سایر خبرها
نگاه امیرالمؤمنین(ع) به آینده و مدیریت صالحان در دوران ظهور
متابعت کرده بودند، حتی دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمی کردند و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکی پس از دیگری منتقل می گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد(عج) می شدکه او نهمین فرزند از حسین (ع) است. اما با این حال، امیرالمؤمنین(ع) که در موقعیت مدیریت چنین جامعۀ آفت زده ای قرار می گیرند، به لحاظ رأفت و رحمت شان راه بازگشت و اصلاح را در پیش روی جامعه قرار دادند، هر چند ...
تفسیر آیات 31- 32سوره آل عمران
شده که فرمود: (هل الدین الا الحب ثم تلا هذه الایة ان کنتم تحبون الله فاتبعونی )؛ (آیا دین جز محبت است ، و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود). منظور از این روایات این است که روح و حقیقت دین همان ایمان و عشق به خدا است ایمان و عشقی که شعاع آن ، تمام وجود انسان را روشن می کند و همه اعضاء و دستگاههای تن تحت تاثیر آن قرار میگیرند، و اثر بارز و روشن آن پیروی از فرمان خدا است .در آیه بعد، بحثی را که در ...
دستورالعملی برای ترک گناهی که عادت شده
: تغذیه ی ما، تسبیح و تحمید و تهلیل خدا بود! (الله اکبر، الحمدلله، لا اله الا الله). یک مثال خیلی زیبایی را علّامه ی حلّی ذیل این روایت بیان می کند، می فرماید: نگاه کنید شما در عالم رحم، از دهان غذا می خورید یا شکم؟ شکم و ناف. شما در عالم رحم، در خشکی هستید و یا در آب؟ در آب هستید. از همان زمان که اسپرمی بود که دیده نمی شد فقط از چشم غیر مسلّح، تغذیه اش این گونه بوده است. پس این ...
نظر علمای اهل سنت درباره امام زمان(عج)
شهدای ایران : در عصر حاضر عده ای از افراد عوام که به خاطر تقصیر یا قصورشان، با ناآگاهی تمام آب در آسیاب دشمنان قسم خورده اسلام و مذهب حقه تشیع می ریزند از چندی پیش علم نفاقی را، در روز نهم ربیع بلند کردند که خدای را شکر بی حد و حصر، تا کنون بر روی خودشان سرنگون گشته است. این عده به ظاهر شیعه این روز را با اعمال ننگین خویش مبدل به روزی برای نفاق وجدایی بین شیعه وسنی نموده اند و از آن سوی نیز عده ...
چگونه آیات قرآن را در زندگی مان عملی کنیم؟
زمان نیامده است و در پایان آیه ، باز برای تاکید بیشتر می فرماید: (خداوند شما را از (نافرمانی ) خویش بر حذر می دارد و در عین حال خدا نسبت به همه بندگان مهربان است ) (و یحذرکم الله نفسه و الله رؤ ف بالعباد). در واقع ، این جمله معجونی است از بیم و امید، از یک سو اعلام خطر می کند و هشدار می دهد، و از سوی دیگر بندگان را به لطفش امیدوار می سازد تا تعادلی میان خوف و رجا که عامل مهم تربیت انسان ...
چگونه آیات قرآن را در زندگی مان عملی کنیم؟
اعمال است که دانشمندان اسلامی به آن قائلاند. روایات بسیاری نیز از پیشوایان بزرگ اسلام بر این مطلب گواهی می دهند که ما در اینجا به یک نمونه اکتفا می کنیم :پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) به یکی از کسانی که تقاضای موعظه کرده بود، فرمود: (و انه لا بد لک یا قیس من قرین یدفن معک و هو حی و تدفن معه و انت میت فان کان کریما اکرمک و ان کان لئیما اسلمک ثم لا یحشر الا معک و لا تحشر الا معه و ...
چگونه می شود شخصیت انسان ها را آزمایش کرد؟
حکمت 441 خواهد آمد: الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ; پست های مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است و خلاصه کارهایی برای رسیدن به مال و مقام دنیا انجام دادند که هیچ کس از آنها انتظار نداشت. در حدیث دیگری از امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در غررالحکم می خوانیم: الْغِنی وَالْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَأوْصافِها; بی نیازی و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار می سازد . مرحوم ...
