سایر منابع:
سایر خبرها
نقش علامه طباطبایی در بسترسازی تولید علوم انسانی
نظام منسجم فلسفی در بخش های مختلف معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی. 2- آغاز جریان فلسفه تطبیقی و گفت وگوی عمیق فلسفی با مکاتب و نحله های فلسفی و معرفتی غرب و برخی از اندیشمندان غربی و از این طریق برخی نقاط ضعف تمدن غربی و علوم غربی را بیان داشته است. 3- ارائه تفسیر روشمند و نظام مند از قرآن کریم و معارف اسلامی و عرضه مباحث جدید علوم انسانی به قرآن و اسلام و استنباط پاسخ های آنها ...
نگاهی گذرا به - عقلانیت انقلابی - در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
...، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود. [8] معناشناسی عقلانیت کتمان نمیتوان کرد که تلقّی و تعریف از عقل مبنای تعریف ما از عقلانیت خواهد بود و عقل، از مشهورترین اشتراکات لفظی است که در اندیشه و منظومه های فکری مختلف، معانی گوناگونی را بر آن وضع کرده اند. علاوه بر این – از حیث وجودی- عقل، دارای مراتب تشکیکی است. گاه ...
بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه
، ساختار نظام سیاسی و فرایند قدرت مورد تحقیق قرار گرفته است. نویسنده در این فصل موضوعاتی چون ساختار نظام سیاسی، ارکان آن در نظریه ولایت فقیه، حوزه وظایف و اختیارات رهبری، فرایند قدرت در نظریه های ولایت فقیه را مورد توجه قرار داده است. حکومت، حاکمیت، سرزمین و جمعیت از ارکان دولت دانسته شده است؛ اما در نظام ولایت فقیه، مهم ترین رکن رهبری است. شرایط رهبری به دو دسته عام و خاص تقسیم می شود. عقل و ...
حدیث به مثابه رسانه ؛ بازتاب مضامین سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در احادیث امام حسن مجتبی(ع)
...> – مجلسی، محمدباقر (1362ش)، بحارالانوار؛ در زندگانی حضرت امام حسن مجتبی(ع)، ترجمه ی محمد جواد نجفی، تهران: موسسه النشر الاسلامی. – محدثی، جواد (1378ش)، تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام، چاپ دوم، قم: دارالحق. – محمدنیا، نرگس؛ اکبری، فیض الله (1391ش)، آداب معاشرت در کلام امام حسن مجتبی علیه السلام ، نشریه معرفت، سال21، شمارۀ176 – محمدی مهر، غلامرضا (1389ش)، روش تحلیل ...
اجتهاد “در اندیشه” یا اجتهاد “براساس اندیشه” امام(ره)؟
حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی یادداشتی در خبرگزاری تسنیم با عنوان "اجتهاد در اندیشه امام خمینی(ره)" یا "اجتهاد براساس اندیشه امام خمینی(ره)" ؟ نوشت: اسلام بمثابه مکتبی جامع و توانمند برای تعالی و پیشرفت همه جانبۀ فرد و جامعه بشری، و با تکیه بر دو منبع عقل و نقل، دارای ظرفیتی عمیق و پایان ناپذیر برای ارائه مسیر و نقشه راه تحقق آرمان های انسانی است ...
نقد فضیلت انحصاری سلف
این ادعا را معتقدند. همچنین تعصب بر فهم سلف موجب تعطیل عقل – مطلقاً یا به طور حداکثری – خواهد شد، که این برخلاف تصریح قرآن کریم در مذمت تقلید از گذشتگان و داشتن اهتمام ویژه نسبت به عقلانیت است. ضمن آنکه نداشتن وحدت نظر سلف در فهم از معارف دین، مانع بزرگ دیگری بر سر حجیت فهم سلف بوده و حتی وجود روش های مختلف رجوع به منابع دینی، از دیگر اشکالات این موضوع است. نیاز به پاسخ گویی در مسائل ...
