سایر منابع:
سایر خبرها
ما را بیشتر می آگاهاند، این است که، عمر آیه رَجم را آورد و زید آن را ننوشت، چون او تنها یک نفر بود.(7) همچنین شک نداریم که صحابه چیزی از قرآن را بدون ثبت آن در روزگار پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] وانگذاشته اند حتی مصاحف و به عبارت صحیح تر، مصحفه ای مشهور در روزگار پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] خوانده و عرضه می شد،(8) چنان که آنها، چیزی خلاف قرآن هم به خاطر نهی صریح در این باب نمی ...
[صلی الله علیه و آله و سلم] به تصریح حروف هفتگانه به آنها اجازه داده بود، دست می یازیدند. ما قبلاً این ادعا را در بررسی آرای بلاشر رد کرده ایم و در این جا نیازی به تکرار آن نیست. اما نویسنده در جای دیگری از کتابش به مجموعه ای از قرائتهایی براساس اختلاف لهجه می پردازد و سخنش را چنین به پایان می برد. بدون شک غیرممکن است که در مساله اعتماد به احادیثی که این ساختهای لهجه ای را به عصر صدر اسلام و ...
...، تصمیم عثمان به نسخه پردازی مصحفی نمونه [امام] بوده است. تصمیمی که پشتوانه اش را از تصمیم پیشین در روزگار ابوبکر می گرفت و تابع آن بود، حتی عثمان چیزی جز کار ابوبکر را برای نسخه پردازی نیافت و حتی جز زید بن ثابت کسی را نیافت که این مهم را که در روزگار ابوبکر هم داوطلب این کار شده بود، انجام دهد. این کار با همکاری گروهی از قاریان و نویسندگان خوب از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ...
در بیست و نه روایت آن، اختلاف نحوی است و یازده روایت آن هم از معنای کلی متن معروف قرآن خارج نیست. برخی از این یازده روایت، در قرائت عمربن خطّاب هم آمده است. از این روایتهای چهل گانه در منابع قرائتهای شاذ، تنها یک مورد آمده است. درباره ی مصحف عبدالله بن عمرو بن عاص، سجستانی (13) آورده است که در آن حروفی وجود دارد که با حروف مصاحف ما اختلاف دارد. کتاب المصاحف، حتی یک روایت قرائتی از آن را ثبت ...
از پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] برگرفته اند و غالباً بیش از دیگران مقاصد او را فراگرفت و بیش از همه در فهم مراد وی در پرتو اسباب نزولی که مشاهده کرده و احکام امر و نهی که از ایشان دیده بودند، توانمندتر می نمودند. بعضی دیگر از این روایتها، در بررسی دیگر مصاحف می آید. پی نوشت ها: 1- ابن الجزری، غایة النهایة فی طبقات القرّاء، ج 1، ص 458. 2- جلال الدین السیوطی، المزهر ...
فارس نقل کردیم که از هانی روایت کرد که وی می گفت: نزد عثمان بودم که افراد گروه، مصاحف را عرضه و تطبیق می نمودند. عثمان مرا با استخوان شانه گوسفندی که در آن نوشته شده بود: لَم یَتَسَنَّ ، فَأَمهِلِ الکافِرینَ و لا تَبدیلَ لِلخَلقِ نزد ابیّ بن کعب فرستاد. هانی می گوید: ابیّ دوات را خواست و یکی از لامها را حذف کرد و نوشت: لِخَلقِ اللهِ و فَأَمهِل را حذف کرد و نوشت، فَمَهِّل و به لَم یَتَسَنَّ هایی ...
بیان معانی قرآن است. در میان صحابه ی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از وفات ایشان، از همه سابقه دارتر و پیشتر، ابن عباس بود و حتی در زمان عمر و عثمان، تا زمان مرگش، فتوا می داد.(1) ابن مسعود درباره او می گوید: ابن عباس چه مترجم خوبی برای قرآن است! (2) وی به لقب البحر شهرت داشت و عطاء بن ابیّ رباح در اشاره به او می گفت: قال البحر و فَعَلَ البَحرُ . (3) برخی از تابعین که روش او را در بررسی مسائل ...
.... از کسانی است که قرآن را در روزگار پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] به حفظ داشته است و علاوه بر این، از کاتبان وحی هم بوده است. علی [علیه السلام] یکی از کسانی است که بر مصحف نمونه [امام] اجماع کرده است، چون بنا به قول ابن ابی داوود، وقتی عثمان مصاحف را سوزاند، علی (علیه السلام) فرمود: اگر او چنین نمی کرد، من می کردم . (1) قرائت چهار تن از قاریان هفتگانه به او ختم می شود: 1 ...
دادن برخی روی برخی حروف و برخی زیر حروف، متفاوت نمودند. بعد از ایجاد نقطه ها، مردم زمان طولانی ای را گذراندند و دفتر و کتابی را نمی نوشتند مگر به نقطه. ولی با توجه به کاربرد نقطه باز هم تصحیف رخ می داد، لذا اعجام را وضع کردند. .(25) وجوه جایز 2- نوع دوم از وجوه تصحیف، وجوه جایز و موافق با رسم الخط است. در کتابهای شواذ از این نوع وجوه، فراوان یافت می شود به ویژه کرمانی که بیش ...