سایر منابع:
سایر خبرها
عدالت دغدغه اصلی اصلاح طلبان است/ تروریست ها، نقطه ضعف جمهوری اسلامی را بها دادن به رأی مردم می دانند
وقتی حضرت رسید، دید اینها آدم های وفاداری نیستند. گفت خب اگر نمی خواهند برمی گردم. حکومت که به زور نمی شود. این ادامه همان مدنیت است. اینکه حضرت فرمودند أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ باب ها اقتضای مدنیت و اقتضای عقلانیت این است که ما چنین مشارکتی را با هم داشته باشیم. مراجعه به رأی مردم، وجه مشترک حوزه نجف و قم او ادامه داد: مرحوم مدرس، شخصیت گرانقدر سرزمین ما در یکی از نطق ...
نتیجه اسلام بدون عقلانیت و اهل بیت(ع) می شود شقاوت
ادامه همان مدنیت است. اینکه حضرت فرمودند أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ باب ها اقتضای مدنیت و اقتضای عقلانیت این است که ما چنین مشارکتی را با هم داشته باشیم. مراجعه به رأی مردم، وجه مشترک حوزه نجف و قم وی ادامه داد: مرحوم مدرس شخصیت گرانقدر سرزمین ما در یکی از نطق هایش در زمان جابجایی قدرت و سلطنت از قاجار به پهلوی بحثی را مطرح می کند. می گوید اگر ما بر فرض بر این بگیریم که ...
کتاب مشروطه مشروعه و علمای تبریز منتشر شد
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره مشروطه مشروعه و علمای تبریز از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد. سید هادی خسروشاهی در ابتدای مقدمه اش بر این کتاب می نویسد: بحث ما در این رساله، بررسی مکتب تبریز در مسأله نهضت مشروطیت و یا نقش علمای بزرگوار در بنیانگذاری آن نیست، بلکه هدف اشاره فهرست وار به علل دوری و یا کناره گیری علمای تبریز از همکاری ...
آشنایی با چند کتاب ارزشمند درباره کریم اهل بیت(ع)
ای مترجم و با حروف چینی جدید منتشر کرد و حجم صفحات آن به 472 صفحه تقلیل یافت. این چاپ هیچ مقدمه ای ندارد که نشان دهد آیا مترجم محترم، اصلاحیه ای هم در ترجمه داشته اند یا نه. به هر روی، چاپ اول بسیار شکیل تر و چشم نوازتر است . شاید انتخاب یک عنوان افزوده بر نام کتاب، گویای ذوق ادبی مترجم باشد. صلح الحسن به صلح امام حسن ترجمه شده و در عین حال عنوان ادیبانه ی دیگری ذیل آن آمده است: پرشکوه ...
حدیث به مثابه رسانه ؛ بازتاب مضامین سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در احادیث امام حسن مجتبی(ع)
...؛ برجسته سازی؛ حدیث؛ رسانه 1٫ مقدمه تاریخ حدیث شیعه فراز و نشیب های متعددی پشت سر گذاشته است. رسانه های دینی سنتی – که احادیث نیز جزئی از آنها می باشند- آن دسته از وسایل ارتباطی اند که پیام ها و گزاره های اسلام را به عنوان کارکرد اصلی خود به مخاطبان منتقل می کنند. قدمت این رسانه ها به پیش از دوره ظهور رسانه های مدرن باز می گردد. مسجد و منبر، مجلس دعا و روضه خوانی، زیارتگاه ...
گذر از ملی گرایی به سمت امت واحده و تشکیل جامعه واحد بشری
عنوان مقدمه فتح قریب یاد کرد (طبرسی، 1406ق، ج9و10، ص166). از سوی دیگر، صلح مستحکم از منظر اسلام، صلح صوری و ظاهری نیست و صلح طلبی، تنها یک ادعا و تاکتیک موقت و گذرا و حربه ای تبلیغاتی برای ارائه چهره ای بشردوستانه و خلع سلاح رقیب به شمار نمی رود، بلکه از ژرفای رأفت و شفقت دین اسلام به خلق و حرص و ولع بسیار به سعادت آنان سرچشمه می گیرد و به پشتوانه ای از صداقت، احترام عمیق به حقوق واقعی بشر ...
