سایر منابع:
سایر خبرها
گروه کامکارها در اوایل دوران پس از انقلاب اسلامی 1357 در مجموعه آزادی و تالار وحدت اجرا شد که دربرگیرندهٔ سه قسمت: موسیقی فارسی، تک نوازی سنتور اردوان و موسیقی کردی بود. در سال 1368 امید لطفی، فرزند قشنگ و محمدرضا لطفی، به گروه پیوست و نوازندگی تار گروه را به عهده گرفت. کامکارها در کنسرت های اخیرشان برخی از استعدادهای جوان را نیز در کنار خود جای داده اند. سرپرست گروه کامکارها درباره ...
ذکر است که آلبوم های قاصدک و هست شب کنسرتی بود در سال 1374 که با اجرای زنده یاد پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان و همایون شجریان یکی دیگر از آثار جاوادانه زوج بی نظیر موسیقی ایرانی یعنی شجریان و مشکاتیان را خلق کرد. در این کنسرت موسیقی سنتی که در دستگاه های راست پنجگاه، ماهور و دشتی به روی صحنه رفته بود، اشعاری از اخوان ثالث اجرا شد که بعد از کنسرت نیز به دلایلی مختلف این اثر هرگز به صورت رسمی و با ...
اثر از من بگذر توسط گروه راز و نیاز نواخته و اجرا شد. با یک ساز و آواز دیگر، این خواننده ی موسیقی سنتی اثر در میکده باز است از حافظ را اجرا کرد که با همراهی مخاطبان همراه شد. بعد از آن بگذار تا مقابل روی تو بگذریم که در آلبوم فصل آغاز منتشر کرده بود در سه گاه اجرا شد و به سپیدی صلح ترکیبی از اشعار دو شاعر ارزنده تاریخ ادبیات ایران، حافظ و مولانا با آهنگسازی حمید دیرباز اجرا شدند. ...
فاصله کمی از گروه قرار گرفته بود و نام یا واژگانی از هر قطعه را خطاطی می کرد. همای قطعه دوم خود را برای مادران دانست که این سخن او با تشویق زنان حاضر در سالن همراه شد و او در اولین ترجیع بند از این قطعه خواند: بهشت زیر پای آن نجابت شمالیت/ به پای پاکی تو هیچ چشمه ای نمی رسد همای در میان ترجیع بندهای این قطعه، دلم گرفته مادرم را می خواند و آن را با نوای تار و سنتور همراه کرد. ...
تا بخش نخست اجرا به پایان برسد. بخش دوم اجرای این گروه پس از 10 دقیقه تنفس آغاز شد و سالار عقیلی همراه دیگر اعضای گروه، با لباس هایی سنتی به اجرای برنامه پرداختند. غم عشق براساس شعری از بابا طاهر همدانی که عقیلی آن را برای سریال کلاه پهلوی خوانده بود، اولین قطعه ای بود که در این بخش خوانده شد و پس از آن، اثر از من بگذر توسط گروه راز و نیاز نواخته و اجرا شد. نوازندگان گروه راز ...
خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- شریف اسلامی: ایلیاتی ها گرد اجاق آتش نشسته بودند. شعله های آتش زبانه می کشید و دود سفید کنده های بلوط در سیاهی شب می پیچید و ناپدید می شد. اما این صدای گرم ملا فیض الله و ملا علی سینا بود که به ایلیاتی ها گرما می بخشید. ملا علی سینا شاهنامه می خواند. قصه شغاد و رستم بود که با آواز حزینش روایت می کرد. آنجا که شغاد فریبکار، رستم را به شکارگاه برد و او و رخش ...
یادگیری زبان توسط کودک. این شیوه تا دوره صفویه ادامه داشته پس از دوره صفویه و یا اواخر آن متاسفانه استفاده از خط نت موسیقی ایرانی کم کم رو به فراموشی گذاشت و در دوره قاجار با فراموشی آن به طور کامل ،خط نت اروپایی وارد ایران شد و جایگزین آن شده که البته خط نت اروپایی دقیقا نمی تواند بیانگر و ثبت کننده موسیقی ایرانی باشد (توجه شما را جلب می کنم به مقاله ای که ژان دورینگ در ابتدای کتاب نت ردیف میرزا ...