سایر منابع:
سایر خبرها
بیان اسرار عرفانی در مصنوی
بر شبه سلیمان کرد ایست *** علم مکرش هست و علّمناش نیست چون سلیمان از خدا بشّاش بود *** منطق الطیری ز علّمناش بود تو از آن مرغ هوایی فهم کن *** که ندیدستی طیور من لدن جای سیمرغان بود آن سوی قاف *** هر خیالی را نباشد دست باف بهر جان خویش جو زیشان صلاح *** هین مدزد از حرف ایشان اصطلاح عارفان بالله، اسرار الهی را با اصطلاحاتی خاص بیان می کنند تا انسان های سطحی نگر را ...
بخش های خواندنی درباره تو میلادعرفان پور
شود و زار ببارد چون من باید به صدای سنگ هم گوش دهم شاید شنونده ای ندارد چون من *** این قدر به تقدیر خدا فکر نکن لب تشنه به ابر بی وفا فکر نکن پیشانی ات ای کویر! مواج شده ست این قدر به رودخانه ها فکر نکن پرده دوم: آن نامه عاشقانه را یادت هست؟ آن گاه که می رفت به غم پی بردم از عمق وجودم به عدم پی بردم من از دل خود هیچ نمی ...
قرآن با طعم سادگی و روانی
چربد و حالتی در انسان پیدا می شود که چقدر این خدا دوست داشتنی است. خدا میل ندارد انسان ها را به جهنم ببرد. مادر را دیده اید که مرتب می خواهد خوبی های بچه اش را برجسته کند و بدی هایش را نادیده بگیرد. بعد آدم احساس می کند عالم بی خود و بی جهت نیست و باور به معاد و حلال و حرام در انسان به وجود می آید. شما به سیسمونی دقت کرده اید که قبل از تولد بچه همه نیازهای او را تامین می کنند. خدا سیسمونی ما را در اینجا تهیه دیده. * از اینکه قبول زحمت کردید و در این گفت وگو شرکت کردید سپاسگزارم. من هم از شما متشکرم. ...
بانوهمایونی؛ خالق زن مظهر خلاقیت الله / مروری بر زندگی و آثار بانو مجتهده علویه همایونی
ملاهادی سبزواری و کتاب مغنی و معالم و شرح لمعه خواند. او مدتی نیز نزد آیت الله نورالدین اشنی (قودجانی) اسفار اربعه ملاصدرا را خواند. در سال 1343 در امتحان طلاب در مدرسه سپهسالار شرکت کرد. گفته شده است در آن زمان جز بانو امین زن دیگری در حوزه علوم دینی وجود نداشت و تا آن روز هیچ زنی در آزمون مدرسه سپهسالار شرکت نکرده بود. پیشرو در طلبگی زنان او با وجود قبولی در این امتحان ...
مجموعه درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن
عمر کرده آگاه خواهد شد. ( 13 ) بلکه انسان خود بر (نیک و بد) خویش به خوبی بیناست. ( 14 ) هر چند (پرده های) عذر (بر چشم بصیرت) خود بیفکند. ( 15 ) (ای رسول در حال وحی) با شتاب و عجله زبان به قرائت قرآن مگشای. ( 16 ) که ما خود قرآن را مجموع و محفوظ داشته و بر تو فرا خوانیم. ( 17 ) و آن گاه که بر خواندیم تو پیرو قرآن باش. ( 18 ) پس از آن ...
علاج خوف چیست؟
...! ای آقا و ای مولای من! فرض کردم که بر عذاب تو صبر نمایم، چگونه فراق و دوری تو را تحمل کنم؟ و گرفتم آنکه بر آتش سوزانت صبر نمودم ، چگونه از نظر به کرامت و بزرگواریت در گذرم؟ اگر خواستی که فرق بین عذاب آتش دوزخ و عذاب آتش فراق را دریابی، بین عالم حسی و و عالم عقلی و درک حس و عقل مقایسه نما؛زیرا نسبت حس به عقل ، چون نسبت قطره به دریا،بلکه هنوز هم بیشتر است و خوف و بعد ...
