سایر منابع:
سایر خبرها
واضح کردن منظور پروردگار عالم به شکل منظّم. به نظر می رسد که این جا همان چیزی است که باید از طریق اهل بیت باشد. حالا در جلسه ی بعد بیان خواهم کرد که چند نوع تفسیر داریم. تفسیر به رأی چیست؟ آیا در آن جا که علّامه طباطبایی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: أقول ...، تفسیر به رأی است؟ متأسّفانه انسان هایی که هیچ چیزی بلد نیستند، سواد ندارند، ادبیّات عرب را نمی دانند، علم اللغه و مطالب ...
دعای چهلم آمده است: أَمِتْنَا مُهْتَدِینَ . اگر کسی گمراه بمیرد، گمراه رفته است. برخی گناهان حابط هستند و اگر انسان این نوع گناهان را مرتکب شود، اعمالش حبط و نابود می شود و دیگر چیزی باقی نمی ماند. به همین دلیل مؤمن دائماً نگران وضعیت پایانی خود است و این خوف، سازنده و مقدس و پیش برنده است. 3. تعبیر روایی که می گوید بخوان و بالا برو که در مورد قرآن کریم آمده است آیا منظور ظاهر قرآن است ...
منابع مذکور می توان به اهداف و سیاستهای کلی حکومت اسلامی پی برد. منظور از سیاست های کلی، همان اصول ارزشی حاکم بر برنامه ریزی های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که یک حکومت اسلامی باید به آن پایبند باشد. ولیکن شیوه های اجرایی و روش های کاربردی هر یک از این اصول ممکن است با توجه به شرایط اجتماعی هر جامعه ای متفاوت باشد. با توجه به این که حکومت جمهوری اسلامی مصداق بارز حکومت اسلامی است ...
آنچه در عمل مشاهده می شود، چیز دیگری است. نمونه بارز این رویکرد را می توان نوع اتخاذ مواضع در برابر آل سعود دید. چندی پیش آقای ظریف طی سخنانی در داووس درباره چالش بین ایران و عربستان گفت: من دلیلی نمی بینیم که ایران و عربستان سیاست های خصمانه علیه هم داشته باشند. می توانیم برای ثبات در آینده منطقه همکاری کنیم. می توانیم باهم همکاری کنیم تا به بحران در سوریه، یمن و بحرین پایان ...
و طاعة و معصیة فقال: و لکل امة أجل فاذا جاء أجلهم لا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون (اعراف: 34)؛ و قال: کل امة تدعی الی کتابها (جاثیه: 28)؛ قال: زیّنا لکل امة عملهم: (انعام: 108)؛ و قال: منهم امة مقتصدة (مائده: 66) الخ (طباطبایی، 1387: 96/4). دیدگاه شهید مطهری درباره ی واقعیت جامعه، تقریباً، همان نظر استادشان علامه طباطبایی است. ایشان نیز برای جامعه همانند فرد واقعیتی عینی معتقد است. افراد ...
وجود دارد به گونه ای که بعضی از محققان پس از علامه، همچون آیت الله معرفت این دو مقوله را دو مرحله متوالی برای رسیدن به معنای باطنی می دانند (ر.ک: معرفت، 1418، ج1، ص24-28). آنچه قابل تأمل است اینکه در تعاریف علامه، تفاوت بین بطن و جری کاملاً مشهود است، اما هنگامی که به بررسی مصادیق ذکر شده برای این دو عنوان پرداخته می شود، و به ویژه با مشاهده تردید ایشان بین این دو مقوله در تعیین نوع بعضی ...