سایر منابع:
سایر خبرها
ویژگی ها و کمالات حضرت زهرا(سلام ا... علیها )
عرض تسلیت به خانه ی آن حضرت می آمدند و خواستار مشارکت در مراسم غسل و کفن و تشییع حضرت زهرای اطهر(س) بودند که امام علیّ(ع) بنا به وصیت آن حضرت، شبانه مراسم غسل و کفن را انجام داد و با حضور تعدادی از اصحاب و یاران مانند عباس، فضل، مقداد، سلمان، ابوذر، عمّار، بُریده، عقیل، حُذیفه، ابن مسعود و حسنیین(ع) پیکر پاک و مطهّر آن بزرگوار و دختر شهیده و مظلومه پیامبر خدا(ص) را در تاریکی شب، آهسته و آرام در ...
جنایات وهابیت درباره اذان و قرآن
بر پیامبر(ص) نیز ممنوع شد و وقتی یک نابینا بعد از اذان گفتن صلوات فرستاد، محمد بن عبدالوهاب حکم اعدامش را صادر کرد و بلافاصله سر از بدن آن فرد جدا کردند. حجت الاسلام والمسلمین تهرانی در مورد انحرافات وهابیون اظهار کرد: امروز منهاج السنة ابن تیمیه به مراتب از قرآن برای وهابیون مهمتر است. وی با اشاره به آیات 104 و 110 سوره بقره، بیان کرد: این آیات نشان می دهند مبلغین اهل بیت(ع) که میان علما و مردم هستند باید به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند و در این راه فقط باید جانب پروردگار را رعایت کنند. ...
بررسی مفهوم شان نزول و اسباب نزول
...> اول) باید سند روایت ، به ویژه آخرین کسی که روایت به او منتهی می شود مورداطمینان باشد یعنی یا معصوم باشد یا صحابی مورد اطمینان ، مانندعبداللّه بن مسعود و ابی بن کعب و ابن عباس که در کار قرآن سررشته داشته و موردقبول امت بوده اند و یا از تابعین عالی قدر باشد، مانند مجاهد، سعیدبن جبیر وسعیدبن مسیب که هرگز از خود چیزی نمی ساختند و انگیزه ی دروغ پردازی نداشته اند . دوم) باید تواتر یا استفاضه ...
حکم طلاق بین زن و شوهر مفقودش
باشیم می توانیم بر آن تمسک کنیم و دلیل اولویت با قطع نظر از ادله شرعی نمی تواند موثق باشد و مرجع در احکام شرعی شارع است و حکم به جدایی در موقعیتی موجب جواز در موقعیتی دیگر نخواهد بود. چون شاید در آن موقعیت خصوصیتی باشد که بر ما پنهان است. ه . اجماع ابن قدامه در این خصوص ادعای اجماع کرده است. چون انتظارکشیدن قول عمر بن خطاب، علی، ابن عمر، ابن عباس و مطابق قضاوت ابن زبیر است و ...
فضیلت علم و علماء
همانطور که گفته شد در دین اسلام نسبت به یادگیری علم توصیه های فراوانی شده و بر بسیاری از اعمال دیگر برتری دارد. پیامبر اکرم (ص) در حدیثی گهربار فضیلت علم را بر فضیلت عبادت افضل می دانند و می فرمایند: فضیلت علم نزد من از فضیلت عبادت محبوب تر است... (حسن بن علی بن ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص71) علم الهی که همان نور است را هر کسی نمی تواند بدست آورد، بلکه آن شخص باید به خاطر صفای باطن ...
دیه از باستان تا به امروز
یا زیادی دیه باید به گونه ای باشد که اهل مقتول را خوشنود گرداند. حکم آیه مبارکه 178 سوره شریفه بقره در قصاص قاتل و حکم آیه شریفه سوره نساء که بیان شد ما را بر آن می دارد که تعاریف ارایه شده را قبول نکنیم زیرا که قصاص بنا به حکم آیه شریفه 178 سوره بقره واجب واجب است و تعویض آن با دیه پذیرفته نمی شود. لذا دیه را همان طوری که مال است و متعلق حق متضرر از جنایت علیه نفس یا عضو به عنوان غرامت ...
امیر غزوات به قلم آقای حسین ناطقی
...، منطقه استقرار خود را رها کردند. ابن جبیر با کمتر از ده نفر همان جا ماند. در این هنگام خالد بن ولید که با گروهی سواره نظام در کمین ایشان بود، بدان ها حمله کرد و پس از به شهادت رساندن آنان، از پشت به جبهه مسلمانان یورش برد. از این لحظه وضع جنگ به کلّی عوض شد؛ آرایش نظامی مسلمانان به هم خورد، صفوففشان از هم پاشید، ارتباط پیامبر با آنان قطع گردید و حدود هفتاد نفر از مجاهدان از جمله ...
ویژگی هایی از نشانه های اهل ایمان
محرومان . یعنی نه خود را باید در صف محرومان و فرو دستان قرار داد و نه از حال فرودستان غفلت نمود. به قدری این اصل های اجتماعی در اسلام اهمیت دارد که قرآن مخالفان آن را در صف انکار کنندگان خدا می داند و یکی از نشانه های اهل کفر را بی توجهی به حال محرومان می خواند و می فرماید: آیا کسی را که روز جزا را پیوسته انکار می کند دیده ای؟ او همان کسی است که یتیم را با خشونت می راند. و دیگران را به اطعام مسکین ...
