سایر خبرها
توضیحات رامبد جوان درباره ماجرای کنایه زدن به مهران مدیری+ تصویر
مجری خندوانه توضیحاتی را در اینستاگرام خود ارائه کند. رامبد جوان نوشت: عزیزان چندین وقته که براتون چیزی ننوشتم. 1- خدایا ما رو غنی تر و عمیق تر و مدبرتر کن. تعدادی از شما عزیزان دلتون جنگ می خواد تماشا کنین. دلتون می خواد آدمای محبوبتون مثل گلادیاتورها بیفتن به جون هم و شما فریاد بزنین: آره بکشش! باید این توضیح رو یه بار برای همیشه بدم که من به این دنیا نیومدم که با چیزای خوب ...
آیا رامبد به مهران مدیری متلک گفت؟
.... وی در ادامه تاکید کرد که همیشه از ترک سیگار در زندگی اش به عنوان یک افتخار یاد می کند. برخی رسانه ها این اظهارات رامبد جوان را متلکی به مهران مدیری مجری برنامه دورهمی قلمداد کردند. برنامه ای که این روزها در رقابت به خندوانه است. گفتنی است چند روز پیش مهران مدیری در نشست خبری خود و در حضور خبرنگاران و عکاسان اقدام به کشیدن سیگار کرد که تصاویر وی به صورت گسترده در رسانه ها ...
سیروس مقدم علی البدل را به آخر خط رساند
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، ضبط سریال علی البدل به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری روز گذشته در روستای ورکانه به پایان رسید. در سکانس های پایانی از این سریال مهدی فقیه بازیگر سریال هایی چون نردبام آسمان، شوق پرواز مریم مقدس، کت جادویی که در سالهای اخیر در سریال های کمدی چون شاهگوش، ویلای من و شوخی کردم بازی کرده بود مهمان قسمت پایانی از این سریال بود. آخرین ساخته مقدم در روستاهای اشتران، ورکانه و شورین و در خانه خان ها، حمام و کوچه باغ های قدیمی حوالی استان همدان ضبط شد. این سریال زمان پخش مشخصی در کنداکتور شبکه یک ندارد و باید دید که زمان قطعی برای پخش آخرین ساخته سیروس مقدم چه زمانی خواهد بود. علی البدل در 15 قسمت طراحی شده و تدوین و صداگذاری آن نیز به صورت همزمان توسط خشایار موحدیان و سید محمودرضا موسوی نژاد انجام می شود. در خلاصه داستان علی البدل آمده است: من علی البدل هستم، فرعی، رزرو و جانشین عضو اصلی؛ حرف نزنم می گن مگه لالی، حرف بزنم می گن حق رای نداری. خلاصه هم هستم هم نیستم. مهدی هاشمی،مهدی فخیم زاده،احمد مهرانفر،حسین محب اهری،هادی کاظمی،هومن حاج عبدالهی،محمود جعفری،عزت الله رمضانی فر،بهرام افشاری،فروغ قجابگلی،هدیه آزاده،مهسا باقری،فرشته گلچین،میثم چگینی و محسن تنابنده از بازیگران علی البدل هستند. از دیگر عوامل این سریال می توان به: طراح و سرپرست فیلمنامه: محسن تنابنده، نویسنده: خشایار الوند اشاره کرد. ...
حواشی برنامه شب گذشته خندوانه/ تشکر کی روش از معاون اول رئیس جمهور/ آخرین عکس عوامل سریال پریا
همکارانم در این پروژه که با مهربانی و دوستی 6 ماه در کنار هم بهترین روزها رو داشتیم. و خسته نباشید ویژه به آقای سهیلی زاده بابت جمع کردن ما دور هم و ساخت زیبای این کار. به امید همکاریهای زیاد و دوباره با همه عزیزان دل در این پروژه. عکسو از صفحه آقای دلاوری بی اجازه برداشتم. راضی باشن دیگه سردار مرتضی طلایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سلام؛آخرین انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ...
پخش سریال کره ای جدید در تلویزیون
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سریال "ساچویی فراری از قصر" با نام لاتین"The Fugitive of Joseon " محصول 2013 کشورکره جنوبی در ژانر حادثه ای - رمانتیک در جدول پخش شبکه سه قرار گرفته است. این سریال که مدیریت دوبلاژ آن را زهره شکوفنده برعهده دارد در 29 قسمت 45 دقیقه ای پخش می شود. کارگردانی این مجموعه بر عهده "لی جین سئو" و "جئون وو سونگ" است و بازیگرانی چون سونگ جی -هیو و لی دونگ ووک در آن نقش آفرینی می کنند. این سریال تاریخی - کره ای در زمان سلطنت شاه" این جونگ " در دوران جوسان، داستان یک پزشک قصر را روایت می کند که قصد مداوای دختر بیمار خود را دارد، او درگیر توطئه ترور ولیعهد با سم شده و به یک فراری تبدیل و مجبور می شود برای نجات زندگی خود و دخترش مبارزه کند. این مجموعه از شنبه آینده هر شب ساعت 20:45 از شبکه سه سیما پخش خواهد شد و باز پخش این مجموعه روز بعد ساعت1:30 بامداد، 10:45صبح و 14:30 بعد از ظهر خواهد بود. ...
کنایه رامبد جوان به مهران مدیری بخاطر سیگار کشیدن
یک افتخار یاد می کند . نکته جالب اینجاست که رامبد جوان تاکنون در بیش از 400 برنامه قبلی خندوانه به این موضوع اشاره نکرده بود ! گفتنی است چند روز پیش مهران مدیری در نشست خبری خود و در حضور خبرنگاران و عکاسان اقدام به کشیدن سیگار کرد که تصاویر وی به صورت گسترده در رسانه ها بازتاب داشت. به نظر می رسد تاکید بر ماجرای ترک سیگار توسط رامبد جوان، کنایه ای به این اقدام مهران مدیری ...
