سایر منابع:
سایر خبرها
ها و آنچه در زمین است از آن اوست کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند آنچه در پیش روی آنان و آنچه در پشت سرشان است، می داند و به چیزی از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمی یابند کرسی او آسمان ها و زمین را در بر گرفته و نگهداری آن ها بر او دشوار نیست و اوست والای بزرگ. مکاشفه یوحنا، باب 4 ایه 11: خدا و پروردگار ما، تو شایسته شکوه و عزت و قدرت هستی زیرا تمام موجودات را تو ...
وجودی خلافت مطلق است. به تمامی این ساحت وجودی در مشهد و محضر حضرت رب العالمین است و این ساحت شگفت از دید و نظر همه کائنات و موجودات هستی مستور و غایب است.(3) جایگاه امام حسین (انسان کامل) در عالم کائنات سخن گفتن از جایگاه امام حسین علیه السلام به عنوان انسان کامل در نظام هستی، یکی از موضوعات عرفان اسلامی و معارف عالیه شیعه است و طرح آن در این نوشته، بسیار به اختصار خواهد آمد.(4) ...
قدرت خود به کشورگشایی و تخریب و کشتار مردم دست بزند، درنده ای وحشی بیش نیست. اگر به خاطر مال، منال، پست و مقامی به دروغ، نفاق، حیله، نیرنگ و حقه بازی دست بزند شیطانی انسان نماست و فقط کسانی شایسته نام انسانیت و لایق شئون آدمیّت هستند که دارای ایمان و کرامتهای اخلاقیند. مولا علی علیه السلام در عظمت انسان فرموده اند: اَتَزَعمُ اَنَّکَ جرمٌ صَغیرٌ وَ فیک اَنطوی العاَلمُ ...
، خدای صاحب لشگریان (آسمان) به آن نام، کاملاً مطابق روش استفاده سنتی در هخالوت مطول است. دو نمونه ی دیگر: زهرریئِل : خدای خالق اسرائیل (ch.III, 2) و ط-ع-ص-ش : خدای خالق اسرائیل (براساس نسخه ی خطی، ch.I, 1) خدای اسرائیل است. ملائکه ی حافظ، علاوه بر آنکه نام ملائکه خویش را دارند، حامل اسم یهوه : خدا (نام اعظم خدا در عبری) پادشاه ایشان است (Cf. Odeberg, p.29، که شرح فصل ده به بعد کتاب عبری حنوخ (Enoch ...
) (یا تتراسیه، (61) یعنی تترا یا چهار حروفی بودن نام خدا، ی ه و ه (62)) را می یابیم، نام هایی که شاید از نظر عارفان دالّ بر ابعاد مختلفِ جلال و عظمت خدا باشد. در این زمینه شایان ذکر است که ویژگی اصلی این شکل از عرفان، که همان تأکید بر قدرت و جبروت خداوند است، راه را برای تحول عرفان به سحر و جادو هموار می سازد. در اینجا، خود استاد صاحب اسماء سرّی به همان صورتی که در انواع شیوه های جادویی و سحرآمیز ...
...، پس حق داریم، بگوییم شیعور قوما به ابعاد الوهیت اشاره نمی کند، بلکه به ابعاد تجلی جسمانی او اشاره می کند. این مطلب مسلماً نوعی تفسیر متون اصلی است. پیش از این هخالوت مختصر انسان انگاری شیعور قوما را نوعی ظهور مجدد جلال پنهان تفسیر می کند. از این رو، مثلاً حاخام عقیوا می گوید: گویی او شبیه ماست، اما اعظم از هر چیزی؛ و این جلال و عظمت اوست که از ما پوشیده و پنهان است . (20) این مفهوم جلال و ...
) (قرن هشتم)، قول قدیمی تلمود یعنی توبه عملی بزرگ است... زیرا که انسان را به عرش جلال و عظمت رهنمون می شود را اشاره ای به آن مطلب دانسته و پیشرفت جذبه آمیز از میان آسمان های هفت گانه را پس از عمل توبه تصور کردند. (38) پیش از این، در یکی از رساله های هخالوت، پنج قصر اول از قصرهای هفت گانه، که نفس انسان باید از میان آنها گذر کند، متناظر با برخی مقامات یا حالات تکامل اخلاقی در نظر گرفته شده اند. از این ...
گروه معارف - رجانیوز: امسال نهمین سالی است که حجت الاسلام پناهیان در دهۀ اول محرم سخنران هیئت میثاق با شهدا است. چندین سال است که هیئت دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) به بزرگترین مجلس عزاداری دانشگاهی در شهر تهران تبدیل شده است و هر شب پذیرای چندین هزار نفر از دانشگاهیان است به طوریکه در سال گذشته در روزهای ششم و هفتم محرم، شاهد حضور حدود 20 هزار عزادار بوده است. یکی از جذابیت های این مراسم، موضوعات جدید و ...
یکی به درد یا درمان و یکی به وصل یا هجران می اندیشند و آن را می پسندند، آنچه را جانان پسندد می پسندید. کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود. حسین بن علی (ع) در واپسین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: الهی رضی بقضائک. خواهر خویش را نیز به همین نکته توصیه کرده بود: ارضی بقضاء الله. این مرحله از عرفان، یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن. در ...