سایر منابع:
سایر خبرها
فتنه تکفیر
. وی پس از بازگشت، نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت و جریان را برای حضرت بازگو کرد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به او گفت: مردی را کشتی که به لا اله الا الله و انّ رسول الله شهادت داد. اسامه گفت ای رسول خدا او برای نجات از کشتن شهادت داد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آیا دل او را شکافتی تا آگاهی یابی. همچنین به نقل از ابن عباس شأن نزول این آیه این گونه است ...
تبیین جریان اختلاط کفر و ایمان و تفکیک آنها ذیل سوره مبارکه بینه/ خودتان را به وادی کربلا برسانید تا از ...
کربلای امام حسین آمد و مقیم این وادی شد در این عالم فتنه و اختلاط خیر و شر از ناحیه آنها شری به او نمی رسد. شفاعت امامان خیر و شر از پیروانشان بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و لعنة علی اعدائهم. بخش مهم و عمده ای از معارف قرآن مربوط به جریان ولایت حقه معصومین علیهم السلام و پیروان و محبین آنها و مومنین و همچنین جبهه مقابل هست ...
حرمت تکفیر نزد اهل سنت
...؛ اجماع بر پذیرش شهادت آن ها و عدم قبول شهادت کافر بر ضد مسلمان وجود دارد. دلیل این که شهادت فرقه ی خطابیه پذیرفته نمی شود کفر آن ها نیست؛ بلکه به دلیل این که آن ها شهادت زور و ناحق را برای کسی که هم عقیده ی آنان است یا قسم خورده که بر حقّ است، قبول می کنند. (6) حرمت تکفیر نزد پیشوایان چهارگانه ی اهل سنت فقه حنفی از ابوالحسن علی بن احمد فارسی نقل شده که گفته است ...
صوت مداحی، اشعار و مقاتل دوم محرم ورود کاروان به کربلا
یارانش نماز صبح را به جماعت خواند وسپس با آنها چنین سخن گفت : ... خدا به شهادت من وشما فرمان داده است . بر شما باد که صبر وشکیبایی را پیشه خود سازید . حضرت (ع) زهیر بن قیس را فرمانده راست سپاه ، وحبیب بن مظاهر را فرمانده چپ سپاه گمارد و پرچم را به دست برادرش عباس سپرد .گرچه سپاه دشمن به خیمه ها نزدیک می شد ، ولی حضرت تیری نینداخت چون می فرمود : دوست ندارم که آغازگر جنگ با این گروه باشم ...
با ورود به محرم؛ سوار کشتی نجات شویم!
السلام نقل کرده که روزی ایشان از در خانه ی شخصی بنام بُشر می گذشت، متوّجه سر و صدا و آواز لهو و لعبی شدند که از خانه بلند بود. از کنیزی که از آن خانه بیرون آمده بود پرسیدند صاحبخانه کیست؟ آیا بنده است؟! جواب داد: نه آقا، بنده نیست آزاد است. امام فرمود: اگر بنده بود این همه نافرمانی نمی کرد. کنیز سخن امام را وقتی وارد منزل شد به صاحبخانه باز گفت. او تکانی خورد و توبه کرد. همانگونه که در این داستان ...
بررسی فلسفه نهضت امام حسین(ع) در قرآن کریم
جای می گذارند. در این ظرف ، خداوند فرصتی را برای بد فرجامی به آن ها می دهد ، کسی چون حر بن یزید ریاحی از سپاه یزید ، بادیدن حق مجسم در لحظات آخر به دامن حق برگشته و به جرگه ی رستگاران می پیوندد ودیگران به دام هلاکت باری که خداوند برایشان گسترانیده می افتند و این است معنای آیه ی شریفه ی: [وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرین ،آنان مکر کردند، و خدا هم مکر کرد، و خدا ...
لشکری می رسد از راه خدا رحم کند...
خَیمَةُ الحُسَینِ علیه السلام لِأَهلِهِ وبَنیهِ، وضَرَبَ عَشیرَتُهُ خِیامَهُم مِن حَولِ خَیمَتِهِ . ( الفتوح، ابن اعثم کوفی: ج 5 ص 83 ) ترجمه: پس از آن که در عُذَیب الهِجانات ، فرمان عبید اللّه بن زیاد، برای در تنگنا قرار دادن حسین علیه السلام رسید : حسین علیه السلام ، بیرون آمد و فرزندان و برادران و خانواده اش که رحمت خدا بر ایشان باد ، پیشِ رویش بودند . حسین علیه السلام ، لَختی به ایشان ...
