سایر منابع:
سایر خبرها
نقد نظرات هانری کربن درباره ی شیعه
مقاله : صانع پور، مریم؛ (1393)، شیعه شناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اوّل کلمات کلیدی : هانری کربن , شیعه , امام , امامت , اسلام , عدل , حسن و قبح , متصوفه , استدلال , عقل , نبوت , عدالت اجتماعی , مسیحی , ولایت , ظهور ...
تفحصی در کارکردهای خانواده و وظایف زن در خانه/ مادر، پاسدار ارزش های خانه و خانواده
بدترین گناهان می داند و در این باره، می فرماید: مردی که به همسرش ظلم کند، انفاق و عدل و حسنات او قبول نمی شود; تا آنکه همسرش راضی شود، و اگرچه روزها روزه باشد و شب ها شب زنده داری کند.([31]) آن حضرت از تنبیه و کتک زدن همسران، حتی در صورت اشتباه، نهی می کند و می فرماید: در شگفتم که کسی زن خود را می زند، و حال آنکه خودش به کتک خوردن سزاوارتر است! ای مردم، زنان خود را با چوب نزنید که قصاص دارد، و اما ...
چرا امیرالمومنین خلافت را نمی پذیرفت؟
مثل امیرالمومنین(علیه السلام) که از آغاز، خود را مستحق امر خلافت می دانست. از این رو شاید یکی از دلایل عدم پذیرش خلافت از جانب حضرت پیراهن خون آلود عثمان بود که به نحوی بهانه یا سبب همه جنگ های اصلی در دوران خلافت حضرت محسوب می شد. اگر امام(علیه السلام) بعد از قتل خلیفه سوم، ابتکار عمل سیاسی را به دست می گرفت و یا بعد از مراجعه مردم، بلافاصله خود را وارد صحنه سیاست و اجتماع می کرد و خلافت را می ...
عماد افروغ عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر: شرمنده نیستم
نفس و بدن، ایمان و تفکر، حق و تکلیف، انسان و خدا، حکمت نظری و حکمت عملی، نظر و ارزش، واقعیت و ارزش، نظر و عمل، فلسفه و هنر، علم و هنر، جامعه و هنر، علم و جامعه، فرد و جامعه، حق فردی و حق اجتماعی، آزادی و عدالت، عقل و عشق و... باشد. اگر طرفدار تفکر دوگانه نگر شدید دیگر نمی توانید ارتباط عرصه ها را ببینید. اگر خواهان تفکر دوگانه باشید، نگاهی مجمع الجزایری را دنبال خواهید کرد؛ مثل علم برای علم ...
تقدیر از حاج عدل / مسئولانی که در خواب هستند / تا درسی که آتش نشانان به ما دادند / برجام شربتی شیرین اما ...
...؛ خبرهای نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد / حجت الاسلام اسماعیل صلواتی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قلعه رئیسی با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت: راه نجات از گناه توبه و استغفار، یاد خدا و استعانت از خداوند متعال، عبادت و بندگی خدا و اراده قوی انسان است، تقوا سبب از بین رفتن بسیاری از گناهان می شود. وی ادامه داد: عواملی مانند تقوا، حفظ عفت، رعایت ...
نقد و بررسی مقبولیتِ رنج از نگاه احساس گرایی
حتی معتقدند که عبارات بنیادی اخلاق را، باید دقیقاً به عبارات احساسی ترجمه کرد، مثلاً: عدالت خوب است دقیقاً یعنی: به به، عدالت! یا عدالت هورا!! [vii] .(9) (6: ص46) (4: ص149) این نکته لازم الذکر است که در مکتوبات فارسیِ مختلف، هم الفاظِ عاطفه گرایی و احساس گرایی به جای هم بکار می رود و هم در کتاب های لاتین، این مباحث فرااخلاق، ذیل هردو عنوانِ emotivism و moral sentimentalism آمده است ...
ویژگی های جامعه آرمانی از منظر قرآن و روایات
سبک صحیح و مطلوب زیستن در جامعه و تعامل داشتن با دیگران در آرمان شهر دینی از موضوعات بسیار مهمّی است که نیاز به شاخصه ها و ویژگی هایی دارد. این شاخصه ها باید برگرفته از کتاب مقدس الهی، قرآن و سیره و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرات معصومین (علیهم السلام) باشد تا رسیدن به یک مدینه ی فاضله در دسترس قرار گیرد و در آن حقوق متقابل دولت و مردم و اصول درست و هدفمند زندگی اجتماعی تعیین شده باشد. ...
فرهنگ زیبابینی امام عاشورا از منظر قرآن و روایات
زیبائی و نورانیت صورت می داند. و امام حسن عسکری (علیه السلام): زیبایی عقل را، زیبایی باطنی (معنوی) انسان بر می شمرد. تعریف زیبایی و زیباشناسی زیبایی برای همه ی انسان ها؛ مرد و زن، کوچک و بزرگ، الهی و الحادی، شرقی و غربی، مدرن و سنتی امری معلوم و قابل وجدان است و حقیقت و معنایش کاملاً آشکار بوده و جز بر یک معنا صدق نمی کند، هرچند ممکن است در تطبیق این معنا بر امور خارجی، انسان ها با یکدیگر ...