تعارض سیاست اسلامی با سلطه غیر خدا بر انسان
...، 1387ق. 22. فیومی، احمدبن محمد، مصباح المنیر فی غریب شرح الکبیر، قم: دارالهجره، 1414ق. 23. کاشف الغطاء، علی بن محمدرضابن هادی، باب مدینه العلم، بی جا، مؤسسه کاشف الغطاء، بی تا، 24. کاشف الغطاء، جعفربن خضر، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغراء، ج1، قم: بوستان کتاب، 1422 ق. 25. کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، ج6، تهران: دار الکتب الإسلامیه، چ4، 1407 ق. ...
عقلانیت عملی ناظر به اهداف سیاسی
...> 24٫ ——————-، کتاب المله و نصوص اخری، مقدمه محسن مهدی، بیروت: دارالمشرق، 1986م. 25٫ ——————-، آراء اهل المدینه الفاضله و مضاداتها، مقدمه علی بوملحم، بیروت: مکتبه الهلال، 1995م. 26٫ ——————-، سیاسه المدنیه، مقدمه علی بوملحم، بیروت: مکتبه الهلال، 1996م. 27٫ فنایی اشکوری، محمد، بحران معرفت؛ نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره ...
نقش نماز جمعه در وحدت و توسعه پایدار جهان اسلام
آینده جهان اسلام پذیرفته شود. مراجع قرآن کریم (1383). ترجمه: حسین انصاریان، قم: انتشارات اسوه. قرآن کریم (1373). ترجمه: ناصر مکارم شیرازی، قم: دار القرآن الکریم. نهج الفصاحه (1382). تصحیح: ابوالقاسم پاینده، تهران: دنیای دانش، چاپ چهارم. ابن بابویه (صدوق)، محمد بن علی (1362). صفات الشیعه، تهران: أعلمی. ابن بابویه (صدوق)، محمد بن علی ...
حقیقت فتنه
، فتنه در آیه را به گمراهی، اختلاف و تفرقه و ظهور بدعت ها و کشمکش و رویارویی گروهی از مردم با گروه دیگر تفسیر کرده اند (طبرسی،1406ق، ج4، ص821؛ طبری، 1412ق، ج6، ص287؛ ابن ابی حاتم، 1419ق، ج5، ص1681؛ بیضاوی، 1418ق، ج3، ص55؛ ابن عاشور، بی تا، ج9، ص71) و به طور مشخص می توان گفت مقصود از فتنه در آیه یادشده اختلاف امت در موضوع حکومت است که به عموم امت مربوط می شود، ولی شماری از مسلمانان، به ناحق و از روی ...
نقد حجیت فهم سلف به سنجه عقل
از سوی ابن تیمیه مورد تأکید قرار گرفته است (ابن تیمیه، 1419الف، ج4، ص96). ابن تیمیه توصیه می کند: بر شما باد به آثار سلف؛ آنان آنچه را موجب شفا و کفایت است، آورده اند و پس از آنها کسی چیزی که آنان ندانند، نیاورده است (همان). او تا آنجا پیش می رود که سنت این گروه را به عنوان یکی از منابع دینی ذکر می نماید: احکام الهی از سه راه ثابت می شود: کتاب خدا، سنت پیامبر و آنچه نخستین مسلمانان به ...
