سایر منابع:
سایر خبرها
نسبی گرایی اخلاقی و شوونیسم فرهنگی
در بالا چندان مشکلی نداشته باشد، این دفاع از نسبی گرایی ناتمام است زیرا تا این جا چیزی در مورد توجیه اخلاقی گفته نشده است. اگر این ادعا که باورهای اخلاقی ما تنها کارکردی از امور تصادفی یا ویژگی های تربیتی ما، یا ویژگی های منحصر به فرد فرهنگی که ما در آن بزرگ شده ایم هستند صحیح بود، این نتیجه که باورهای ما از نظر اخلاقی قابل قبول هستند بدست نمی آمد و نشان دهنده موجه بودن آن ها نخواهد بود. نسبی گرایی ...
اسوه دیانت و سیاست
را تمام کردند. حضرت آیت الله حاج سید طیب موسوی (حفظه الله) در مورد این بعد از سیره زندگی حضرت آیت الله العظمی آل طیب (ره) نقل می کنند : "ایشان یکی از علمای انقلابی بود که در راهپیمایی هایی که علیه شاه برگزار می شد شرکت می کرد ، حتی یک روز که بنا بود مردم علیه شاه تظاهرات کنند ، مرحوم آیت الله آل طیب (ره)" کسالت داشتند ولی با وجود اینکه ناخوش احوال گفتند در راهپیمایی حضور پیدا کنند ، ایشان را سوار ...
چیستی و چرایی شکل گیری جریان های تکفیری و دلایل قدرت یابی آن ها در دهه اخیر
می شود؛ اما در اصطلاح ابن تیمیه و پیروانش به معنای بازگشت به فهم صحابه، تابعان و علمای مورد اعتماد اصحاب حدیث در سه قرن اول اسلام و برتر دانستن فهم و اندیشه آن هاست. (12) به قول جاعل و مبدع اصطلاح سلفیه ، یعنی ابن تیمیه، سلفی گری به این معناست که فهم سلف قرون فاضله از کتاب و سنت را از فهم خلف برتر بدانیم. فهم سلف یعنی فهم صحابه، تابعین، تابعین تابعین و علمای مورد قبول اصحاب اثر و اصحاب حدیث ...
علل شکل گیری جریان های تکفیری در افغانستان و شبه قاره هند
و اختلافات فکری حاکم در میان مسلمانان در فرآیند مبارزه های ضد استعماری آنان و تشدید آن پس از استقلال پاکستان، باعث به وجود آمدن مکتب ها و گروه های مختلفی، از جمله مکتب دیوبندیه، بریلویه، جماعت اسلامی مودودی و جمعیت اهل حدیث میان اهل سنت شد. (4) تشدید اختلافات فکری و اعتقادی جریان های فوق در کنار تحولات بعدی، مانند تشدید اختلافات هند و پاکستان بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر، جدایی بنگلادش از ...
اصول روش شناسی سلفیه
برساختن مذهبی به نام سلفیه و تکفیر همه دیگر مذاهب، بدعتی است که با ادعای پیروی از سلف سازگاری ندارد. (7) جریان های مختلف سلفی گری، هر چند از نظر خاستگاه و پیشینه با هم مشتّرک اند، اما سه عامل عقاید ، سیاست و روش رسیدن به هدف ، تفاوت هایی در جریان های مختلف سلفی گری به وجود آورده است؛ مثلاً در بحث عقاید، در اینکه منبع معرفتی، حدیث است یا اینکه باید مستقیماً به نص مراجعه کرد یا در مورد مکتب ...
اثبات وجود خدا از طریق سلوک
شاعری نداشته است و یا به قول متکلمین، صنع را مشاهده کند ولی در وجود صانع آن مشکوک باشد و یا به نظر فلاسفه، با معلول آشنا باشد، ولی در وجود علت آن شک کند و یا به بیان عرفا، مَظهر را ببیند ولی در وجود مُظهر آن مردد باشد. آیا به نظر شما چنین شک هائی معقول است؟ تصور خدا در بین انسان ها اکثر آدم ها خیال می کنند وجود خدا یک حقیقت عجیب و غریب و دور از دسترس فکر و اندیشه انسان است. ...
چرا امام رضا(ع) را عالم آل محمد(ص) می نامند؟
دلایلی استفاده کند که طرف مناظره نیز آن را بپذیرد. حضرت رضا(ع) نیز اصل استفاده از براهین مورد پذیرش طرف مقابل را رعایت می کردند. جاثلیق به مأمون گفت: ای امیرمؤمنان، چگونه با مردی احتجاج کنم که او با من، با کتابی احتجاج می کند که من منکر آن هستم و نیز با پیامبری که من به او ایمان ندارم؟ امام(ع) در برخورد با رأس الجالوت، بخش هایی از تورات را خواندند؛ به گونه ای که رأس الجالوت از تلاوت و بیان و ...
بازگشت به ابن سینا
متأسفانه گام آخر و نهایی تلقی شد! چرا این حرکت بابرکت، در بستر بسیار مناسب و مساعد ناشی از تشویق اسلام به تدبر و تفکر ادامه نیافت؟! چرا جریان خردورزی و روشن اندیشی که با معتزله آغاز و در شکل فلسفه مشائی نمایان شده بود، هم زمان در قرن پنجم ه به ضعف گرائیده و سرانجام شکست خورد؟! و چرا دو مکتب عقل ستیز تصوف (عرفان) و اشعریت نیرو گرفته و پا به پای یکدیگر جریان غالب جامعه اسلامی شدند؟! علل ...
حسب حال مارتین هایدگر به مثابه فلسفه و ایدئولوژی / محمد ضمیران
نمادها همه آزادند. با این حال باید در راه تفسیر حقیقی و عمیق آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد، کوشا بود. واژه ها را نباید به موجب بخشنامه تجویز کرد این بحث بوملر راه را بر نقد مواضع فلسفی نامناسب با شرایط حاکم هموار کرد. به گفته او فلسفه ای که دانشگاه آلمان را شکل داد از سکه افتاده است باید فرزانگانی چون فیخته و هگل را مورد احترام و تکریم قرار داد. اما در عین حال وظیفه ما انتقاد سازمان یافته و منظم ...
فلسفه کمترین جنبه عملیاتی را میان علوم دارد/ ایرانیان در سیاست گول کسی را نمی خورند
داستان عقلانیت و تفکر و حکمت، بازگشت از ذهن به عین و خدمت به جامعه است. امام خمینی با نظر به سنت عرفان اسلامی چنین کرد. ما امروز به تجربه مشترکی در شرق نیاز داریم تا حکمت و فلسفه در اختیار مردم قرار گیرد و آن ها حس نکنند که سال ها بحث و سخن در این حوزه ها نتیجه ای برای جامعه نداشته است. البته در غرب وضع متفاوت است. ریچارد رورتی در پراگماتیسم می گوید دوران فلسفه به پایان رسیده و نردبانی ...