سایر منابع:
سایر خبرها
.... نکات مشترک بین دیدگاه ابن تیمیه و بحرانی ابن تیمیه و بحرانی در مسئله حسن و قبح عقلی دیدگاه مشترکی دارند و حسن و قبح عقلی را می پذیرند ولی ملازمه بین حکم عقل و شرع را نمی پذیرند. لذا ابن تیمیه می گوید: ثواب و عقابی طبق عمل به حکم عقل نیست و باید از طریق شرع برسد (ابن تیمیه، 1426: 8/434-436). بحرانی هم معتقد است احکام شرعی را باید از طریق شرع کسب کنیم و اگر از طریق عقل کسب کنیم از ...
خداوند انسان را مکلف به فعلی کند که توان آن را نداشته باشد یا به آن فعل علم نداشته باشد و یا در ایجاد آن امر آزاد نباشد. در همین راستا جاحظ در پاسخ به کسانی که ادعا می کنند قول به معرفت طبعی به جهت از بین رفتن اختیار و آزادی، تکلیف را از انسان نفی می کند، چنین می گوید: معنای قول ما این نیست که اگر طبع انسان میل به خبر دادن و خبر گرفتن دارد، این مطلب حجت و دلیلی بر علیه خداوند باشد، چرا که ...
الهی است از عذاب او عقاب، از امر و نهی آنجا که می فرماید: (هَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا أَن تَأْتِیَهُمُ الْمَلاَئِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ أَمْرُ رَبِّکَ کَذلِکَ فَعَلَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلکِن کَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ). مگر جز این انتظار دارند که فرشتگان به سوی آنها بیایند، یا فرمان پروردگارت بیاید، سیره پیشینیان نیز چنین بوده است خدا آنها را ستم نکرده و ...
مرئی بتابد و آن نورها به چشم برسد، و لذا تنها رنگ ها، شکل ها و دیگر اعراض مادی قابل رویت اند. و حال آنکه خداوند نه رنگ دارد و نه شکل و نه هیچ یک از اعراض دیگر، بنابراین قابل رویت حسی نیست و در یک سخن خداوند جسم نمی باشد و لذا قابل رویت حسی نیز نخواهد بود. و چنانچه منظور از رویت خدا شهود قلبی و حالت انکشاف تام و علم یقینی و ضروری به خداوند باشد، در جواز و امکان آن بحث و نزاع چندانی نیست. البته شیعه امامیه معتقد است که رویت و علم به کنه و ذات الهی ممکن نیست، بلکه خداوند از نور عظمت خود آنچه را دوست دارد ارائه و نشان خواهد داد. ...
مختلف از طرف خداوند در خلقت انسان به منزله ریشه هایی هستند که درخت تنومند عقل نظری او را سیراب می نمایند با تقویت این مرحله از فعالیت عقل و قوی شدن انسان در مرحله نظر و استدلال قدرت و توانایی عقل در حیطه اخلاق یعنی حفظ نفس و کنترل شهوات نیز افزایش می یابد و در واقع شاخ و برگ های این درخت نیز قوی و زیاد می شود و به دنبال آن میوه درخت که همان عمل مطابق با تکلیف الهی است به ثمر می رسد. او تصریح دارد ...
در این خصوص از طریق انبیا علم پیدا کرد (همو، 1426: 5/30؛ همو، 1425 ب: 275). 6.2. حسن و قبح عقلی در نظر ابن تیمیه ابن تیمیه معتقد است سلف امّت و ائمه اهل سنّت حسن و قبح عقلی را انکار نکرده اند، و با گفته های خود درباره علل احکام و حکمت خداوند در خلقت و اوامرش، و حسن و قبح داشتن اوامر و نواهی خدا، که عقل نیز آنها را درک می کند و ...، ادعای مخالفان حسن و قبح عقلی را رد می کنند ...