آن که می بیند عارف است، آن که می فهمد حکیم
عمل نمی کند. چگونه می شود که ﴿وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ﴾؟3 چگونه می شود که کلیم الهی به فرعون می گوید: ﴿لَقَدْ عَلِمْتَ مَا أَنزَلَ هؤُلاءِ إِلاّ رَبُّ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ بَصَائِرَ﴾؟4 این ﴿جَحَدُوا بِهَا﴾ هم برای همان جریان آل فرعون است. گاهی می شود که انسان صد درصد مطلبی را یقین دارد، آیات آن را می داند، روایات آن را می داند، تجربه های آن را آموخته است، هیچ تردیدی در ...
شرح و تفسیر حکمت 216 نهج البلاغه
منقضی می شود. در سخن مشابهی نیز آمده است: لاتحصی عجائبه و لاتبلی غرائبه نه شگفتی های آن را می توان شمرد و نه اسرار آن دستخوش کهنگی می شود و از بین می رود. سخنان امام علی (ع) در فاصله قرن اول تا سوم در کتب تاریخ و حدیث به صورت پراکنده وجود داشت. سید رضی در اواخر قرن سوم به گردآوری نهج البلاغه پرداخت و اکنون بالغ بر هزار سال از عمر این کتاب شریف می گذرد. هرچند پیش از وی نیز افراد ...
وجه اشتراک قیامت، رجعت و ظهور
) وابسته به عملکرد مومنین است. وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی(ره) در دو کتاب شیعه در اسلام و تفسیر المیزان به موضوع مهدویت پرداخته اند، گفت: علامه در تفسیر آیه 124 سوره مبارکه بقره که داستان به امامت رسیدن حضرت ابراهیم(ع) است، در جلد 1 تفسیر المیزان می فرماید: فلسفه وجودی و رسالت امام معصوم آن است که انسان های لایق را به مقام عظیم قرب به خداوند برساند و اگر چنین امامی نباشد، دستیابی به ...
آرزوهایی که مانع موفقیت شما می شوند!
...! ... خوشا به حال آن کس که آرزوهای کاذب، او را به خود مشغول ندارد ... . نهج البلاغه بلندهمت یا آرزومندی؟! انسان های الهی برای رسیدن به آرزوهای بلند و والای خود جز به تلاش و جدیت در امور تکیه نمی کنند و از توقف در آرزو و خیال و دل خوشی به آن ها پرهیز می کنند. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: صار اولیاء اللَّه الی الأجر بالصّبر، و الی الأمل بالعمل ؛ اولیای خدا با شکیبایی ...
آرزو و خیال بافی در کلام حضرت علی (ع)
لمن لم تلهه الأمانیّ الکاذبة ... ؛ ای عبد اللّه بن جندب! ... خوشا به حال آن کس که آرزوهای کاذب، او را به خود مشغول ندارد ... . نهج البلاغه بلندهمت یا آرزومندی؟! انسان های الهی برای رسیدن به آرزوهای بلند و والای خود جز به تلاش و جدیت در امور تکیه نمی کنند و از توقف در آرزو و خیال و دل خوشی به آن ها پرهیز می کنند. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: صار اولیاء اللَّه ...
سخنان حکیمانه امام علی (ع) پیرامون سوء استفاده از مواهب مادی
شریف می گذرد. هرچند پیش از وی نیز افراد دیگری در گردآوری سخنان امام علی (ع) تلاش هایی به عمل آوردند، اما کار سید رضی به خاطر ویژگی هایی که داشت درخشید و ماندگار شد؛ چون سید رضی دست به گزینش زده بود. شرح و تفسیر حکمت 216 نهج البلاغه امام علی (ع) فرمودند: َمنْ نَالَ اسْتَطَالَ. کسی که به نوایی رسد، طغیان می کند. امام علی (ع) در این گفتار حکیمانه به شرح حال بسیاری از ...
تلاوت مجلسی آیات1 تا 29 سوره یوسف با صدای انور شحات محمد انور
الَّتِی هُوَ فِی بَیْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ و آن [بانو] که وی در خانه اش بود خواست از او کام گیرد و درها را [پیاپی] چفت کرد و گفت بیا که از آن توام [یوسف] گفت پناه بر خدا او آقای من است به من جای نیکو داده است قطعا ستمکاران رستگار نمی شوند (23) وَلَقَدْ ...