سایر منابع:
سایر خبرها
، ملقب به قوام السنه و شیخ الاسلام در 457 قمری و ظاهرا در اصفهان به دنیا آمد و در 535 قمری در همانجا درگذشت. گفته اند که در میان مردم اصفهان به" شیخ اسماعیل جوزی" شهرت داشته است(1). از جانب مادر به صحابی مشهور ، طلحه بن عبیدالله تیمی نسب می برد(2). وی در اصفهان تحصیلاتش را آغاز کرد . پدرش ابو جعفر محمد ( درگذشته 491ق) در تربیت وی کوشید و ابو القاسم از محضر پدر دانش آموخت. علاوه بر پدر ، از کسانی ...
نویسد که: " وهو أبو القاسم جعفر بن محمد الاسکافی ، وکان کاتبا بلیغا ، ورد الیه المعتصم أحد دواوینه ، وتجاوز کثیرا من الکتاب ، وله من الکتب کتاب: المعیار والموازنة فی الامامة." طبیعی است که عنوان "الاسکافی" به پدر مربوط است و نه پسر و بسیار بعید است که در اینجا بحث از امکان ردیه نویسی متکلمی به پایه ابوعلی جبایی بر کتاب ابن اسکافی مطرح باشد. بنابراین باید گفت که ابن ندیم در انتساب کتاب المعیار ...
اطلاعات از مجموع کتاب استخراج شود و به صورت مستقل انتشار یابد. من در اینجا تنها چند مورد را اشاره می کنم: در این کتاب شرح حال مفصلی از ابن بطریق، دانشمند معروف و صاحب کتاب العمدة موجود است که پیشتر در مقاله ای درباره این دانشمند آن را نقل کرده ام که در این سایت قابل مراجعه است. از دیگر موارد شرح حال مفصل و مهمی است که از ابن ابی طی حلبی ارائه داده و آثار او را فهرست کرده، گرچه نظری منفی نسبت به او ...
شده است. درباره سید محمد مهدی جعفری، استاد پیشکسوت نهج البلاغه جعفری، سال 1337 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز شد و در سال 1340 لیسانس زبان و ادبیات فارسی اخذ کرد، سپس برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و به دانشسرای عالی وارد شد. در سال 1349 به پیشنهاد آیت الله طالقانی، کار ترجمه کتاب امام علی بن ابی طالب (ع) نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود را آغاز کرد. جلد اول این کتاب که به ...
سال 1133 نسخه در اختیارش بوده، فهرست کتابهایی را که در کتابخانه خود داشته آورده است. وی نامش را در این فهرست نیاورده و فقط در جایی از نسخه ای از زاد المعاد که به خط کمترین است یاد کرده است. در ادامه آن یادداشت، چند صفحه سفید است و پس از آندر جایی از آن نوشته شده است: آنچه کتاب مال بنده آثم ابوالقاسم بن مرحوم شیخ محمد کاظم شد (؟). سپس نام چند کتاب آمده است. اما معلوم نیست، کتابهای قبلی ...
طبعا برای مولفان امامی تقریبا ناشناخته بوده است، به دست آوردم . این بررسیها بیشتر بر اساس مقایسه میان اسناد و احادیث این متن با برخی متون زیدی که از مؤلف آن کتاب با سند متصل و البته بدون نام بردن از نام و عنوان کتاب روایت کرده اند، میسر شد. نام کتاب نزهة الابصار ومحاسن الآثار است و مؤلف علی بن محمد بن مهدی طبری مامطیری، دانشمندی سنی و شاگرد ابوالحسن اشعری است. موضوع کتاب هم فضائل، سخنان واشعار ...
می کند [33] . از دیگر متکلمانی که همینجا نام برده یکی ابراهیم نظام و دیگری جعفر بن مبشر است [34] . از جعفر بن حرب با عنوان شیخنا یاد می کند [35] . یکجا نیز در کنار ابوالهذیل و ابو علی جبایی ، از ابو محمد عبدالله بن العباس ( الرامهرمزی ) نام برده و از آنان به عنوان "مشایخنا" تعبیر کرده است[36] . این الرامهرمزی شاگرد ابوعلی جبایی بوده است که اخبار او در کتابهای معتزله و دیگران آمده است . اصولا مولف ...
. در میان عربها محمد حسن آل یاسین بیش از همه در تحقیق و نشر آثار او همت گمارد و کتابی نیز درباره زندگی و احوال او منتشر کرد . در ایران هم مرحوم بهمنیار کتابی درباره صاحب تألیف کرد که از تحقیقات خوب درباره اوست . هم اکنون(اسفند 1385) نیز آقای موریس مورلون در آمریکا رساله دکتری خود را با خانم وداد القاضی درباره صاحب می گذراند . سالها پیش ناجی حسن با انتشار کتابی با عنوان الزیدیة و انتساب آن به صاحب ...
زندگینامه سید محمدعلی مبارکه ای (1316 1365 ق) از علمای دوره رضا شاه، منبری و نویسنده، و در عین حال مردی جهاندیده و نقاد مسائل اجتماعی است. از وی، دست کم رساله حجابیه او را می شناختیم که متن آن را عینا در رسائل حجابیه آورده ام. عنوان آن رساله سرادق دوشیزگان و سعادت ایرانیان است که به عنوان رساله ی بیست و دوم در مجموعه رسائل حجابیه (ص 441 463) منتشر شده است. این اواخر کتاب گزیده دانشوران و رجال اصفهان از وی منتشر شد (قم، 1393 به کوشش رحیم قاسمی) که بر اساس عنوانی که برای آن انتخاب شده، هم در انتخاب شرح حالها، و هم در ارائه متن، گزیده است. به ویژه در متن، صدها مورد با سه نقطه ... مشخص شد ...