سایر منابع:
سایر خبرها
سرمقاله های روزنامه های 9 آبان
...، حقوق دانان و متخصصان علوم ارتباط، از طیف ها و مشرب های مختلف سیاسی و رسانه ای، نقدهای متعددی بر آن داشتند. تقریبا محور مشترک نقد منتقدان این بود که لایحه سازمان نظام رسانه، موجب دولتی شدن روزنامه نگاری و نفی استقلال حرفه روزنامه نگاری و تحدید آزادی رسانه در ایران شده است. لایحه ای که اینک منتشر شده است، اگرچه در ظاهر تغییرات مختصری داشته و کمی هم خلاصه تر است، اما مواد و مفاد اصلی و مهم آن ...
کناره گیری بارزانی، خط پایان تجزیه طلبی؟/ فکر اینجایش را نکرده بودند
بیکاری و آب خوردن مردم و محیط زیست به شکلی معجزه آسا به واسطه بستن با کدخدای آمریکایی حل خواهد شد. 2- افرادی که در برابر سختی ها به جزع و فزع می اُفتند یا به هنگام شادمانی، از خود بی خود می شوند و سرمستی می کنند، شخصیت پخته ای ندارند. امام صادق(ع) فرموده سزاوار است مومن 8 صفت داشته باشد و از آن جمله است وَقُورٌ عِنْدَ الْهَزاهِزِ، صَبُورٌ عِنْدَ الْبَلاءِ، شَکُورٌ عِنْدَ الرَّخاءِ ...
رابطه فقه و مدیریت
اسلامی است و هر چه در برقراری این نظم بتواند نقش داشته باشد، از نگاه فقه دور نمانده است که از جمله آن اصل مدیریت جامعه است. اگر فقه تنها به امور فردی انسان توجه می داشت و تنها در پی برقراری ارتباط بین بنده و خداوند بود و به نظم در جامعه توجه نداشت، طرح مسائل اجتماعی را ضروری نمی دید و در این مسائل، نظام مدیریتی جامعه را در حدّی پررنگ و با اهمیت نمی دانست که دیگر مباحث فقهی را تحت الشعاع آن قرار دهد ...
فردریش هایک؛ اقتصاددان اتریشی و نظریه پرداز اجتماعی
تئوری است، از سوی پیرو سرافا، اقتصاد دان ایتالیایی دانشگاه کمبریج و فرانک نایت آمریکایی مورد حمله قرار گرفت. ثانیا اقتصاد دانان اتریشی پس از نقل مکان هایک به لندن، وین را به دلایل شخصی و سپس، سیاسی ترک کردند - روندی که تا اوایل دهه 1940 ادامه یافت - به گونه ای که دیگر به معنای واقعی کلمه، دانشگاهی در این شهر وجود نداشت. میزس در 1934 وین را به مقصد ژنو ترک کرد و بعد از آن، عازم نیو یورک شد و در آنجا ...
اقتصاد؛ عنصر اساسی جامعه شهری/نقش دولت درشکوفایی و انحطاط شهرها
، -یعنی دولت و وجود یک حاکم افزون بر مردمی که این دولت و این حاکم بر آن مردم حکومت می کنند- باید وجود داشته باشد تا شهری به وجود بیاید. افزون بر اینها هم مسئلۀ ساختمان های بزرگ و تعاون مردم و همچنین نقشۀ شهری را بیان می کند. بنابراین برای شهر عرفی مقوّمات دیگری بیان می شود که ساختمان های بزرگ، نقشۀ شهری و همچنین وجود حرکت اقتصادی در شهر از جملۀ آنهاست. ارکان شهر عرفی از روندی ...
پدافند غیرعامل سایبر، علاج قبل از حادثه
موج احساسی این افراد مدیون سامسونگ و ال جی را به تحرّک علیه نظام در آورد. اهمّیت بعد نرم آن قدر زیاد است که غول های فنّاوری جهان حاضرند سخت افزار خود را در اختیار ما قرار دهند تا در انسان افزار، آنچه می خواهند برداشت کنند. نقش آفرینی در چیدن قواعد بازی به ادّعای تحلیلگران غربی، حضور جمهوری اسلامی ایران در فضای سایبری به عنوان یک مولفه ی قدرت در فضای نبرد نامتقارن با دشمنان ...
اسرار اعمال حج در قرآن و سنت
حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِین) (آل عمران: 97). حضرت علی7 می فرمایند: خداوند حج خانه خود را بر شما واجب گردانید و خانه خود را قبله گاه مردم ساخت، مردم با شوق تمام، آنسان که ستوران به آبشخور روی نهند و کبوتران به آشیانه پناه برند، بدان درآیند. خدای سبحان حج را مقرر فرمود تا مردم در برابرعظمت او فروتنی نشان دهند و به ...
