سایر منابع:
سایر خبرها
روایتی از عمامه گذاری یک طلبه به دست رهبری
شده است. مقابل من روی دیوار تابلویِ خط-نقاشی ساده ای نصب شده که روی آن کلمه یاسین بزرگی نقش بسته است و با خط ریزی سوره یس را درون کلمه جا داده اند. شوفاژها در غلاف های چوبی قدیمی مثل همان ها که حدودا ده ساله است که آخرین نسل آن منقرض شده است دو طرف اتاق جاگرم کرده اند. روی سقف ، سه ردیف مهتابی که مشابه اش را سال 70 در دفتر تبلیغات اسلامی دیده بودم روشن هستند. جز چند نفر که متفرق نشسته ...
واژه ی کلمات در قرآن
کتابش جایگاه حکم بر قلب کلمات است. یعنی حقایق انبیاء و اولیاء که از عالم جبروت مجردند و نزد اشراقیون انوار قاهره نام دارند. اما قیصری می گوید: همان گونه کلماتی که تلفظ می کنیم چیزی جز تعینات در ذات، نَفَسی از درون ما خارج می شود، نیست، کلمات خداوند هم چیزی جز تعینات در نفس رحمانی که جوهر فرد نامیده می شود، نیست. کاشانی معتقد است، این کلمات همان واسطه های بین حق و خلقند که به واسطه ی آنها معانی ...
فرهنگ در رسانه
جعلی زمانه است. مسائل بنیادین و شرایط بنیادین انسان که تغییر نمی کند. از ابتدای تاریخ تا امروز مگر این مسائل تغییر کرده؟ نحوه بیان آن متفاوت شده است. من همه حرفم این است که هر سبکی هر چقدر آوانگارد و نوگرا، می باید ریشه در آن فرهنگ داشته باشد. می باید برآمده از خواست های واقعی آن مخاطبان باشد. خواست های واقعی آنها را نمایندگی کند. غیر از این باشد اصیل نیست وگرنه کسی مخالفتی با نوگرایی و مدرن ...
واژه ی مجنون در قرآن
زندگی اش را مختل می سازد؛ و جنون، همان فساد و همان اختلال است. شکی نیست که راغب دقیق تر و درست تر از شریف جرجانی به تعریف جنون پرداخته است. چون جرجانی می گوید: جنون یعنی اختلال عقل، به گونه ای که مانع جریان افعال و اقوال به راه و روش عقل جز به ندرت می گردد. پس محال است که عقل دچار اختلال و فساد گردد، چون پرتوی است الهی و عطیه ای است ربانی. اما سخن درست همان است که راغب می گوید؛ یعنی مانعی که بین عقل ...
اشعار آیینی ویژه ولادت امام محمد باقر علیه السلام
...> یا چه چیزی است جز محبتتان ** وقتی از کوچه ها عبور کنید کوچه از شوق می شود دریا بس که در وصفتان به هم گفتند اشبه الناس به رسول خدا ** با سرشک شما شروع شده خط سرخ غروب های منا چشمتان گریه می کند هر شب پای گودال عصر عاشورا ** کربلا کربلا سفر کردید از دل شام هم گذر کردید ...
مختاباد برای استاد شجریان نوشت
کنند که اندازه نگهدارند. این قلم را سودای "مدیریت و نقد جهان" نیست! بلکه پرداختن به خود است؛ چرا نخبگان، اندیشمندان و هنرمندان "این مرز پرگهر" ره به غریبستان می جویند!؟ چرا شوربختانه بالاترین درصد مهاجرت نخبگان را نصیب خود کرده ایم!؟ چرا سقف آسمان ایران عزیز در نظرشان کوتاه می آید!؟ چرا؟ مگر نه اینکه "همه" باور داریم که نخبگان میزبانان و سیاست مداران میهمانان تاریخند؟ همه ما از رنج های فردوسی و ...
از یک فاجعه دیگر در سراوان تا یک مرد بزرگ رودسری شبیه به نام علی و اسطوره ای به نام قایقران
استفاده می کردند و عبور آن از دل روستا تفرجگاهی زیبا را به وجود آورده بود، حالا دیگر فاقد هر موجود زنده ای شده و وجود آن در روستا نه تنها باعث سرسبزی و زیبایی و برکت نمی شود که به زخمی کهنه و دردناک در منطقه تبدیل شده است. روستای چکا نیز یکی دیگر از روستاهای اطراف منطقه دفن زباله در سراوان است که معدود ساکنان باقی مانده در آن، سال ها است از مشکلات همجواری با این منطقه رنج می برند. ...
