سایر منابع:
سایر خبرها
زبان ملّی و برنامۀ آموزش زبان های محلی
فرهنگ امروز/ سیدجواد طباطبایی: سرانجام، در پی رایزنی هایی که دربارۀ آن چیز چندانی نمی دانیم، در هفته های اخیر، وزارت علوم و فناوری برنامۀ آموزش زبان ترکی آذری را به دانشگاه های سه استانی که ساکنان آن ها به این زبان تکم می کنند، اعلام کرد. این برنامه، تا جایی که من می توانم بفهمم، از دیدگاه زبان ملّی و فرهنگ ایرانی، به شرحی که خواهم گفت، کمابیش با فاجعه پهلو می زند. به لحاظ نظری، وزارت علوم باید متولی حفظ و ترویج زبان و فرهنگ کشوری باشد که آن وزارت خانه بخشی از حکومت آن است. در این دهۀ اخیر که شعار بومی سازی علم در این سرزمین خواب از چشم دانشمندانی که بسیاری از آنان ...
فرزندان ما مرد عنکبوتی را بهتر می شناسند
داشته ام تا بر اهمیت این موضوع از نگاه اسلامی هم اشاره ای کرده باشم. از نظر علمی هم در مباحث مربوط به مدیریت راهبردی، مسئله توجه به افق های کوتاه مدت و بلندمدت درواقع، جزء مبانی مدیریتی محسوب شده است اما بین مدیریت راهبردی و آینده پژوهی مرزهای نظری ای وجود دارد که موجب می شود آینده پژوهی را علم و هنر کاملا مستقلی بشناسیم. در مقاله ای که پیش تر خواندم عنوان شده بود آیا هنوز مدیریت راهبردی وجود خارجی ...
جایگاه شاهنامه در زندگی امروز ما
انسان را با نشیب و فراز ها و سرانجام غم افزا، نشان می دهد و در عین حال اعتقاد ژرف به پاداش و پادافراه کردار و پندار انسان از شگفتی های راز سر به مهر سرنوشت حکایت می کند. مرگ سهراب که دل نازک را از رستم به خشم می آورد و کشته شدن اسفندیار و نتایج طبیعی این واقعه که منجر به نابودی خفت بار خاندان زال و رستم (پهلوان محبوب فردوسی) می شود مثال آشکاری در این مورد است. فردوسی می گوید: تو ...
منابع و مواد شاهنامه
نماینده ی اعتقاد به ثنویت و همزادی خیر و شر و دو چهره ی روشن و تیره ی وجود بدانیم (چنانکه بعضی مستشرقان و محققان دانست هاند) باید از مقوله ی تفاوت و استقلال منبع یا منابع فردوسی در دو داستان، و امانت او به شمار بیاوریم. ارزش ها و منابع شاهنامه: فردوسی، در عین حال پیروی غیر مستقیم از خداینامه ، از منابع و مطالب اضافی استفاده کرده که نظم آرمانی منظومه را تأمین می کند. به نظر می رسد ارزش شاهنامه ی ...
مزایا و اهمیت شاهنامه ی فردوسی در زبان فارسی
، که ظاهراً مهمترین آن ها سیرالملوک یا خداینامه ی ابن مقفع بوده، هیچ یک از آسیب روزگار و گزند حوادث نرسته و به دست ما نرسیده است. 3. شاید از نظر کثرت مواد و مطالب، شاهنامه ی فردوسی بزرگترین و مفصلترین نبوده باشد؛ ولی شکی نباید داشت که فردوسی، در حدود منابع خود، با امانت کامل روایتی منسجم ارائه داده و با هنر و نبوغ شاعرانه توانسته است بزرگترین مجموعه ی اساطیر و حماسه و تاریخ و داستان ملی ایران را از خطر محو و انقراض نجات دهد و این مجموعه ی عظیم را در قالب حماسی بی نظیر برای همیشه مخلد سازد. منبع مقاله : مرتضوی، منوچهر؛ (1382)، فردوسی و شاهنامه، تهران: توس، چاپ چهارم ...
سرفیلم صادق هدایت خیلی فحش خوردم/ کارگردانی که هنر موسیقی اش پنهان مانده است
ما که از من بزرگ تر بود، یک آکاردئون کوچک داشت و گاهی آهنگ هایی می نواخت که من لذت می بردم، اما هیچ وقت از فکرم نگذشته بود که رابطه نزدیک تری با موسیقی داشته باشم، اما کم کم علاقه پیدا کردم و برادر بزرگم هم که به موسیقی سبک غربی علاقه مند بود، از من پشتیبانی کرد و یک آکاردئون برای من خریداری کرد. اولین معلم من شخصی بود که موسیقی را به صورت علمی فراگرفته بود و در ارکستر سمفونی تهران می نواخت و ساز ...
