سایر منابع:
سایر خبرها
دیدگاه فقه امامیه درباره ی حریم خصوصی
...، دائرة المعارف اطلاعات و امنیت در آثار و متون اسلامی؛ ترجمه غلامحسین قاری مهیاری و رضا گرمابدری، تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، ج4، ص 299، به نقل از منابع روائی متعدد از جمله بحارالانوار، ج21، و نیز الطوسی، بی تا فی تفسیرالقرآن مرحوم شیخ طوسی، ج9، و نیز ارشاد شیخ مفید". 3- کسب اطلاع در امور مختلف لازمه اداره حکومت، کسب اطلاع از امور مختلف مردم و کشور است. استفاده ...
حکم تجسّس از حریم و اسرار خصوصی افراد
نباشد خدا و پیامبر و دین اثبات نمی گردد. آیا معقول است پای عقل را در بالاترین معارف یعنی معرفت خداوند متعال باز بدانیم امّا در اثبات فرع و تشخیص حسن و قبح قاصرش بدانیم. به همین دلیل برخی از علمای اصول گویند تشکیک در حجیّت حکم عقل سفسطه است. (10) در اهمیّت عقل همین بس که در روایات عقل را در ردیف انبیاء قرار داده اند. امام کاظم (علیه السلام) می فرمایند: خداوند دو حجت بر مردم دارند حجّت ظاهری و ...
آمار دقیق، زمینه ساز تصمیمات صحیح برای کشور/ حامیان فتنه 88 حق ورود به استان مرکزی برای تبلیغات ...
مسئولان برای آمار گیری دقیق و درخواست از مسئولان برای رفع مشکلات مردم از دیگر محورهای بیانات ائمه جمعه استان مرکزی بود. که در ادامه مشروح بیاناتائمه جمعه را می خوانید: انتقاد تند امام جمعه اراک از مسئولان استان؛ مسئولان بجای بازی های سیاسی مشکلات مردم را رفع کنند/ نگذارید پشت پرده ها را افشا کنم/ استان مرکزی محل جولان ورشکستگان سیاسی نیست آیت الله دری نجف آبادی ...
حکم تجسس بر ضد حکومت اسلامی
اضرار به مردم و ایجاد هرج و مرج و اخلال نظام گردد، به حکم عقل ممنوع خواهد بود. آیت الله مکارم شیرازی در بحث امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند: بر آمر به معروف و ناهی از منکر جائز نیست که برای انجام وظیفه ی خود اقدام به کتک زدن، زخمی کردن، شکستن یا قتل طرف مقابل نماید، مگر اینکه امام به او اذن به انجام چنین کاری را داده باشد. زیرا در جواز این مسائل برای همه ی افراد از مردم مفاسد ...
موارد جواز تجسّس از نگاه قانون
، زخمی کردن، شکستن یا قتل طرف مقابل نماید، مگر اینکه امام به او اذن انجام چنین کاری را داده باشد. زیرا در جواز این مسائل برای همه ی افراد از مردم مفاسد بزرگی وجود دارد، که این مفاسد گاهی موجب اخلال در نظام و هرج و مرج می گردد. (8) از موارد دیگری که قاطبه ی فقهای اصولی امامیه حکم به عدم جواز و ممنوعیّت آن داده اند، احتیاط در بسیاری از موارد می باشد: همانند احتیاط در شبهه ی تحریمیه "ما لا نص فیه ...
موارد جواز تجسس، تفقد و تفحص حاکم و حکومت اسلامی (2)
خواهد بود. 4- سیره متشرعه نیز بر وجوب هشیاری و احتراز و تجسّس از گفتار و رفتار منافقین در زمان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) قائم بوده است. و مسلمانان در زمان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به حدی از رشد و بلوغ سیاسی رسیده بودند، که برای انجام وظیفه ی خطیر جاسوسی برای مقاصد اسلام و به نفع حکومت اسلامی کاملاً آگاهی داشتند. مثلاً زمانی که "زیدبن ارقم" شنید ...
شرایط ثبوت حد در شرب مسکر و فقاع
مصادیق مسکر قرار داد؛ بلکه تناول فقاع عنوانی است در برابر عنوان تناول مسکر، و بر هر کدام نیز هشتاد تازیانه ثابت است. * بررسی روایات باب مسکر 1. محمدبن یعقوب، عن محمدبن یحیی، عن أحمدبن محمد، عن [و] علیبن النعمان، عن أبی الصباح الکنانی، عن أبی عبدالله علیه السلام، قال: کُلُّ مسکر من الأشربة یجب فیه کما یجب فی الخمر من الحد. (وسایل الشیعه/28/230/ح1) در این صحیحه، امام ...
