سایر منابع:
سایر خبرها
بر آستان سوره ی کهف
داده و آنها را با آیه ای که متضمن حکم و فرموده ای است، ربط می داده اند و آن روایت را سبب نزول آیه می نهادند. نمونه هایی در این باره، در کتابهای تفسیر فراوان است. پذیرفتنی تر آن است که سوره ی کهف، به تمامی، مکّی است و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) همراه با کسانی که پروردگار خویش را بام و شام، می خوانند، به شکیبایی فرمان داده شده اند... و این گونه است آیات سوره ی انعام: و کسانی ...
تناسبهای معنایی در سوره ی کهف
، پیوند و ارتباط معنایی استواری نیز با هدف سوره دارند، بدین سان که: - داستان یاران غار و نیز داستان ذوالقرنین، دارای ارتباطی روشن با هدف سوره است، چه هر دو داستان، به منزله پاسخی هستند برای پرسشی که متوجه پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، چنان که در سبب نزول آمده است. - داستان صاحب دو باغ نیز از جهت نکوهش قریشیان در اصل برانگیختن پرسش از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با ...
اصحاب کهف، جوانان ایمان پیشه در قرآن
می آرایند و یا چنان ناتوان که نمودها و جلوه هایی یافت نمی گردد تا دیدگان را به خود درکشد. لیک به هنگام ناتوانی یاران این عقیده ی درست و کمی اینان، این گونه نمونه ها [مانند داستان یار غار] خود را باز می نمایانند و چه با، ساده ترین شکل این عقیده، همان باشد که در داستان این جوانمردان، آمده است. - جامعه، جامعه ای است نادان و بت پرست؛ جز قدرت و ثروت و کامه و لذت چیزی نمی شناسد؛ فرمان ستم ...
شیوه ی قرآن در اثبات یکتاپرستی شیوه ای است فطری
عقلی برای هر پدیده ای، گزیری از پدیدآور نیست استدلال کند، از خلال مشاهدات محسوس خود، همین نتیجه را بدین سان فرادست می آورد که: پِشکِ اشتر، دال بر اشتر است و ردپا دال بر مسیر راه؛ پس آیا آسمان دارای بروج و زمین دارای فراخناهای میان کوهساران، بر آفریدگاری شنوا و بینا، رهنمون نمی گردد؟ چرا. این شیوه، شیوه ای فطری است در محاجه و استدلال، از این است که چون خردمند چشم می گشاید، از مشاهدات پیرامونش این ...
راه های شناخت اصلح از دیدگاه قرآن
معمولی و عادی نباشد، بلکه باید حضوری بسیار قوی و استوار باشد تا امکان اجرای عدالت میسر گردد. از همین رو خداوند فرمان می دهد تا مومنان نه به شکل قیام معمولی که در آیه 25 سوره حدید بیان کرده، بلکه به صورت قوی و استوار در صحنه های اجتماعی برای تحقق عدل و قسط اقدام کنند. چنانکه می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، پیوسته و استوار و قوی به عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید، هر چند به زیان خودتان ...
تاملی در باب نفوذ
ریزی کند، ایجاد می شود و آن اینکه چگونه می شود سرنوشت انسان ها را مدیریت کرد تا به تباهی کشیده نشود؟ ویا اینکه سرنوشت انسان را اصلاح کرد؟ خداوند متعال در سوره مبارکه رعد /11 تصریح می فرماید: (ان الله لما یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم) این اراده خدا است و اختیار خود بشر در انتخابش هست که می تواند وضعیت را تغییر دهد، چه خوب یا بد باشد به او بر می گردد. پس تاثیر گذاری بر ...
خداگرایی و فطرت در قرآن
.../ 36). هر آن کس که داستانهای پیامبران را - که درود و سلام بر ایشان باد- در قرآن کریم بخواند، درمی یابد که رسالتهای آسمانی در میان جوامع پیشرفته و متمدن، ظهور کرده و کسانی را در نظر داشته است که سکاندار رهبری و سروری بوده اند. از این روست که در داستان نوح (علیه السلام) می بینیم که تبلیغ و چالش میان وی و گروهی (مَلأ) از مردمش است. کلمه ی ملأ در واژه، به معنای گروهی از مردمان است که به ...