نقش حج در نگرش اقتصادی فرد مسلمان /مقاله
...، داشته باشد. خانواده او نیز در مدتی که او در سفر است، هزینه های لازم عرفی مورد نیاز خود را دارا باشند. همچنین مال یا شغلی داشته باشد تا بعد از بازگشت از حج، بتواند زندگی خود را بگذراند (افتخاری، 1385ش، ج1، ص45 40). از امام صادق7 درباره استطاعت و معنای آیة {وَ لِله عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً} (آل عمران: 97)، سؤال شد که امام درپاسخ فرمودند: مردم ...
وقتی غم و اندوه باعث خلق شاهکار می شود!
بومارزو و در 90 کیلومتری شهر رم وجود دارد و به یکی از مقصدهای گردشگری کشور ایتالیا تبدیل شده است. باغ بومارزو که از آن به عنوان باغ هیولاهای ترسناک هم یاد می شود، پر است از مجسمه ها و تندیس های عجیب وغریب و گاه ترسناکی که در واقع برای خوشامدگویی به بازدید کننده ها ساخته نشده بلکه بیشتر برای شوکه کردن آن هاست. مجسمه های مختلفی از حیوانات و انسان ها، غول پیکری که در حال جابه جا کردن سربازی رو ...
ضرورت و اهمیت پژوهش در فقه الإداره
، افزون بر غنای نظری فقه موجود، باید در مقام عمل نیز کارآیی و گره گشایی بیشتری داشته و ورود گسترده تری به ویژه در عرصه اجتماع بنماید؛ به خصوص پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که فقه اهل بیت(ع) با تمام قامت وارد زندگی انسان ها و اجتماع شده و هم آوردی با سایر نظریه ها و اندیشه های ساخته و پرداخته بشری را پیش گرفته است. به نظر می رسد وضعیت جاری در مباحث فقه موجود برای تعیین نسبت فقه با ...
فضایی که باید...
که مبادا ما را یک سنت گرا بپندارند. پس قید عاشقی را می زنیم و اهل تجارت می شویم. انسان هایی در جست وجوی آرمان شهری رؤیایی هستیم، درحالی که می دانیم چنین شهری وجود ندارد. ما انسان های آرمانی ای نیستیم و ضعف های بسیاری داریم؛ چگونه می خواهیم خودمان را به تکامل برسانیم و شهری آرمانی را تحقق بخشیم؟ چه بسا جست وجو برای دستیابی به یک آرمان شهر حقیقی در قرن حاضر و با شرایط موجود، یک ساده انگاری محض باشد ...
عمار هر کجا که باشد حق به دور او می چرخد
تارِکٌ فیکُمُ الث ِّ ِّقْلَیْنِ کِتابَ الل َّ َّهِ وَ عَلِی َّ َّ بْنَ أَبی طالِبٍ علیه السّلام وَ اعْلَمُوا أَن َّ َّ عَلِیّاً لَکُمْ أَفْضَلُ مِنْ کِتابِ الل َّ َّه لِأنَّهُ مُتَرجِمٌ لَکُم عَن کِتابِ الله تَعالی. ای مردم من دو چیز گرانبها را میان شما به امانت میگذارم، کتاب خُدا و علی بن ابیطالب(ع) را، و بدانید که علیّ بن ابیطالب (ع) بالاتر از قرآن است، زیرا او مترجم و بیان کننده قرآن می باشد . (10 ...
20 طراحی هنری برتر در بازی های ویدیویی [قسمت دوم]
...> هنگام گشت و گذار در رپچر باقیمانده های یک اجتماع فروپاشیده شده را به واضح می بینید. شهر رپچر نه با دیالوگ، نه با صحنه های سینمایی بلکه از طریق طراحی مراحل فوق العاده حرفه ای داستان خودش را به شما می گوید. تابلوهای نئونی که خانه های اشرافی را تبلیغ می کنند، فروشگاه های رها شده و اجساد مردم خود بیانگر سرگذشت تلخ رپچر به خاطر حرص و طمع بیش از حد انسان است. داستان سرایی تعاملی گرافیکی، تنها چیزی است که ...
مساجد محور محله های شهر اسلامی/اساس شهر اسلامی تعاون و همکاری است
فلاسفه و علمای اسلام اما فلاسفه و علمای علم الاجتماع اسلامی شهر عرفی و آن شهری که در عرف مردم به آن شهر می گویند را نیز تعریف کرده اند. فارابی در کتاب آراء اهل المدینة الفاضله ، مدینه عرفی را دو قسم می کند؛ مدینۀ فاضله و مدینۀ ضالّه. فارابی در تعریف مدینۀ فاضله علاوه بر سه ویژگی شهر شرعی یعنی وجود مردم و حاکم و قانون، دو ویژگی دیگر می افزاید؛ 1- اجتماع جمع کثیری از مردم، 2- تعاون آنان در ...
