سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی مفهوم شان نزول و اسباب نزول
به هر سویی که در حرکت است به جای آورد. این بطن آیه است که با فهم معصومین (ع ) بدان رهنمون شده ایم.(وسایل الشیعة ، ج3 ، ابواب قبله ، باب 8 و 15) نمونه دوم: در سوره ی جن می خوانیم: و ان المساجد للّه فلا تدعوا مع اللّه احدا( جن - 18) مساجد، یا جمع مسجد به معنای معبد و جایگاه عبادت است که معنای آیه بر این فرض چنین می شود: مساجد از آن خداست و کسی را با خدانخوانید یا جمع مسجد ...
حکم طلاق بین زن و شوهر مفقودش
باشیم می توانیم بر آن تمسک کنیم و دلیل اولویت با قطع نظر از ادله شرعی نمی تواند موثق باشد و مرجع در احکام شرعی شارع است و حکم به جدایی در موقعیتی موجب جواز در موقعیتی دیگر نخواهد بود. چون شاید در آن موقعیت خصوصیتی باشد که بر ما پنهان است. ه . اجماع ابن قدامه در این خصوص ادعای اجماع کرده است. چون انتظارکشیدن قول عمر بن خطاب، علی، ابن عمر، ابن عباس و مطابق قضاوت ابن زبیر است و ...
امیر غزوات به قلم آقای حسین ناطقی
...، منطقه استقرار خود را رها کردند. ابن جبیر با کمتر از ده نفر همان جا ماند. در این هنگام خالد بن ولید که با گروهی سواره نظام در کمین ایشان بود، بدان ها حمله کرد و پس از به شهادت رساندن آنان، از پشت به جبهه مسلمانان یورش برد. از این لحظه وضع جنگ به کلّی عوض شد؛ آرایش نظامی مسلمانان به هم خورد، صفوففشان از هم پاشید، ارتباط پیامبر با آنان قطع گردید و حدود هفتاد نفر از مجاهدان از جمله ...
حکم غیبت منقطعه شوهر
از وضعیت روایت سعید بن مسیب، که مرسله است، نیست و طریق منهال بن عمر نیز خالی از اشکال نیست (همان). مراجع قرآن کریم. ابن ادریس حلی، محمد بن منصور (1411). السرائر، قم: مؤسسه نشر اسلامی، چاپ دوم. ابن ادریس، منصور بن یونس (بی تا). کشاف القناع عن متن الاقناع، بیروت: انتشارات عالم الکتب. ابن قدامة (بی تا). المغنی، بیروت: انتشارات دار الکتب العربی ...
نقطه گذاری (شکل) و اعجام خط عربی در روزگار پیامبر(ص)
با نزول وحی و بیان شفاهی و هم صحبت شدن با پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] قابل قبول است، اما اوضاع بعد آن، دچار تحول گشت و ماندگاری قرآن - بدون نقطه گذاری و اعجام -سرمنشأ اشتباه و غلطهای فراوانی[= تصحیف] در قرائت آن گشت. ابواحمد عسکری [حسن بن عبدالله بن سعید] می گوید: علت نقطه گذاری [نقط] قران این گونه روایت شده است که حدود چهل سال و اندی، تا زمان عبدالملک بن مروان، مردم مصاحف عثمان را می ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (1)
های مردان جستجو و جمع می کردم .(4) همچنین می توانیم مفادِ روایت ابن ابی داوود از طریق یحیی بن عبدالرحمان بن حاطب را هم دریابیم که گفت: عمر آمد و گفت، هر کس از پیامبر [صلی الله علیه و آله و سلم] چیزی از قرآن را فراگرفته است، باید ارائه نماید. آنها قرآن را روی صحیفه ها، لوح ها و شاخه های درخت خرما می نوشتند وی از کسی چیزی از قرآن را نمی پذیرفت مگر این که دو گواه بر آن گواهی دهند .(5) تا جایی که زید ...
نقد و بررسی نظریه ی قرائت به معنا (2)
[صلی الله علیه و آله و سلم] به تصریح حروف هفتگانه به آنها اجازه داده بود، دست می یازیدند. ما قبلاً این ادعا را در بررسی آرای بلاشر رد کرده ایم و در این جا نیازی به تکرار آن نیست. اما نویسنده در جای دیگری از کتابش به مجموعه ای از قرائتهایی براساس اختلاف لهجه می پردازد و سخنش را چنین به پایان می برد. بدون شک غیرممکن است که در مساله اعتماد به احادیثی که این ساختهای لهجه ای را به عصر صدر اسلام و ...