دلایل عنایت الهی بر توحید خداوند در قرآن
، چیزهایی از اندازه گیری شگفت خداوند در آفرینش و تدبیر ریزبینانه ی او در هستی آشکار می گردد و آدمی، بخشی از مفاهیم و معانی گفته ی پروردگار را در سوره ی فرقان که بر بنده اش [رسول] فرو فرستاده، در می یابد: و [خداوند] هر چیزی را آفریده و بدان گونه که در خور آن بوده، اندازه گیری کرده است. با این حال، آن شرک پیشگان چیزی از این مهم را در نمی یابند: [و اینان] به جای او، خدایانی برای خود گرفته اند که چیزی را ...
تحریف تورات در مورد حقانیت پیامبر اعظم
مطرح است، به صورت مستقیم ورود پیدا نکرده است. به عنوان نمونه، می توان به آیات سوره ص (آیه 25 21) در جریان حضرت داوود(علیه السلام) اشاره کرد که نحوه طرح جریان به گونه ای نیست که از آن ناظر بودن قرآن به متن متناظر آن در تورات برداشت گردد. 4. ادعای قرآن مبنی بر بی سابقه بودن طرح برخی موارد مرتبط با تورات و انجیل برخی تعابیر قرآنی چنین بیان می کند که مردم و پیامبر نسبت به تاریخ ...
ماجرای مظلومیت و شهادت حضرت زهرا (س) + اسناد
پیامبر (ص) را داستانی که بخاری آورده است به شمار آورد. حاصل داستان این است که زنان پیامبر اکرم (ص) در تاریکی شب با پوشش کامل به مکانی که خلوت و مناسب بود برای قضاء حاجت می رفتند. چون ام المؤمنین سوده قد بلندی داشت یا تنومند بود عمر وی را شناخت و فریاد برآورد که ای سوده تو نمی توانی خود را از ما پنهان کنی، بدان که ما تو را شناختیم. سوده بر می گردد، و به پیامبر شکوه می برد و آن حضرت می فرماید شما ...
آفرینش و خلقت، دلیل توحید خداوند در قرآن
به شکل کلی آن و جدا از مخلوقی مشخص که ذهن آدمی را برمی انگیزد و داوری عقلانی وی را موجب می گردد، بیان می کند. در این باره، بایسته است در گفته ی پروردگار متعال تأمل نماییم: ... یا برای خدا شریکانی پنداشته اند که مانند آفرینش او آفریده اند و در نتیجه، آفرینش بر آنان مشتبه شده است؟ بگو: خدا آفریننده ی هر چیزی است و اوست یگانه ی قهار (رعد /16). عموم برگرفته از هر چیزی ، شامل هر مخلوقی که ...
فاطمه زهرا(س) ، نمونه انسان کامل
...> فاطمه زهرا معجزه تاریخ و افتخار عالم وجود آنگاه که خداوند خواست انسان را بوجود آورد خطاب به ملائکه فرمود: انّی جاعلٌ فی الارض خلیفةٌ قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدّماء...؛(3) و هنگامی که گفت پروردگار تو به فرشتگان، من در روی زمین جانشین (نماینده ای) قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند: آیا کسی در آن قرار می دهی که فساد و خونریزی کند؟! ولی خداوند با نشان دادن حقیقت انسان و مقام خلیفة ...
شعار آزادسازی اقتصاد پس از جنگ خطرناک بود/ برخی منافقانه اقتصاد مقاومتی را تأیید ولی در عمل آن را رد می ...
افزایشی داشته به طوری که هر دولتی در پایان 8 سال خود رکورد وابستگی را نسبت به دولت قبلی خود شکسته؛ موضوعی که در همه دولت ها قابل مشاهده است و دولت تدبیر و امید نیز با آنکه به ظاهر قضاوت در خصوص عملکردش زود است، گرفتار این وابستگی به روال قبلی به نفت شده است. بنابراین اگر چه قضاوت نهایی برای دولت یازدهم هنوز زود است ولی به واسطه عملکرد دولت در غالب دولایحه لایحه بودجه 93 و 94 که به طور ...