سایر منابع:
سایر خبرها
نقش امام جعفر صادق(ع) در تقریب مذاهب اسلامی
و اجتماعی امام حسین(ع) بودند همان قیامی را می کردند که امام حسین(ع) نمودند و اگر امام حسین(علیه السلام) شرایط اما حسن برایشان به وجود می آمد، صلح حسنی و علَم سفید را به جای علَ سرخ اختیار می کردند. یا شرایط اجتماعی باعث شد تا کرم امام جواد(علیه السلام) بیش از همه خصلت ها به چشم آید. با این مقدمه باید عرض کرد که این شیوه تنها از آن امام صادق(علیه السلام) نبود. بلکه اگر دیگر ائمه نیز در ...
راه های معاشرت اجتماعی از نظر اسلام چیست؟
، وفا نکند و هرگاه به او اعتماد شود، خیانت کند. (میزان الحکمه، حرف نون، ح 20574) امام علی(ع) درباره عمل به وعده و تخلف و آثار آن می فرماید: و ایاک... ان تعدهم فتبع موعدک بخلفک... فان الخلف یوجب المقت عندالله و الناس؛ بپرهیز از خلف وعده که آن موجب نفرت خدا و مردم از تو می شود. (نهج البلاغه، از نامه 53) 12٫ حیا : در آموزه های اسلامی حیا در کنار دین به عنوان همراهان عقل یاد شده ست (اصول کافی ...
ادعای مضحک شبکه وهابی درمورد باغ فدک
...، روایتی است که ابوبکر آن را از پیامبر اکرم (ص) چنین نقل کرد: انا معاشر الانبیاء لانورث ما ترکناه صدقه; (35) ما جماعت پیامبران از خود ارث باقی نمی گذاریم . هر چه از ما ماند، صدقه است . درباره این حدیث باید یادآور شد: 1 . تا آن زمان این حدیث را جز ابوبکر هیچ کس نشنیده بود . بسیاری از محدثان نیز بر این نکته اتفاق نظر دارند که راوی این حدیث تنها ابوبکر بود . البته بعدها ...
پاسخ روحانی به گلایه های عارف
رویکردهای فراکسیون (امید) یا ریزش در این فراکسیون باشد، متأثر از بلاتکلیفی فراکسیون بندی جریان اصولگرا در مجلس دهم است. به عبارتی در مجلس دهم پس از اینکه اکثریت اصلاح طلبان آقای دکتر عارف را گزینه مورد نظر خود برای ریاست مجلس مطرح کردند، طیف های مختلف و بعضا متضاد اصولگرایان واردشده به مجلس دهم، به صورت تاکتیکی و انفعالی در مواجهه با این تصمیم، انسجام موقت پیدا کردند، یعنی همه آنها پشت آقای دکتر ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
به بدعت فرابخواند به اجماع مسلمانان مستحقّ عقوبت است. عقوبت او کشته شدن است؛ همان گونه که سلف صالح جهم بن صفوان، جعدبن درهم و غیلان قدری را به اتّهام بدعت کشتند (43). اینان با کوچکترین فتوایی از سوی فقها در وهله ی نخست آن ها را تکفیر کرده و سپس کشته اند. این افراد در نگاه و اعتقاد مفتیان در آتش جهنّم خلود دارند. نزد ابن تیمیه، خطّ فاصل بین تکفیر و بدعت دانستن (تبدیع) از نظر عقوبت آن ها در ...