ایمان به غیب اولین علامت اهل تقواست
بفهمانند که همه چیز دیدنی و حس کردنی نیست. چیزهای دیگری هم هست که در حس ما نمی گنجد، ولی خداوند به ما عقل به ما داده است تا وجود آن ها را بفهمیم و بعد از این که دانستیم ایمان بیاوریم و به لوازمش ملتزم باشیم. این اصل مسئله است ولی معمولا انسان ها به آسانی چیزهایی که راه حسی برای درکش ندارند را نمی پذیرند. از این جا معیار دیگری برای درجات ایمان پیدا می شود؛ بعضی ها با این که پیغمبران را ...
اخلاق اجتماعی کرامت محور از منظر قرآن و عترت
درآورد ایجاد می شود و در مسیر زندگی بشر می تواند مسبب خیلی از موفقیتها و پیشرفتهای اجتماعی باشد. عدالت مایه ی سعادت بشر است و هر شخصی با عدالت و میانه روی در همه صفات و کارهای ظاهری و باطنی باعث نجات خود و دیگران در دنیا و آخرت خواهد شد. عدالت منشأ حسن تدبیر و توحید است (نراقی1382 ص42) 4-عفت: که در اثر اطاعت شهوت از عقل به وجود می آید یعنی سرکشی نکردن از امرونهی که نتیجه آن بندگی خداوند و دوری ...
آسیب شناسی سلامت معنوی نظام اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه
، و عقل را سرگردان، و عامل دشمنی است. به یقین منظور از فقر در این کلام نورانی، فقر مادی است. این که چگونه فقر مادی سبب نقصان دین می شود دلیلش روشن است، زیرا انسان تحت فشار فقر ممکن است تن به گناهانی بدهد و برای به دست آوردن مال، فکر حلال و حرام آن نباشد و یا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضی از محرمات را برای خود حلال بشمارد. این احتمال نیز هست که فقر گاهی سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا می شود ...
نقش آفرینی روشمند انبیاء در بهبود و ارتقاء روابط اجتماعی از منظر قرآن کریم
نبود وحی و رسالت، جوامع انسانی هدفی جز هدف حیوانی و تأمین لذایذ و بهره مادی نمی داشت و اگر هدف حیوانی باشد نتیجه آن محرومیت از زندگی اصیل انسانی است. 1) اولین برنامه انبیاء بیداری و شکوفا سازی عقل و اندیشه امت ها آنچه از آیات قرآنی به دست می آید این است که تک تک پیامبران در هر دوره ای به عنوان چراغ راه هدایت در جامعه خویش مطرح بودند و نمونه یک انسان عاقل و خردمند بودند و بی خردی برخی از افراد ...
ویژگی های عمل در قرآن
عملی را که به نظر تو صحیح بود انجام بده، بدون آنکه ملاکی را برای درستی یا نادرستی عمل ارائه دهد. در قرآن برای اعمال و رفتار انسان ملاک و معیار وجود دارد. قرآن هر عمل و امهات را نمی پذیرد، بلکه آن عملی را می پذیرد و موجب تکامل انسان می داند که صالح باشد نه غیرصالح. یکی دیگر از ویژگی های عمل این است که عمل انسان مورد نظارت خداوند است. إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ خداوند به ...
اصلاحات اجتماعی از دیدگاه قرآن
اختلافات خانوادگی (بقره، آیه 128)، جوان ساختن پیر و رفع نازایی (انبیاء، آیه 90)، احسان به والدین (احقاف، 15)، توبه و جبران گذشته (انعام، آیه 54)، تقوا و انجام دادن عمل صالح (اعراف، آیه 35)، امر به معروف و نهی از منکر (هود، آیه 88) و قبولی اعمال. (احزاب، آیه 71) در نگاهی کلی، اصلاح در قرآن گاه به خداوند نسبت داده شده است: و اَصلَحَ بالَهُم (محمد، آیه 2)، اِنَّ اللّهَ لا یُصلِحُ عَمَلَ ...
روانگردان ها و گروه های انحرافی دو جبهه تهاجم فرهنگی/ ناقوس شوم دخانیات پشت درب مدارس
نگاه های منحرف بعدی سه جایگاه دارد؛ الف) آنقدر مقتدر است که از فرمان خدا سر باز می زند. ب) او به انسان خدمت کرده و سبب شده از میوه ممنوعه (میوه جاودانگی و خرد) بخورد و با خدا برابری کند و همین امر موجب شده است انسان از بهشت برین به زمین زیرین رانده شود. ج) ابلیس مظلوم واقع شده است؛ چرا که او هم فرشته ای بوده مانند دیگر فرشته ها. به طور معمول شیطان پرستان ...
