سایر منابع:
سایر خبرها
امکان معرفت یقینی و مطلق به گزاره های مهدوی
...> 9٫ سبزاوری، ملاهادی (1379). شرح المنظومه، تعلیق: حسن حسن زاده آملی، تهران، ناب. 10٫ سهروردی، شهاب الدین یحیی (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح: هانری کربن، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران، تهران. 11٫ شیرازی، صدرالدین محمدبن ابراهیم (1410ق). الحکمه المتعالیه فی الأسفار الأربعه، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 12٫ (1360). الشواهد الربوبیه، تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، چاپ ...
فهم احادیث تاریخی در اندیشه علامه مجلسی
برجسته کتاب بحارالانوار علامه مجلسی است. علامه برای جلوگیری از طولانی شدن مجموعه حدیثی خود، جاهایی که متن یا سند حدیث با حدیث قبلی شبیه است با کلمه مثله بیان می کند و یا اگر حدیث را تقطیع کرده باشند از آن خبر می دهد و محل اصلی نقل آن را هم بیان می کند. علامه از افتادگی در متن هم خبر می دهد: نی، [الغیبه للنعمانی ] ابْنُ عُقْدَهَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ التَّیْمُلِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ ...
مأخذشناسی اربعین حسینی؛ پژوهش درکتاب ها ومجلات وپایان نامه ها
محمد( عارف) موسوی نژاد، با مقدمه ای از صادق حسینی اشکوری، قم، مجمع ذخائر اسلامی ، 1387 =1430 ھ.ق، 182ص. 52. سفره ای به وسعت جغرافیای شیعه. حبیب اله خواص، تهران، انتشارات طلیعه ظهور ، 1395، 211ص. 53. سید من حسینی: روایتی از فتح من در سفر پیاده روی اربعین. سید تقی شجاعی، قم، انتشارات شهید کاظمی، 1395، 248ص. 54. شرح زیارت اربعین سالار شهیدان همراه با :زیارت عاشورا،دعای توسل، دعای ...
علم در اسلام ( قسمت سوم ) ؛ نقش دانشمندان مسلمان در گسترش علم فیزیک
و H.J.J.Winter در مجله انجمن شاهی بنگال، ج XVI، شماره 1 (1950)،ص2-3. 3-علی اکبر دهخدا، شرح حال نابغه شهیر ایران، ابوریحان محمد بن احمد خوارزمی بیرونی (تهران، انتشارات اداره کل نگارش وزارت فرهنگ،1324) ص29 به بعد 4-بیرونی، استیعاب، ترجمه از ترجمه انگلیسی س.ح.بارانی، درمقاله کارهای بیرونی در مجله Indo-Iranica،ج V، شماره 4 (1925). 5-بیرونی، ماللهند، ص 277-276 6-نقل از جدول ...
علم در اسلام (قسمت دوم)؛ پزشکی و طب اسلامی در گذر زمان
می کند. در نتیجه جورجس نخستین فرد خاندان نسطوری ایرانی بختیشوع بود که نامش در سراسر جهان اسلام پرآوازه شد. او به آیین مسیح و اصول اخلاقی سخت پایبند و از خدمت خلیفگان ناخشنود بود. جورجس همچون دیگر سریانی زبانان جندی شاپور، بر زبانهای پهلوی، یونانی و سریانی تسلط داشت و عربی نیز می دانست و به گفته ی ابن مطران آثاری را برای منصور از یونانی به عربی ترجمه کرد. از میان شاگردان برجسته ی جورجس عیسی بن ...
خوشنویسی یک هنرمند فارس با قلم بوقلمون در راه گینس
در هنر خوشنویسی اساتیدی در این استان پا به عرصه وجود گذاشته اند که خود پایه ها و بن مایه های این هنر در کشور به حساب می آیند. کسانی مانند میرزا احمد نیریزی، ابن مقله بیضاوی، ملا عسکر ارسنجانی، وصال شیرازی و بزرگانی از این دست که خورشیدوار بر قله های هنر خطاطی این مرزو بوم از گذشته تا به امروز می درخشند و در پرتو تلالو آنها بزرگان دیگری در جهان معاصر فارس فرصت ظهور و بروز یافتند که خود چونان قامت ...
