سایر منابع:
سایر خبرها
، رضا میرکریمی، کیانوش عیاری و... نشان داده اند چنانچه بستر آزاد اجتماعی و فرهنگی فراهم باشد، هنرمند ایرانی نیز می تواند آثاری خلق کند در قدوقامت جهانی، اما شاید به جرئت بتوان ادعا کرد فیلم فروشنده را نمی توان دید و عمیقا با آن ارتباط برقرار کرد بدون آنکه نمایش نامه مرگ فروشنده آرتور میلر را خواند یا لااقل به اجمال از آن آگاه بود. زیرا فرهادی با الهام از آن نمایش نامه و با حرکت گام به گام در به صحنه ...
مسیر حادثه بیرون بکشند و خود را تبرئه کنند. و این بار هم فیلم مانند جدایی نادر از سیمین با پایانی نسبتاً نامعلوم به اتمام رسیده و تفسیر آینده را به مخاطب محول می کند اما در فروشنده از نسبی گرایی آثار پیشین در درک موقعیت های متفاوت، کمتر نشانی وجود دارد. فیلم این بار سعی می کند با وضوح بیشتری نسبت به جدایی نادر از سیمین و گذشته حرف خود را به کُرسی بنشاند و در پیام نهایی خود مبنی بر نفی ...
نمایشنامه های دیگرانتخاب کردم. از یک جهت ما داریم دو مسیر از فروشنده را دنبال می کنیم. یکی دستفروش نمایشنامه است که شخصیت اصلی ما (عماد) روی صحنه به او جان می بخشد. ازقضا فروشنده خویشتن دیگر، دستفروش نمایشنامه است ولی او خارج از نمایشنامه است. درنتیجه داستان مشابهی تکرار شده است. نقاط مشابه فراوانی وجود دارد مانند اشاره های فراوان در "مرگ دستفروش" به بچه هایی که مدرسه می روند. در ...
انسان سرخورده از جامعه مدرن سرمایه داری و گریزان از سنت های در معرض نابودی است توسط نویسنده به رسمیت شناخته شده و جزو بافتار شخصیت های اجتماعی داستان آمده است. داستان فیلم براساس نزاع های ژانوسی و دوگانه، گره افکنی و گره گشایی می کند: نزاع قهرمان با شرایط؛ نزاع عماد به عنوان یک معلم، شخصیتی جنتلمن، مدرن، لیبرال، خوش اخلاق، فداکار، نوع دوست و... با شرایط برساخته جامعه ای که ...
، سخن نمی گوید؛ بلکه با یک نگاه واقع گرایانه و کلان، جامعه ای را نشان می دهد که مرز اخلاقیات را زیرپا گذاشته و دست به هر پلیدی می زند. شاید آن پلان انتهای سکانس نخست که ماشین حفاری بی محابا در حال حفر گودال در جوار خانه آن زوج جوان است، نشان از همین رویکرد استعاری فیلم ساز است یا تأکیدی که فیلم ساز روی شباهت های رفتاری دو کاراکتر عماد و ویلی لومان در نمایش نامه مرگ فروشنده آرتور میلر دارد. 3 ...
خانواده عماد و رعنا وارد می شود و تمام حواشی به وجودآمده بابت این هجمه در سویه پررنگ ماجرای فیلم و در سوی دیگر داستان پیرمردی با 36 سال زندگی مشترک با همسری وفادار وجود دارد. پیرمردی که سال هاست ارتباطی خارج از قاعده دارد و حتی برای فرزند فردی که با او ارتباط دارد دوچرخه هم خریده است. داستان قرار است روی مفهوم حریم خصوصی بگردد و صحنه های مستقلی مانند جست وجوی تصاویر گوشی دانش آموز یا امتناع پسر کوچک از ...