حکم غیبت منقطعه شوهر
صورتِ خبر مرگ زوج یا طلاق او صورت می گیرد. ولی این روایت را به دلیل وجود محمد بن شرحبیل همدانی ضعیف شمرده اند که ابن ابی حاتم از پدرش نقل می کند که محمد بن شرحبیل از مغیره دروغ های زیادی روایت کرده است (السیواسی، 1356: 6/146). اشکال دیگری که بر این روایت وارد شده این است که نویسندگان کتب سنن، این حدیث را ذکر نکرده اند و صدور این حدیث ثابت نشده است (ابن قدامه، بی تا: 9/134). روایتی که از ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (1)
زیادی در مصاحف صحابه، این چنین است. تأمل ما در این موارد، این قطعیت را می بخشد که این موارد اضافی کاملاً از زبان معجزه وحی جدایند. در این پژوهش نمونه هایی از بررسی مصحف ابن مسعود و دیگران را ارائه خواهیم کرد. امّا اخبار آن بادیه نشینان، شایسته نیست که ابزار تثبیت فرضی باشند که واقعیت تاریخی در آن روزگار چنین چیزی را نمی پسندد، چون هیچکس مخالفان مذهب خود را قبول ندارد بلکه مردم، قرائت ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (2)
باشد که بیشتر آنها را رسم الخط عثمانی دربر دارد هر چند که یکی از دو شرط دیگر یعنی درستی و صحت سند که همان راز شاذ و ضعیف بودن آن است را از دست داده است. همه ی این قرائتها تا قبل از گردآوری مصحف، جایز بوده است. اما ادات استقبال همان سین و سوف می باشد که داخل در اجازه حروف هفتگانه تا قبل از الغای این اجازه با کار عثمان بوده است و دلیل آن، این است که از ابن مسعود چنین قرائتی رسیده است. از طرف دیگر ...
جمع و تدوین قرآن در روزگار عثمان بن عفّان
را دیدم که آنها هم چنین می گفتند و قرآن را نزد ابن مسعود فراگرفته بودند. مردم بصره هم چنین می گفتند و قرآن را نزد ابوموسی اشعری آموزش دیده و مصحف وی را لبابُ القُلُوب نامیده بودند. وقتی آن دو به کوفه رسیدند، حُذیفه مردم را از این امر آگاه ساخت و آنان را از آنچه که بیم آن می رفت، برحذر داشت. اصحاب پیامبر [صلی الله علیه و آله وسلم] و بسیاری از تابعین با او موافقت کردند ولی طرفداران ابن مسعود به ...
مصاحف معروف پیش از مصحف عثمانی
...، ظاهراً زیاد است. در این جا تأکید می ورزیم که گردآوری مصحف در بین دو جلد، به صورت کامل و تمام، قبل از ابوبکر توسط صحابه دیگر صَورت نگرفته است بلکه به صورت مجموعه هایی از سوره هایی بوده است که صحابه آن را کم و بیش حفظ کرده بودند و از باب تغلیب بر آنها مصحف نام نهاده بودند، جز در آن مورد که درباره بن مسعود و ابی بن کعب روایت شده است که هر یک از آن دو مصحفی را تکمیل نموده بودند که با ترتیب مصحف ...
جنبه های لهجه ای در قرائت ابن مسعود
همین امر مهم آموزشی است که عمر بن خطاب وقتی شنید که کسی عتی حین قرائت کرده است، از او پرسید: چه کسی، این قرائت را به تو آموخته است، پس گفت: ابن مسعود. لذا عمر به ابن مسعود نوشت: خداوند قرآن را عربی و به زبان قریش نازل کرده است پس به زبان قریش برای آنها قرائت نما، نه به زبان هذیل. (14) این سخن گویای آن است که همیشه بهتر است رواج متن قرآن، خالی از ویژگیهای لهجه ای باشد چنان که این سخن بر ...
پژوهشی در مصحف ابن عباس (علیه السلام)
تصویر می کشد و از میان اخباری که تاکنون به ما رسیده، بیانگر این مهم است که مصحف ابن عباس، از مصاحف تاریخ قرآن بوده است. شهاب خفاجی، قرائت ابن عباس از آیه ی6 سوره ی احزاب: النَّبیُّ اَولی بالمُؤمِنینَ مِن اَنفُسِهِم [وَ هُوَ صَلَّی اللهُ تَعالی عَلَیهِ وَ سَلَّمَ، اَبٌ لَهُم] (بدون وَ اَزواجُهُ اُمَّهاتُّهُم) را ذکر کرده است و سپس در پی آن، خبر زیر را روایت کرده است که روزی عمر از کنار جوانی می ...
پژوهشی در مصحف امام علی (علیه السلام)
قرآن وجود ندارد ولی او را می بینیم که همچون ابن مسعود، ابن عباس، ابیّ بن کعب آیه ی 79 از سوره کهف را چنین قرائت کرده است: وَ کَانَ وَرَاءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَةٍ غَصْباً در حالی که قرائت عمومی چنین است وَ کَانَ وَرَاءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَةٍ غَصْباً (66)؛ لذا این تفاوت، تنها تفاوت تفسیری است و طبق آنچه که از علی [علیه السلام] و دیگر صحابه رسیده که مطابق مصحف نمونه [امام ...
شبهه ای پیرامون رسم الخط قرآن
که حروف قرائی از آن عبور می کنند که اگر با این معیار سازگاری داشته باشند به سند آن حروف نگریسته می شود و اگر از حیث سند هم درست باشند به سازگاری آنها با قواعد زبان عربی نگاه می شود این همان موضع حقیقی رسم الخط در برابر معیارهای قرائت است. بنابراین، رسم الخط عثمانی، پدید آرنده ی قرائت نیست بلکه قرائت را تعیین می کند که این مهم در روزگار عثمان به هنگام نگارش مصحف نمونه [امام] و سوزانده شدن ...