رَسش و رَوش تسنیم
تسنیم نیست، بلکه بادة رحیق [3] آنان با آمیزه ای از تسنیم، ناب می شود. نام گذاری کتاب به تسنیم و رحیق مختوم ، کار آگاهانه ای است؛ به ویژه از این روی که تسنیمِ بهتر از رحیق، گویی به نقلِ برتر از عقل اشارتی دارد؛ زیرا تسنیم کتابی است در تفسیرِ منقول (قرآن) و رحیق مختوم ، کتابی است در شرح معقول (اسفار اربعه). باری، درباره گوشه و کنار تفسیر تسنیم ؛ یعنی نثر و مُحتوا و نظم و سبک و مَنهجش، مقالات علمی ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
. در سند این روایت، قیس بن أبی حازم وجود دارد که بغض علی (ع) را پیوسته در دل داشته است. گذشته از این، در اواخر عمر دچار فراموشی شد و در همان حال نیز نقل حدیث می کرد و از او أخذ حدیث می شد. همچنین این روایت خبر واحدی بیش نیست و به طور مسلّم، چنین خبری نمی تواند سند عقیدتی باشد، چراکه مطلوب از عقیده و ایمان و اذعان یقین است و خبر واحد یقین آور نیست. افزون براین، روایت مخالف قرآن است و فاقد ...
قرائتی امروزین از اندیشه سلفی گری پژوهشی تحلیلی در مورد مبانی و اهداف
...> این گرایش به پیروی مطلق و بی چون و چرای عقل از نقل منجرّ شده است. با این پیروی، دانش های عقلی ناپدید شد و این روش و پیروی که متکی بر نقل بود و سزاوارتر آن است که گفته شود شیوه ای که بر فهم فقها از کتاب و سنّت (نقل) متّکی است. آن ها عقاید خود را به مثابه ی عقیده ی مسلّم و غیرقابل مناقشه و بحث بر دیگران تحمیل می کنند. با این کار، اندیشه ی اسلامی سنّی زیر چکش های این بزرگان متعصّب و تنگ نظر دست و پایش ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
او بگویند تو کافر شدی، یا منکر و ملحد هستی، زیرا او در اصل موافق با شریعت است و از اهل دیانت خارج نشده است. (38) از موسی الجهنی نقل شده که گفت: هرگاه نزد طلحه ی بن مصر از اختلاف نظر یاد می شد، وی می گفت: نگویید اختلاف، بگویید گشایش. (39) از ابن عباس (رحمة الله) روایت شده است که گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: هرکس برای خدا در بین مردم عمل نماید، در صورت مصیب بودن، خدا ...
حجاب داشتن در راه رفتن و صدا یعنی چه؟!
...، اما اگر نگاه را از صورت و اندام او بر گیرد و چشم خود را پائین اندازد گویی از نگاه خویش کاسته است و آن صحنه ای را که ممنوع است از منطقه دید خود به کلی حذف کرده .(1) که این عمل باعث می شود قلبش از تیر رس افکار شیطانی نجات پیدا کند همان گونه که رسول خدا می فرماید : نگاه به نامحرم یکی از تیرهای زهر آلود شیطان است، هر کس از ترس خدا آن را ترک کند، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در ...
عقل حسی و فرهنگ تکفیری برنامه های تأسیس و فصل الخطاب آن
عقل حسی بوجود می آورد. عقل حسی عقل در دستور فرهنگ عقلایی که بیشتر محققان به آن عمل می کنند نقش مهمی در کشف معانی قرآنی دارد، و فهم نص هم به عقل واگذار شده است. هدف از فکر عقلایی در قرآن، فهم متقضیات نص قرآن و تعامل با آن برای هدایت به صحیح ترین راه می باشد و این همان عقل سلیم است که توان رسیدن به حقیقت را دارد و در محدوده ی بحث ما می باشد. منظور از عقل حسی در این جا ...
بررسی اصول اندیشه های تکفیری و خاست گاه آن ها
افتاده است (5) این سخنی است که نه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گفته است و نه صحابه او. هم چنین ابن تیمیه می گوید: اشیا در جسم و جزئیات خود حادث هستند، اما در نوع خود قدیم اند. در حالی که می دانیم همه مسلمانان به استثنای ابن رشد اجماع دارند که همه اشیا حادثند و پیش از آن نبوده اند. ابن حزم می گوید: "همه اتفاق نظر دارند که خداوند متعال یگانه است و همتایی ندارد و آفریدگار همه چیز ...