رابطه توئیت و ادعای تقلب / مصلحت اصلاح طلبان بر ریاست عارف یا لاریجانی؟
سالاری نوشت: مدیدی است که یکی از ناهنجاری هایی که بخش هایی از جامعه را رنج می دهد گرفتن ژست روشنفکری، با انتقاد از همه کس و همه چیز است. براستی، چه سخن و چه کلامی با ایشان می توان گفت که نه اهل انصاف اند و نه منطق اما آنگاه کاسه صبر لبریز می شود که انتقادهای تند و بعضا بسیار توهین آمیز غیر اصولی، غیر منصفانه و احیانا فله ای با گرفتن ژست اصولگرایی صورت پذیرد. ایران اسلامی، یک جامعه اصلاح طلب ...
اقتصاد مقاومتی تا تعطیلات ایران در حدجیبوتی!
شده برای شناسایی اقشار مرفه، چه از طرف دولتیان مطرح شده باشند، و چه از طرف اهل مجلس، در یک نکته محوری مشترک هستند: همه به شرحی که در زیر می آید، تأکید خاصی بر درآمدهای خانوار دارند و به اهمیت دارایی ها توجهی نمی کنند: 1 – مصوبه کمیسیون تلفیق در سال 93 افراد با حداقل درآمد ماهانه 2٫5میلیون تومان را مرفه تلقی می کند. 2 – مصوبه همین کمیسیون در سال 94 حداقل درآمد را به سطح نزدیک به 3میلیون ...
تئاتر شرق می تواند با رجعت به سوابق تاریخی و ملی خویش زنده بماند
فَیمَکُثُ فِی الاَرضِ یعنی که در روی این سیاره هر آنچه به نیازی ذاتی در وجود انسان جواب نگوید پایدار نمی ماند؛ و چگونه جز این باشد؟ لفظ نیاز را به مفهومی که در فرهنگ و زبان رسانه ای مصطلح است به کنار نگرفته ام چرا که در این فرهنگ، نیاز بشر متوجه استمرار وضع موجود است و کمال موهومی که آن را در بهشت زمینی لذت و فراغت می جوید... و اما معلوم نیست که نفع انسان نیز در همان باشد که او خود می طلبد. تشنه ...
فرهنگ در رسانه
ارزیابی می کنید و جای صاحبنظران چه حوزه ای را خالی می بینید؟ (حتی در شورای فرهنگ عمومی استان ها) ترکیب اعضا و ساختار به گونه ای طراحی و تدوین شده است که هم از ظرفیت دستگاهی استفاده شود و هم از پتانسیل و ظرفیت مردمی اما نکته مهم این است که تقریباً حوزه اشخاص حقیقی به نوعی باید پررنگ تر دیده شود. چه اینکه تحولات و تغییرات اجتماعی در گذر زمان پیچیده تر و مناسبات و سازواره های اجتماعی در عبور ...
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی
و عظمت بخشید و این مشیّت پروردگار در لوح محفوظ و به قلم تقدیر در ازل تحقق یافته است. کسی که خداوند را شناخت نیاکان این مرد را می شناسد، چراکه دین خداوند از خانه این مرد به امتها می رسد. او از گروهی است که دوستیشان عین دین است و دشمنی با آنها کفر؛ و نزدیکی بدانها نجات از گمراهی و ایمنی از ترسهاست. پس از نام خدا، ذکر نام آنها بر همه چیز مقدم است و هر سخنی به نام آنان آغاز و انجام نیک پذیرد. اگر اهل ...
سرمقاله های روزنامه های 17 فروردین
گوشزد کنند که اندازه نگهدارند. این قلم را سودای مدیریت و نقد جهان نیست! بلکه پرداختن به خود است؛ چرا نخبگان، اندیشمندان و هنرمندان این مرز پرگهر ره به غریبستان می جویند!؟ چرا شوربختانه بالاترین درصد مهاجرت نخبگان را نصیب خود کرده ایم!؟ چرا سقف آسمان ایران عزیز در نظرشان کوتاه می آید!؟ چرا؟ مگر نه اینکه همه باور داریم که نخبگان میزبانان و سیاست مداران میهمانان تاریخند! همه ما از رنج های فردوسی و ...
واژه ی فتنه در قرآن
...> 16- نحل (16)، آیه ی 110: با این حال، پروردگار تو نسبت به کسانی که پس از آن همه زجر کشیدن هجرت کرده. 17- بروج (85)، آیه ی 10: کسانی که مردان و زنان مؤمن را آزار کرده. 18- ذاریات (51)، آیه ی 13: همان روز که آنان بر آتش، عقوبت و آزموده شوند. 19- همان، آیه ی 14: عذاب موعود خود را بچشید. 20- نساء (4)، آیه ی 10: اگر بیم داشتید که کفر ورزیده اند به شما آزار برسانند. 21 ...