ملکه ها خوشبخت نیستند
ساغر عزیزی که این روزها او را در سریال معمای شاه و نقش فرح دیبا می بینیم در گفت وگویی که با او داشتیم، درباره ویژگی های فردی خودش گفت و مثل یک مادر عاشق از دخترش پریا هم صحبت کرد و گفت که چگونه او را بزرگ کرده است. در ابتدا کمی از خودتان برایمان بگویید؟ سال 56 در یکی از محله های قدیمی شیراز متولد شدم. در یک خانه قدیمی که معماری و حال و هوای خاص خود را داشت. بسیار بازیگوش بودم و تا کلاس اول ابتدایی فکر می کردم پسرم و باید به مدرسه پسرانه بروم، وقتی روز اول مهر، پدرم مرا به مدرسه برد به مدیر می گفتم بابام مرا اشتباهی به مدرسه دخترانه آورده است! وقتی بزرگ شدید باز هم دوست داشتید پسر باشید؟ روحیه ام مردانه است! در کنار بازیگری معمولا کارهای دیگری هم انجام می دهم بیشتر شبیه کارهایی است که مردها انجام می دهند؛ دکوراسیون داخلی، کار در کارخانه فرفورژه، نقاشی دکوراتیو و... کارهایی که بیشتر توان مردانه می خواهد. تمام دریل کاری های خانه خودم و اطرافیانم را انجام می دهم با آچار و پیچ گوشتی مشکلی ندارم و...! به ما از بچگی یاد داده اند که این کارها مردانه است، اما به نظرم بهتر است هر زنی بلد باشد مثلا با آچار و پیچ گوشتی کار کند؟ الزاما همه زن ها نمی توانند این کارها را یاد بگیرند و انجام دهند؛ دختر خودم اصلا در توانش نیست که این جور کارها را به عهده بگیرد. اگر بخواهد هم نمی تواند. این به تفاوت نسل ها هم بستگی دارد، این که نسل امروز را خیلی به اصطلاح نازنازی بزرگ کرده ایم؟ من با این نظر زیاد موافق نیستم. خواهرم که تقریبا همسن و سالم است، اهل کار های فنی نیست و اگر مثلا کلید برق خانه اش خراب شود، جرأت نمی کند به آن دست بزند، اما من با کمال میل کارهای برقی و فنی را انجام می دهم. این تمایل ریشه وراثتی دارد یا علاقه مندی و روحیه فردی است؟ در میان زنان فامیل تنها کسی هستم که به این جور کارها علاقه مندم پس نباید ریشه ژنتیکی داشته باشد! الان که صحبت می کنید از صدایتان انرژی زیادی به من منتقل می شود، این روحیه را چطوری در گذر زمان حفظ کرده اید؟ بعضی از ویژگی ها لطف خداوند است؛ خودم 39 ساله هستم و دخترم 21 ساله، اما روحیات ما کاملا با هم فرق دارد؛ من همچنان مثل بچگی هایم شلوغ و پرسروصدا هستم، اما پریا آرام. انرژی من خیلی دیر تحلیل می رود، صبح ها به پارک می روم و ورزش می کنم بعد برمی گردم و غذا درست می کنم، با مترو و تاکسی رفت و آمد می کنم و برای تمرین یا اجرای تئاتر می روم و... اما شب که به خانه برمی گردم باز هم انرژی دارم. معتقدم خدا هر آدمی را با ویژگی های منحصر به خودش خلق کرده و هیچ کس را نمی توان با دیگری مقایسه کرد. اما خود فرد هم باید توانمندی هایش را تقویت کند. بله! با مطالعه، ورزش و... می توان قوی تر شد اما خیلی از چیز ها اکتسابی نیست و به اصطلاح ذاتی است. باز هم از دخترم مثال می زنم من هیچ وقت به پریا نگفتم که کتاب بخوان. به او اجازه دادم خودش انتخاب کند، اما او بشدت علاقه مند به مطالعه است، موسیقی های خوب گوش می کند، هیچ وقت روی خوش به برنامه های ماهواره ای نشان نمی دهد، به مهاجرت علاقه ندارد و... من به عنوان مادر فقط به پریا قدرت انتخاب داده ام. چگونه قدرت انتخاب را در او قوی کردید؟ هیچ وقت او را به شکل مستقیم امر و نهی نکردم که این کار را بکن یا این کار را نکن. فقط فضا را برایش آماده کردم، هر کاری که دوست داشتم او انجام بدهد، خودم به شکل درست آن را انجام دادم؛ مثلا او معمولا مرا در حال مطالعه می دید و همین او را به کتابخوانی تشویق کرد. نوع ورزشی که من انجام می دهم با ورزش مورد علاقه او تفاوت دارد، اما ورزش جزو برنامه های روزانه اش هست. هیچ وقت دوست نداشته و ندارم که دخترم کپی من باشد، او باید خودش باشد! یک دختر قوی با انتخاب های درست. نقش فرح را در معمای شاه بازی می کنید، آیا در رویا های کودکی تان این که در چنین موقعیتی باشید، وجود داشت؟ در هفت سال اخیر چند بار نقش ملکه را بازی کرده ام! الان در یک تئاتر نقش ملکه جن ها را بازی ...