اسلام دین صلح و مهربانی و محبت و رحمت
دوستی گیرد، آنان همان ستمگرانند. خداوند رحمت خویش را از کسانی که به مردم رحم نمی کنند، بازمی دارد. جریر بن عبدالله روایت می کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند به کسی که به مردم رحم نکند، ترحم نمی کند. (28) این حدیث، نفی عامی است که شامل همه می شود و نفی در اینجا برای ترساندن و برحذر داشتن از خشونت و شدت و دشمنی با مردم است. البته لزومی ندارد، کسی که از رحمت واجب ...
ناآگاهی از قوانین اسلامی، علت خشونت و عامل ظهور اندیشه تکفیری
طرح آن هستیم، اقتضا می کند که در ابتدا طبیعت و ماهیت دین اسلام را از این زاویه بشناسیم و این نکته را روشن سازیم که آیا سخن عده ای که می گویند، اسلام، دین خشونت است صحیح است یا این که سخن درست، نظر گروهی دیگری است که آن را دین صلح و آرامش می دانند؟ در این مقاله به دنبال بحث در همین باره هستیم. پیامبر و روش های تبلیغ دین اگر در قرآن کریم کاوش نماییم، در همان مرحله نخست، برای ما ...
درباره رئیس جعفر شیعه چه می دانید؟
حدیث و ظهور مسائل و مباحث کلامی مهم در بصره و کوفه بوده است. حضرت صادق (ع) در این دوره در محیط مدینه که محل ظهور تابعین ومحدثان و راویان و فقهای بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه تابعیان و نه محدثان و نه فقها ی آن عصر بودند بلکه او تنها از یک طریق که اعلاء و اوثق طرق بود نقل می کرد و آن همان از طریق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علی بن الحسین (ع) و او از پدرش حسین بن ...
تکفیر تکفیریان خشونت تکفیری، در خدمت استعمار نوین
. بسیار ناچیزتر از آن چیزی که دستگاه های بزرگ نمایی و گمراه سازی به ما نشان داده اند. (5)" این عبارت تأکید می کند بر این که پرسش محمد قطب مانند همان پرسش سیدقطب است. همان گونه که در نقدش بر موضع مالک بن نبی درباره ی اهمیت قید شهرنشینی نسبت به جامعه ی اسلامی، روشن می شود، که توجهی به این پرسش تمدنی نداشته است. این نشانه ی بارز عقب نشینی است که به حالت انزواطلبی احساسی منجر می شود، حالتی که نتیجه ...
تقدّم قوانین الهی در جامعه
استفاده کرده است که آفرینش به صورت امّت واحد به این معنا است که چون امکان تنها زیستن و بدون اجتماع با دیگران وجود ندارد، برای رفع همه احتیاج ها صرفاً نیروهای نفسانی و بدنی او کافی نیست. بنابراین، باید نیروهای دیگران در رفع نیازمندی ها نیز به وی ضمیمه شود. به همین دلیل، اختلاف نیز امری طبیعی است (ر. ک؛ رشیدرضا، بی تا، ج 2: 282). شهید مطهّری نیز معتقد است از برخی آیات چنین استنباط می شود که ...
حریم نورالانوار
نوجوانی و جوانی تحصیلات ابتدایی و مقدماتی خود را که شامل حکمت، منطق و اصول فقه بود را در مراغه و نزد استادش فخر رازی گذراند. پس از آن سهرودی اصفهان را که مهمترین مرکز علمی و فکری منطقه بود برای ادامه تحصیل انتخاب کرد. شیخ شهاب الدین که چرایی و تفکر در امور، اصلی ترین دغدغه اش شده بود در ادامه برای کسب علم راهی شامات شد و با قبول پیشنهاد ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی در شامات ...