فراهم نمودنِ نسخه ی قرآنی برای ابوبکر (1)
از آیاتی است که نازل شده است. ولی ابوشامه گفت: غرضشان این بود که نوشته نشود، مگر از روی آنچه در حضور نبی نوشته شده، نه از روی حفظ تنها. بعد اضافه کرد: بدین جهت (زید) گفت: آخر سوره ی توبه را نیافتم با هیچ کس جز با ابوخزیمه. یعنی آن را نوشته نیافت نزد دیگری، زیرا او به حفظ تنها بدون نوشتن، بس نمی کرد. (55) در این نظر هم همان ایراد باقی است که در صورت وجود آیه ای در حفظِ تنها که تواترش قطعی و ...
فراهم نمودن نسخه ی قرآنی برای ابوبکر (2)
بار نوشته، در زمان رسول خدا و هر سه خلیفه و یکی هم که برای خود داشته و این سخت غریب به نظر می رسد. سیوطی از موطَّا ابن وهب (م197ه) نقل می کند که ابوبکر قرآن را در نامه ها قَراطیس جمع کرد. زید بن ثابت در اول این را خواسته بود، ولی او (ابوبکر) امتناع کرده بود، تا اینکه از عمر یاری خواست و آن را انجام داد. (18) در مغازی موسی بن عقبه نیز از ابن شهاب آمده که قرآن در عهد ابوبکر بر روی ورق جمع ...
مصاحف شخصیِ معاصر با ابوبکر
: 311. 13. اصول کافی1: 239. 14. تفسیر صافی فیض 1: مقدمه ی 6 ص 27. 15. به نقل از مکتب تشیع 352. 16. اصول کافی جلد اول باب صحیفه و مصحف و جامعه، ص347. 17. در مقدمه ی تفسیر آلاء الرحمن، به نقل از مقدمه ی تفسیر شبّر، ص18 چاپ 1385 قاهره. 18. دیوان دین 62. 19. ابن سعد 3: 1/ 60، احمد6: 201. 20. همین کتاب ص298، اتقان1: نوع20. 21. اتقان1: 245 نوع 20. ...
بررسیِ مصحف منسوب به اُبیّ بن کعب و اختلاف قرائت آن با نسخه ی موجود
؛ القدر97؛ الکافرون 109؛ النصر110؛ ابی لهب 111؛ قریش 106؛ الصمد 112؛ الفلق113؛ الناس114. این یکصد و شانزده سوره است. او گفت: در مصحف ابیّ بن کعب تا اینجا رسیدم. همه ی آیه های قرآن به قول ابیّ بن کعب 6210 آیه است. این بود سخن ابن الندیم، ولی بر فرض که سوره های تغابن 64 و الماعون 107 را نیز در این صورت به حساب آوریم جمع سوره ها 104 می شود و چون دو سوره زیاد دارد، پس این 12 سوره در این صورت ...
بررسی مصحفِ منسوب به ابن مسعود و اختلاف قرائت آن
، ولیکن دو مصحف در آن میان با هم متفق نبودند و بیشتر آنها در پوستی بود که حکّ و اصلاح زیادی در آن شده بود و من مصحفی را دیدم که حدود دویست سال پیش نوشته شده بود و در آن فاتحه الکتاب هم آمده بود. و فضل بن شاذان یکی از پیشوایان در قرآن و روایات است و بدین جهت گفته ی او را یاد کردیم بدون اینکه آن را گواهی کنیم. چنین بود سخن ابن الندیم. او می گوید اینها 110 سوره است، ولی در صورتی که نقل شده 105 سوره ...
بررسیِ مصحفِ منسوب به علی بن ابی طالب (ع)
ام که جز روز جمعه ردا بدوش نگیرم تا کتاب خدا را در مصحفی گرد آورم. پس آن را انجام داد... (6) ابن فارس نیز از عبد خیر نقل می کند که پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (علیه السلام) نخستین کسی بود که قرآن را گرد آورد. (7) دسته ی دیگری از اخبار، دنباله ی کار را نیز شرح می دهند: علی (علیه السلام) قرآن را به ترتیب نزول نوشته است . این مطلب جالب توجهی بوده است و به همین جهت ...
