سایر منابع:
سایر خبرها
باران؛ نعمت یا نقمت؟
مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّکُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ همان [خدایی] که زمین را برای شما فرشی [گسترده] و آسمان را بنایی [افراشته] قرار داد و از آسمان آبی فرود آورد و بدان از میوه ها رزقی برای شما بیرون آورد پس برای خدا همتایانی قرار ندهید در حالی که خود می دانید . همچنین در آیه 21 سوره زمر آمده است: أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ ...
شمارگان (تعداد) آیات قرآن
است به یحیی بن حارث (ابی الحرث) الذماریّ و عبدالله بن عامر. 6220آیه: عدد مکی که منسوب است به عبدالله بن کثیر که یکی از 7 قاری است و او از مجاهد از ابن عباس از ابیّ بن کعب نقل می کند. 6219 آیه: عدد بصری که از قتادة نقل شده است. 6218 آیه: از ابن مسعود باز گفته اند. (3) 6217 آیه: عدد مدنی اول- این شماره به کسی ...
نقدی بر تأویل ستیزی ابن تیمیه
تأویل نزد سلف چنان که دیدیم ابن تیمیه مدعی شده بود که به رغم جست وجوی فراوان و آگاهی از تفسیرهای متعدد، به موردی برنخورده است که صحابه در آیات و احادیث صفات اختلاف کرده باشند. در اینجا برای نشان دادن بطلان این ادعا به یکی از نخستین آیات صفات، که به گفته ابن تیمیه اعظم آیات صفات است (عبدالحمید، 1417: 121)، یعنی آیهالکرسی (بقره: 255) مراجعه می کنیم. مرجع این داوری را نیز تفسیر طبری قرار می ...
اختلاف معنایی الف و لام عهد و جنس در تفسیر آیات قرآن کریم
کلّ زمین است؛ نه سرزمینی خاص. مثلاً، در آیاتی همچون لِّلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْ ضِ (بقره/ 284)، یا لَهُ أَسْلَمَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالاَرْ ضِ طَوْعًا و َکَرْ هًا (آل عمران/ 83)، ارض همراه با الف و لام در تقابل با آسمانها، دلالت بر جنس زمین مسکون می کند که از نگاه ناظر زمینی، زیر آسمان قرار گرفته است. از آن سو، هر گاه کلمۀ أرض در قرآن تنها استعمال شود، معادل با ...
شیوۀ تفسیری کنز الدقائق
هر یک از الفاظ در آیه می توانسته است چه جانشینهایی داشته باشد، و چه امری سبب شده است که مؤلف از میان انتخابهای متعددی که در محور جانشینی الفاظ جمله داشته است، اینها را برگزیند و کنار هم قرار دهد. او می خواهد بداند که هر یک از واژه ها چه پیام و نکتۀ خاصی دربردارند که اگر واژۀ دیگری به کار می رفت، منتقل نمی شدند. یک نمونه، بحث وی در بارۀ واژۀ جعل در نخستین آیۀ سورۀ انعام است: الْحَمْدُ ...
بحثی در ترتیب و چینش آیه های قرآن
ترتیب آیات. 3.مقدمتان49، اتقان نوع 18، برهان1: 237. 4.تفسیر طبری1: 34، 35، مقدمتان40، مصاحف31، ابوشامه 61، برهان1: 234 و 235، مجمع البیان5: 2. 5.سوره ی 16 النحل: آیه ی 90. 6.سوره ی بقره آیه ی 240. 7.سیوطی: اتقان1: 60 نوع 18 فصل. 8.ابن سعد3: 1/ 202، ابن عساکر5: 133. 9.برای نمونه رجوع کنید: صحیح بخاری، کتاب تفسیر القرآن باب18، کتاب الاحکام باب97، مسند احمد3: 120 و 4: 381 چاپ قاهره 1313ه. منبع مقاله : رامیار، محمود؛ (1392)، تاریخ قرآن، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ سیزدهم ...