شیخ اشراق؛ وارث حکمت جاودان یونان و ایران
عالم فرهیخته به رشته تحریر درآورده است که از آن جمله می توان به رساله فی حقیقه العشق، لغت موران، روزی با جماعت صوفیان، آواز پر جبرئیل، عقل سرخ و از دست نوشته های عربی شیخ شهید می توان به حکمه الاشراق، قصه غربه الغربیه، تلویحات، المشارع و المطارحات، هیاکل النور، الواردات و التقدیسات اشاره کرد. ترجمه فارسی رساله الطیر ابن سینا، شرح بر اشارات ابن سینا، تالیف رساله فی حقیقه العشق که مبتنی بر رساله ...
حقوق بشر و جریان های تکفیری
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمد طی (1) چکیده دین مبین اسلام، جایگاه والا و ارزشمندی برای انسان قائل است و حقوق وی را بیان نموده و تجاوز بدان ها را حرام و نامشروع می داند. امروزه جریان های تکفیری که تنها خود را مسلمان می دانند بسیاری از این حقوق را نقض کرده و برخلاف احکام الهی رفتار می کنند. *** اسلام برای ...
کلام صادق علیه السلام
... عبدالله بن سنان قال : ذکرت لابی عبدالله - علیه السلام - رجلا مبتلی بالوضوء و الصلاة و قلت : هو رجل عاقل ، فقال : أبو عبدالله و أی عقل له و هو یطیع الشیطان ؟ فقلت له : و کیف یطیع الشیطان ؟ فقلت له : سله هذا الذی یأتیه من أی شیء هو ؟ فانه یقول لک من عمل الشیطان . امام جعفر صادق (ع) : ابن سنان گوید به حضرت صادق - علیه السلام - عرض کردم : مردی هست عاقل که گرفتار وسواس در وضو و نماز می ...
سیره علمی امام صادق(ع)،الگویی برای مبارزه بافرقه های مدعی اسلام
آن برای ایجاد فهم مشترک از مسائل، آگاهی بخشی و ایجاد نگرش توأم با عقلانیت است و از طرف دیگر، روش مناظره های ائمه اساساً از نظر علمی و روایی، بیشترین تأثیرات آموزشی را بر طرف مناظرۀ خود می گذاشت. این روش بر سه پایه استوار بود: دعوت به پرسش، همگام شدن با مخاطب، هدایت مخاطب در مواقعی که با بن بست فکری مواجه می شود . از دیگر ثمرات این مناظره ها آشکار شدن علم لدنی امام ، آگاهی و احاطۀ امام بر ...
بررسی و نقد کلام بحرانی درباره عقل
؛ چراکه شاید طرف مقابل اصلاً آن نقل را قبول نداشته باشد. از نظر ابن تیمیه، ملاک عمل به ادله شرعیه قطع است؛ خواه عقل باشد یا نص. اما همان عقل قطعی و ادراکات قطعی و بدیهی را در صفات خبری خدا یا ظهورات دیگر نمی پذیرد و می گوید آن ادراکات موهوم است. زیرا اگر عقل صحیح بود نباید با ظهورات تعارض می کرد. از این رو ابن تیمیه می گوید دو دلیل قطعی هرگز با یکدیگر تعارض نمی کند، پس حال که تعارض محقق شده ...
رابطه اراده با معرفت
آمده محصول عقل متفکراست نه محصول اراده آزاد. از آنجایی که در نزد جاحظ عقل غریزه یا طبع است درواقع محل وقوع معرفت است و وقتی که عمل می کند به سبب عمل او صاحبش مجبور نمی شود. عقل این توانایی را ندارد که صاحب خود را مجبور بر اکتشاف علم کند. تمام آنچه انسان توانایی انجامش را دارد همان اراده معرفت است؛ یعنی وادار کردن عقل بر تفکر یا نظر، اما اینکه چگونه عقل عمل می کند و چه چیزی حاصل عملکرد عقل است ...
