سایر منابع:
سایر خبرها
تلاش دشمنان علی (ع) بر روی تاریخ اثر نداشته است
) نقل می کند: در زمان رسول خدا(ص) جزئی از ایشان محسوب می شدم. مردم هم چنانکه در افق آسمان به ستارگان نگاه می کنند به من نگاه می کردند. سپس روزگار از من چشم پوشاند و مرا هم سنگ این و آن قرار داد و بعد از آن نیز هم ردیف پنج نفر دیگر در شورا قرار داد که بالاترینشان عثمان بود. گفتم عجب بد شد، روزگار به این هم بسنده نکرد تا این که مرا تنزّل داد و قرین افرادی چون معاویه و عمرو عاص قرار داد. در ...
باید در جامعه فرهنگ پذیرش اشتباه شکل بگیرد/ اعتراف به اشتباه نشان دهنده بزرگی روح است
شهر خارج شوید اما زمان خروج مشخص نشد. مظفری گفت: یونس که خارج شد، نشانه های عذاب ظاهر شد و قوم سریعاً توبه کردند و این قوم تنها قومی بود که عذاب بر آن نازل نشد، بعد از پذیرش توبه این قوم، خداوند حضرت یونس را تنبیه کرد برای اینکه پیش از مشخص شدن زمان، شهر را ترک کرد. وی افزود: حضرت یونس در طی ماجرایی به دریا افتاد و بعد در شکم ماهی قرار گرفت. در آن ظلمات حضرت یونس به خود آمد و توبه کرد و گفت، خداوندا من به خودم ظلم کردم، پس خداوند هم توبه او را پذیرفت. ...
وابستگی مبارزه مثبت با مبارزه منفی
روش هایی که پیامبران و مصلحان الهی در هدایت افراد و گروه ها از آن بهره جسته اند، اشاره می نماییم: 1 نخستین پیامبری که با افرادی بُت پرست، لجوج و متعصّب مواجه بود، نوح(ع) بود. آن حضرت برای نفوذ در دل های آن جماعت، از روش های گوناگون و فرصت های مقتضی بهره جست، آن چنان که خود در این باب فرموده است: پروردگارا من قوم خود را شب و روز (به سوی تو) دعوت کردم... سپس آنها را آشکارا (به توحید و ...
موقعیت سوزان تاریخ در قرآن
با ده شب (دیگر) تکمیل کردیم.- قوم موسی این طولانی شدن را تأخیر تلقی کردند و گفتند موسی به وعده ای که به ما داده بود، عمل نکرد. در این میان، مردی نیرنگ باز از بنی اسرائیل که قرآن او را سامری خوانده است، مردم را گمراه کرد: قالَ فَإِنّا قَدْ فَتَنّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ وَ أَضَلَّهُمُ السّامِرِیُّ (طه،85)فرمود ما قوم تو را بعد از تو، آزمودیم و سامری آن ها را گمراه کرد.-سامری با سوء ...
نقش محیط بر افکار و رفتار انسان در حکایات قرآن
، برای این موضوع داشتند، ولی مشاهدة آن صحنة تازه به منزلة جرقّه ای بود که زمینه های قبلی را فعّال کرد و روح بُت پرستی را در ضمیر آنها احیا نمود (ر.ک؛ طبرسی، 1408ق.: 123). ب) در ماجرایی دیگر می بینیم که حضرت نوح(ع) هنگامی که قوم خود را نفرین، و برای آنها تقاضای عذاب الهی می کند، تقاضای خودرا با این دلیل همراه می سازد که:إِنَّکَ إِن تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبَادَکَ وَلَا یَلِدُوا إِلَّا ...
روش های عاطفی آسیب زا در تربیت کدام است؟
و اهانت کننده می فرماید: مَنْ اسْتَهَانَ بِالرِّجَالِ قَلَّ: هر که به مردم اهانت کند، خود کم و نابود گردد (تمیمی آمدی، بی تا، ب، ج 2: 624). همچنین آن حضرت در توصیه ایی اخلاقی می فرماید: لاَ تُصَعِّرَنَّ خَدَّکَ وَ لاَیِنْ جَانِبَکَ وَ تَواضِعْ لِلَّهِ سُبْحَانَهُ الَّذِی رَفَعَکَ: به حال اهانت، رخ از مردم برمتاب و نرم جانب و خوش خوی باش و برای خداوند بزرگ که تو را بزرگ گردانید، کوچکی و ...
شب قدر، فرصتی برای تحصیل معارف الهی
یاری مؤمنان در جنگ بدر و حنین و سایر عرصه ها، نزول فرشتگان برای گرفتن جان افراد، و یا نزول ملائک جهت اجرای عذاب الهی نظیر آنچه که در مورد قوم لوط به وقوع پیوست. نوع دیگر نزول فرشتگان الهی، فرود آمدن آنان به منظور ابلاغ و رساندن پیام خداوند است. به وضوح روشن است که هر پیام یک دریافت کننده و مخاطبی دارد که آن پیام برای او فرستاده شده است، در نتیجه در این نوع از نزول سر و کار ملائک از طرفی با ...
دعاهای شب بیست و سوم رمضان
الْحَرَامِ یَا رَبَّ الشَّهْرِ الْحَرَامِ یَا رَبَّ الْبَلَدِ الْحَرَامِ یَا رَبَّ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ یَا رَبَّ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ یَا رَبَّ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ یَا رَبَّ الْحِلِّ وَ الْحَرَامِ یَا رَبَّ النُّورِ وَ الظَّلامِ یَا رَبَّ التَّحِیَّهِ وَ السَّلامِ یَا رَبَّ الْقُدْرَهِ فِی الْأَنَامِ (26)ای پروردگار خانه محترم، ای پرودگار ماه محترم، ای پرودگار شهر محترم، ای پروردگار رکن و مقام ...