سایر منابع:
سایر خبرها
گام سوم خیانت به حافظ در شیرازکلید خورد!؟
شمس الدین حافظ شیرازی را با یک سلسله اصلاحات که داستان (شَدُرُسنا) را به یاد می آورد به چاپ رسانیده و مقدمه ای بر آن نوشته است ، مقدم خویش را این چنین آغازمیکند : به راستی کیست این قلندر یک لاقبای کفر گو که در تاریکترین ادوار سلطه ریاکاران زهد فروش ، در ناهار بازار زهد نمایان ، یک تنه وعده رستاخیز را انکار میکند ، خدا را عشق و شیطان را عقل میخواند و شلنگ انداز و دست افشان می گذرد !؟ و یا ...
اهمیت نخواندن کلام فارسی با لهجه نیویورکی برانکسی!
فارسی را با تأکیدها و تلفظ اشتباه می خوانند. انگار یا فارسی، زبان مادری شان نبوده یا در حال درآوردن ادای انگلیسی زبانان هستند هرچند که بدانیم چنین نبوده است و تنها سهل انگاری در انتخاب شعر و ترکیب با ملودی سبب این اتفاق شده باشد. اگرچه هنوز راکرها به فرمول درستی برای هماهنگی لهجه سازها و منطبق کردنش با لهجه کلام فارسی دست نیافته اند و فغان های گیتار الکتریک را دشوار می شود با آکسان گذاری ...
خاقانی شاعری زُمخت است یا صاحب لطیف ترین غزلیات؟
.... سفر کعبه به صد جهد برآوردم و رفت / سفر کوی مغان است دگر بار مرا می گوید: من یک سفر به سمت ظاهر کردم. الآن می خواهم به عالم معنا برگردم. پیش من لاف ز شونیزیه ی شونیز مزن / دست من گیر و به خاتونیه بسپار مرا شونیزیه قبرستانی در بغداد بوده است و مرکز زاهدان و عارفان. خاتونیه نیز نام محله ای است در بغداد. گوییم حج تو هفتاد و دو حج بود امسال / این چنین ...
جایگاه ابن سینا در پزشکی
. به نظر دکتر شهریاری، سابقه اسمی سینا مربوط به صورت قدیمی تر آن سئنه پزشک مشهوری در ایران باستان می باشد که حدود 700 سال قبل از میلاد در هگمتانه (همدان امروزی) می زیسته و از چنان شهرتی در پزشکی برخوردار بوده که پس از مرگ، نامش تبدیل به اسطوره شده است؛ اسطوره ای که به شاهنامه نیز راه یافته و کلمه سیمرغ از همین اسم گرفته شده، پرنده اساطیری که نماد پزشک و حکیم چاره ساز است. دکتر شهریاری می گوید ...
مصدق به روحانیت و مردم اعتقادی نداشت
کاشانی می نویسد که تا به حال کاری نشده اگر بنا باشد کاری بشود بهتر است که شما مدتی کنار بکشید یعنی در حقیقت همان حرفی که قوام زده بود مصدق زد. در جبهه خارج از این دوره تفاهمی ایجاد می شود با مرگ استالین، نیکیتاخروشچف بر سر کار می آید، فضای استالینی در شوروی ادامه پیدا می کند و او نیز نمی تواند در برابر غرب کاری بکند. تنها می پذیرد ایران در تیول غرب است. اتحاد جماهیر شوروی در جریان کودتای 28 ...
در مشروطه عوام زنده شدند
نان به من اجازه ندهد این کار را انجام بدهم. چگونه از میان همه مردان مشروطه، شاه جهان را پیدا کردید؟ در مسیر محله ای که زندگی می کردم از خانه تا مدرسه، همیشه یک شمعدانی بود که به آن پیر پرویز می گفتند. هر روز مردم می آمدند و در آنجا شمع روشن می کردند. این صحنه همیشه برای من بسیار جالب و پرسش برانگیز بود تا اینکه بالاخره یکی از اهالی قدیمی به من گفت تو که داری مستند می سازی، از ...
برخورد علما و فداییان اسلام با بهائیت
طبیب مسلمان دارد، مردم ناراحت هستند از این که دکتر ایادی بهائی طبیب مخصوص شماست. او را عوض کنید. با پخش سخنان مهیج و افشاگرانه ی فلسفی از رادیو، مردم یکباره خروشیدند و تظاهرات پرشکوهی علیه بهائیان به راه انداختند. رژیم شاه که انتظار چنین واکنش گسترده ای را از سوی مردم نداشت، ناچار با آنان هم صدا شد و پیش از آنکه کنترل امور را از دست دهد، وارد عمل گردید و مراکز بهائیان را قبل از تصرف از ...
شکر و کفر باطنی - اگر نعمت شناس شویم اهل شکر خواهیم شد
...، خوب دست از مقابل چشم خود بردار، تا ببینی اصلاً جایی است که خدا در آن جا نباشد؟! خدا همه ی عالم را پر کرده است، کجا خدا نیست. تو دست را مقابل چشم خود گذاشتی، این دست تو حجاب چشم تو است، (چشم دل باز کن که جان بینی) ما این دنیا را جلوی چشم دل خود قرار دادیم، این است که خدا را نمی بینیم، رضای خدا را هم نمی بینیم، چون خدا را نمی بینیم، رضای خدا برای ما شیرین نیست. همه کارها را در خانه های خود می ...
ماجراهای علی غصه خور!
...؛ گوش کرکُن و انفجاری!... نه او، نه علی مردان خان، نه علی بابا، هیچ کدام شبیه من نیستند. درکوچه و خیابان، زن و مرد، کوچک و بزرگ، رییس و مرئوس و همه و همه، مرا به نام “علی غصه خور” می شناسند! نمی دانم چه کارکنم؟ من همیشه و در همه حال، غصه مردم را می خورم، طوری که ابدا فرصت نمی کنم تا سهمیه چندکیلویی غصه روزانه خود و خانواده ام را بخورم! من شب و روز برای دردها و مشکلات کوچک و بزرگ ...
انتقاد محمدرضا تاجیک به دفاع مستبدانه از دموکراسی
بیند که این سلسله مراتب را به هم می زند و هر فردی به تعبیر رانسیر به یک سوژه سیاسی تبدیل می شود. آیا جامعه ای که نمایندگی می شود، در آن مدنیت یا شهروند وجود دارد؟ به تعبیر لکان یک big ather (دیگری بزرگ) وجود دارد؛ یک دیگر بزرگی وجود دارد که صلاح مردم را تشخیص می دهد، راه را از کج راهه تشخیص می دهد، افق را تشخیص می دهد، خوب و بد را تشخیص می دهد، اینکه چه کسی بهنجار است و چه کسی نابهنجار است را تشخیص ...
حکمت آفرینش در مثنوی معنوی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: محمدرضا افضلی گفت: شاها بی قنوط عقل نیست *** گر تو فرمایی عرض را نقل نیست پادشاها جز که یاس بنده نیست *** گر عرض کان رفت باز آینده نیست این عرض ها نقل شد لون دگر *** حشر هر فانی بود کون دگر نقل هر چیزی بود هم لایقش *** لایق گله بود هم سایقش وقت محشر هر عرض را صورتی است *** صورت هر یک عرض را نوبتی ...