روش شناسی اجتهاد در فقه امنیت و فقه امنیتی
احکام عملی در دین اسلام. گفتنی است، اصطلاح الاحکام السلطانیه در تعبیر فقه سنتی اهل تسنن معمولاً در مقایسه با فقه سیاسی که امروزه اطلاق می شود، محدودۀ بیشتری از مباحث فقهی را شامل می گردد؛ زیرا در الاحکام السلطانیه آنگونه که ماوردی و ابویعلی در کتاب های خود به رشتۀ تحریر درآورده اند، مباحثی چون آداب، احکام قضاء، شهادات، حدود، دیات، قصاص، اقتصاد سیاسی چون مالیات های شرعی، کیفیت اخذ و توزیع آنها ...
سنن الهی، قوانین حتمی حاکم بر هستی
...، 214) و سنت مبارزه پیامبران با مترفین قومشان (سبأ، 35-34) اشاره نموده است. شهید صدر که دیدگاه قرآن را در مخالفت با تصادفی یا تقدیری بودن رویدادهای تاریخی روشن ساخت، استقرای تاریخی[1] را به عنوان یک روش علمی برای درک قوانین تاریخی در قرآن مطرح نمود. خداوند در آیاتی مانند أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ ...
ضرورت حاکمیت و حکومت از نظر شیخ مفید
...، 1414ق(ب)، ص97-96). منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. نهج البلاغه. 3. آذری قمی، احمد، ولایت فقیه از دیدگاه شیخ مفید، قم: گنگره شیخ مفید، 1372. 4. ابن شُعبه حرّانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، قم: جامعه مدرسین، چ2، 1404ق. 5. بازرگان، مهدی، آخرت و خدا هدف بعثت انبیا، تهران: خدمات فرهنگی رسا، 1377. 6. جعفری ...
تأمین عدالت برای برچیدن زمینه عصیانگری
چکیده در این نوشتار به بررسی راهکارهایی که اسلام برای دستیابی به امنیت بین المللی معرفی می کند می پردازیم که می تواند به توانمندی و تضمین عملی و عینی نظام ضمانت اجرای صلح و امنیت بین المللی کمک شایانی نماید. اسلام از آنجا که یک دین الهی و مبتنی بر خدامحوری و اعتقاد به خالقیت و عبودیت است، نه تنها امنیت را یک حق که یک تکلیف می داند و برای انجام آن، تحصیل قدرت را از باب مقدمه انجام این ...
بررسی چیستی و خاستگاه اصل عدم ولایت
مجتهد و مقلد در انطباق آن بر موارد جزئی، مساوی هستند (سیدحسن موسوی بجنوردی، القواعد الفقهیه، ج1، ص6؛ علی بن محمدرضا بن هادی کاشف الغطاء، باب مدینهالعلم، ص145). منابع و مآخذ 1. ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغه، تصحیح عبدالسلام محمدهارون، ج1، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق. 2. امام خمینی، سیدروح الله، الاجتهاد والتقلید، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ...
نحوه نقش آفرینی عقل در معرفت دینی
دینی به شمار نمی روند. از دیرباز درخصوص نحوه نقش آفرینی عقل در شناخت معارف دین اختلاف نظر وجود داشته است. به عنوان مثال، در حوزه فقه می بینیم که گروهی از مسلمانان نظیر اهل حدیث و اخباریون به طورکلی منبع بودن عقل در شناخت دین را منکر می شوند و هیچ گونه صلاحیت و اعتباری برای آن به عنوان یک منبع قائل نیستند. در مقابل، گروه های دیگری در بین مسلمانان وجود دارند که هم به عنوان یک منبع و هم به ...
دکتر سیدمصطفی محقق داماد
...، مغضوب پادشاه هلند شد و به زندان افتاد. در باب دلیل تألیف کتاب حقوق جنگ و صلح در مقدمه این کتاب، گروسیوس نوشته است: دیدم که در سراسر عالم مسیحیت یک لجام گسیختگی در جنگ حکم فرمایی می کند که حتی اقوام بربر می بایست از آن شرم داشته باشند. به علل مختلف و حتی بدون دلیل به اسلحه متوسل می شدند و هنگامی که اسلحه به دست می گرفتند، هیچ گونه احترام برای قوانین الهی و بشری قایل نبودند، عیناً ...