بازی در نقش روحانی کمی خطرناک است
اما ویژگی ای که در تمام نقش آفرینی های او مشترک است، دوری اش از کلیشه ای بودن و یکنواختی و توجه به نقش هایی تازه و متفاوت است. احمدی این شب ها با اپیزود سه قسمتی سید رضی از مجموعه چرخ فلک مهمان مخاطبان قاب جادویی شده است. نقش آفرینی احمدی در کسوت یک فرد روحانی برایش تجربه ای تازه محسوب می شود. به این بهانه با او به گفت وگو نشستیم و از چگونگی به تصویر کشیدن شخصیت سید رضی پرسیدیم. انتخاب شما برای نقش سید رضی چطور اتفاق افتاد؟ روال پیشنهاد این نقش که مثل همیشه بود و اتفاق متمایزی رخ نداد. البته پیش از این چند نقش دیگر این مجموعه هم به من پیشنهاد شده بود که چون احساس می کردم در آن نقش ها خیلی حرفی برای گفتن ندارم بازی در آ نها را نپذیرفتم و سپس نوبت به سید رضی رسید؛ نقشی با ویژگی هایی منحصر به فرد که اتفاقاتی برایش رخ می دهد و پیچیدگی هایی بر سر راه داستانش ایجاد می شود. به هر حال برای خودم خیلی جالب بود که در این نقش متفاوت و در قامت یک روحانی بازی کنم؛ اتفاقی که در کارنامه ام تاکنون رخ نداده بود. ضمن این که حضور آقای حمیدنژاد در مقام کارگردان کار هم برایم وسوسه انگیز بود. او کارگردانی بسیار درجه یک و صاحب نام است و جمیع این اتفاقات مرا به بازی در این مجموعه ترغیب کرد. از انتخاب این نقش جدی هراسی نداشتید؟ بخصوص این که مخاطبان تلویزیونی عموما شما را با نقش های طنزتان در خاطر دارند و ممکن بود از دیدنتان در قالب شخصیت سید رضی تعجب کنند... چرا این حرف را می گویید؟ اصلا چنین چیزی صحت ندارد و دلم نمی خواهد این تفکر که من بازیگری طنز هستم اشاعه پیدا کند؛ من فقط یکی دو نقش طنز در کارنامه ام دارم. منظورم بیشتر مجموعه پایتخت است که در سطح جامعه هم بسیار گل کرد و خیلی ها بیننده اش بودند... بله؛ ولی دلیل نمی شود این موفقیت را به تمام نقش هایی که بازی کرده ام تعمیم بدهیم. من در این مدت در دو مجموعه طنز مهرآباد و پایتخت ایفای نقش کردم. فقط همین دو کارکمدی بودند و بقیه نقش ها اتفاقا هر کدام به نوبه خودشان متفاوت محسوب می شدند. من اصولا نقش غیرمتفاوت یا تکراری را در کارنامه ام نمی پذیرم. بلد نیستم در این گونه نقش ها بازی کنم و این برای خودم هم عجیب است که عده ای مرا بازیگری کمدی می دانند. البته این واکنشم به معنای بد یا ضعیف بودن نقش های کمدی نیست؛ نه! بیشتر از این قضیه تعجب می کنم که چرا نقش های جدی ام به همان اندازه دیده نمی شود. اتفاقا سید رضی به نظر خودم نقشی متفاوت و تاثیرگذار است و فکر می کنم مورد پسند مخاطبان هم واقع خواهد شد. یا شخصیت شکیب در آوای باران ، مگر آن نقش در جامعه دیده نشد؟ اتفاقا می خواستم به نقش شکیب هم اشاره کنم که نقش متفاوتی بود و گریم خاصی هم در آن کار داشتید. خب دیگر، پس می بینید که آن کار هم کمدی نبود و دیده شد. از ویژگی های شخصیت سید رضی برایمان بگویید. چقدر به دنبال این قضیه بودید که این نقش را از کلیشه های مرسوم جدا کرده و شخصیتی متفاوت و باورپذیر را جلوی دوربین ببرید؟ فکر می کنم نقش روحانی را الان دیگر تقریبا همه بازیگرها یک بار تجربه کرده اند. از پرویز پرستویی و مرحوم شکیبایی بگیرید تا حامد بهداد و مهران رجبی و... . البته بازی کردن در چنین نقشی کمی هم خطرناک است چرا که همه افرادی که نام بردم بازیگران درخور و خوبی هستند و هر کدام به نوبه خودشان ریزه کاری هایی را به این نقش افزوده اند. من تنها کاری که از دستم بر می آمد و دلم می خواست انجام بدهم این بود که شخصیتی باورپذیر از سید رضی ارائه کنم و مخاطب با دیدن نقش باور کند این مهران احمدی نیست. همین برایم کفایت می کند و امیدوارم توانسته باشم موفق باشم و مخاطب از من راضی باشد. برای باورپذیری بیشتر چه ویژگی هایی را از جانب خودتان به نقش افزودید؟ سید رضی که ما در مجموعه می بینیم آیا تفاوت هایی هم با سید رضی فیلمنامه دارد؟ قطعا همین طور است. مگر می شود من به عنوان بازیگر چیزی را به نقش اضافه نکنم؟ ویژگی های اصلی نقش در متن ذکر شده، اما در نهایت این منم که باید آن را زنده کنم و در مقابل دوربین طوری به حرکت دربیاورم که برای مخاطب باورپذیر و قانع کننده باشد. حتما این اتفاق می افتد ...
دختر تاریخ ساز المپیک امشب به خندوانه می آید
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی برنامه خندوانه، این ورزشکار که تنها زن ایرانی است که در تاریخ ایران در بازی های المپیک برنده مدال شده ؛ با رامبد جوان و جناب خان یک گفتگوی ویژه خواهد داشت. کیمیا همچنین با هیجده سال سن جوان ترین مدال آور تاریخ ایران در ادوار المپیک است. خندوانه با حضور کیمیا علیزاده امشب ساعت 23 از شبکه نسیم پخش خواهد شد. ...
