سایر منابع:
سایر خبرها
فقه جواهری می تواند دنیا را تسخیر کند/ کارگزاران نظام اسلامی باید عادل باشند
عضو خبرگان رهبری در ادامه به بررسی دلالت های التزامی دلیل بر حکم مربوط به فقه نظام پرداخت و گفت: در فقه نظام دو نوع دلالت التزامی ثبوتی و اثباتی وجود دارد . دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: دلالت از شئون کاربردی لفظ است و دلالت لفظ مبتنی بر ذات اسم جنس بوده که مقتضای دلالت نیز دلالت رجل در معنای انسان است . آیت الله اراکی با بیان این که در دلالت اطلاقی ...
تولید علم دینی لوازم خاص خود را دارد/ رویکرد تهذیبی در علوم موجود
فیزیک و شیمی بر این اساس قابل تغییر است. این بحث، یک بحث معرفت شناختی است، پس در برابر آن نفیاً و اثباتاً باید از این دیدگاه، موضع گرفت. بنابراین نمی توان از خود عالمان علوم، این بحث را پی جست، مثلاً نباید از یک جامعه شناس، سؤال شود که آیا شما درسی به نام جامعه شناسی اسلامی خوانده اید؛ زیرا جامعه شناسی اسلامی، یک شاخه از شاخه های جامعه شناسی در عرض جامعه شناسی شهری، روستایی و ... نیست ...
مکتب در بستر دین، علم در بستر تجربه
را در یک فرایند علمی تجویز نماید، حتی نظریه های مربوط به شرایط تعادل اقتصاد خرد و کلان و ثبات آنها، ماهیت تجویزی دارند. بر این اساس نمی توان وظیفه علم را صرفا کشف واقعیت اقتصادی با قطع نظر از مفاهیمی همچون چگونگی تحقق عدالت دانست. هیچگاه علم اقتصاد اثبات محض را هدف خود نمی داند تا گفته شود وظیفه او کشف واقعیت های اقتصادی است. بلکه چیستی این علم در سایه کشف رویدادهای واقعی اقتصاد و توصیه و ...
دانشگاه با فرهنگ چه می کند؟ - علم را بازاری نکنیم
آنها سطوح عالی فقه و اصول و فلسفه و تفسیر وحدیث تعلیم می شود اطلاق نمی توان کرد. این گفته متضمن هیچ حکم انشائی و ارزشی نیست. وقتی مثلاً گفته می شود نظامیه را نباید دانشگاه خواند، نظامیه ضرورتاً کوچک شمرده نشده است. مدرسه های قدیم جای آموزش و انتقال فرهنگ بود اما دانشگاه گرچه آموزش می دهد جایی نیست که صرفاً مرکز آموزش باشد و به آموزش علوم رسمی اکتفا کند. دانشگاه به جهان جدید تعلق دارد و ...
واگذاری حاکمیت به افراد فاقد صلاحیت تضییع حق است/ تلاش امت ها واگذاری حاکمیت به حاکمان مشروع باشد
جهاد نمی تواند صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: در اینجا نیز موضوع حکم و خطاب مکلف کلان است که امکان دارد خطاب عام بوده و مکلف کلان نباشد اما ذات الفعل فعلی است که با دلیل جمعی می توان حکم عقلی وجوب عملی و اقامه اسلامی را اثبات کرد. آیت الله اراکی با بیان این که ملاک فقه نظام یا حکم در اینجا به فقه نظام ثبوتی مربوط است، اظهار کرد: ذاتا فعل، فعل جمعی است و فاعل این فعل جمع مومنین یا جامعه ایمانی ...
بررسی سند 2030 از نگاهی دیگر
* یکی از مباحث پُرحاشیه در دو ماه اخیر، موضوع سند 2030 است. در ابتدا به طور کلی موضوع و محتوای این سند را برای ما بیان کنید تا سپس به باقی سؤالات برسیم. ** از دو جهت می توان به موضوع این سند پرداخت: یکی به مسائل بیرونی این سند که در این دو ماه در جامعه به وجود آمد و دیگر به ابعاد و مسائل درونی خود این سند. هم نوع نگرش ها به این سند از بیرون متفاوت بود و هم در درون این سند مسائل مختلفی مطرح شده است. برخی نگرش ها به این سند ناظر به پیامدها و ح ...
آیت الله سیستانی مانند رهبر یک فرقه عمل نکرد
بدون اینکه بخواهند از عوامل غیر متعارف بهره گیری کنند و فقط از ظرفیت های دینی و معنوی مرجعیت استفاده کرده اند، منشا آثار بزرگ و تاریخی شده اند. آیا امام خمینی که معجزه وار تاریخ تشیع را تغییر داد و در جامعه و تاریخ جهانی اثر گذاشت جز با بهره گیری کامل از همین ظرفیت بود. و اینک در عراق آیت الله سیستانی قدرتی جز توان مرجعیت دراختیار دارد؟ اینها حجت بالغه الهی است که اولا نقض آشکار سخنان کسانی است که می ...
حجاب و عفاف و فلسفه آن
مسلمات فقه اسلامی است و عرصه های متنوع و گسترده ای دارد. پوشش، حجاب، ستر، عفاف، حریم روابط زن و مرد و... کلماتی هستند که در این زمینه کاربرد دارند. ممکن است مراد از این واژه ها پرده نشینی و محبوس کردن زن در خانه، یا رعایت پاره ای ضوابط در معاشرت های اجتماعی باشد، در صورتی که قصد تبیین و تشریح این سؤال است که: آیا زن و مرد در عرصه ی اجتماع باید به فعالیت بپردازند؟ بر این اساس، نه در صدد اثبات ...
نقد و بررسی نظریه تفکیک بین مقام گردآوری و مقام داوری
توان درباره آن راه حلها به لحاظ روانشناختی، جامعه شناختی, تاریخی, فلسفی و دینی، تحلیلهای متفاوتی ارائه داد. در میان معاصرین درجهان غرب نیز، کارل پوپر به عنوان فیلسوف علم ، در این مسأله با اثبات گرایان معتدل هم نظر است و از همین روست که در منطق اکتشاف علمی، هر کاری در مرحله کشف را، در نهایت کاری روانشناختی می داند نه روش شناختی. در مرحله ارزیابی و داوری نوبت به آن می رسد که راه حل هایی که ...
مجاری تاثیرگذاری دین درشکل گیری علوم انسانی
با تفاوت نظام نیازمندیهای جامعه اسلامی با جامعه غیر اسلامی, می توان سخن از علوم انسانی اسلامی به میان آورد, علومی که متکفل ارضاء نیاز جامعه اسلامی و تکامل آن می باشد. 3 تبین مساله از منظر منطق و متدلوژی علم علم شناسی در نیمه نخست سده بیستم به طور غالب اثبات گرایانه بود.یکی از ویژگیهای این جریان انفکاک حوزه گرداوری و کشف ازحوزه توجیه وداوری است. حلقه افراطی ...