سایر منابع:
سایر خبرها
مسلمانان و پدیده جاهلی- نوین غرب گرایی
با توجه به این واقعیت تلخ بر ماست تا به نقش و اهمیت این رکن مهم بیش از پیش اهمیت دهیم و به تبلیغ وسیع غرب بر علیه جهان اسلام، پاسخ مناسب دهیم و اثر مخرب آن را از اقشار مختلف جامعه خصوصاً جوانان خنثی کنیم.در تبلیغات فرهنگی،همواره استعمار غرب به دو نکته دقیقاً توجه دارد.اول- بی خبر نگاه داشتن مردم از میراث های فرهنگی و قدرت و استعدادهای بالقوه مادی و معنوی شان و انهدام آثار سنتی و خرافی خوانندگان ...
رای 29 اردیبهشت به سیاست بود نه اقتصاد
وقت یعنی دولت آقای میرحسین موسوی، ماموریتی مهم تر از مراقبت در توزیع ثروت برای خود نمی شناسد. مشخص است که این فشار طبقات اجتماعی ای است که انقلاب کرده اند، حالا وارد قدرت شده اند و بخشی از حاکمیت را تشکیل داده اند. به گونه ای که نسبت درآمد دهک اول به دهم که 38 شده بوده فورا به 15-14 می رسد. اما شواهد نشان می دهد که در حال حاضر ما یک به 18 هستیم، ضریب جینی ما که در بهترین سال ها به 35-34 رسیده بود ...
گزارش میزگرد تحلیل انتخابات | لیلاز، فاطمه صادقی و سلیمی نمین
کارشناسی هم روی آن انجام نداده ام. اما می توانم بگویم که در نظام اقتصادی کشور، قشر اندکی از سرمایه های ملی بهره می گیرند و اکثریت جامعه از این سرمایه ها بهره مند نیستند. ثروت در اختیار عده محدودی قرار دارد و باید آن را خرد کرد و در اختیار توده های مردم قرار داد هم در انتهای دولتش همان روندی را در پیش گرفت که در دولت آقای هاشمی شاهد بودیم. متاسفانه امروز نیز تا حدودی می توان این مطلب را پذیرفت ...
روشنفکر ما همیشه مضطرب بوده است
خوبی است برای... ...شما اگر به خاطر داشته باشید درباره رمان جسدهای شیشه ای همه سکوت کردند و من هرگز دلیلش را نفهمیدم. فکر نمی کنید به خاطر نوع نگاه و نگرش خاص شما به رخدادهای اجتماعی- سیاسی باشد؟ من وقتی از 11 سالگی یا 10 سالگی در خیابان ها بودم و مردم گروه گروه می ایستادند و حرف های سیاسی می زدند، درباره حزب توده یا جبهه ملی و تمام رخدادهای آن سال ها... و اینها را می شنیدم، از آن ...
ترلان نوشته فریبا وفی، رمان برگزیده آلمان شد
رأی خوانندگان انتخاب می شود. خود وفی، این خبر را تأیید کرده و گفته است: این کتاب حدود 14 سال پیش در نشر مرکز به چاپ رسیده بود که حدود دو سال قبل به آلمانی ترجمه شد. من هم تازه از روی سایت خود این مؤسسه متوجه شده ام که کتابم برگزیده این جایزه شده است. فریبا وفی در این سال ها در آثارش، نگاهی زنانه را منعکس کرده است. نخستین رمان او پرنده من که در سال 1381 منتشر شد، مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و ...
در کانادا قانع کردن ناشر سخت است؛در ایران اداره کتاب
نشوند و آدم ها را در برابر هولناکی اتفاقات ایمن نکنند؛ بهترین راه حرف زدن از تغییر و بهترین راه نشان دادن راه خروج است. البته رمان یا داستان جامعیتی دارد که نمی توان گفت تلخ است یا شیرین است خنده دار است یا سیاه. اما به نظر من آن جایی که خواننده را تکان می دهد و به فکر وامی دارد، اغلب لحظه ی شیرینی نیست. رویکرد نویسندگان غربی که درگیر جنگ جهانی هم بوده اند، به مسأله صلح را چگونه ...
جامعه شناسی و واقعیات اجتماعی/ نقد و بررسی کتاب مسائل اجتماعی با سخنرانی افروغ، سراج زاده، قادری و نایبی
تاکتیک های موثر خود از مردم هند خواست به جای پارچه ساخت کارخانجات نساجی انگلستان که بخشی از نظام اقتصادی استعماری استثمارگران بود پارچه های تولید داخل را بخرند. چرخ نخ ریسی قدیمی نماد مقاومت گاندی شد و مردم هند او را به نام نیک مهاتما (روح بزرگ) ملقب کردند. پیوند مساله اجتماعی و قدرت حسین سراج زاده رییس انجمن جامعه شناسی ایران سراج زاده با بیان اینکه در ...
سنجش خردمند ناب
زیادی متحمل شود، باید تاوان سنگینی بپردازد. بسیاری از نویسندگان و مترجمان، و ایضا روشنفکران و حتی ادیبان ما، این تاوان را نپرداخته اند و به همین دلیل خوانندگان باید از زیر آوار کلمات نامفهوم و تعقید عبارت هایی که در فضایی نیمه تاریک رها شده است، دست به تأویل و تفسیر بزنند. آن تاوان را خواننده باید بپردازد. دکتر فولادوند از نخستین آثار و کتاب هایش، شکوه روشن معنا را در نثری روان و استوار ...
جماعت گرایی؛ نظریه ای برای عدالت، توسعه و مشارکت
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب جماعت گرایی؛ نظریه ای برای عدالت، توسعه و مشارکت نوشته سعید مدنی قهفرخی با مقدمه دکتر پرویز پیران به تازگی از سوی انتشارات صمدیه منتشر شده است. مخاطبان در سه فصل با عناوین جماعت چیست؛ جماعت گرایی چیست؟ جماعت گرا کیست؟؛ کاربرد جماعت گرایی و سخن آخر با مباحث اصلی این کتاب آشنا می شوند. کتاب حاضر اگرچه با مباحث نظری و فلسفه جماعت گرایی ...
انقلاب را از خودمان شروع کنیم / تری ایگلتون
دیگر توانِ کارکردن ندارند، چنان پاسخی به هیچ وجه معقول و متناسب نیست. از منظر اخلاقی و سیاسی، ویتگنشتاین را به هیچ عنوان نمی شود یکی از مدافعانِ شیوۀ زندگیِ به اصطلاح قرن بیستمیِ تمدن غربی دانست. دلایل متعددی برای این باور وجود دارد که او عمیقاً از فرهنگ طبقۀ متوسط در دوران مدرن ناخشنود بود، فرهنگی که او را، به عنوان یکی از اعضای پرورش یافتۀ طبقۀ اعیان و اشرافِ وینی، مستأصل و سرگردان کرده ...