در بکارگیری واژگان فارسی تعصب داشته باشید
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه یک، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با حضور در جمع مدیران و مجریان این شبکه،قدرت و تاثیر گذاری زبان فارسی را حیرت آور دانست و افزود: زبان فارسی موسیقی کلام خیلی گیرایی دارد و در طول تاریخ نشانه اقتدار فرهنگی و ملی ایرانیان بوده است. دکتر غلامعلی حداد عادل: زبان فارسی در معرض بسیاری از آسیب های است که بخشی از آن ریشه در فرهنگ دارد و بخشی دیگر ناشی از عقب ماندگی علمی ماست. وی با بیان اینکه متاسفانه در عصر حاضر زبان فارسی مهجور مانده است اظهار داشت: استفاده از واژه های بیگانه چه در بیان و چه در تابلوهای کوچه و خیابان موجب خدشه وارد شده به زبان فارسی شده است. رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درخصوص نقش رسانه ملی در حفظ و حراست از کیان زبان فارسی گفت: خیلی از مجریان و گویندگان فکر می کنند اگر در برنامه از واژه های بیگانه استفاده کنند، جایگاه بهتری نزد مخاطب پیدا می کنند. او با از مجریان برنامه های ورزشی نام برد و یادآور شد: شاید نتوان اسم بسیاری از رشته های ورزشی را معادل سازی کرد ولی چرا گزارشگر یک مسابقه در طول گزارش بارها و بارها به جای واژه زمان از کلمه تایم استفاده می کند. متاسفانه استمرار بکارگیری چنین کلماتی در درازمدت عادی شده و تغییر آن دیگر مشکل خواهد شد. او از مجریان درخواست کرد زبان فارسی را در اجراهایشان رعایت کنند و در معادل سازی با لغات بیگانه، به زبان فارسی با زبان طنز آسیب نرسانند. حداد عادل همچنین از تشکیل دفتر ارتباط با رسانه ملی در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به مدیریت خانم مهنوش تهرانی خبر داد و افزود: در این دفتر یک شورای برنامه ریزی وجود دارد تا در ارتباط با صدا و سیما برای صیانت از زبان فارسی با شبکه های رادویی و تلویزیونی همکاری کند. دکتر حداد عادل تاکید کرد: هدف ما از برگزاری چنین جلسه ای این است با همکاری مدیران، از لحاظ بکارگیری صحح زبان فارسی، شبکه یک را به الگویی برای سایر شبکه ها رسانه ملی تبدیل کنیم. من معتقدم هر چقدر مجریان بر زبان فارسی تسلط بیشتری داشته باشند، برنامه ها تلویزیونی بخصوص برنامه های گفتگو محور و جنگ ها، جذاب تر و هنری تر خواهد شد. او در پایان گفت: ما حاضریم گروهی تشکیل دهیم تا اصطلاحات تخصصی در رسانه ملی مانند وله، پلی بک و ...که برخی مجریان از آن استفاده می کنند را معادل سازی کنیم تا این کلمات با زبان شیوا و شیرین فارسی جایگزین شوند. در ادامه این هم اندیشی مدیر شبکه یک سیما هم با تاکید بر استفاده صحیح از زبان فارسی در برنامه ها اظهار داشت: الان دیگر نمی توان مانند گذشته با برنامه هایی مستقیم به مخاطب پیام بدهیم بلکه با ساخت برنامه های کوتاه هدف دار به خصوص انیمیشن برای کودکان، غیرمستقیم این کار را انجام داد. علیرضا برازش همچنین برای صیانت و پاسداشت زبان فارسی در برنامه های شبکه یک، خانم خدیجه مهرابی مدیرطرح و برنامه شبکه یک را بعنوان نماینده این شبکه به فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی معرفی کرد. در ادامه این جلسه مهران ابوالحسنی مدیر گروه جهاد، حجت الاسلام حسین رحیم زاده خراسانی مدیرگروه معارف اسلامی، فضل الله شریعت پناهی مدیرگروه اجتماعی وکامبیز اخوان صفا قائم مقام شبکه یک سیما، در جهت لزوم صیانت از زبان فارسی در برنامه ها و خودداری مجریان و گویندگان این شبکه از کاربرد واژه های بیگانه در برنامه ها، سخنانی را ایراد کردند. بهرام شفیع، اقبال واحدی، علی درستکار، کیاداود اسفندیاری، علی ضیا، نیلوفر امینی فر، مبینا نصیری و فوژان احمدی از مجریان شبکه یک سیما در این هم اندیشی حضور داشتند. ...
دیو و دلبر زنده در راه اکران +عکس
به گزارش جام جم آنلاین ، این فیلم را بیل کاندون کارگردانی کرده و هم اکنون در مراحل پایانی تولید قرار دارد. دن استیونس در این نسخه در نقش شاهزاده بخت برگشته بازی کرده، که بر اثر طلسم جادوگر تبدیل به دیو می شود. لوک ایوانز که با قسمت هفتم سریع و آتشی چهره شد، در نقش رقیب این شاهزاده یعنی کاستون ظاهر شده است. اما واتسون هم کاراکتر اصلی زن داستان فیلم است، که موفق می شود با نرم کردن دل شاهزاده بخت برگشته، او را دوباره به شکل انسان برگرداند. به نوشته ورایتی، بازیگران سرشناسی چون اما تامپسن، استنلی توسی و کوین کلاین هم در نقش های مکمل فیلم بازی می کنند. در عین حال، ایوان مککرگور و یان مککلین هم صدای خود را به دو کاراکتر غیر انسانی داستان فیلم قرض داده اند. آن ها به جای شمعدانی و ساعت صحبت می کنند. این دو کاراکتر از دوستان شاهزاده هستند که مثل او طلسم شده و به این شکل درآمده اند. کمپانی والت دیزنی تاریخ هفدهم ماه مارس سال 2017 را به عنوان زمان نمایش عمومی نسخه زنده دیو و دلبر انتخاب کرده است. هنوز معلوم نیست نسخه انیمیشنی فیلم هم به مناسبت 25 سالگی حیات خود، همزمان با نسخه زنده به روی پرده سینماها می رود یا خیر. ...
گیشه بین المللی زیر پای جیسن بورن
به گزارش جام جم آنلاین ، با اکران عمومی فیلم در چین رقم کلی فروش آن در 62 کشور دنیا، به 198 میلیون دلار رسید. رسانه های چینی می گویند جیسن بورن در 5 روز اول نمایش عمومی خود در این کشور آسیایی، 50 میلیون دلار فروش کرده است. در قسمت تازه فیلم، دوباره مت دیمون نقش اصلی را بازی کرده و به مقابله با عوامل منفی در سازمان سیا می پردازد. تحلیل گران اقتصادی سینما عقیده دارند جیسن بورن تبدیل به موفق ترین فیلم این مجموعه فیلم در سطح بین المللی خواهد شد. به نوشته هالیوود ریپورتر، تا حالا اولتیماتوم بورن با 202 میلیون دلار فروش، پرفروش ترین فیلم این مجموعه اکشن دلهره آور است. انیمیشن کامپیوتری زندگی خصوصی حیوانات خانگی با فروشی 25 میلیون دلاری، دومین فیلم موفق گیشه بین المللی سینماست. این کمدی اکشن خانوادگی که در 57 کشور دنیا روی پرده است، تا به حال 371 میلیون دلار فروش بین المللی داشته است. جوخه خودکشی با فروشی 20 میلیون دلاری در 65 کشور دنیا، ردیف سوم را به خود اختصاص داد. فروش کلی این اکشن کمیک استریپی (با بازی ویل اسمیت) در این تعداد کشور دنیا، به 353 میلیون دلار رسیده است. ...
