سایر منابع:
سایر خبرها
. مضمون این بیت به آیه ی 50 سوره بقره اشاره دارد. ماه به فرمان و اشاره رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) دو نیمه می شود. (آیه ی 1 سوره قمر) آتش بر ابراهیم گلستان می گردد. (آیه های 67 تا 70 سوره انبیا) خاک به دعای موسی قارون را فرو برد و نابود کرد و ستون مسجد از دوری پیامبر زاری می کند و بیداری خود را نشان می دهد. سنگ ریزه ها در دست ابوجهل به نبوت پیامبر گواهی دادند. کوه به حضرت یحیی پیام می دهد و او ...
خواص الهی، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و دیگر دوستان در می آیم. در رساله ی قشیریه روایت این چنین آمده است: و لمّا حضر بلالا الوفاه قالت امرأته: واحرباه، فقال: بل واطرباه، غدا نلقی محمدا و حزبه ؛ چون اجل بلال فرا رسید، همسرش گفت: اندوه ها، چه سوگ بزرگی! بلال گفت: این سخن مگو، بلکه بگو چه شادمانی بزرگی، زیرا فردا دوستان، محمد و یارانش را دیدار کنم. تاب رو به معنیا درخشندگی و شادی چهره اش است ...
کنید که جهان ایمن از صیاد نیست ! امریکا و شوروی در کمین نشسته اند، و تانابودی کاملتان از شما دست بر نخواهند داشت. راستی اگر بسیج جهانی مسلمین تشکیل شده بود، کسی جرات اینهمه جسارت و شرارت را با فرزندان معنوی رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم - داشت ؟ امروز یکی از افتخارات بزرگ ملت ما این است که در برابر بزرگترین نمایش قدرت و آرایش ناو های جنگی امریکا و اروپا در خلیج فارس صف آرایی نمود ...
. مصنوع این بیت به آیه ی 151 سوره انعام اشاره دارد: قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیکُمْ أَلَّا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئًا وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا ... ؛ بگو بیایید تا برخوانم شما را آن چه پروردگارتان حرام کرده است و آن این که بدو شرک؛ نیاورید و پدر و مادر را نکو دارید. این دنیا هم چون آخور است و ساکنانش به منزله ی اغنام و احشام و مربیان آنان نیز انبیا و اولیا هستند. نفس ...
بالقوه در طبیعت هست. بنابراین، همان طور که وجود بالقوه ی باران و گیاه را می پذیریم. باید به غیب هم ایمان بیاوریم. مولانا به آیه ی 3 سوره بقره اشاره می کند: (الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ...)؛ هدایت یافتگان کسانی هستند که به غیب ایمان می آورند. به این دلیل روزن این دنیای فانی را به سوی آخرت بستم که احوال واقع در آخرت را غایبانه تصدیق کنند. ما انسان ها باید بدانیم که تماس با غیب در همین جهان بسته، با ...
اسرار فضل الهی واقف شود، چگونه ممکن بود که خدا چندین و چند رسول به سوی مردمان گسیل دارد؟ از این رو، معلوم می شود که عقل تنها در پرتو وحی می تواند به حقایق عالم واقف شود، نه با استقلال، چنان که کتب آسمانی بدین امر ناطق اند. سخن از تحقیر و یا بیهوده انگاشتن عقل جزئی نیست، بلکه جان کلام این است که درخشش عقل جزئی مانند برق آسمان است که گاه گاهی می درخشد و سریع الزاول است. از این رو، نمی توان به وسیله ی ...
...> دیده را نادیده می آرید لیک *** چشمتان را واگشاید مرگ نیک گیر عالم پر بود خورشید و نور *** چون روی در ظلمتی مانند گور بی نصیب آیی از آن نور عظیم *** بسته روزن باشی از ماه کریم تو درون چاه رفتستی ز کاخ *** چه گنه دارد جهان های فراخ جان که اندر وصف گرگی ماند او *** چون بییند روی یوسف را بگو لحن داودی به سنگ و کُه رسید *** گوش آن سنگین دلانش کم شنید مولانا در ...
...> این دعا بسیار کردیم و صلات *** پیش لات و پیش عزی و منات که اگر حق است او پیداش کن *** ور نباشد حق زبون ماش کن چون که وادیدیم او منصور بود *** ما همه ظلمت بدیم او نور بود این جواب ماست کان چه خواستید *** گشت پیدا که شما ناراستید باز این اندیشه را از فکر خویش *** کور می کردند و دفع از ذکر خویش کین تفکرمان هم از ادبار رست *** که صواب او شود در دل درست خود چه شدگر ...
زاده آن خداوند وحید *** زاده از پشت جواری و عبید نسبت اصلم ز خاک و آب و گل *** آب و گل را داد یزدان جان و دل مرجع این جسم خاکی هم به خاک *** مرجع تو هم به خاک ای سهمناک اصل ما و اصل جمله سرکشان *** هست از خاکی و آن را صد نشان که مدد از خاک می گیرد تنت *** از غذایی خاک پیچد گردنت چون رود جان می شود او باز خاک *** اندر آن گور مخوف سهمناک هم تو و هم ما و هم اشباه تو ...