گنج مخفی در مثنوی
ابدی یافتند و به اصل خود پیوستند. اما عقل جزئی، حیله گر، چون به حیات مادی می اندیشد این حیات معنوی، پس از شکسته شدن تن را نمی پذیرد و محال می داند، چگونه ممکن است سبویی بشکند ولی آبش نریزد؟ مولانا می گوید: در حالت فنا و فانی شدن، دیگر نه سبو پیداست و نه آب، باید بتوانی خوب این سخن و گوهرِ کلام را هضم کنی و نیکو بیندیشی، که خدا آگاه تر به درستی است. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول. ...
مروری بر زندگی و آثار بانو مجتهده علویه همایونی
سال 1342 همسر بانو همایونی مرحوم فیض فوت شد و او به تهران رفته و اول زنی بود که در امتحان مدرسی داوطلب و با معدل خوب قبول شد و در سال 43 هم وارد دانشگاه الهیات گردید. سپس به اصفهان آمده و پیشنهاد تاسیس اولین حوزه خواهران را به خانم امین داد و ایشان با کمال میل پذیرفت و ازاین رو حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه(س) و به ریاست بانو امین در سال 1344 تأسیس شد. در این مکتب از ابتدای تأسیس، قرآن توسط بانوی مجتهده امین تفسیر می شد و بعد از ایشان بانو همایونی این تدریس و تفسیر را ادامه داد. ...
فعل حق در بیان مثنوی
می رسد، به دعای هود، آرام و بی آزار می گذرد. همه ی اینها نشانه ی آن است که قدرت حقیقی و وجود حقیقی، در عالم غیب و عالم معنا است. شیخ دین، بحر معناهای ربّ العالمین همان وجود مبارک پیامبر اسلام است که فرمود: معنا خداست، زیرا هستیِ حقیقی و دائم دارد و ما چون خاشاکی در دست امواج دریای حق و به فعل حق حرکت می کنیم. آن چه آتش با گیاه می کند ، این است که آن را در خود محو می کند، یا هستیِ ظاهری آن را می گیرد. منبع مقاله : افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی (شرح و تفسیر موضوعی مثنوی معنوی (جلد اول))، قم: مرکز بین المللی و نشر المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول. ...
توحید ناب در مثنوی
وجود مطلقی فانی نما هرچه ما می کنیم بازتاب تأثیر الهی است. انسانِ کامل هیچ نگاه استقلالی به افعال خود ندارد و این همان وصف فنای افعالی است؛ یعنی سقوط رؤیتِ فعلِ خود و شهود فعلِ حق تعالی. در این حالت هرچه از انسان سر می زند به فاعلیت حق نسبت می دهد و هستی خود یا وجهه ی نفسانی برای او متصور نیست تا فاعلیت را به خود منسوب نماید. تو جانِ جان ما هستی، ما چه کسی باشیم که با وجود تو ادعای ...
آفتاب معرفت در بیان مثنوی
محض است. مولانا، پروردگار را به خورشید یا دریا تشبیه نمی کند، بلکه صفات او را در مظاهرِ هستی جلوه گر می بیند. او با عظمت و تابندگی خورشید و بی کرانگی دریا، بر جهان احاطه دارد؛ چنان که کوه قاف را دیواری بر گِرد عالم خاک می پنداشتند و با همه ی اینها چون سیمرغ ناشناختنی است. مولانا می گوید: ای خدا! نمی توان تو را با این الفاظ شناخت، از آن چه در وهم می گنجد بالاتر و از هر افزون افزون تری. تو بی ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
را دریابی بین عالم حسی و عالم عقلی و درک حس و عقل مقایسه نما زیرا نسبت حس به عقل چون نسبت قطره با دریا بلکه هنوز هم بیشتر است، و خوف و بعد و حجاب برای مقربان درگاه الهی، قطعا مایه هلاکت آنها است ولی چون ذات اقدس حق خود سیاست قلوب اولیائش را بعهده دارد هر گاه که مبادی این خوف در دلهای آنها فزونی گیرد و دلهای آنها را بسوزاند و آنها را به هلاکت نزدیک سازد نفحه ای از نفحات رحمتش بر آنها وزیدن گیرد، و ...