فضای مجازی پر از دردسر است
این روزها در شبکه های اجتماعی حضور پررنگی دارید. به طور قطع حضور در این فضا نیاز به فرهنگ دارد اما متاسفانه بخشی از افراد این مهم را رعایت نمی کنند. حضور در فضای مجازی به خودی خود بخصوص برای هنرمندان بسیار خوب است؛ زیرا از اخبار سایر همکاران مطلع می شوند. از سوی دیگر، تبادل اطلاعات در این شبکه ها براحتی انجام می شود؛ چراکه هم در دسترس است و هم امکان استفاده از این فضا در هر زمان و بویژه در اوقات فراغت وجود دارد. اگر فرهنگ استفاده از این شبکه ها وجود نداشته باشد، برخی افراد تصور می کنند هنرمندان، ورزشکاران، پزشکان و دیگر گروه ها حق آنها را خورده اند. بعضی ها با خرید یک تلفن همراه هوشمند و عضویت در فضاهایی مانند اینستاگرام، می خواهند انتقام تمام نداشته ها و کمبودهای خودشان را در این فضا بگیرند. نکته در این است که گاهی این افراد حتی برای آنچه خواسته اند، تلاشی نکرده اند. شبکه های اجتماعی تبدیل به سطل زباله ای شده که عده ای می خواهند تمام عقده های خود را آنجا خالی کنند. برای این دسته از افراد اهمیتی ندارد که به پدر، مادر، خواهر و عزیزان دیگران ناسزا بگویند. روزی مطلبی درباره اجرای یک نمایش منتشر کردم با این مضمون که از فلان تاریخ اجرا خواهد شد. البته هنوز روی صحنه نرفته بود و در حال تمرین بودیم؛ با این حال فردی در قسمت نظرات نوشت که این تئاتر را دیدم، وقتم را گرفت، پولی که گرفتید حرامتان شود. واقعا چرا وقتی نمایش روی صحنه نرفته، چنین نظری را نوشته بود؟ چه پاسخی می توان به این فرد داد؟ جالب اینجاست زمانی که صفحه این افراد بررسی می شود، متوجه می شویم هیچ مطلبی منتشر نشده و در واقع فرد هویت مشخصی نیز ندارد. گاهی می خواهم پاسخ دهم اما رفتار صحیح، سکوت است. پس برخورد شما در قبال این افراد سکوت است؟ تقریبا بله. یک بار مطلبی منتشر کردم در مورد دایی های شهیدم و پدرم که هشت سال جنگیده است؛ برخی کاربران توهین کردند و حتی به مقام شهدا هم توجهی نداشتند. برای یکی از این افراد توضیح دادم که بازیگر بودن من هیچ منافاتی با خانواده شهید بودن ندارد. بازیگری یک هنر است. با وجود این خدا را شاکرم که در صفحه من کمترین نظرات بد و ناپسند نوشته می شود. در مجموع شبکه های اجتماعی برای شما تداعی کننده چه حسی است؟ با تمام بدی ها و ضررهایش، زمانی از روز را که در آن می گذرانم، حس خوبی دارم. این روزها آنقدر انسان ها مشغله دارند که شاید نتوانند به خانه دوستان شان بروند یا حتی تماس تلفنی برقرار کنند. برای من همین که می بینم دوستانم شاد، مشغول کار و موفق هستند، حالم خوب می شود. در گذشته با طی مسافت طولانی به منزل یکی از اقوام می رفتی و آنها نبودند و برایشان نامه می نوشتی که آمدیم، نبودید اما امروز همه هستند و نیستند. با وجود نکات مثبت این شبکه ها، سعی می کنم چندان وابسته آنها نشوم. به نظر شما شبکه های اجتماعی مشکلات خاصی برای زنان دارد؟ فضای مجازی، چه اینستاگرام و چه تلگرام پر از دردسر است. جنسیت، تاهل و شغل نیز تاثیر چندانی ندارد. همه می دانیم که این شبکه ها بی ضرر نیستند و این آسیب برای زنان می تواند بیشتر باشد. من خودم برادر و پدرم را بلاک کرده ام زیرا آنها نمی توانند توهین ها را تحمل کنند اما بازیگران برای این موضوعات و رفتارهای ناپسند ظرفیت پیدا کرده اند. هر مطلبی منتشر کنی، قضاوتت می کنند. نمی خواهند خودت باشی. دوست دارند ریاکار باشی. اگر انتشار مطلبی حسم را بیان کند، این کار را بدون در نظر گرفتن چنین قضاوت هایی انجام می دهم. ما پر از قضاوتیم و این مساله زندگی مان را نابود کرده است. یادمان رفته که قاضی فقط خداست. متاسفانه هر پستی بگذاری، ایرادی می گیرند. در این زمینه ها مشکلات زنان بشدت بیشتر است. بجز اینستاگرام در کدام شبکه ها حضور دارید؟ فقط اینستاگرام دارم. تلگرامم کاملا شخصی است زیرا برایم بسیار دردسرساز شد. مدتی پیش یکی از دوستان قدیمی و نزدیک، تلگرامم را هک کرد. شکایت کردم و سرسختانه پیگیر شکایتم هستم تا به سزای اعمالش برسد. زیرا چنین فردی که از راه دوستی وارد زندگی شخصی شود و به دنبال ایجاد سوژه باشد، بدتر از دشمن است. از روز اول فیسبوک نداشتم اما می دانم صفحات زیادی در این شب ...
یا علی(ع)
شب آرام می گذشت، ابر سیاهی آسمان ده را پوشانده بود، باد سردی از سمت غرب می وزید که خبر از بارش باران می داد. سکوت بر ده حکم فرما بود، فقط گه گاهی صدای بع بع گوسفندان و پارس سگ ها سکوت را می شکست. یک مرتبه کرم علی جارچی آبادی قایم صدا زد : - آهای ... ایها الناس صد هزار تومن پیل غلومسین بچه ی مظفر به نشونه ای که در کیف جیبی سیاه رنگی بوده اُمرو سر چشمه گم شده، هرکه او رو پیدا کرده سه بار ...