واژه شناسیِ حدیث
...> 38. محمد بن حسین شیخ بهائی، الوجیزة فی الدرایة، ج1، ص412، چاپ ماجد غرباوی، در تراثنا، سال 8، ش 3و4 (رجب ذی الحجه 1413). 39. حسن صدر، نهایةالدرایة فی شرح الرسالة الموسومة بالوجیزة للبهائی، ج1، ص81، چاپ ماجد غرباوی، (قم 1413). 40. ابن حجر عسقلانی، فتح الباری: شرح صحیح البخاری، ج1، ص173، بولاق 13001301، چاپ افست بیروت (بی تا). 41. کهف/سوره18، آیه6. 42. زمر/سوره39، آیه23. ...
ساحت هستی ایرانی؛ ساحتی شاعرانه
. 3. خطیبی،مهدی(1383). شعر متعهد ایران (چهره های شعر سلاح؛ بررسی شعر سال های 1357-1347، دفتر نخست: جعفر کوش آبادی). تهران: آفرینش. 4. شایگان، داریوش(1393). پنج اقلیم حضور (بحثی دربارۀ شاعرانگی ایرانیان). تهران: فرهنگ معاصر. 5. شکری،غالی(1366). ادب مقاومت. گردانیدۀ دکتر محمدحسین روحانی. تهران: نشر نو 6. عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندر ابن قاموس بن وشمگیرین زیار(1345). قابوس نامه ...
روایت و سنّت در فهم دین
جعل و وضع در احادیث راه یافته، اما نمی توان بدین سبب کلیت سنّت را انکار کرد. (56) پی نوشت ها: 1. محمد بن ادریس شافعی، الرسالة، ج1، ص33، چاپ احمد محمد شاکر، بیروت: المکتبة العلمیة، (بی تا). 2. علی بن حسین علم الهدی، الذریعة الی اصول الشریعة، ج1، ص462، چاپ ابوالقاسم گرجی، تهران 1363ش. 3. ابن حزم، الاحکام فی اصول الاحکام، ج1، ص96، ج 1، بیروت 1405/1985. 4. محمد ...
حدیث به مثابه مبین قرآن
...> 33. مجلسی، بحارالانوار، ج89، ص223369. 34. محمد بن اسماعیل بخاری، صحیح البخاری، ج6، ص104، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول 1401/1981. 35. محمد بن اسماعیل بخاری، صحیح البخاری، ج6، ص106، (چاپ محمد ذهنی افندی)، استانبول 1401/1981. 36. مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج1، ص556، چاپ محمدفؤاد عبدالباقی، استانبول 1401/1981. 37. مجلسی، بحارالانوار، ج89، ص262264. منبع مقاله: مجید معارف ... [و دیگران]، (1389) مجموعه کتابخانه ی دانشنامه ی جهان اسلام (10): حدیث و حدیث پژوهی، تهران: نشر کتاب مرجع، چاپ اول ...
گشتی در خانه دکتر علی شریعتی در تهران
قیمت گذاری و از سوی شهرداری منطقه 6 تهران خریداری شده بود. این خانه در سال 1352 توسط همسر دکتر شریعتی خریداری شد و تا سال 1376 که توسط شهرداری تهران به مجموعه فرهنگی و موزه تبدیل شد، محل زندگی خانواده شریعتی بود. دکتر شریعتی به علت دستگیری های فراوان، مجموعا 2 سال در این خانه زندگی کرد. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، یک بار پس از آزادی از زندان، برای دادن خبر سلامتی دکتر شریعتی، که ...
پیوند حدیث و تفسیر
، ص213. 91. ابن حنبل، مسندالامام احمد بن حنبل، ج6، ص91، بیروت: دارصادر، (بی تا). 92. اعراف/سوره7، آیه180. 93. غافر/سوره40، آیه60. 94. محمد بن مسعود عیاشی، کتاب التفسیر، ج1، ص230، چاپ هاشم رسولی محلاتی، قم 1380 1381، چاپ افست تهران (بی تا). 95. کلینی، اصول کافی، ج3، ص33. 96. ابن بابویه، کتاب مَن لایحضُرُه الفقیه، ج1، ص434، چاپ علی اکبر غفاری، قم 1414. فهرست ...
پیوندِ حدیث و علم کلام
، ج1، ص365، چاپ ریچارد جوزف مکارتی، بیروت 1957. 27. محمد بن طیب باقلانی، کتاب التمهید، ج1، ص370، چاپ ریچارد جوزف مکارتی، بیروت 1957. 28. محمد بن عمر فخررازی، البراهین در علم کلام، ج2، ص156، چاپ محمدباقر سبزواری، تهران 13411342 ش. 29. محمد بن عمر فخررازی، البراهین در علم کلام، ج2، ص223، چاپ محمدباقر سبزواری، تهران 13411342 ش. 30. عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، تخریج احادیث شرح ...