تراژدی و حماسه و داستانهای عشقی در شاهنامه
...: سرنوشت جمشید و بدبختی رستم در ماجرای رستم و سهراب هر یک به نحوی متمایز تجلی برجستهای از تعریف اول تراژدی به شمار می رود. داستان کیکاووس ظاهراً تراژدی به نظر می رسد ولی تراژدی نیست؛ بلکه سرنوشت شوم و خوی و خصلت زشت است و اگرچه با تراژدی بی نظیر اتللو مشابهت گونهای دارد ولی سرشت کیکاووس معکوس سرشت و گوهر اتللوست و تراژدی محسوب نمی شود. با اینهمه نتیجه ی این سرشت و سرنوشت نفرت ...
آرمان اساسی و جهان بینی فردوسی در شاهنامه
داستان رستم و سهراب: داستان رستم و سهراب ظاهراً در شاهنامه ی منثور ابومنصوری (منبع اصلی شاهنامه) وجود نداشته و فردوسی آن را از قول دهقانی دانا نقل کرده است. این احتمال نیز بعید نیست که استناد به قول دهقان (مثل دیگر مواردی که به منابع شفاهی اشاره شده) عیناً مقتبس و منقول از شاهنامه ی ابومنصوری باشد، نه حاکی از استفاده مستقیم فردوسی از منابع شفاهی. سهراب و قیام او در برابر ایران و رستم که ...
دامنه ی تأثیر و نفوذ فردوسی در زبان و ادب فارسی
و داستان های تعلیمی و تمثیلی در قالب قصیده و قطعه و مثنوی داشته و مورد توجه و حمایت دربار سلاطین و محافل نوخاسته ی اجتماعی بوده است و جریان دوم نهضتی برخاسته از وجدان اجتماع متحول ایران بوده که صورت نهایی و موفق آن همین شاهنامه ی فردوسی است. اگرچه ظاهراً جریان نخست به علت حمایت و پشتیبانی فوق العاده ای که از آن به عمل می آمده پویاتر و نیرومندتر بوده و سرنوشت شعر فارسی را در آینده رقم زده است، ولی ...
ضحاک، افراسیاب، دیو سفید و رستم در شاهنامه
میشود و نظر سنتی ایرانیان دربارهی ضحاک همانست که فردوسی در داستان زال و رودابه و رای زدن منوچهر با بزرگان پس از آگاهی از این ماجرا به نظم آورده ولی چهرهی دیگر وی به صورت پادشاهی بزرگ و شکوهمند نیز در شاهنامه متجلی است. قابل توجه ترین موردی که از ضحاک به صورت دوم یاد میشود گفتههای رستم دربارهی نژاد خود در ضمن مفاخره و منافره با اسفندیار است که پس از برشمردن نژاد و تبار پدری خود میگوید: همان ...
چاپ های معتبر شاهنامه
مسکو است که به ادعای اردمان از روی نسخه ی اصلی خود فردوسی استنساخ شده؟! به هر حال بدیهی است که ادعای اردمان نباید جدی و قابل توجه تلقی بشود. - چاپ بخش هائی از شاهنامه زیر نظر مرحوم مجتبی مینوی (داستان سیاوش، داستان رستم و سهراب، داستان فرود)، که از پشتوانه ی قدیم ترین نسخه های شناخته شده (جز نسخه ی فلورانس) و دقت و صلابت علمی مینوی و امانت و سخت کوشی همکاران وی برخوردار بوده، نمونه ی برجسته ...
هنرمند خوب هنرمند مرده است
زیستی با واقعیت قرار می گیرند. سعی کردم این اتفاق بیفتد. رسیدن به داستان شاهنامه ثقیل است. در تمرین برای اجرا گروهی هستند می خواهند داستان سیاوش را تمرین کرده و اجرا کنند. این داستان در حقیقت کار بزرگی می کند و به ما می گوید حتی اساطیر شکل گرفته اند یا تفاوت ها و فاصله هایشان را با هم باید متوجه شویم. در فیلم های دیگرتان از بازیگران چهره کمک گرفتید و جنبه عامیانه تری داشته است. چرا در این فیلم ...