ناکارآمدی منطق اثبات گرایانه در حل مسائل انسان مسلمان
به واسطه هویت مشترک آدمی، بعضی نیازهای مادی در همه جوامع یکسان است و ممکن است با تمسک به این نکته گفته شود همین علوم بی کم و کاست نیاز جامعه اسلامی را نیز برآورده می سازد، اما این دیدگاه ماتریالیستی است و نیازهای معنوی و غیرمادی انسان را لحاظ نمی کند. با توجه به عدم انحصار همه نیازهای انسان به احتیاجات مادی و تفاوت جوامع گوناگون از جنبه فرهنگی، می توان گفت علوم انسانی پدیدآمده با روش ...
محدودیت های عقل در شناخت معارف دین
می توان معرفت یقینی حاصل کرد؛ اما قرآن و روایات دراین خصوص بیش از هر چیزی می توانند راهگشا باشند. 4٫ عدم امکان شناخت همه حقایق عالم ملاصدرا در تفسیر القرآن الکریم علم به حقایق احوال عالم مادی را با عقل غیرممکن می داند. وی بیان می کند کسی که درصدد دانستن حقایق احوال مادی جز از طریق خبر (ادله نقلی) برآید، مانند کور مادرزادی است که بخواهد رنگ ها را با حس چشایی یا بویایی یا ...
روش شیخ مفید در تبیین تئوری حکومت در عصر غیبت
روش شیخ مفید در تبیین تئوری حکومت در عصر غیبت شیخ مفید برای اثبات و تبیین تئوری حکومت فقیه در عصر غیبت از دو روش کلامی و فقهی بهره برده است. به عبارت دیگر، وی از فقه و کلام سیاسی بهره برده و مدعای خود را تبیین می کند. بنابراین، یکی از ابزارهای مورد توجه او در کلام سیاسی، عقل است. شیخ مفید کاربرد عقل را در شناخت معانی و حجیت قرآن و مضمون روایات تأیید می کند (همان، ص149) و ...
عقلانیت عملی ناظر به اهداف سیاسی
محمدعلی موحد، تهران: خوارزمی، 1380٫ 8٫ بشیریه، حسین، دولت عقل؛ ده گفتار در فلسفه و جامعه شناسی سیاسی، تهران: نشر علوم نوین، 1374٫ 9٫ پوپر، کارل، جامعه باز و دشمنان آن، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: انتشارات خوارزمی، 1380٫ 10٫ جوادی آملی، عبدالله، حق و تکلیف در اسلام، قم: أسراء، 1388٫ 11٫ ————–، نسبت دین و دنیا؛ بررسی و نقد نظریه سکولاریسم، قم: أسراء ...
تفاسیر شورای نگهبان از اصل113
...> منظور از مسؤولیت اجرای قانون اساسی، معطوف به اصول اجراءنشده و یا متوقف مانده است (مدنی، 1369، ج5، ص183). در خصوص این صور شش گانه چند نکته لازم به تذکر است: از نظر معنا، صورت اول و ششم به هم نزدیک اند. صورت دوم، از نوع تفسیر موسع است و با بعضی اصول دیگر قانون اساسی مباینت دارد. علاوه بر این، در اصل113 مسؤولیت اجراست، نه نظارت. صورت سوم، مد نظر قانونگذار نیست ...
روش شناسی اجتهاد در فقه امنیت و فقه امنیتی
. فقه امنیت در روش ویژه خود، عدم تعبدانگاری را پیشه خود می کند و تمرکز بر استنباط دوم دارد. در فقه امنیتی با روش مطالعه نظام وار و سیستمی فقه باید به کشف قلمرو امنیت پرداخت و از ساحت های آن یک به یک سخن گفت. واژگان کلیدی فقه امنیت، فقه امنیتی، روش شناسی، عدم تعبدانگاری، استنباط دوم، مطالعه نظام وار، مطالعه سیستمی، مطالعه سلولی مقدمه داشتن دید جهانی و ورود ...