پیوند حدیث و علم اخلاق
عبدالفتاح محمد حلو، قاهره 19641976. فهرست منابع: 30. ابن تیمیه، کتاب شرح العقیدة الاصفهانیة، ج1، ص185، چاپ ابراهیم سعیدای، ریاض 1415. 31. محمد بن محمد نصیرالدین طوسی، اخلاق محتشمی، ج1، ص15، با سه رساله دیگر منسوب به او، چاپ محمدتقی دانش پژوه، تهران 1361ش. 32. محمد بن محمد نصیرالدین طوسی، اخلاق محتشمی، ج1، ص5464، با سه رساله دیگر منسوب به او، چاپ محمدتقی دانش پژوه، تهران 1361ش ...
پیوند حدیث و تصوف و عرفان
...، الفتوحات المکیة، ج1، ص150، بیروت: دارصادر، (بی تا). 36. مؤیدالدین بن محمود جندی، شرح فصوص الحکم، ج1، ص584، چاپ جلال الدین آشتیانی، قم 1381ش. 37. نصر حامد ابوزید، فلسفة التأویل: دراسة فی تأویل القرآن عند محی الدین ابن عربی، ج1، ص241، بیروت 1998. 38. ابن عربی، الفتوحات المکیة، ج2، ص399، بیروت: دارصادر، (بی تا). 39. ابن عربی، الفتوحات المکیة، ج3، ص434، بیروت: دارصادر ...
پیوند حدیث و تاریخ
، تهران 1330ش. 44. ابن بابویه، معانی الأخبار، ج1، ص7981، چاپ علی اکبر غفاری، قم 1361ش. 45. علی بن ابی طالب (علیه السلام)، امام اول، نهج البلاغة، چاپ صبحی صالح، بیروت 1387/ 1967، چاپ افست قم (بی تا). 46. محمد بن حسن طوسی، الاستبصار، ج3، ص26، چاپ حسن موسوی خرسان، نجف 13751376/ 19561957، چاپ افست تهران 1363ش. 47. محمد بن حسن طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص121182، چاپ حسن موسوی خرسان ...
اندیشه های انحرافی ابن تیمیه بنیانگذار سلفی گری
ابن تیمیه افکار خود را عرضه کرد از فرهنگ غنی اسلامی برخوردار بود عالمان بزرگ از اهل سنت در مصر و شام وجود داشتند که به رد نظریات وی پرداخته و اجازه ندادند که اثرگذار باشد در حالی که محیطی که محمد بن عبدالوهاب به نشر افکار وی پرداخت، محیط بیابانی بوده و اعراب نجد از فرهنگ اسلامی کمتر برخوردار بودند خصوصاً آل سعود بازوی نظامی او شد و بر این اتفاق کردند که امور دینی در اختیار محمد بن عبدالوهاب و ...
آشنایی با محمدعلی جمال زاده
از پند و اندرزهای نثری آن کتاب جاودانی است. قصه قصه ها (1327) برگزیده ای است از شرح احوال مندرج در قصص العلما نوشته ی محمد ابن سلیمان تنکابنی در 1252 ه .ق، بیانگر زندگانی شماری از فقیهان شیعی که در فاصله ی قرن دهم تا قرن نوزدهم می زیستند. هزار پیشه (1327) همچون قفسه ی خانه خانه ای است حاوی هزار نکته ی جالب و بامزه که نویسنده در کتاب ها و مقالات گوناگون خوانده و یادداشت برداشته. این کتاب در دو جلد ...
تأثیر تفکر جهادی - عبدالله عزّام - در گسترش خشونت های - القاعده -
.... 20. علیزاده موسوی، سید مهدی، افغانستان، ریشه یابی و بازخوانی تحولات معاصر، چاپ اول: کیش مهر، تهران 1381. 21. فدوی، عبدالقیوم، اسامه بن لادن و ماجراها، چاپ اول: مفاخر، کابل [بی تا]. 22. فرهنگ ابجدی، نرم افزار کتابخانه حکمت اسلامی نور. 23. کتاب العین، نرم افزار کتابخانه حکمت اسلامی نور. 24. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، مؤسسه الوفاء، بیروت 1404 ق. 25. محمدی ...
