سایر منابع:
سایر خبرها
جستاری در نظام اخلاقی قرآن
در بینش وحیانی، هدف اصلی ارسال رُسل و انزال کُتب، سوق دادن انسان و نوعاً مخاطبان کلام خدا و فرستادگانش، به سمت و سوی اخلاقی زیستن می باشد. خداوند در سوره جمعه می فرماید: هو الّذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم ایاته و یزکّیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین ، (اوست که در میان قومی بی کتاب [عرب] پیامبری از میان خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنان می خواند و ...
چرا صالحان، گرفتار مشکلات و گنهکاران، در رفاه هستند؟
بهره مند هستند و هم از انواع نعمت های خدادادی بیشتری برخوردار می باشند. این مسئله که هر انسانی و هر قومی که در مسیر خدا گام بردارد و تقوا پیشه کند و در برابر نعمت های الهی شکرگزار باشد، خداوند آن ها را از دریای بیکران رحمت خویش مستفیض کرده و نعمت های خود را بر او نازل خواهد کرد، از سنت های خداوند و درست می باشد. امّا مشکلات و مصیبت ها و تنگناهایی که مومنین بدان دچار می شوند، فلسفه و علّت ...
گروه رجوی چگونه آرمان گریز و بنیادگرا شد؟
باطل] نازل کردیم تا مردم را به قیام برای عدالت برانگیزانند. ? لیقوم الناس بالقسط - (حدید، آیه 25) راهبرد اساسی سرنگونی طلبی سبب می شود که در سازمان، همه چیز و هر آرمان و عملی در ذیل آن قرار گیرد و تعریف شود. دوم: آرمان گریزی آرمان فلسطین در سازمان، تنها یک مساله عربی و اسلامی نبود. آرمانی انسانی بود که در گستره امپریالیسم ستیزی، جهت گیری کلان سازمان را در عرصه ...
علت نزول قرآن به زبان عربی
گذشته که هر کدام به زبان قوم خودشان صحبت می کردند، و کتاب آسمانی آنها نیز همان زبان بوده است؛ زیرا در غیر این صورت به آن پیامبر و کتابش ایمان نمی آوردند، همانطور که قرآن کریم می فرمایند: هرگاه آن را برای عجم (غیر عرب)ها نازل می کردیم و او آن را بر ایشان می خواند، به آن ایمان نمی آوردند .[2] و چه بسا اگر زبان قرآن غیر از زبان عربی بود پاره ای از اسرار بر عقول مردم مخفی می ماند و تعقل و ...
اگر قرآن بر عجم نازل می شد، عرب بدان ایمان نمی آورد
کانُوا بِهِ مُؤْمِنینَ سوره شعراء (26) آیه 199 ترجمه [به فرض که ما قرآن را بر فردی از عجم ها نازل می کردیم] که [او] آن را بر ایشان می خواند، بدان مومن نمی شدند. حدیث 1) امام صادق ع فرمود: اگر قرآن بر عجم نازل می شد، عرب بدان ایمان نمی آورد؛ درحالی که بر عرب نازل شد و عجم بدان ایمان آورد؛ و این [نشان دهنده] فضیلت عجم است [که حقیقت را بر تعصب نژادی ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (1)
کرد و تعدّد وجوه فاسد را از متن نفی می نمود چنان که مرور هر ساله ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با جبرئیل، در آنچه از قرآن نازل می شد، مایه ضمانت دیگری برای این وحدت و عامل حفظ آن از زیادت و نقص و یا تحریف بود. بنابراین می توانیم مفاد سخن زیدین ثابت را درباره ی عملش، بعد از تکلیفی که ابوبکر به او در باب جمع آوری قرآن کرد، دریابیم که گفت: قرآن را از شاخه های درخت خرما، سنگهای پهن و سینه ...