مطبوعه + محلی
او هم باید عادل باشند و هم مساوات نگر که هیچ گاه از مسیرعدالت منحرف نشده و در سیاستگذاری های کشور عدالت را رعایت کنند. چه بسا به خاطرعدم رعایت عدالت، حق محرومی ضایع شده و انسانی بی گناه به پای دار برود. به خاطراهمیت و حسن عدالت و قبح ظلم است که از دیدگاه علی علیه السلام رهبر عادل برترین بندگان خدا و حاکمان ظالم برترین انسان ها معرفی شده است.کارگزاران جوامع اسلامی باید بدانند که رسیدگی به وضعیت ...
گفت وگوی مدیران مطبوعات با هاشمی رفسنجانی
بقیه را هنوز داریم سیمان خرج خودشان می کنیم. مصالح خرجشان می کنیم و پول می ریزیم که این پول ها هم می آید در جامعه توقع ایجاد می کند. مانند مسئله سیمان در کشور بسیار فراوان است. مهاجری: بحث توسعه به طور طبیعی رابطه بسیار نزدیکی با مسئله عدالت اجتماعی دارد. جنابعالی یکی از محورهای معروف خطبه های نماز جمعه تان همین مبحث عدالت اجتماعی بوده است و علاوه بر این خط مبارزاتی حضرتعالی به عنوان یکی ...
مفهوم سیاست در مکتب رضوی
مداری و عدالت خواهی مخفی کرده بودند؛ به گونه ای که حکومت عباسی با آرمان های بزرگی چون احیاء امر رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم)، رهایی مردمان از ظلم و فساد و اقامه ی عدل معرفی شده بود (نک. عاملی، 1368: 21-34). از این منظر، ادعای خلفای بنی عباس در ارتباط این سلسله و حکومت با اهل بیت (علیه السلام)، وضعیت را پیچیده کرده و بسیاری از مخاطبان را از اغراض قدرت طلبانه ی ایشان غافل ساخته بود. در این ...
اصول مناظره و آزاداندیشی با تکیه بر مناظره های امام رضا (ع)
برده بود و سرچشمه ی جوشانی از علم در سینه داشت، افزون بر توجه دادن جامعه ی اسلامی به معارف وحیانی، با استفاده از عقل به عنوان ابزاری کارآمد در مباحث کلامی، به پاسخگویی به شبهه ها و انحراف های فکری و عقیدتی پرداخت. منظور از فن، شگردها و ابزاری است که ما را در رسیدن به نتیجه ی مطلوب راهنمایی می کند، از آنجا که هر کاری فن خاص خود را دارد، مناظره نیز از این امر مستثنی نبوده و دارای فنون خاصی ست که ...
ضرورت شناخت امام زمان (عج)
محمد(ص) را تعجیل فرماید و زودتر برساند؛ زیرا فرج آن حضرت، همانا فرج آن بزرگواران است. 3. اینکه فرج امر تمام اهل ایمان، یا گشایش امر اولیای خدای تعالی را مسئلت دارد؛ زیرا با فرج آن حضرت(عج)، فرج اولیای خدا انجام می پذیرد. 4. درخواست کند موانع ظهور برطرف گردد. 5. نابودی دشمنان آن حضرت(عج) را از خداوند بخواهد. 6. از درگاه خدا بطلبد دعای هر کس را که برای تعجیل فرج مولایمان دعا ...
مردم برای آن انقلاب کردند که حلبی آباد نداشته باشیم!
داخل جامعه اسلامی و مناسبات بیرون جامعه اسلامی تنها الفبایی که با آن حرف می زنیم الفبای قدرت باشد، به خدا سوگند این جمهوری دیگر جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند .ما اگر در هر برخورد، در هر رفتار، در هر رابطه نشان بدهیم که عاشق آن هستیم که انسان هایی را به راه نورانیت و اسلام وارد کنیم، با سخنمان، با علم مان، با عدل مان، با حق مان و با صدق مان و حاکمیت بر جامعه اسلامی حاکمیت صدق و حق و عدل شود، آن وقت ...
نگاهی به اصل قانونی بودن جرم ومجازات
باعنایت به آمره بودن این اصول کلی، دادرسی کیفری بدون رعایت آن ها، دادرسی غیرعادلانه قلمداد می شود.درحقوق اسلام نیز با عبارت های مختلف به نوعی بر لزوم این اصول کلی تاکید شده است.به عنوان مثال قاعده فقهی قبح عقاب بلابیان، بر این امردلالت دارد که بدون بیان حکم، اگرکسی به کیفربرسد، عقل آن را قبیح و نادرست می داند و تا هنگامی که شارع ، افراد را ازکاری منع نکرده، انجام دادن آن کار مباح بوده و منعی ندارد ...
نمایش خشن
پرونده است، باعث بروز خشونت اجتماعی و تاثیرات نامناسب بر روان مردم می شود. مضافا آنکه چنین شیوه ای با اصل برائت مغایرت دارد. ایشان معتقدند که اگر مبنای اعدام در انظار عمومی عبرت آموزی اجتماعی باشد؛ گویی که تمام افراد در معرض انجام بزه قرار دارند که این نوع دیدگاه در تقابل آشکار با اصل 37 قانون اساسی است. این اصل مقرر می دارد: اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر این که جرم او ...