بررسی مصحفِ منسوب به ابوموسی اشعری
قرائت عبدالله بن مسعود می خواند بیاید به زاویه ای که نزدیک خانه ی عبدالله است. (8) و در قرائت آیه ی 196 سوره ی بقره اختلاف کردند که حُذَیفه خشمناک شد و چشمانش سرخ گشت... (9). 2)ابوالشعثاء گفت: در مسجد نشسته بودیم و عبدالله (ابن مسعود) قرائت می کرد که حذیفه درآمد. پس گفت: قرائت ابن ام عبد! (ابن مسعود) و قرائت ابوموسی اشعری! به خدا که اگر به امیرالمؤمنین (عثمان) می رسیدم از او می خواستم که یک ...
وضعیت قرائت و جمع و تدوین قرآن در زمان خلیفه ی دوم
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمود رامیار درباره ی گردآوری مصحف ابوبکر گفته اند که: قرآن را جمع کرد بدون ترتیب سوره ها (1). حال بر روی صحیفه هایی پراکنده بود و یا مجموعه ای میان دو جلد، سخن روشنی در دست نیست و این از کوتاهی اخبار و گزارش هایی است که از مردم آن زمان بازگفته اند. همین کوتاهی ها موجب پیدایش این همه فرضیه ها شده است. از ...
اختلافِ نسخه ها و قرائت ها در زمان عثمان
، (الفتح9: 14)؛ ترمذی (م279) از یک طریق (تفسیر سوره ی توبه 19)؛ طبری (م310) در تفسیر (1: 21) و تاریخ (1: 2856) از یک طریق از انس؛ ابن ابی داود از چهار طریق از انس (مصاحف20-21)؛ ابن ندیم از قول یک نفر ثقه (فهرست 27 تجدد 43 مصر) نقل می کنند. بدین ترتیب از ده طریق نقل شده که بیشتر به انس بن مالک می رسد. دانی (م444) (مقنع 4) و ابن ابی داود کامل تر از بخاری نقل کرده اند. طبری جزئیات بیشتری از کار زید می دهد ...
حُذَیفه بن یمانی و نقش اش در توحید مصاحف
: و أتّمو الحجّ و العُمُرةَ للبیتِ و دیگری خواند: و اتِّموا الحج و العُمرةَ للهِ (2: 196). حذیفه خشمناک شد و چشمانش به سرخی گرائید. پس بپا خاست... یا از ابوالشعثاء محاربی، دانشمندی از خوارج نیز نقل کردند که گفته: در مسجد نشسته بودیم و عبدالله قرائت می کرد که حذیفه از در درآمد. قرائت عبدالله را که شنید گفت: قرائتِ ابن امّ عبد و قرائت ابوموسی اشعری! به خدا که اگر باقی ماندم و امیرالمؤمنین (عثمان) را ...
تشکیل انجمن برای نوشتن قرآن در زمان عثمان
یاد داشته است و تنها صورت کتبی آنرا می خواسته، که آن را هم نزد خزیمه می یابد. دو آیه ی آخر سوره توبه را هم که در زمان ابوبکر نزد خزیمه یافتند (42) بعضی از احادیث به زمان عثمان نسبت داده اند که گمان می رود تخلیطی در روایات شده باشد و درست تر به همان زمان ابوبکر است. پی نوشت ها: 1. مصاحف23، 24، مقنع8، ابوشامه58، 65، ترجمه طبری1: 8 شبیه آن را ابن عساکر نیز نقل می کند و... 2 ...
جای قرآن کریم در دهه محرم کجاست؟
برای زایر نیست؛ بلکه دوستان و اطرافیان او نیز بهره می برند. زیارت امام حسین (ع) و گریه بر مصائب او از افضل اعمال در این زمینه است. از جبرئیل تا پیامبر(ص) و امامان بر حسین(ع) گریستند و توبه حضرت آدم(ع) نیز به واسطه گریستن بر حسین(ع) مورد قبول واقع شد. قرآن در سوره انفال آیه 24 می فرماید: اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ؛ اجابت نمایید خدا و رسول را چون شما ...
اول محرم/یورش اَبرهه به خانه خدا
: بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج 65، ص 230؛ تاریخ ابن خلدون، ج1، ص 64؛ مجمع البیان (علامه طبرسی)، ج 10-9، ص 820؛ فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام ص (جعفر سبحانی)، ص 46؛ المبعث و المغازی (أبان بن عثمان احمر)، ص 36 این سوره کوچک، 5 آیه دارد و یکصد و پنجمین سوره قرآن کریم است و در آغاز آن آمده است: اَلَم تَرَکَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ باَصحابِ الفیلِ ... برچسب ها: ...