مثنوی و قسمت پنهانی و درونی وجود ما
. اختیار و بی اختیار نیز می تواند اشاره به همین امر حق باشد. در این جا سخن از اقتدار و توانایی ماست که می تواند در راه خیر یا شر به کار رود. نیکی و بدی هر دو در ما هست. هم چنین اگر انسان اختیار نداشت خداوند هرگز او را به بوته ی امتحان و آزمایش وارد نمی کرد. گر مرا عقلی بدی و منزجر *** تیغ اندر دست من بودی ظفر عقل باید نور ده چون آفتاب *** تا زند تیغی که نبود جز صواب چون ندارم ...
ویژگی های محکم و متشابه در آیات قرآنی
تَعْقِلُونَ (7). لذا برای بیان معانی والا به ناچار راه کنایه و مجاز و استعاره را پیمود و این خود، بر عرب غریب می نمود. مثلاً آیه ی وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمَی (8)؛ و چون [ریگ به سوی آنان] افکندی، تو نیفکندی بلکه خدا افکند. اشاره به قدرت ناچیز انسان است در انجام افعال اختیاری خویش، در مقابل عوامل مؤثر در به وجود آمدن آن، که همگی با اذن الهی انجام می گیرد. درک این معنا برای عرب آن ...
مست معرفت حق
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: مؤلف: محمدرضا افضلی شیخ نورانی ز ره آگه کند *** با سخن هم نور را همره کند جهد کن تا مست و نورانی شوی *** تا حدیثت را شود نورش روی هرچه در دوشاب جوشیده شود *** در عقیده طعم دوشابش بود از گزر وز سیب و به وز گردگان *** لذت دوشاب یابی تو از آن علم چون در نور حق فرغرده شد *** پس ز علمت نور یابد قوم لدّ هر ...
عقل و عشق در بیان مثنوی
که بدین عقل آوری ارزاق را *** زآن دگر مفرش کنی اطباق را چون ببازی عقل در عشق صمد *** عشر امثالت دهد یا هفت صد آن زنان چون عقل ها درباختند *** بر رواق عشقِ یوسف تاختند عقلشان یک دم ستد ساقی عمر *** سیر گشتند از خرد باقی مرد اصل صد یوسف جمال ذوالجلال *** ای کم از زن شو فدای آن جمال عشق برّد بحث را ای جان و بس *** کو ز گفت و گو شود فریاد رس مولانا باطل ...
درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن/ قسمت 2
(13) زیرا پروردگار تو سخت در کمین است (14) اما انسان هنگامی که پروردگارش وی را می آزماید و عزیزش می دارد و نعمت فراوان به او می دهد می گوید پروردگارم مرا گرامی داشته است(15) و اما چون وی را می آزماید و روزی اش را بر او تنگ می گرداند می گوید پروردگارم مرا خوار کرده است(16) ولی نه بلکه یتیم را نمی نوازید(17) و بر خوراک[دادن] بینوا همدیگر را بر ...
رجحان بینش بر دانش و ارزش نسبی آگاهی ها در نگاه مثنوی
بی نصیب نیست؛ یعنی خفاش هم، اگرچه از مشاهده ی عالم غیب محجوب است، اما در خیال خود تصویری از هستی غیبی دارد. انسانِ ناآگاه هم از قدرت غیبی خوف دارد و این خوف او را می ترساند و از ترس، مثل خفّاش به تاریکی روی می آورد. مولانا مثالی از سرگذشت موسی می آورد که خواستار تجلّی حق بر کوه طور شد و کوه که مانند آن خفاش، تاب نور حق را نداشت، از هم پاشید. نیل به حقیقت تنها از راه شهود میسر است. روی سخن با ...