جمع و تدوین قرآن در روزگار عثمان بن عفّان
دو از عربهای فصیح بوده اند، چه قطع صفت در زبان عرب مشهور است و باب گسترده ای است که سیبویه و دیگران، شواهدی از آن را ذکر کرده اند چنان که سیبویه هم مورد مذکور را به قطع صفت تفسیر کرده است. زمخشری می گوید: بدانچه بعضی گمان کرده اند که وَالمُقیمین لحن و خطایی در رسم الخطِ مصحف است، توجهی نمی کنیم. چه بسا کسی که به این گمان رو آورده در الکتاب ننگریسته و از روشهای عربها و از تفنّن نصب بنابر اختصاص بی ...
جنبه های لهجه ای در قرائت ابن مسعود
همین امر مهم آموزشی است که عمر بن خطاب وقتی شنید که کسی عتی حین قرائت کرده است، از او پرسید: چه کسی، این قرائت را به تو آموخته است، پس گفت: ابن مسعود. لذا عمر به ابن مسعود نوشت: خداوند قرآن را عربی و به زبان قریش نازل کرده است پس به زبان قریش برای آنها قرائت نما، نه به زبان هذیل. (14) این سخن گویای آن است که همیشه بهتر است رواج متن قرآن، خالی از ویژگیهای لهجه ای باشد چنان که این سخن بر ...
پژوهشی در مصحف ابیّ بن کعب
بر پیامبرش نازل نکرده و آن را نپسندیده است و نیز تایید این کلام الهی باشد که إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (6) در اجماع صحابه بر مصحف نمونه [امام] نه تنها ابیّ کوتاهی نکرد بلکه در املا، کتابت و مراجعه و بازبینی آن هم مشارکت ورزید. جنبه ی دیگری که سخن ما را تأیید می کند، تحقیق در سندهای قاریان هفتگانه ی مشهور است که در آن به اتصال سند قرائت شش تن آنان با ابی بن ...
پژوهشی در مصحف امام علی (علیه السلام)
بررسی نماییم. در کتابهای این گروههای شیعی، سه واژه وجود دارد که هر یک بیانگر چیزی است که در مکانی و نزد شخصی که همان امام منتظر باشد، مکنون است و راز این امور نامشخص، روزی آشکار خواهد شد. آنها بیان می کنند که [ائمه علیهم السلام] صحیفه ای به نام جامعه دارند. خبر صحیح آن در اصول کافی است که ابوبصیر (در روایتی طولانی) از امام صادق علیه السلام آورده است که ایشان به او فرمود: ای ابا محمد! ما ...
حکمت تفاوت دیه زن و مرد
دو شکایت کرد. در این موقع، آیه فوق نازل شد و پیامبر آن دو نفر را فراخواند و به آنها دستور داد که در اموال مزبور هیچ گونه دخالتی نکنند و آن را میان بازماندگان درجه اوّل میّت یعنی فرزندان و همسر او بگذارند (زمخشری، 1407ق.، ج 1: 476 و نیز، ر.ک؛ طبرسی، 1382، ج 3: 23). امام رضا(ع)درپاسخ به این سؤال که چرا سهم ارث زنان نصف سهم ارث مردان است، فرمودند: چون زن ازدواج می کند. در همان ...
چرا خداوند، علم علمای بنی اسرائیل را شاهدی بر صدق دعوی نبوت پیامبر اکرم ص مطرح کرده است؟
اشاره به نبوت پیامبر اکرم ص داشت، مطرح فرمود که فرازهایی از آن تقدیم می شود: (ترجمه عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص327-329) امام رضا ع سپس رو به رأس الجالوت نموده فرمودند: تو را به ده آیه ای که بر موسی بن عمران نازل شد، قسم میدهم که آیا درباره محمّد و امّتش در تورات، این مطالب موجود هست؟ آن زمان که امّت آخر، پیروان آن شتر سوار، بیایند، و خداوند را بسیار بسیار تسبیح گویند، تسبیحی ...