وجه استدلال شیخ انصاری (ره) به روایت تحف العقول
...> محسن پورذهبی- مرکز فقهی امام محمدباقر(علیه السلام) ———————————————- (1) الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ شُعْبَهَ فِی تُحَفِ الْعُقُولِ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ مَعَایِشِ الْعِبَادِ فَقَالَ- جَمِیعُ الْمَعَایِشِ کُلِّهَا- مِنْ وُجُوهِ الْمُعَامَلَاتِ فِیمَا بَیْنَهُمْ- مِمَّا یَکُونُ لَهُمْ فِیهِ الْمَکَاسِبُ أَرْبَعُ جِهَاتٍ وَ یَکُونُ مِنْهَا حَلَالٌ مِنْ جِهَهٍ ...
تأثیر افکار ابن تیمیه در گسترش جنایت های جریان های تکفیری
: مؤسسة الرسالة، بیروت 1421 ق. 20. ابن رجب حنبلی، عبدالرحمن بن احمد، فتح الباری شرح صحیح البخاری، چاپ اول: مکتبة الغرباء الأثریة، مدینه 1417 ق. 21. ابن عبدالوهاب، محمد، الرسائل الشخصیه، دانشگاه محمد بن سعود، ریاض عربستان [بی تا]. 22. ، کشف الشبهات، دارالقلم، بیروت [بی تا]. 23. ، کشف الشبهات، وزارة الشؤون الأسلامیة و الأوقاف و الدعوة و الإرشاد، عربستان 1418 ق. 24. ، مجموعة ...
فهرست واره بایسته های فقه هنر / علی اکبر رشاد
... 4. مختصات مخاطب پیام الهی. بدین سان، به سامان آوردن فلسفه فقه هنر و نیز تدوین اصول فقه هنر، در افق کمالی و جامع آن، در گرو لحاظ برایند مختصات همه ی عناصر و اطراف پنج گانه ی پیام دین است شرح این مبادی در کتاب نظریه ی ابتناء آمده است. این مختصر که تا اینجا مطرح شد فشرده ی چارچوبه ای است که به مثابه الگویی برای طراحی فلسفه ی فقه هنر و مبانی مطالعه ی فقهی در این قلمرو می ...
جنایت های وهابیت تکفیری در کربلا و نجف با تأکید بر دوره اول
، ایوب، تاریخ الوهابیین، ترجمه مسعد بن سویلم الشامان، نشر دارالترجمان الحقیقة، استانبول 1296 ق. 15. ، تاریخ وهابیان، ترجمه علی اکبر مهدی پور، مشعر، تهران [بی تا]. 16. عاملی، محمدجواد، مفتاح الکرامیة، تحقیق محمد باقر خالصی، چاپ اول: مؤسسة النشر الاسلامی، قم 1419 ق. 17. عثیمین، عبدالله صالح، تاریخ المملکة العربیة السعودیة، چاپ نهم: جامعة الملک السعود، ریاض 1430 ق. 18. عجلانی ...
حدیث و ادبیات و فرهنگ عامه
، تهران 1357ش. 85. سلیمان بن اشعث ابوداوود، سنن ابی داود، ج2، ص460، چاپ سعید محمد لحام، بیروت 1410/1990. 86. ابن شعبه، تحف العقول عن آل الرسول صلی اللّه علیهم، ج1، ص173، چاپ علی اکبر غفاری، قم 1363ش. 87. محمد بن عبدالرحمان سخاوی، المقاصد الحسنة فی بیان کثیر من الاحادیث المشتهرة علی الالسنة، ج1، ص450، چاپ عبداللّه محمد صدیق، قاهره 1412/1991. 88. علی اکبر دهخدا، امثال و حکم، ج4 ...
تحقق قتل عمدی با فعل معنوی
، عبدالقادر. (بی تا).التشریع الجنایی الاسلامیمقارناً بالقانون الوضعی، الجزء الثانی، بیروت: دارالکتب العربی. - فاضل هندی. (1405). محمد بن حسن، کشف اللثام، ج دوم، قم: مکتبه آیه الله العظمی المرعشی النجفی. - گلدوزیان، ایرج. (1383). حقوق جزای اختصاصی(جرائم علیه تمامیت جسمانی، شخصیت معنوی، اموال و مالکیت، امنیت و آسایش عمومی). چاپ دهم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - مجموعه ...