همه در پی یک حقیقت اند
می بینی. دوی و اعداد جسم منتهی یعنی کثرت و تعدد عالمِ محدود مادی. مولانا می گوید: همه در پی یک حقیقت اند، اما چون از نظرگاه های گوناگون به آن می نگرند مطلوب خود را مختلف و چندگونه می یابند. پیل اندر خانه ی تاریک بود *** عرضه را آورده بودندش هنود از برای دیدنش مردم بسی *** اندر آن ظلمت همی شد هر کسی دیدنش با چشم چون ممکن نبود *** اندر آن تاریکی اش کف می بسود آن یکی را ...
معرفت توحیدی و خودشناسی در مثنوی
چون مانند آفریده شدن ماست که مشیت و قدرت حق ما را از عدم به وجود آورد و خودمان نفهمیدیم که چه گذشت. به همین ترتیب هم به سوی حق باز می گردیم و او را می شناسیم. به فرموده مولا علی: ان لم تعلم من این جئت، لم تعلم الی این تذهب . مولانا می گوید: البته تو راه آن را نمی دانی اما ما رمزی از آن برای تو می گوییم و آن این است که هوش و عقل حسابگر و این جهانی را فراموش کن و گوش ظاهر را که سخن این دنیا را می ...
معرفت توحیدی در مثنوی
حقیقت هستی یا ذات حق را بشناس و این کار از راه جان و تعالی روح و رابطه ی باطنی ممکن است. بینش ، دید باطنی و قدرت ادراک عوالم غیب است. مولانا قیاس را غالباً به معنای استدلال از روی امور این جهانی به کار می برد. و از عالم ماده نیز بالاتر می رود و می گوید: منشأ عقل و وجود ملائک یکی است، اما اقتضای مشیت حق (حکمت) این بوده است که از یک منشأ دو جلوه ی گوناگون پدید آید. پرواز ملک پرواز میان عالم ظاهر و ...
مثنوی و تابیدن نور الهی بر انسان
...> دل به کعبه می رود در هر زمان *** جسم طبع دل بگیرد ز امتنان این دراز و کوتهی مر جسم راست *** چه دراز و کوته آن جا که خداست چون خدا مر جسم را تبدیل کرد *** رفتنش بی فرسخ و بی میل کرد صد امیدست این زمان بردار گام *** عاشقانه ای فتی خل الکلام گرچه پله ی چشم بر هم می زنی *** در سفینه خفته ای ره می کنی مولانا می گوید: نومید مشو، خداوند می تواند راه دراز این عالم تا عالم ...
تفسیر کلمه - الله - در مثنوی
...: کسی که مردم در نیازهای خود با شور به او روی می آورند. وی کلمه ی الله را از ریشه ی وله به معنای شور و شوق گرفته است. مولانا همین معنا را برمی گزیند و می گوید: ما در نیازهای خود با شور به سوی تو می آییم و آن را از تو می خواهیم و نزد تو می یابیم. عاقل کسی است که عقلِ معرفت یاب و کمال طلب دارد و چنین عقلی او را متوجه درگاه حق می کند. دیّان فرد ، پروردگار است. فلیو یعنی گول و نادان. کدیه تند یعنی ...
حکمت و هدفمندی آفرینش در مثنوی
موسی ای خداوند حساب *** نقش کردی باز چون کردی خراب نر و ماده نقش کردی جان فزا *** وانگهان ویران کنی این را چرا گفت حق دانم که این پرسش تو را *** نیست از انکار و غفلت وز هوا ورنه تأدیب و عتابت کردمی *** بهر این پرسش تو را آزردمی لیک می خواهی که در افعال ما *** باز جویی حکمت و سرّ بقا تا از آن واقف کنی مر عام را *** پخته گردانی بدین هر خام را قاصدا سائل شدی در کاشفی ...