نباید حق زن را به عنوان عضو مهجور جامعه در نظر بگیریم/ توجه یک نظام حقوقی به مختصات زنانگی یا مردانگی ...
اجتماعی می شود و به عنوان بحثی چندرشته ای می توان آن را مورد توجه قرار داد. چون در این جا درخصوص حقوق زن در جمهوری اسلامی حرف می زنیم بخشی از این اولویت ها به نظام ارزشی ما برمی گردد، بخشی از این اولویت ها را اسناد بالادستی مشخص می کنند و بخشی در صحنه میدان مشخص می شوند. حقوق برای نظم بخشی به نظام اجتماعی است و انسان با مسایلی نوپدید در جامعه مواجه می شود که نظام حقوقی باید پاسخ گوی آن ها باشد. از ...
راه مواجهه درست با روز "کوروش" و تجمع در پاسارگاد
مجموعه ای را در حصار قرار داد، راه ها را بست، پلیس گذاشت و به مردم پیامک داد که در فلان روز به این منطقه مراجعه نکنید. خود این رفتار تحریک کننده و نشانه آن است که آن بخشی از نظام سیاسی شیوه برخورد را نمی داند. من خبرهایی را که در ارتباط با بزرگداشت کوروش می دیدم را برخوردهای تحریک کننده می دانم. همچنین در سالهای بعد از انقلاب به خاطر غلبه ایدئولوژی دینی، یک جریان به صورت عمدی می خواست ...
انفعال دولت در مقابل دبّه توتال/ بالاخره کدام آمار اشتغال درست است؟/ 1.7 میلیون نفر در پنج سال اخیر شغل ...
...، اما کتمان این تخلفات به این حرفه آسیب می زند. او با بیان نمونه ای از تخلفات نوع دوم، می گوید: گاهی فرد پروانه اشتغال خود را به شرکتی داده، بدون آنکه واقعا همکاری با شرکت داشته باشد. در کنار آن، قراردادی که به شرکت به صورت مکتوب ارائه داده، مغایر قانون است. این قرارداد بر این محور استوار است که فرد ظرفیت اشتغال خود را به آن شرکت واگذار کرده است. عضو شورای انتظامی نظام ...
رعایت آداب و فرهنگ اجتماعی و تمسخر برخی از شهروندان
خویش فرامی گیرد تعریف می کند. هر منطقه از هر کشوری می تواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیله آموزش، به نسل بعدی منتقل می شود. فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در یک جامعه است. به طور کلی آداب و رسوم، شامل شیوه های زندگی، عادات و رسوم خاص یک ملت، مردم و یا یک جماعت می شود. آداب و رسوم همچنین دارای ابعاد الزام و رضای عمومی شرکت ...
کارکرد دیپلماسی فرهنگی حج درکاهش تعصبات
إِلَیهِ سَبِیلًا وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِی عَنِ الْعَالَمِینَ) (آل عمران: 96 و97) در حقیقت نخستین خانه ای که برای [عبادت] مردم بنا گردید، همان است که در مکه واقع شده و آن، برای جهانیان [مایه] هدایت و نیز مبارک است. در آن نشانه هایی روشن است [از جمله] مقام ابراهیم است و هرکه در آن درآید در امان است و برای خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] کسی که بتواند به سوی آن راه یابد و هرکه کفر ...
تفاوت در آیات گفت وگوهای پیامبران
آن مردم ناسپاس از دعوت پیامبر خود سرباز زدند و راه خود رفتند و درنتیجه دچار عذاب الهی شدند. ازجمله ویژگی های این گفت وگو این است که لوط(ع) در آیۀ نخست، سخن خود را با ابهام می آورد؛ ولی در آیات بعد، عمل زشت آنها را به وضوح برایشان بیان می کند. این طرز بیان، فکر طرف را به تدریج آماده می کند تا به اهمیت عمل خلاف خویش واقف شود. این آیات در سوره های دیگر چنین آمده است: سورۀ نمل: ...
آیت الله سبحانی: متفکران علوم اسلامی نظریه پردازی در علوم انسانی را جدی بگیرند/ آیت الله رشاد: تولید ...
تبین خداوند تفکر و تدبر کنند تا از این طریق حق و حقیقت را بشناسند و بدانند که این جهان باطل بنا نشده است، بلکه خلقت آن هدفمند است. همچنین خداوند همه مخلوقات را در نهایت اطمینان افریده است و نظم و قانون مشخص به عنوان سنت های الهی بین آنها قرار داده است قالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطی کُلَّ شَیْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی ، البته اینکه خداوند خالق همه هستی است منافاتی با اصل سببیت در نظام هستی ...