سایر منابع:
سایر خبرها
چشم انداز حقوق یهودی (1)
جرم در این نظام ها این است که جرم فوق فقط تعدی به حقوق شوهر است و از این رو با گذشت شوهر، جرم قابل تعقیب نیست. اما در حقوق یهودی این جرم به خودی خود گناهی بزرگ و مستوجب مرگ است و گذشت شوهر موجب عدم اجرای مجازات نیست، زیرا این عمل گناهی است نسبت به خدا (پیدایش، 39: 9). 2. ارزش جان انسان. تفاوت اساسی این دو گروه از قوانین در ارزشی است که برای جان انسان قائل شده اند. در قوانین تورات فقط برای ...
چشم انداز حقوق یهودی (2)
امروزه در تفسیر قانون اراده می شود. (6) از این رو، منطقاً می توان چنین فرض کرد که محققان هلاخایی برای حل این مشکلات ابتدا به سراغ میدراش می رفتند، و اگر از این روش نتیجه نمی گرفتند به دیگر منابع قانونی متوسل می شدند. (7) در سال های آغازین تاریخ میلادی یا اندکی پیش از آن، یکی از عالمان سرشناس یهودی، هیلل، هفت اصل را درباره ی تفسیر بیان کرد و پس از او این اصول مورد توجه قرار گرفت. در ابتدای قرن ...
تحلیل های تجربی عامل اضمحلال روابط انسانی
تجربی بر من حاکم خواهد شد. برای مثال شما می دانید که وقتی پوزیتیویست ها روزهای اول با محکمی بحث های خود را مطرح کردند و گفتند که هر آنچه قابل حس نبود علم نیست؛ بعدها خودِ محافل علمی کشورهای غربی به آنها فشار آوردند که باعث عقب نشینی آنها شد و ترجیح بندِ آنها تغییر کرد؛ از این که علامت علم این است که ما می توانیم از طریق حسی به گزاره های اثبات پذیر برسیم، عبور کردند و گفتند که علم گزاره تحقیق پذیر است ...
ادعای شیعه بودن بنی العباس
: 305-310). 2. 2. 3. خلط میان تفکرات زید و زیدیه وات در نوشته های خود عقاید خاصی را به زید و زیدیه نسبت داده است که به نظر می رسد وی به جای بیان تفکرات زید، به آموزه های زیدیه اشاره کرده است: زید و پیروانش عقاید فرقه هایی را که تاکنون مورد توجه قرار گرفته اند، نپذیرفتند. آنها به دنبال امام غایب یا ساکت نبودند. [بنا بر نظر آنها] امام باید از نوادگان علی و فاطمه باشد ...
فقه سیاسی با محوریّت فقه حکومتی
حدِّاقلی قرار می دهد این است که گرچه اینها مباحث فقه سیاسی، را از حوزه فقه فردی به فقه اجتماعی ارتقاء داده و مخاطب خود را جامعه و نه فقط افراد، فرض می نماید؛ اما چون این دیدگاه حقِّ حاکمیت سیاسی را بر عهده امام معصوم دانسته و تشکیل نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت به رهبری غیر معصوم را برنمی تابد. لذا ولایتی که در عصرِ غیبت بر عهده فقیهان نهاده می شود، علاوه بر ولایت در فتوا و قضاء، از حدِّ ...
درک عقل به لزوم اطاعت از اوامر و ترک نواهی الهی
آنچه نبی مکرم اسلام به مقتضیات رسالت خویش بیان کرده است دائمی و تغییر ناپذیر است، روایت معروف حلال محمد حلال است، همیشه تا روز قیامت و حرام او حرام است همیشه تا روز قیامت (کلینی 1365، ج1، ص58)، نیز ناظر به این قبیل احکام است (ر.ک: معرفت، 1377، ص172/ هدایت نیا و کاویانی، 1380، ص73). در مقابل احکام ثابت، احکام متغیر قرار دارند که از آنها، تعبیر به احکام حکومتی، ولایی یا احکام سلطانی گفته ...
محصول دانش فقه الاداره دچار دگردیسی نمی شود/ آیا فقه الاجتماع تأسیسی است؟
به گزارش شبکه اجتهاد ، حجت الاسلام والمسلمین قوامی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و امام جمعه پردیسان به موضوع فقه الاجتماع پرداخته و نظریه سازمان های مقلد در فقه مدیریت را بررسی کرده است که متن آن تقدیم می شود. فقه الاجتماع با استفاده از سه مرحله اجتهاد به کشف و پردازش نظریه اجتماعی اسلام می پردازد؛ در اجتهاد اول، نظرات و احکام معصومین(علیهم السلام) درباره مسایل اجتماعی مطرح می شوند ...
راز نصرت خواهی خداوند و اولیای الهی از مردم
اجتماع را در بر می گیرد. مقدمه با توجه به عنوانی که برای این اثر تحقیقی در نظر گرفته شده تمام هم ما در قدم اول، در جهت آشنایی با یکی از صفات پروردگار است که درقرآن کریم با عنوان غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ معرفی گردیده است و همچنین اثبات فقر مخلوقات. مسأله غنی و فقر در خالق و مخلوق از سنخ غنی و فقیر در نظام عقلایی و اجتماعی نیست ، بلکه مسأله از قرار دیگری است که در ...
رئیس ما جمهور است/ بدقول ها گازهای ترش را شیرین می کنند؟
قرار است پاتوق جایزه حقوق بشری به مخالفان نظام و افرادی باشد که خود پرورش داده و گسیل داشته اند باز شود؟ شورای امنیت ملی نباید در این خصوص غفلت و تساهل کند. در صورت عدم هوشمندی لازم ممکن است افتتاح این دفتر را در روز صدور فرمان اعدام سلمان رشدی توسط حضرت امام قرار دهند. همانگونه که دولت به جای افتتاح پروژه های خود در هفته دولت سال گذشته، سفارت انگلیس را افتتاح کرد تا با حضور سفیر امنیتی انگلیس ...
حق قصاص در فقه جزایی اسلام
عدم امکان قصاص این مجازات به دیه تبدیل می گردد؛ اما این دیه بدل از قصاص است و مجازات اصلی شمرده نمی شود و به معنای تخییر نمی باشد (ر.ک: شیخ طوسی، 1387، ج7، ص52/ طوسی، 1408، ص432/ محقق حلی، 1403، ج4، ص228/ علامه حلی، 1413، ج3، ص623/ شهید ثانی، 1410ق، ج10، ص89/ خمینی، [بی تا]، ج2، ص481/ خوئی، 1410، ص83). طرفداران این نظریه برای اثبات نظریه خود به ادله زیر استناد کرده اند: آیات ...
پژوهشی در اربعین حسینی (علیه السلام)
. این قول از شیخ مفید و طبرسی است.18 البته احتمال دارد که اهل بیت(علیهم السلام) همراه با سر امام(علیه السلام) وارد دمشق شده باشند، اما سرِ امام(علیه السلام) زودتر به دربار یزید برده شده باشد که این احتمال، همان قول اول است و قول دوم نیز بر آن حمل می شود. از آن چه نوشته شد می توان نتیجه گرفت که اگرچه برخی گفته ها حاکی از همراه نبودن اهل بیت(علیهم السلام) با سرِ امام(علیه السلام ...