سایر منابع:
سایر خبرها
سید جمال در پنهان داشتن هویت ایرانی وشیعی خود تعمد داشته است؛ این موضوع از دلایلی چون: به کارگیری القاب متعدد در برهه های زمانی مختلف در دوره تحصیل و پس از آن مشخص است. البته این امر با توجه به شرایط آن روز جهان اسلام و اهداف سید اقدامی مدبرانه بوده است. می توان گفت هویت ایرانی و شیعی سید جمال الدین حسینی مساله ای خدشه ناپذیراست. اما خود او بنا به دلایل زمانی و مکانی هویت اصلی خود را پنهان داشته ...
سودجویی امین السلطان نکوهش ها می کرده و مردم را می سهانیده و می شورانیده و کسانی بر سر او گرد آمده بوده اند. چیزی که هست از کارهای سید جمال الدین در ایران و مصر و عثمانی نتیجه درستی به دست نیامده، و شاگردانش در گفتگو راه گزافه پیموده اند. سید به کار بزرگی برخاسته بود، ولی آن را نمی شناخته و هیچ گاه خود را فراموش نمی کرده. در چنین کوشش هایی نخستین گام خود را فراموش کردن است. سید اگر به ...
. سید جمال در نگاه دیگران امام خمینی: ...جمال الدین مرد لایقی بوده است، لکن نقاط ضعفی هم داشته است و چون پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه کوشش ها به نتیجه نرسید... محمد عبده: در سال 1286 هجری، مردی غریب و بصیر و بینا به اوضاع دین و کشور آمد که به اوضاع و احوال ملت ها آشنا بود و دارای معلوماتی وسیع و دلی لبریز از معارف. مردی پردل و ...
معنای فقهی را انجام نداد. * آنچه در دو سده و نیز دهه های اخیر در قالب نهضت های بیداری و روشنگری رخ داده است چقدر ملهم از آراء و افکار سیدجمال است؟ آیا می توان دامنه اثرگذاری افکار او را تا دوران معاصر نیز گسترده دانست؟ قطعا در سده گذشته سید جمال در کشورهایی همچون مصر و مناطق شامات اثرگذار بوده و امروز هم طبیعتاً با واسطه هایی همچنان اثراتی دارد؛ برای مثال اثرات افرادی همچون ...
. فارابی بنیان گذار تفکر و فلسفه اسلامی است که ماهیتاً با تفکر و فلسفه یونان متفاوت است. نصرالله حکمت درباره واژه سعادت در تفکر فارابی توضیح داد: سعادت در اندیشه فارابی در مقابل روش آمده است. به عنوان مثال یونان یعنی روش. فارابی و ابن سینا یعنی راه و این دو با یکدیگر کاملاً متفاوتند. در فلسفه یونان باید بر اساس روش گام برداشت، اما در فکر فارابی راه بیشتر از روش اهمیت دارد. وی ...
، مجبور به ترک آن جا شد و به ممالک عثمانی رفت و چون با حسادت علمای درباری آن جا مواجه شد، ناگزیر به مصر عزیمت کرد. در مصر توانست یک نهضت فکری ضد استعمار و ضد انگلیس را پایه گذاری کند و تشکیلاتی به نام انجمن مخفی به وجود آورد، اما بر اثر فشار انگلستان مجبور به ترک مصر شد. این حرکت فکری توسط شاگردانش از جمله شیخ محمد عبده دنبال شد و در سالهای بعد زمینه ساز قیام مردم مصر علیه استعمار انگلستان گردید ...
مقدمه مهم ترین تقسیمات و شاید اولیه ترین تقسیم بندی علم از نظر حکما و فلاسفه، تقسیم علم به حصولی و حضوری است در کتاب ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابن سینا جلد دوم آمده است: علم و ادراک به دو معنی آمده است یکی علم و ادراک حضوری یا اشراقی و دیگر علم حصولی یا صوری. علم حضوری، حضور عین معلوم پیش عالم است. برخلاف علم حصولی که اشیاء بوسیله صور به ذهن ما می آیند. علم یا ادراک حضوری مانند دانش ما به خویشتن و علم مجردات به ذات خود است. در علم منطق از ادراک به این معنی گفتگو نمی شود. علم حصولی یا ...
این سوال را دارم که نفی ابن سینا یعنی نفی عقلانیت. آیا این گونه می توان نتیجه گرفت؟ ابن سینا در تمدن اسلامی نقش اساسی داشت. اهل حدیث نبوده اند که تمدن اسلامی را راه انداخته اند. اگر ما بگوییم اسلام تعبد محض است و عقلانیت در آن نیست پس با چه ابزاری خود اسلام را می خواهیم بفهمیم؟ از کجا بدانیم اسلام توهمی بیش نیست؟ وی در انتهای صحبت های خود گفت: رنسانس با گذار از خرد پیشاتعینی حاصل شد ...