دحوالارض در قرآن و روایات - نگاه ویژه خدا به قبر امام حسین(ع)
حسن بن وشّاء می گوید: من کودک بودم که با پدرم در خدمت امام رضا (ع) شام خوردیم در شب بیست و پنجم ماه ذی القعده پس فرمود که امشب حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) متولد شده اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است، پس هر که روزش را روزه بدارد، چنان است که شصت ماه را روزه داشته باشد.[4] در ادامه شیخ عباس قمی اینگونه آورده است: در روایتی روزه اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و ...
رنگین کمان سریال ها در راه است
طی این مدت تلویزیون چاره ای نداشت جز آن که آثارش را بسرعت تولید و عرضه کند و به همین دلیل در بهترین حالت صرفا می توانست از میان سوژه های رسیده دست به انتخاب بزند؛ بنابراین در فاصله زمانی کوتاه سریال هایی با تم های مشترک و موضوعات مشابه و به موازات یا در پی یکدیگر از شبکه ها به نمایش درآمدند. اگرچه هنوز اتفاق قطعی و روشنی درباره شرایط مالی تلویزیون رخ نداده است اما به نظر می رسد، شرایط و وضعیت سریال های تلویزیونی بخصوص از بابت تنوع و تکثر رو به بهبود است. شواهد گواه آن است که بزودی رنگین کمانی از سریال های متنوع در تلویزیون شکل خواهد گرفت و بار دیگر مخاطب می تواند از میان سریال ها دست به انتخاب بزند و موضوعات مورد علاقه اش را دنبال کند. از سریال های پریا و چرخ فلک که موضوعاتی متنوع دارند و در قالب و ساختاری متفاوت از هم روایت می شوند، بگذریم و نگاهی داشته باشیم به آثار در دست تولید که هم به لحاظ تعداد و هم تنوع موضوعی قابل توجه هستند. از جمله سریال هایی که در مرحله تصویربرداری هستند، می توان به پرستاران ، نفس ، ملکا ، آرام می گیریم ، سرزمین کهن ، گشت ویژه ، دیوار شیشه ای ، لیسانسه ها ، بازگشت و یکتا اشاره کرد. سریال پرستاران به کارگردانی علیرضا افخمی همان طور که از نامش پیداست، تلخ و شیرین زندگی پرستاران را نمایش می دهد و داستان هایی را در فضای یک اورژانس روایت می کند که تاکنون در تلویزیون سابقه نداشته است. سریال نفس به کارگردانی جلیل سامان، داستانی را در بستر مبارزات انقلاب اسلامی ایران به نمایش خواهد گذاشت. آرام می گیریم روایت متفاوتی از بزهکاری و مناسبات انسانی و عاطفی افراد خانواده را به نمایش می گذارد. سرزمین کهن که چند قسمت از آن قبلا به نمایش درآمده، داستانی را در بستر تاریخ از دهه 20 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نمایش می دهد. گشت ویژه همان طور که از نامش پیداست یک سریال پلیسی است، لیسانسه ها یک طنز تلویزیونی است، دیوار شیشه ای قصه هایی شبیه به آنچه را در برنامه ماه عسل روایت می شود در ساختار اپیزودیک روایت می کند که همین تفاوت ساختار می تواند به تنوع و تازگی سریال های تلویزیونی کمک کند و سریال های بازگشت و یکتا ملودرام های خانوادگی هستند که نمایش آنها در میان سایر سریال ها و در یک بازه زمانی می تواند پاسخگوی میل مخاطبان به ملودرام های خانوادگی باشد. با گذشت زمان و رونق گرفتن تولید سریال های تلویزیونی، امکان برنامه ریزی و چینش مناسب تر سریال ها فراهم و این روند در آینده بهتر و بهتر خواهد شد. تمام این پیش بینی ها زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که مسائل مالی کمرنگ شود اما نباید فراموش کرد که رونق سریال های تلویزیونی، در جذب آگهی و بهبود شرایط مالی تلویزیون بی تاثیر نخواهد بود؛ به عبارتی سریال ها و در نگاه کلی تر برنامه های خوب و متنوع علاوه بر مخاطب بیشتر در جذب سرمایه ها و درآمدهای بیشتر تاثیر خواهد داشت و درآمد و سرمایه بیشتر در شکل گیری آثار بهتر و باکیفیت تر. آذر مهاجر رادیو و تلویزیون ...
