سایر منابع:
سایر خبرها
غربت قرآن در بین مسلمانان
– اعجاز پزشکی تین و زیتون در تولید پروتئین خاص به همان تکرار نسبتی که در قرآن آمده است (یک بار تین و هفت بار زیتون) – معجزه ریاضی قرآن – معجزهٔ نماز، شگفتی شادی در قرآن و... علاقه مندان می توانند در این بار به معجزات علمی قرآن منبع اینترنت و کتاب قرآن، علم، اعجاز (نوشته رضا افضلی) مراجعه نمایند. بااین همه، عدم پرداختن به جنبه های علمی و مسائل روز قرآنی در بین تودهٔ مردم، غربت را برای قرآن منظور ...
نقطه گذاری (شکل) و اعجام خط عربی در روزگار پیامبر(ص)
(مراد مصاحف عثمان است) را می نوشتند، نقطه و حرکت را حذف کردند تا رسم الخط دربردارنده قرائتهای صحیح دیگر پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] غیر از عرضه اخیر باشد آنها مصاحف را از نقطه و حرکت پیراستند تا یک خط واحد بر دو لفظ منقول شنیده شده و تلاوت گشته، دلالت داشته باشد، شبیه دلالت یک لفظ واحد بر دو معنای معقول و مفهوم.(16) وی در این سخن، مسأله پیرایش مصحف از نقطه و حرکت را به این سو، سوق می دهد ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (1)
انقراض بود. تا این که به طور کلی از زبان جامعه ناپدید شده است این بقایا در برخی از مصاحفی که دست به دست نقل می شده، باقی مانده و در خلال آن، دچار تحریف جاعلان شده به طوری که از سر ناسازگاری و دشمنی، چیزهایی می افزودند. ما اساساً در ارزش سندهایی که این وجوه مختلف قرانی را به ما رسانده اند که در متن قرآن کم و زیاد می کنند و یا کلماتی از آن را با کلماتی ناهماهنگ با رسم الخط عثمانی، تغییر می دهند؛ شک ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (2)
باشد که بیشتر آنها را رسم الخط عثمانی دربر دارد هر چند که یکی از دو شرط دیگر یعنی درستی و صحت سند که همان راز شاذ و ضعیف بودن آن است را از دست داده است. همه ی این قرائتها تا قبل از گردآوری مصحف، جایز بوده است. اما ادات استقبال همان سین و سوف می باشد که داخل در اجازه حروف هفتگانه تا قبل از الغای این اجازه با کار عثمان بوده است و دلیل آن، این است که از ابن مسعود چنین قرائتی رسیده است. از طرف دیگر ...
جمع و تدوین قرآن در روزگار عثمان بن عفّان
...، صص 34- 35. 3- ابن ابی داوود السجستانی، المصاحف، ج 1، ص 21. 4- ابن ابی داوود السجستانی، المصاحف، ج 1، ص 21. لحن در آن روزگار، خطا نبوده بلکه اختلاف در وجوه و بیان بوده است. 5- همان، ص 23. 6- همان، ص 25. 7- قرائت ابن مسعود چنین است. ر.ک: الکرمانی، شواذ القراءة، نسخه ی خطی، ص 36 و نیز: ابوحیان، البحر المحیط، ج2، ص 72. [ترجمه ی فراز آیه ی 196، سوره بقره (2): و ...
مصاحف معروف پیش از مصحف عثمانی
عثمان آنها را به شهرها فرستاد، همه ی آنها در تمام حروف با هم مطابقت کامل نداشته اند بلکه اندک اختلافی با هم داشتند که کتابهایی که بعد از آن درباره رسم الخط عثمانی و مصاحف شهرها نوشته شد، بر آن نقش گذارده است. (2) البته این اختلاف به مصحفهای همسان مصحف عثمان، ضرری نمی رساند چه همه ی مصاحف عثمانی یک شکل واحد از مصحف نمونه [امام] به حساب می آیند. اما اختلاف این مصحف نمونه [امام] از مصاحف دیگر ...
جنبه های لهجه ای در قرائت ابن مسعود
. اگر این دو مثال را در برابر آنچه از ابن مسعود در قلب قاف به کاف در قرائت فَلا تَکهَر (45) (به کاف) نقل شده [کَهَر همان قَهر است](46) قرار دهیم. در برابر این اختلاف روشن در قرائت دچار حیرت می شویم مگر آن که آن را از باب شیوه آموزش بن مسعود به حساب آوریم که به اختلاف کسانی که از او فرامی گرفتند، متفاوت می نموده است، ترقیق قاف در این جا از باب شباهت [ممائله] می باشد چه وقتی که قاف مستعلیه بین تاء و ...
پژوهشی در مصحف ابیّ بن کعب
گردآوری قرآن، او بوده است و باید از جانب وی در میان مردم رواج می یافت ولی مصحف علی [علیه السلام] خالی از این روایت است پس پذیرش آن از سر نادانی است و انسان خردمند وارد این مسائل نمی شود. در این خصوص باید به مصحف علی [علیه السلام] رجوع کرد. اما روایت دوم که در بخاری آمده است، حدیثی است صحیح از روایت ابن عباس و ابن زبیر و انس بن مالک. ساده ترین دلیل بر قرآنی نبودن این عبارات، سخن ابن عباس در روایت ...
پژوهشی در مصحف ابن عباس (علیه السلام)
. (12) ابن عباس و گروهی وَ اَصبَغَ عَلَیکُم (به صاد) قرائت کرده اند.(13) ابن عباس و گروهی یَحمِلونَ العُرشَ (به ضم عین) به لهجه ای قرائت کرده اند.(14) ابن عباس و گروهی ... الصُّحفِ الاُولی صُحفِ ابراهیم... (به سکون حاء) به لهجه تمیم قرائت کرده اند. (15) در این روایتها، گرایش لهجه ای روشن است. بیشتر این روایتها با رسم الخط مصحف هماهنگ است اما به خاطر ضعف سند آنها، شاذ می باشند ...
پژوهشی در مصحف امام علی (علیه السلام)
- سطح مرسوم و معمولا که ممکن است عقل آن را بپذیرد و هیچ ذوقی از آن گریزان نباشد. این سطح در روایتهایی با ویژگی لهجه ای یا اختلاف نحوی یا تغییر در لفظ - موافق با رسم الخط - مجسم می گردد. این مساله در رابطه با قرائتهای مختلف امری است مسلم که نمونه هایی از آن منسوب به مصحف علی [علیه السلام] است، ذکر خواهد شد. 2- سطح دوم این روایتها، مربوط به چیزی است که اختلاف در آن ممکن است چون بر دیدگاههایی ...