سایر منابع:
سایر خبرها
های سامی بود، از این دیدگاه نژادپرستانه دفاع کرد که مردم نژاد سامی قابلیت فلسفه دانی ندارند. او همچنین استدلال نمود که اسلام بنابر ذات خود متحجر است و با تحقیری عمیق به تحصیل، علم، و هر آن چیزی می نگرد که ذهن اروپایی را می سازد . در عین حال، او اذعان می کند که فرهنگ فکری جهان اسلام از قرن هشتم تا سیزدهم میلادی برتر از جهان مسیحیت بود و فیلسوفانی نظیر ابن رشد تفکر فلسفی را به چنان سطح بالایی ...
فرهنگ امروز/ نعمت الله فاضلی: مقدمه این مقاله بررسی و تحلیلی از وضعیت علوم انسانی[2] در ایران با تکیه بر بررسی مسئله میزان نشر مقاله در مجلات دانشگاهی در این رشته هاست. در بخش نخست مقاله به طرح یک مشکل مبنی بر این که آیا نشر مقاله در مجلات علمی بین المللی و خارجی معیار گویا و مناسبی برای سنجش وضعیت علوم انسانی و اجتماعی و همچنین سنجش میزان فعالیت های پژوهشی استادان این رشته ها هست ی ...
کشور ما سیاستمداران و معلمان و دانشجویان علم سیاست نسبت به جامعه شناسان بیشتر در این حوزه فعالیت کردند. به نظر شما بحث مقاومت در مقابل تهدیدهای خارجی نمی تواند در چارچوب جامعه شناسی مورد بررسی قرار بگیرد؟ البته که حتما می تواند به عنوان یک پدیده مهم در فرهنگ و روحیه ایرانی بررسی شود. به هر حال این مساله در کشور ایران نهادینه شده و همین نهادینگی در ایران باعث شده است که مردم ما به ...
شود ودر واقع، ایراد دوم مخالفان به هیچ وجه پذیرفته نیست. اما کتاب دوم که بسیار مهم است کتاب" یک نظریه ی علمی در باره ی فرهنگ" است. در این کتاب، ما لینوفسکی اساس نظریه ی خود را در مورد فرهنگ بصورت کاملاً مسنجم به خواننده ارایه می کند. نقش مالینوفسکی در شکل گیری اندیشه علوم اجتماعی تأثیر مالینوفسکی در اندیشه انسان شناسی بر هیچکس پوشیده نیست. او را بی گمان باید پدر ...
رسمی نبود اما تفکر فلسفی داشت، به همین دلیل سیدامین درباره او می گوید: بیرونی حکیم ریاضی، عالم به نجوم و در فلسفه، طب و جغرافی، ادب و شعر لغت مهارت داشت. ابوریحان محمد بن احمد بیرونی خوارزمی از شخصیت های درجه اول فرهنگ و تمدن اسلامی است. از نظر برخی مستشرقین، در تمام جهان اسلام نظیر ندارد. رشته تخصصی اش ریاضیات، نجوم، تاریخ، هیأت، داروشناسی، بررسی عقاید و ادیان اقوام و ملل و امثال آن ها بوده ...