نظر سیمین غانم درباره وضعیت موسیقی و دلیل نرفتنش به خارج از کشور
ای داشته و تعلیمات و آموزش کافی دیده باشد.همچنین در خصوص اشعار اطلاعات کافی داشته باشد، آن وقت می تواند شانس خود را امتحان کند شاید موفقیت هایی کسب کند! فضای کار برای شما به عنوان یک بانوی خواننده در پس از انقلاب چگونه بود و الان چگونه است؟ خدا رو شکر از این جهت دشواری برایم وجود نداشت وبه یاری خداوند، صبورانه گذشت، چون تصمیم گرفته بودم در مملکت خودم و در کنار مردم خوبم ...
در نگاه مثنوی کافر و طاغی هم راهی به خدا دارند
، هامان می آمد و در یک لحظه آن را ویران می کرد. مولانا از حکایت فرعون و هامان نتیجه می گیرد که حقیقتِ نوعیه این دو شخص در بسیاری از آدمیان وجود دارد و می فرماید: عقل تو در کشور وجودت به منزله وزیر و مغلوب هوای نفس است و آن عقل، تو را از راه خدا منحرف می کند. هرگاه نصیحت کننده ی الهی، به تو ارشاد کند، عقل معاش، سخنان او را با حیله و تزویر، مردود نشان می دهد. عقل معاش به تو می گوید که این سخنان هادی، بی ...
نزدیک تر از من به من
هادی صادق و قابلی پیدا کنی و در ظلّ هدایت او به جمع مقربان الهی ملحق شوی. با وجود زال ناید انحلال *** در شبیکه و در بر آن پر دلال نه بگفت است آن سراج امتان *** این جهان و آن جهان را ضرتان پس وصال این فراق آن بود *** صحت این تن سقام جان بود سخت می آید فراق این ممر *** پس فراق آن مقر دان سخت تر چون فراق نقش سخت آید تو را *** تا چه سخت آید ز نقاشش جدا ...
معیار اعمالی که رضای خدا را جلب می کند چیست؟
کثیف و پلید می گویند. وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک خدایا، به تو پناه می برم از آنچه تو را اذیت می کند. در جلسات قبلی عرض شد یرضیک و یؤذیک در ذات خدا راه ندارد. کسی نگوید که ذات خدا اذیت می شود، مرزهای توحید را حفظ کنید. ذات خدا اذیت و خوشحال نمی شود، چون تغییر و تحول در او نیست. توحید این است. حرف های شیرین زدن خیلی مهم نیست، مهم این است که مرز توحید حفظ شود و اکثراً به ...
عنایات و الطاف حضرت حق در بیان مثنوی
رسیده است که همه چیز را در راه خدا بدهد. کلام مولانا به آیه 111 سوره توبه اشاره دارد که خدا جان و مال مؤمنان را خریده و در عوض به آنها بهشت داده است. آن خدایی که به جویباران و چشمه های طبیعت آب داده، همو در درونم چشمه ای از عرفان و ایقان روان ساخته است. جگر من که قبلاً گرم بود و دائم آب می طلبید، اکنون بر اثر همت و جاذبه ی آن چشمه معنوی، آب در برابرش حقیر و بی مقدار شده است. پروردگار، برآورنده ...
جز ایران هیچ کس به فکر آزادی فلسطین نیست
موضعی بگیرد؟ هیچ کس! این روزها این موضوع را در ذهن خود مرور می کنم که کشوری اسلامی یا حداقل عربی وجود ندارد مگر اینکه فرانسه، آمریکا، انگلستان، آلمان یا کشوری دیگر بر آن تأثیرگذار است. سؤالی ساده می پرسم، هر کس در این دنیا می خواهد پاسخ دهد؛ چه کسی بر رهبر انقلاب تأثیر می گذارد؟ روسیه؟ چین؟ آمریکا؟ اتحادیه اروپا؟ چه کسی بر رهبری اثرگذار است؟ برای مزاح بگویم: یکی از برادران به من گفت که خدا بر مقام ...