نقش امام رضا (علیه السلام) در تبیین اساس معنویت و توحید
المعنی لکان مثل جمیع هذا الکتاب، (ر.ک: تحف العقول باب ما روی عن امیرالمؤمنین (علیه السلام)) و امام رضا (علیهماالسلام)-. شاید سر این اهتمام در مورد امیرمؤمنان علی (علیه السلام) این باشد که پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به خاطر بیست و پنج سال غصب خلافت، حقیقت دین که در توحید - با جمیع گونه ها و مراتبش - متجلی است دستخوش تحریف شده بود و به تعبیر خود امام (علیه السلام) اسلام به مانند ...
نیایش رضوی؛ بستر تعمیم معنویت و تبیین آموزه های دینی
(علیهم السلام) دم بزند، در دعاهای صلوات بر آل محمد را بعد از صلوات بر محمد، مطرح می کرد و در پی آن با بیان ویژگی هایی چند به معرفی اهل بیت می پردازند. این در واقع جنگ تمام عیار با نظام حاکم بر مردم و مسلمانان در آن شرایط بود؛ چه این که حتی نامیدن اشخاص به نام علی از طرف حکام بنی امیه تقبیح شده و جرم قابل مجازاتی به حساب می آمد، مردم مورد تهدید و تحت پیگرد قانونی قرار می گرفتند و کار سلاطین آل ...
تجلی معنویت، در سایه زیارت با معرفت حضرت امام رضا (ع)
همین زیربنا و رمز پذیرش ولایت و تسلیم در برابر اوست. ناآگاهی از حق ولایت امام رضا (علیه السلام) و جهل در تشخیص و مصداق اینچنین امامی آثار زیانباری چون چشم پوشی از همه دستاوردهای وحی، مرگ جاهلی، و هلاکت را در پی خواهد داشت. چنان که در دعای صاحب الامر می خوانیم: السلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک (قمی، 435) زائر امام رضا (علیه السلام) که این گونه امام خود را بشناسد، می تواند به محبت ...
مؤلفه های رهبری معنوی از منظر قرآن و معارف رضوی
سنگی در دست تو باشد و مردم بگویند که در گران بهایی در دست داری، چنین گفتاری چه تأثیری در اعتقادات و افکار تو خواهد گذاشت؟ آیا از چنین افکار و گفتار مردم سود و زیان می بینی . این جا امام رضا (علیه السلام) شیوه تفکر و اندیشه ورزی را به این گونه آموزش می دهد که باید ابتدا سخنان را شنید آن گاه با تجزیه و تحلیل اطلاعات و مطابقت آن ها با معیارهای درست و با استقلال کامل، سره از ناسره را بازشناخت. ...
معنای من کنت مولاه فهذا علی مولاه در قرآن چیست؟ (54 معنی)
بعد از آن خواهید دید و شنید همه و همه جهت تفسیر و تبیین همین مقام است. با نگاهی به معنای لغوی ولایت می شود بر حقانیت مدعای فوق استدلال نمود. معنای لغوی ولایت: عرب به دو چیز که پشت سر هم بیایند به گونه ای که بین آن دو هیچ چیز فاصله نباشد ولایت گوید؛ همچون دو انگشت به هم چسبیده؛ لذا من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علی ولی الله است و کسی که همچون رسول خدا قاب قوسین او ادنی متصل و فانی در ...
در جستجوی مفهوم - معنویت - با رویکرد شیعی
رویم مگر این که دل های ما (در نتیجه مصاحبت و فرمایشات شما) نرم می شود و جان های ما از (نداشتن) این دنیا تسلی می یابد و آنچه از این اموال و دارایی که در دست مردم است، بر ما خوار و پست می شود. سپس از نزد شما بیرون می رویم و همین که دوباره پیش مردم و تجار می رویم، دنیا را دوست می داریم! (علتش چیست و آیا نشانه بدی است؟) پس امام باقر (علیه السلام) فرمود: همانا آن دلهاست که یک بار سخت و دشوار می شود و یک ...
مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه
ابی جمهور احسایی بازگشت همه سلسله های مشایخ عرفا را به ائمه اطهار می داند (احسائی، مجلی، 376) و قاضی نورالله شوشتری هیچ یک از سلسله های عرفانی را از اهل سنت نمی داند (شوشتری، مجالس المؤمنین، 3/1) که به علت تمادی استیلای اصحاب شقا و شقاق و اهل تغلب و نفاق همواره مخفی بوده و خود را شافعی یا حنفی می خوانده اند . (همان) عرفا از راه کمیل بن زیاد نخعی و حسن بصری خود را به امام علی (علیه السلام) و ...