اسرائیلیّات؛ زمینه ها و انگیزه ها (1)
بیضاوی نیز در تفسیر آیه ی 40 از سوره ی روم، همین نظر را ابراز داشته اند. آرتور جفری معتقد است که این واژه از اصل سُریانی گرفته شده است و همچنین نقل کرده اند که تمام صیغه هایی که به ئیل ختم می شود، سریانی هستند؛ امّا طبری در تفسیر آیه ی 40 از سوره ی بقره، ادّعا می کند که أیل عبری است. (17) دکتر احمد شلبی می نویسد: یهودیان از تبار یهودبن یعقوب (علیه السلام) هستند و بر یعقوب، نام اسرائیل ...
چهره های پدید آورنده ی اسرائیلیّات (1)
اینان در ایمان خود راست گو و در نقل روایات مورد وثوقند (1) و بعضی، آنان را به دروغ پردازی و تدلیس و جعلِ در حدیث متهم کرده اند. (2) ابن خلدون در مقدّمه کتابش به سه تن از چهره های برجسته یهود اشاره می کند و احمد امین چهارنفر از چهره های شاخص آنان را معرّفی می کند. وی در این باره می گوید: برخی از صحابه، با وهب بن منبه، کعب الأحبار و عبدالله بن سلام و برخی از تابعین، با ابن جُرَیج ارتباط پیدا ...
دلایل پذیرش یا عدم پذیرش روایات اهل کتاب (1)
مباح است (37)... از این که برخی از صحابه، نظیر ابوهریره، ابن عبّاس، ابن مسعود و غیر آنان به اهل کتاب تازه مسلمانان مراجعه می کردند و درباره ی برخی از مسائل قرآنی از آنان سؤال می نمودند و همچنین از این که عبدالله بن عمرو در جنگ یرموک دوبار شتر از کتاب های اهل کتاب را به دست آورد و از آن ها نقل حدیث کرد، نیز استفاده می شود که اقتباس از اهل کتاب جایز است. (38) وی در مقام جمع بین روایات دال بر جواز ...
عذرخواهی و حلالیت طلبی آداب و آثار آن
آیه 72 سوره فرقان عمل کرد و از مرد دشنام گوی شامی نه تنها در گذشت بلکه او را مورد تکریم قرار داد و مهمان خویش نمود از نظر مادی و معنوی حمایتش کرد. عذر به معنای پوزش، دلیل و بهانه آوردن برای سرپیچی از امری، یا توجیه خطا و گناه خود (فرهنگ بزرگ سخن، ج5، ص 4987) و اظهار اصلاح و توجیه نسبت به خطا یا امر ناخوشایندی است که از انسان صادر شده بگونه ای که قبح و کراهت از آن برداشته شود. (التحقیق، حسن ...
برایشان باغ های فردوس وسیله پذیرایی است
: هَذِهِ نَزَلَتْ فِی أَبِی ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ وَ عَمَّارِ بْنِ یَاسِرٍ جَعَلَ اللَّهُ لَهُمْ جَنَّاتِ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا أَیْ مَأْوَی وَ مَنْزِلًا. 3) ابوذر غفاری روایت کرده که روزی در منزل ام سلمه در خدمت پیامبر خدا ص بودم و ایشان با من سخن می گفت و من گوش می دادم که حضرت علی بن ابی طالب ع وارد شد. چون چشم حضرت ص به او افتاد در صورتش برق شادی و سرور ...
دلایل پذیرش یا عدم پذیرش روایات اهل کتاب (2)
پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و اهل بیت بزرگوار (علیهم السلام) می دانستند. چنان که از ابن عبّاس منقول است که ما اخذت من تفسیرالقرآن فعن علی بن ابی طالب؛ ر.ک. به: التفسیر و المفسّرون، ج 1، 89. همچنین درباره ی نقد آراء گلدزیهر و احمد امین، ر.ک.به: سه مقاله در تاریخ، تفسیر و نحو، ص 109 تا 113. استاد واعظ زاده خراسانی درباره ی ابن عبّاس و منابع تفسیری وی می گوید: مسلّم است که اسرائیلیّات ...
نقد و بررسی اسرائیلیّات در تفاسیر قرآن (3)
دارد که ذبیح غیراسحاق بوده، بلکه او اسماعیل است. ما در این باره در ذیل داستان ابراهیم (علیه السلام) در سوره ی انعام به تفصیل سخن گفته ایم. (292) علاوه بر این، روایات بسیاری در دست است که اندیشه ی یهودیان در این باره را نفی می کند. در حدیث معتبری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمود: أَنَا ابنُ الذَّبِیحَینِ؛ من فرزند دو ذبیح هستم، که مراد یکی پدرش عبدالله است ...