فیلم جهانی می سازم
اما اتفاقا و از سوی دیگر عده ای از جمله دوستداران شخصیت کاریزماتیک و آثار محبوب او، به پیروزی مدیری در سینما و در مقام کارگردان امیدوارند و گواه ادعایشان هم شناخت خوب این کارگردان از کمدی و مخاطبان خنده در تلویزیون است. آنها براین اعتقادند که مدیری به دلیل کارنامه عموما معتبر و موفقش در عرصه کمدی و در ارتباط با انبوه تماشاگران و طیف های مختلف، این قابلیت و توانایی را دارد که در سینما هم گلیم خود را با پیروزی از آب بیرون بکشد. اما فراموش نکنیم که هرچند تلویزیون و سینما به دلیل خاستگاه و بستر هنرهای نمایشی، وجه مشترک دارند، اما اساسا اقتضائات و مناسبات آنها به ویژه در ایران، گاه با هم تفاوتی بنیادین دارد. بنابراین درباره موفقیت یک چهره تلویزیونی در سینما و بالعکس یک ستاره سینمایی در تلویزیون، باید با احتیاط و حتی ترس و لرز صحبت کرد. این مساله درباره بازیگران شاید چندان برجسته و محسوس نباشد، اما درخصوص کارگردان ها به دلیل این که نتیجه و خوبی و بدی یک کار به نام آنها نوشته می شود، تیزتر و سخت تر است. با این حال تاکنون دو کارگردان چهره تلویزیونی در عرصه کمدی، یعنی رضا عطاران و سعید آقاخانی، هوس تغییر مدیوم به سرشان زده است و نتایج متفاوتی هم گرفته اند. عطاران طبیعتا موفق تر از آقاخانی عمل کرده و در کمیت هم جلوتر از آقاخانی ایستاده و سه فیلم به نام خوابم می آد ، رد کارپت و دراکولا ساخته است؛ اگرچه هیچ کدام از این فیلم ها نتوانستند آن طور که باید و شاید و شایسته توان و استعداد و طنازی عطاران است، نظر و رضایت منتقدان و تماشاگران را جلب کند و فروش های نسبتا خوب آنها را هم باید به حساب محبوبیت پرسونای عطاران به عنوان بازیگر گذاشت. آقاخانی هم تا اینجا فقط یک فیلم در کارنامه سینمایی اش دارد به نام لامپ 100 که فضایی کمدی جدی درباره مواد مخدر داشت و خیلی با بازخوردهای خوبی هم مواجه نشد. نتیجه حضورهای سینمایی کارگردان های کمدی تلویزیون، در مجموع تا اینجا خیلی چشمگیر نبوده و آنها به هیچ وجه نتوانستند، موفقیت تلویزیونی شان را به عنوان کارگردان در سینما تکرار کنند و پیروزی های عطاران و آقاخانی در سینما، فقط منحصر به عرصه بازیگری است. حالا استاد این دو یعنی مهران مدیری، بسیار دیرتر از بازیگران نخستین مجموعه های کمدی اش در تلویزیون، خود می خواهد با وزنه سنگین سینما روبه رو شود. اینجاست که خوشبین ها و طرفداران مدیری امیدوارند او به پشتوانه کارنامه غبطه برانگیزش در تلویزیون و مهم تر از آن هوشمندی و زرنگی اش و با کمک گرفتن از حرفه ای ها و کاربلدهای سینما، نخستین گام سینمایی اش به عنوان فیلمساز را محکم بردارد و همه را به ورود دیرهنگام یک فیلمساز پیشسکوت درعین حال تازه نفس، امیدوار کند. درحالی که عطاران و آقاخانی به عنوان کارگردان، هنوز در عرصه سینمای کمدی داخلی هم به موفقیت کاملی دست پیدا نکرده اند، سخن گفتن از حضور جهانی آنها کمی دور از دسترس و زودهنگام است. اما از مدیری این انتظار می رود که این همه تجربه گرانسنگش در عرصه کمدی تلویزیونی را در زورآزمایی دشوار سینمایی به کار بگیرد و علاوه بر جلب نظر و رضایت تماشاگران داخلی، نگاهی جهانی و فرامرزی هم داشته باشد. چرا که متاسفانه در همه این سال ها، فقط آثاری عموما جدی و حتی تلخ از سینمای ایران، راه به عرصه جهانی، جشنواره ها و اکران های خارجی پیدا کرده و سینمادوستان آنسوی آب ها، کمدی و طنازی ای از سینمای ما سراغ ندارند و احتمالا گمان نمی کنند ما اصلا چهره های توانمندی هم در سینما داشته باشیم. برای زدودن این چهره عبوس در نگاه جهانیان، مدیری بهترین گزینه است و می تواند آن حضورهای اندک کمدی خوب و ماندگار، همچون اجاره نشین ها داریوش مهرجویی را در سطح جهانی ارتقا دهد. پایان بخش این مطلب، پرسش اختصاصی روزنامه جام جم از مهران مدیری است که در نشست رسانه ای اولین فیلم سینمایی اش، ساعت 5 عصر از او پرسیده شد. خبرنگار ما از این کارگردان سوالی درباره چرایی بی اعتنایی سینمای کمدی ایران به عرصه جهانی پرسید و گفت: فیلمسازان ژانر کمدی در سینمای ایران، عموما نگاه محدود و داخلی دارند و هیچ وقت نگاهی به سینمای جهان نداشته اند. فقط موارد معدودی مثل اجاره نشین ها ساخته داریوش مهرجویی بوده که به عنوان یک کمدی موفق ایرانی، راهی به جشنواره ها و نمایش های جهانی پیدا کرد. شما به عنوان یک کارگردان موفق کمدی در تلویزیون، چقدر تلاش می کنید در فعالیت سینمایی، نگاه جهانی هم داشته باشید و وجهی از استعداد و توان ما در زمینه کمدی ایرانی را به جهان معرفی کنید و بشناسانید؟ مدیری در پاسخ به این سوال گفت: این مساله بستگی به زبانی دارد که برای فیلم انتخاب می کنیم. به نظرم ساعت 5 عصر زبان بین المللی را دارد، برای این که در آن آدم ها خیلی حرف نمی زنند، چون اصلا نیازی به حرف زدن نیست. این موقعیت ها و اتفاقات است که صفر تا صد این فیلم را می سازد و ممکن است در هرجایی از جهان رخ دهد. این وضعیت، خود به خود زبان این فیلم را جهانی می کند. فیلم بعدی من که فضایی تلخ دارد هم زبانی کاملا جهانی خواهد داشت، چون موضوع انسان و جنگ را مطرح می کند و مطمئن و امیدوارم که در نمایش های جهانی هم به خوبی دیده خواهد شد. علی رستگار فرهنگ و هنر ...
