سایر منابع:
سایر خبرها
تبدیل روا می دارند. این همان چیزی است که در برخی از آیات قرآن از جمله آیه 199 سوره آل عمران به عنوان تجارت و سوداگری با آیات قرآن از آن یاد شده است. از آیه هم چنین این معنا به دست می آید که اهل کتاب و دشمنان اسلام با توجه به روحیه خشوع مومنان در برابر خداوند، می کوشند تا به سوداگری با آیات قرآن اقدام کنند، ولی وجود گروهی از مومنان اهل کتاب که از این کار بیزاری می جویند خود موجب دلگرمی پیامبر(ص ...
.... همان گونه که نظم قرآن معجزه است، رسم الخط آن نیز معجزه می باشد. عقل ها چگونه به سرّ آوردن الف در مائة و حذف آن از فئة و اضافه کردن یاء به بأید و بأیّکم و نوشتن آنها به صورت بأیید و بأییکم پی می برد و یا چگونه می توان فهمید که چرا در کلمه ی سعوا در سوره ی حج با الف نوشته می شود؛ ولی همین کلمه در سوره ی سبأ بدون الف سعو نوشته می شود. باز چرا کلمه ی عَتَوْا در هرجا که باشد با اضافه ی الف و تنها ...
گیرد جوری که به همه چیز خودمان شک می کنیم! با این همه ، آقای علم و عشق و عرفان، تنها چیزی که نه برای مان غیر منتظره است و نه حیرت زده مان می کند شهادت توست. اصلا ً مگر قرار بود با آن همه نشانه ها که در مناجات هایت نوشتی و زمزمه کردی، در وصیت نامه هایت، در اعتراف هایت برای غاده و... سرانجامی جز این رفتنِ زیبا داشته باشی؟ * لیاقتش را نداشتیم فکرش را که می کنیم غاده حق داشت عاشقت ...
... بدین ترتیب، این واژه برای اشاره به قرآن کریم و نیز معجزات دیگر انبیاء ، گزینش شده است و معنایی که از آن فهمیده می شود، برای اشاره به یک صفت و ویژگی در این امور ماورای طبیعت مناسب دانسته شده است و این همان نکته ای است که پژوهشگران با مقایسه معنای کلمه معجزه با واژگانی مانند آیه و بیّنه بدان اشاره کرده اند و به معنی مثبتِ دلالت و هدایت در این واژگان نسبت به معنی منفی ناتوان ساختن و عاجز کردن ...
آیین های دیگری غیر از اسلام بودند و پیامبر(ص) به دستور خداوند متعال، از اجبار آنان برای گرویدن به اسلام جلوگیری فرموده اند. 2 مفهوم شناسی لغوی و تفسیری آیه ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ...﴾ عبارت ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ...﴾ با عنایت به حرفِ لا حرف نفی جنس و اکراه اسم آن (ر.ک؛ درویش، بی تا، ج 1: 388) و با توجّه به معنای لغوی واژه اکراه ، دو عنصر تحمیل از سوی اکراه کننده و ...
آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ: به یقین، گروه بسیاری از جنّ و انس را برای دوزخ آفریدیم. آنها دل ها [= عقل ها]یی دارند که با آن (نمی اندیشند، و) نمی فهمند؛ و چشمانی که با آن نمی بینند؛ و گوش هایی که با آن نمی شنوند. آنها همچون چهارپایانند، بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن هرگونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند ...
وجود ندارد، چراکه قرآن کتاب منطق نیست که بتوان سراغ منطق را از آن گرفت، هرچند در برخی آیات در تبیین برخی آموزه های دینی، مانند اثبات توحید چنین روشی دیده می شود؛ مانند ﴿لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَه إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ (الأنبیاء/ 21). امّا اگر مقصود از صورت مستقیم و تلویحی، طرح مسئله و نقد آن و نیز اقامه برهان برای اثبات مبدأ به صورت مستقل در یک یا چند آیه با قطع نظر از روش های رایج ...