سایر منابع:
سایر خبرها
هو الله احد را مثل آب روان می خواند.(40) آیا بر چنین خبرهایی، روشهای پژوهش در قرآن بنا می شود؟ خبرهایی، روشهای پژوهش در قرآن بنا می شود؟ نویسنده [دکتر مندور] را می بینیم که به سادگی می گوید: قرائت به معنا اتفاق نظر بسیاری از دانشمندان است. وی در بیان این مطلب، به متنهایی تکیه می کند که بررسی آنها و ارائه ذیل بر میزان درستی آن با توجه به زمانشان، گذشت. امّا شگفت آن است که می گوید: ابن مسعود ...
دیگری را که نقل آن از پیامبر [صلی الله علیه و آله وسلم] صحیح است، دربرگیرد. هدف دیگری که از کار عثمان، محقق شد، همان نزدیک سازی لغوی وجوه قرائت شده در آن روزگار در شهرهای مختلف و از بین بردن اختلافی بود که نزدیک بود وحدت جامعه را نابود سازد. یعنی به طور اساسی، از جمله اهداف اقدام عثمان، انتشار متن قرآنی به زبان قریش و استوار ساختن این سنت زبانی بود که مقدمات زیادی برای آن، در روزگار ابوبکر ...
اختلاف در رسم الخط نباشد، پس در معنا باشد. منابع قرائتهای شاذ، چهارده وجه آن را ذکر کرده اند که بیشتر آن از این نوع اخیر هستند، مصحف زید بن ثابت که تنها ده روایت قرائتی را ذکر کرده است که هشت روایت آن اختلاف نحوی دارند و در روایت دیگر آن از مفهوم عام متن قرآن، خارج نیستند. منابع قرائتهای شاذ، شش وجه از این ده وجه را ثبت کرده اند. مصحف عبدالله بن زبیر هم چهل روایت قرائتی شاذ را ثبت کرده است که ...
همین امر مهم آموزشی است که عمر بن خطاب وقتی شنید که کسی عتی حین قرائت کرده است، از او پرسید: چه کسی، این قرائت را به تو آموخته است، پس گفت: ابن مسعود. لذا عمر به ابن مسعود نوشت: خداوند قرآن را عربی و به زبان قریش نازل کرده است پس به زبان قریش برای آنها قرائت نما، نه به زبان هذیل. (14) این سخن گویای آن است که همیشه بهتر است رواج متن قرآن، خالی از ویژگیهای لهجه ای باشد چنان که این سخن بر ...
فارس نقل کردیم که از هانی روایت کرد که وی می گفت: نزد عثمان بودم که افراد گروه، مصاحف را عرضه و تطبیق می نمودند. عثمان مرا با استخوان شانه گوسفندی که در آن نوشته شده بود: لَم یَتَسَنَّ ، فَأَمهِلِ الکافِرینَ و لا تَبدیلَ لِلخَلقِ نزد ابیّ بن کعب فرستاد. هانی می گوید: ابیّ دوات را خواست و یکی از لامها را حذف کرد و نوشت: لِخَلقِ اللهِ و فَأَمهِل را حذف کرد و نوشت، فَمَهِّل و به لَم یَتَسَنَّ هایی ...
بیان معانی قرآن است. در میان صحابه ی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از وفات ایشان، از همه سابقه دارتر و پیشتر، ابن عباس بود و حتی در زمان عمر و عثمان، تا زمان مرگش، فتوا می داد.(1) ابن مسعود درباره او می گوید: ابن عباس چه مترجم خوبی برای قرآن است! (2) وی به لقب البحر شهرت داشت و عطاء بن ابیّ رباح در اشاره به او می گفت: قال البحر و فَعَلَ البَحرُ . (3) برخی از تابعین که روش او را در بررسی مسائل ...
و گاهی به زبان لهجه ای دیگران ادا می کردند، چنان که چنین چیزی را در قرائت ابن مسعود فراوان دیدیم. شاید بتوان گفت، عادتی که در محیطهای متمدن شبه جزیره، رایج بوده که فرزندانشان را در بیابانها نزد دایگانی می سپردند تا شیر نوشند، از آن رو بوده که علاوه بر نوشیدن شیر دایگان بادیه نشین، از پستان فصاحت نیز چیزی بنوشند. به این عادت پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] در این کلام خود اشاره می کند که ...
اختلاف در موقعیت اعراب کلمه و درنتیجه، اختلاف معنایی آن می شود. بنابراین اختلاف نقطه گذاری رسم الخط و اختلاف حرکات در نوشته ای یکپارچه و در قالب حروف صامت، نخستین علت در پیدایش حرکت اختلاف قرائتها در متنی بوده اند که هرگز منقوط نبوده و یا در نقطه گذاری و حرکت دادن آن دقت صورت نگرفته است. .(1) مضمون این متن، با وجود تفصیل آن، همان ادعای بلاشر است که رسم الخط عثمانی که صورتی از خط عربی است ...