سایر منابع:
سایر خبرها
...> اکثریت مردم با اعتقاد به معاد تربیت می شوند و تنها توحید آنها را اصلاح نمی کند. در معاد آنچه از قرآن می فهمیم یعنی معاد جسمانی است همین بدن در دنیا بعد از مرگ دوباره در محشر زنده می شود روح به آن بدن در قیامت تعلق می گیرد و محققان می گویند از قرآن استفاده می کنیم که این بدن دنیوی می پوسد و در محشر روح دوباره بر آن دمیده می شود. در قرآن کریم داریم انسان خیال می کند استخوان هایش را جمع ...
حساس چنان دچار قحط الرجالی می گردد که تناقض موجود در آن هر اهل فنی را به تعجب وا می دارد. غایت مشکل مدیران اصفهان این است که معمولا ظرف و مظروف با هم همخوانی ندارند؛ برای عده ای ظرفشان کوچک است و برای برخی مظروفشان، آدم های نالایق بر صندلی های بلندتر از توانشان تکیه زده و انسان ها توانمند یا برای مسئولیت های در شأن خود انتخاب نمی شوند، یا حاضر نیستند مسئولیتی را بپذیرند که احتمال لکه دار شدن ...
و انسان را به تفکّر وادارد، نیازمند مهارت های بسیاری است که در همة افراد یکسان نیست. همان گونه که پیش از این گفته شد، انسان دارای کمالی است که در صورت انتخاب بهترین راه، امید است هدایت و بدان دست یابد. از منظر قرآن، خدا کسانی را هدایت کرده که از میان اقوال نیک، نیکترین آنها را انتخاب می کنند: الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ: همان ...
اصحاب وجود دارد. چرا مقامشان بالاتر است؟ زیرا کریم النفس بوده اند. مانند علی بن ابی طالب علیه السلام که فرمود اول فکر کنید بعد صحبت کنید ولی اصحاب پرسیدند اقا پس چرا شما بدون فکر صحبت می کنید. اقا فرمودند شما چند انگشت دارید. عرض کردند پنج انگشت. امام فرمودند چرا دستتان را باز نکردید و ندیدید و نگفتید؟ اصحاب عرض کردند زیرا مانند روز برایمان روشن بود چند انگشت داریم. امام علی علیه السلام فرمودند ...
و از نو و با شوری بی نظیر و در فاصله یک روز عاشق شوند، پس دیگر بحث در باره این که کدام عشق حقیقی است و کدام یک کاذب کاملاً بیهوده می شد یک عشق با دیگری یکسان است، همه آنها حاصل مکانیسم جسمانی هستند که انسان برده و اسیر آن است. برعکس، دسپینا معتقد است که با وجود همه این حرفها، هنوز ارزشش را دارد تا به میل شخصی مان وفادار بمانیم اینجا اخلاق گرایی را داریم که توسط سام اسپید قهرمان و شخصیت ...
شک نداریم که تمام قصص قرآن، همان جور که قرآن نقل کرده، عین واقعیّت است. داستانی که قرآن نقل می کند، ما بعد از نقل قرآن احتیاجی نداریم که تأییدی از تواریخ دنیا پیدا کنیم (همان). آیت اللّه مکارم شیرازی با اشاره به کسانی که قصّه آدم(ع) را سمبولیک معنا می کنند، از آنان حکایت می کند که می گویند: در آفرینش آدم، زبان قرآن رمزی است. خلقت انسان در قصّه آدم فرمول دارد: روح خدا، لجن متعفّن، انسان ...
...، رستگار می شود. بعضی گمان می کنند استخوان های انسان زنده نمی شود. یا رسول الله! به اینها بگو نه تنها استخوان ها زنده می شود و نه تنها هیکل به تمام معنا برمی گردد، بلکه خط های سر انگشت نیز دوباره برمی گردد. این از معجزات بزرگ قرآن است که در زمانی که سواد الفبا هم نداشتند، قضیۀ انگشت نگاری را برای مثال معاد در قرآن آورده است. و علی کل حالٍ نظیر این دو آیه بیش از صدها آیه است که معاد ...
شیوه تربیتی امام در مسائل دینی قابل توجه بود. حضرت هرگز دانشجویان را به فراگیری بدون تعقل فرا نمی خواند. ایشان سعی می کردند افراد را به تحقیق و تفحص وا دارند تا مسائل علمی را با کنکاش و تحقیق فرا گیرند. لذا آموزه های درسی ایشان توأم با استدلال های نقلی و عقلی بوده لذا افرادی که جذب مباحث علمی حضرت می شدند اغلب از دانش آموختگانی بودند که به دلیل روش های تربیتی امام جذب ایشان گشته بودند. ...
عنوان ها مباحث بسیار مهمّ و پیچیده ای بیان شده است. همچنین زمان و محلّ برخی از این ارتباط ها به عوالم دیگر یعنی بهشت، جهنّم، قیامت و... برمی گردد. به ویژه در زمینه ای ارتباط خدا با بهشتیان و جهنّمیان، همچنین ارتباط کلامی در میان بهشتیان و جهنّمیان و یا ارتباط فرشتگان با این دو گروه. بنابراین، باید گفت ارتباط کلامی در قرآن تنها منحصر به این عالم و آدمیان نیست؛ زیرا انسان جامع مراتب هستی ...