جمع و تدوین قرآن در روزگار عثمان بن عفّان
و عمر پشت سر گذاشته شده بود، دستور سوزاندن دیگر مصحفهای صحابه و آنان که از صحابه بر گرفته بودند، توسط عثمان، به این امر یاری رساند. مردم در دیگر شهرها هم تن به این فرمان دادند جز عبدالله بن مسعود که با این کار مخالفت کرد و در کوفه به مردم دستور داد که به مصحف وی عمل کنند و می گفت: چگونه به من فرمان می دهید که به قرائت زید بن ثابت قرائت نمایم در حالی که من از دهان پیامبر [صلی الله علیه و آله وسلم ...
مصاحف معروف پیش از مصحف عثمانی
...، ص 221، البحرالمحیط، ج 8، ص 44 و ابن جنی، المحتسب، ص 147. 16- نک: اعراف ، بخشی از آیه 189. المختصر، صص 47- 48، شواذ القراءة، ص 93 و البحر المحیط، ج 4، ص 439. 17- محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 3، ص 88. 18- ابن ابی داوود السجستانی، المصاحف، مقدمه ی آرتور جفری، ص 10 و نیز نک: محمد بن الندیم، الفهرست، ص 60. منبع مقاله : شاهین، دکتر عبدالصّبور؛ (1381)، تاریخ قرآن، ترجمه ی: دکتر سیّدحسین سیّدی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم. ...
جنبه های لهجه ای در قرائت ابن مسعود
همین امر مهم آموزشی است که عمر بن خطاب وقتی شنید که کسی عتی حین قرائت کرده است، از او پرسید: چه کسی، این قرائت را به تو آموخته است، پس گفت: ابن مسعود. لذا عمر به ابن مسعود نوشت: خداوند قرآن را عربی و به زبان قریش نازل کرده است پس به زبان قریش برای آنها قرائت نما، نه به زبان هذیل. (14) این سخن گویای آن است که همیشه بهتر است رواج متن قرآن، خالی از ویژگیهای لهجه ای باشد چنان که این سخن بر ...
پژوهشی در مصحف ابیّ بن کعب
: شواذالقراءة، ص 269؛ ابن خالویه المختصر، ص 178 و البحر المحیط، ج 8، ص 505. 20- نک: کوثر (108)، بخشی از آیه ی 1. بنگرید به : المختصر، ص 181، شواذالقراءة، ص 271 و البحرالمحیط، ج 8، ص 519. 21- عثمان بن جنّی، المحتسب، صص 55 - 56. 22- فاتحه (1)، بخشی از آیه 7. بنگرید به: ابوحیان، البحر المحیط، ج 1، ص 29؛ الکرمانی، شواذ القراءة، ص 16. 23- بقره (2)، بخشی از آیه 20: بنگرید به: ابن ...
پژوهشی در مصحف امام علی (علیه السلام)
؛ الکرمانی، شواذ القراءة، ص 15 و ابوحیّان، البحر المحیط، ج1، ص 23. 33- نک: فاتحه (1)، بخشی از آیه ی 5. بنگرید به: الکرمانی، شواذ القراءة، ص 15 و ابن خالویه، المختصر، ص 1. 34- نک: بقره (2)، بخشی از آیه ی 168. بنگرید به: شواذ القراءة، ص 34؛ ابوحیّان، البحر المحیط، ج1، ص 479، ابن جنّی، المحتسب، ص 24 و المختصر، ص 11. [قرائت عمومی: خُطُواتِ...]. 35- نک: بقره (2)، بخشی از آیه ی 185 ...
شبهه ای پیرامون رسم الخط قرآن
. 26- نک: بقره (2)، بخشی از آیه 41. [قرائت عمومی: وَ لا تَکُونُوا اَوَّلَ کافِرٍ بِه وَ لا تَشتَرُوا]. 27- ابن خالویه، المختصر من کتاب البدیع [مختصر البدیع]، ص 4. 28- نک: نحل (16)، بخشی از آیه 103. 29- الکرمانی، شواذالقراءة، ص 26. 30- نک: بقره (2)، بخشی از آیه ی 71. [لا شِیَ^َ فیها= (ماده گاو) بی نقص است.]. 31- شواذ القراءة، ص 28. 32- نک: بقره (2)، بخشی از ...