جادوی دیالوگ در سریال ها
مجموعه هایی همچون گرگ ها، روزی روزگاری، سربداران، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته و کمی جلوتر شب دهم، مدار صفر درجه، مختارنامه، میکائیل و ... از جمله این آثار هستند. مجموعه هایی که هم به لحاظ ساختار و کارگردانی کار بسیار قوی ای بودند و هم دیالوگ هایی درخشان و به یاد ماندنی داشتند. جذابیت دیالوگ ها و گفت وگوهای رد و بدل شده میان شخصیت های یک سریال گاه چنان جذاب و گیراست که مردم تا مدت ها این اصطلاحات و واژگان را در زندگی و مراودات و محاوره های روزمره شان به کار گرفته و حتی آن را به بخشی از فرهنگ کوچه و بازار تبدیل می کنند. با این حال، به نظر می رسد با کند شدن فرآیند ساخت مجموعه های تاریخی و توجه بیشتر به ساخت ملودرام های اجتماعی، توجه فیلمنامه نویسان به نگارش دیالوگ ها هم کم شده و لحن کلام شخصیت های داستانی از برخی جهات برای مخاطبان تصنعی و نمایشی به نظر می رسد. اما آیا این به معنای آن است که روزگار دیالوگ های درخشان و گفت وگوهای به یاد ماندنی در تلویزیون به سر آمده است؟ هنری که مورد غفلت است نویسنده مجموعه های تلویزیونی چون تولدی دیگر ، نیمکت و فصل زرد ، عامل نبود زمان را در افت کیفیتی که گاهی گریبانگیر متن آثار نمایشی می شود، دخیل می داند و می گوید: دیالوگ به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر در هر فیلمنامه محسوب می شود. با این حال عاملی که موجب شده دیالوگ در مجموعه های ما گاهی با غفلت مواجه شود این است که برخی دیالوگ را با گفت وگو نویسی اشتباه می گیرند و فکر می کنند هر دو نفری که با هم کلماتی را رد و بدل می کنند لزوما در حال دیالوگ گفتن هستند. علی خودسیانی در گفت وگو با جام جم تصریح می کند: دیالوگ براساس درام شکل می گیرد و به عنوان عنصری دراماتیک در هر اثر نوشتاری به شمار می آید؛ لذا باید از گفت وگوهای محاوره ای و آن چیزی که این روزها در برخی مجموعه های نمایشی شاهدش هستیم کاملا مجزایش دانست. دیالوگ از چند وظیفه اصلی در هر مجموعه یا اثر نمایشی برخوردار است؛ اول این که به معرفی شخصیت ها و پردازش آنها می پردازد و دوم در پیشبرد داستان نقش دارد. در وهله سوم شرایط و موقعیت کلی کار را تبیین می کند و در واقع زمان و فضای کلی داستان و حتی موقعیت جغرافیایی اثر را برای ما نمایان می کند. بنابراین می بینیم که دیالوگ، عنصر ساده ای نیست و نباید با غفلت از کنارش گذر کرد. در شرایط کنونی دیالوگ صرفا به پیشبرد قصه منحصر شده است و در هر صحنه ای فقط دو آدم را روبه روی هم می گذاریم که به شکلی نمایشی ایستاده اند و جملاتی را با هم ردوبدل می کنند. خودسیانی ادامه می دهد: البته عوامل متعددی در این زمینه دخیل است؛ شاید دستمزدها اجازه وسواس بیشتر را نمی دهد، شاید هم فرصت ها در تلویزیون محدود است و کارها باید بسرعت روی آنتن برسند؛ وگرنه کسی که ذهنیت و قدرت داستان نویسی دارد، قطعا از عهده نوشتن دیالوگ هایی درست هم بر خواهد آمد و کار شاقی نیست. به نظرم اگر می خواهیم آثار بهتری داشته باشیم، باید زمان بیشتری را هم برای نوشتن کارها به نویسندگان بدهیم. دیالوگ نویسی، فنی تخصصی یک منتقد، دیالوگ نویسی را به عنوان هنری می داند که لازم است به شکلی ویژه تر در نگارش آثار مورد توجه قرار بگیرد. حسام مقامی کیا توضیح می دهد: به هر حال نگارش قسمت های مختلف فیلمنامه از طراحی و پلات کلی گرفته تا داستان پردازی و جنبه های دیگر همه در یک مقال نمی گنجد و وقت و تمرکزی برای نویسنده به منظور دیالوگ نویسی باقی نمی ماند. زبان جاری جامعه سعید جلالی، فیلمنامه نویس هماهنگی ساختار فیلمنامه با دیالوگ را موضوعی اساسی و ضروری دانسته و می گوید: دیالوگ نویسی امری منفک از فیلمنامه نویسی نیست؛ بلکه یکی از ارکان اساسی و تشکیل دهنده آن محسوب می شود. هر فیلمنامه ای از عناصری چون ایده اولیه، طراحی و ساختار و همچنین دیالوگ تشکیل شده است. شما ابتدا طرح کلی داستان را پیدا می کنید، بعد آن را پرورش می دهید و به مراحل بعدی چون نوشتن دیالوگ های کار می رسید. بنابراین دیالوگ نویسی امری نیست که در مسیری جدا باشد. نویسنده مجموعه هایی چون آخرین بازی ، سه، پنج، دو و آوای باران تاکید می کند: نباید فکر کرد که دیالوگ می تواند فیلمنامه ای را نجات بدهد یا برعکس فیلمنامه ای خوب و درخشان با وجود دیالوگ های ضعیف دیده بشود. اینها همه عوامل تکمیل کننده هم هستند و همه عناصر را باید بخوبی در کنار هم چید. اگر تمام کارهای موفق سال های اخیر را بررسی کنید می بینید قطعا از این قاعده پیروی کرده اند. به هر حال دیالوگ نویسی امری است که با قدرت شنیداری مخاطبان سر و کار دارد و هر قدر آهنگین و صحیح تر باشد بیشتر به دل هایشان می نشیند. وی ادامه می دهد: در مجموعه هایی که اخیرا در تلویزیون می بینیم تلاش می شود فضای جامعه بیشتر مد نظر قرار بگیرد و دیالوگ ها را به زبانی بنویسیم که زبان جاری جامعه باشد و اصطلاحاتی را به کار ببریم که از زبان خود مردم هم شنیده شود. احتیاج به یک نویسنده دوم داریم مقامی کیا، منتقد: به نظر می رسد ما امروزه برای پیشبرد متون نمایشی مان احتیاج به یک نویسنده دوم داریم؛ یعنی کسی که فقط نوشتن دیالوگ های آن اثر را به عهده بگیرد و نه چیز دیگر. دیالوگ نویسی استعدادی مجزا و فنی جداگانه بوده که لازم است به شکلی تخصصی مورد توجه قرار بگیرد. نمی گویم لزوما هیچ فیلمنامه نویسی نمی تواند دیالوگ خوب بنویسد؛ نه، اما فکر می کنم امروزه و با توجه به تخصصی شدن هر چه بیشتر رشته ها، بهتر است افراد به این صورت در حیطه های مجزا کار کرده و به هم کمک کنند. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...