تعاملات اجتماعی شیعیان با سایر مذاهب ری
، ترجمه کریم تبریزی، قم، وحدت بخش، 1384. 5. ، عیون اخبار الرضا، تصحیح حسین الاعلمی، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1404. 6. ، معانی الاخبار، تصحیح علی اکبر غفّاری، قم، نشر الاسلامی، 1416. 7. ابن حجر، احمد بن علی، لسان المیزان، تحقیق محمّد عبدالرحمان المرعشی، بیروت دار احیاء التراث العربی، 1416. 8. ابن خلدون، عبدالرحمان بن محمّد، تاریخ ابن خلدون، ترجمه عبدالحمید آیتی، تهران ...
محکم و متشابه در قرآن
الْأَلْبَابِ) (آل عمران، آیه 7) او است که کتاب (قرآن) را بر تو نازل کرد بخشی از آن محکم که اساس و ریشه کتاب است و قسمتی از آن متشابه می باشد آنها که در دلشان انحراف است به خاطر فتنه انگیزی و تأویل طلبی از متشابه پیروی می کنند در حالی که تأویل آن را جز خدا و راسخان در علم کسی نمی داند، آنان که می گویند: ما به همه آنها ایمان آوردیم و همگی از طرف پروردگار ما است و جز صاحبان خرد کسی متذکر نمی شود . ...
تأویل در قرآن
جهت می گفت: جَرِّدُوا الْقُرآنَ وَ لا تُفَسِّروُهُ وَ اَقِلوُّا الرِّوایَةَ عَنْ رَسولِ اللهِ (13). (از هر نوع اظهارنظر درباره قرآن خودداری کنید و از پیامبر گرامی کمتر حدیث نقل نمائید). سرانجام معاویه در برابر تأویل های صحیح و استوار امثال ابن عباس و برای عقیم ساختن این نوع روشنگری ها، ناچار شد دست به مقابله به مثل بزند از اینجهت مرد تبهکار تاریخ به نام سمرة بن جندب را با دادن ...
خوبی ها از آن خداست و بدی ها از آن شیطان
، همه چیز را درک کرده است و کسی که این را از دست بدهد همه چیز را از دست داده است؛ و این پاک کردن [خود] است در طی مراتب تنزیهی توحید؛ همان گونه که امام علی ع فرمود: عمل کنندگان هلاک شدند مگر عبادت پیشگان؛ و عبادت پیشگان هلاک شدند غیر از عالمان؛ و عالمان هلاک شدند غیر از راستگویان؛ و راستگویان هلاک شدند غیر از اخلاص ورزان؛ و اخلاص ورزان هلاک شدند ...
ساخت موشک و ارتقای توان دفاعی کشور مبنای دینی و قرآنی دارد
صورت گرفته است بدعت خواهد بود در حالی که وهابیت آن کارها را بدعت نمی داند. حضرت آیت الله سبحانی مواردی را که سنت به بدعت و بدعت به سنت تبدیل شده است، ذکر کرد و گفت: طبق آیه قرآن و احادیث متعدد که می فرماید بر مکان پاک می شود تیمم کرد و باید در همان محل نیز سجده کرد، در نتیجه ما باید بر خاک سجده کنیم اما مشاهده می کنیم بر خاک سجده نمی کنند و سنت را بدعت می شمارند و ما را بدعت گذار می نامند. ...
روش صحیح تفسیر قرآن
گروهی خاص فرو نفرستاده است، از این جهت قرآن در تمام زمان ها تازه است و در نزد همه ملل جهان تا روز رستاخیز با طراوت می باشد. و شاید روی همین جهت است که ابن عباس می گوید: القرآن یفسره الزمان . قرآن را زمان تفسیر می کند. مقصود از زمان همان اندیشه ها و دانش های نوی است که در زمینه های گوناگون در جامعه انسانی پیدا می شود و به مفسر بینش جدیدی می بخشد و در نتیجه مطالبی از قرآن استخراج ...