار خونم در دهه فجر بالا می رود!
بعد از آن به بازار می رود و الان هم تقریبا انباردار است! شاهی هیچ وقت به دنبال سهم خواهی از انقلاب نبوده تا به قول خودش هر بار خواست حرفی بزند، زبانش باز باشد: خب کسانی که امکاناتی می گیرند دیگر زبانشان بسته است. من می خواستم زبانم باز باشد و بتوانم با زبان باز نقد کنم. حتی من سال 60 به خاطر اینکه شناخته نشوم، فامیلی خودم را عوض کردم. من نخواستم از اسمم استفاده کنم. من قبل از انقلاب خانه ...
ناکامی از دیدن فیلم خوب در هفتمین روز
تبدیل به سخنرانی برخی درآستانه انتخابات باشد یا افتتاحیه ای برگزار کند که اساسا زیادی است. * خماری خمار گذاشتن تماشاگر خماری، تهیه کننده ای جدی دارد. فیلمنامه نویسی داستان پرداز و حرفه ای پشت آن است. کارگردانی تازه نفس و با انگیزه پروژه را هدایت کرده است ولی در مجموع فیلمی بالاتر از متوسط نساخته اند. خواسته اند سرگرمی بیافرینند و نقد اجتماعی کنند، اما تلاش گروه منجر به خروجی ...
نفس فیلم شریفی است
مهران احمدی می گوید نباید با ذهنیت قبلی در مورد فیلم یک فیلمساز، به تماشای اثر بعدی او نشست. احمدرضا معراجی: قصه مهران احمدی و سینما از فیلم های عبدالرضا کاهانی آغاز شد اما پیش از آن او یکی از بازیگران فعال در حوزه تئاتر بود که در آثاری مثل محاکمه ژاندارک و آسید کاظم درخشیده بود. در تلویزیون هم با سریال های سیمای خانواده خودش را به مخاطب معرفی کرد تا این که فیلم بیست پیش آمد و بازی اش ...
برای طیف گسترده مخاطب فیلم ساختم
، چالش مهم، درامی است که در زمان حال جریان دارد. اگر قصه در زمان حال پیشرفت نکند و گره نداشته باشد، کلیت فیلمنامه زیر سوال رفته و همراهی مخاطب را از دست می دهد. چه طراحی برای مواجهه با این چالش داشتید؟ در عصر یخبندان یک قصه محوری داشتیم که بقیه قصه ها حول آن شکل گرفته و همه در نقطه ای به هم پیوند می خوردند. اما این قصه یک راوی دارد و لوکیشن شرکتی که برای استخدام می رود، موقعیت زمان حال داستان ...