معنویت شیعی و عرفان های نوظهور، مبانی و رویکرد ها
مفهومی غایی در معرفت شناسی خود است بدین گونه که اساساً در این گونه عرفان ها شاهد سلوکی بر مبنای کسب معرفت نیستیم بلکه بر عکس شاهد نوعی اعمال و حرکات بی معنا هستیم که سالک می یابد با تکرار بیش از حد آن ها خود را در حالتی خلسه وار قرار دهد. در واقع عدم وجود تفکر در این گونه عرفان ها یکی از ویژگی هایی است که آن را به پست مدرنیسم گره می زند؛ به یک معنا عنصر خردگریزی در آن مستتر است و از این منظر، به طور ...
شناسایی دلالت های قرآنی در تشکیل هویت معنوی انسان از بعد زیباشناسانه
... توبه: در آیه 8 سوره تحریم، توبه با دریافت نور الهی همراه شده است. 7 -2) فضایل اخلاقی: صبر: مطابق با آیه 5 سوره ابراهیم، صبر با دریافت نور الهی رابطه مستقیم دارد. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) صبر جمیل، به صبر بدون شکوه و گله گذاری معنا شده است (حویزی، 452/2، ح 148). انفاق: با در نظر گرفتن آیات 9 تا 10 سوره حدید، انفاق با ...
مفهوم شیطان در دعای امام سجّاد (علیه السّلام)
مُحَمَّد وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِین ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَی جَمِیعِ الأَنْبِیَاءِ الله وَ رُسُلِهِ وَ مَلَائِکَتِهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِ الْعَظِیمِ . یک قسمتی از دعای شانزدهم مانده بود که آن قسمت را بگویم، بعد چند سطری از دعای هفدهم در خدمت شما باشیم. خاطر مبارک شما مستحضر است که مولای ما امام سجّاد (علیه ...
فرقه های نوظهور معنویت گرا و تأثیر آن بر فرهنگ دینی جوانان در ایران
های انسان و فصل ممیز او از سایر حیوانات شده است. لذا پایه اعتقادات دینی و عمل به شریعت بر عقل و خرد استوار است. مبدأ هم معارف و توانمندی های انسان همین قوه عاقله اوست و شخصیت و ارزش او در پرتو این قوه شکل می گیرد. این در حالی است که اشو و کوئیلو قوه عقلانیت و منطق در انسان را تخطئه می کنند. عبدالله بن سنان از امام صادق (علیه السلام) سؤال می کند فرشتگان برترند یا آدمیزادگان؟ حضرت در جوابش از علی ...
زیارت امام رضا (ع) و درجات عرفانی
...، با او در یک درجه است، بنابراین روایات پیامبر اکرم که به حد استفاضه در منابع شیعه و اهل سنت در این باره وجود دارد، مؤیدی بر درستی مضمون این روایت است. مسأله دیگر آن است که زیارت امام بعد از شهادتش مانند زیارت وی در حال حیاتش است و همان حکم را دارد و فرقی با هم ندارند. قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) لعلی (علیه السلام): یا علی من زارنی فی حیاتی أو بعد موتی أو زارک فی حیاتک أو بعد ...
اطاعت از رهبر واجب است؟!
السلام در این زمینه چنین است: و الامانة نظاما للامة و الطاعة تعظیما للامامة . ای مردم! شایسته ترین انسان برای حکومت و زمامداری نیرومندترین است پس اگر کسی پس از تصدی چنین انسانی، منحرف شود و آشوب و بلوا ایجاد کند، مورد نکوهش قرار می گیرد و به صورتی توجیه می شود و اگر به سر عقل نیامد با وی قتال می شود تا آشوب و بلوا بخوابد. خداوند روح امانت و التزام و تعهد را سامانی ...
اربعین، نماد قدسی سازی عرف و عقل
...، اقتصاد مردمی اربعین، حضور عامه مردم در ایجاد و خلق این کنگره، شکل گیری یک شبکه رسانه ای متفاوت، ارعاب دشمن و افزایش امنیت، علاوه بر توجه به ثواب و اهمیت زیارت، ایجاد امید در دل شیعه، وحدت، نماد حرکت و جوششی که هدفش لقا امام است، نجات از گمراهی و جهل. حجت الاسلام پیروزمند نفس زیارت امام، بروز محبت بر محور سیدالشهدا (ع)، تجلی ولایت امام زمان (عج) و تعظیم شعائر الهی را وجوه قدسی اربعین برشمرده و ...