نامها و شماره ی سوره ها
دارد و بلندترین سوره ها بقره است که286 و یا 285 آیه دارد و بیشتر آیات آن بلند می باشد. بخصوص بلندترین آیه ها که آیه ی دَیْن ( وام ) باشد در آن قرار دارد. میان این دو سوره نیز سوره های بلند و متوسط و کوتاه گونه گون قرار گرفته است. ما در زیر نام سوره ها و شماره ی آیات، کلمات و حروف هر سوره را به تفصیل از تفاسیر و روایات معتبره نقل می کنیم: (2) 1) الفاتحة: 7 آیه، 29 کلمه ...
ترادف در واژگان قرآن و مشکلات ترجمۀ آن
نور و آیۀ 48 سورۀ بقره). ب) خوف و خشیت یک مثال دیگر از این قبیل را می توان در ترجمۀ عبارتی از آیۀ 77 سوره طه مشاهده کرد. در عبارت لا تخََافُ دَرَکاً و َلا تَخْشی ، خوف و خشیت کنار هم ذکر شده اند و از الفاظ مترادف به شمار می آیند. گفته اند خشیت، یک جور ترس آمیخته با تعظیم، و از این رو، دارای معنایی مضیق تر از خوف است (زرکشی، البرهان، 1/ 341) . مجتبوی در ترجمۀ این آیه، خوف را ...
نخستین و آخرین سوره ی قرآن
...، ضحاک و عطاء گفته اند المؤمنون و مجاهد گفت ویلٌ للمطففین است. (11) اما اولین سوره ای که در مدینه نازل شد، علی بن حسین می گوید: ویلٌ للمطففین بود. واقدی گفته است که سوره ی قدر بود. ولی با وجود این اقوال، ابن حجر ادعا می کند که اتفاق بر این است که سوره ی بقره نخستین سوره ای می باشد که در مدینه نازل شده است. (12) گرچه با وجود نظرات دیگر ادعای اتفاق نمی توان داشت ولی قول بر نزول سوره ی ...
پاسخ گویی به شبهات رجعت: شبهات قفاری در اصول مذهب الشیعه
. قفاری عبارت ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ را نص صریح در بعث و نشور دانسته است، حال آنکه مروری بر آیات راجع به اقوامی که پیش از اسلام مردند و زنده شدند، نشانگر آن است که شامل احیای مجدد شدند؛ از جمله آنچه در سوره بقره آیه 243 آمده است: أَلَمْ تَرَ إِلیَ الَّذِینَ خَرَجُواْ مِن دِیَارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْیَاهُمْ . طبق این آیه، آنها پس از ...
ترتیب سوره ها در قرآن بر چه مبنایی بوده؟
... سه سوره ی اول و پنج سوره ی بعدی و هفت سوره ی بعد از آن است. یعنی 3 سوره ی بقره، آل عمران و نساء؛ و پنج سوره ی مائده، انعام، اعراف، انفال، براءة، ... الخ. (6) احادیث دیگری نیز مورد استناد این دسته از دانشمندان قرار گرفته، ولی به هر صورت راه نقض آنها و مناقشه در این باره باز است. 3)گروه دیگری میان این دو عقیده جمع کرده و گفته اند: ترتیب پاره ای از سوره ها توقیفی است و تنظیم پاره ای ...
مکی و مدنی در قرآن
.... (14) 6) هر سوره ای که در آن یا ایها الناس باشد و یا ایها الذین آمنوا در آن نیامده باشد مکی است. (15) 7) از ابن مسعود نقل کرده اند که سوره های مفصّل همه مکی است. ولی می دانیم که بعضی از این سوره ها چون النصر پس از هجرت نازل شده و ممکن است نظر ابن مسعود بر اغلب سوره های مفصل بوده نه بر همه ی آنها. 8) از میان مستشرقان بوُهل Buhl می گوید که نام الرحمن در سوره های مدنی نیامده و از ...
فایده ی شناسائی سبب نزول
فهم آیه آسانتر شود، چه سبب به مسبّب آن پیوسته است، و احکام وابسته به حوادث و حوادث نیز به اشخاص و زمان و مکان مربوط می گردد. و فوائد بسیار دیگر... پی نوشت ها 1. الاتقان1: 28 نوع تاسع. 2. ایضاً. 3. سوره ی 2 بقره: آیه ی 238. 4. تفسیر ابوالفتوح رازی1: 116. 5. سوره ی 2 بقره: آیه ی 115. 6. البرهان فی علوم القرآن1: 29. 7. تفسیر طبری1: 401 ...