سایر منابع:
سایر خبرها
از ابعاد وجودی خود اوست، بر او چیره شود، در تعامل یا ستیز با نفس خویش شکست خورده، اسیر هواهای نفس و تابع دستورهای آن خواهد شد و اگر با عقل خود بر آن چیره شود، نفس خویش را رام کرده، رفتاری براساس حکمت از او صادر خواهد شد. این تقابل درونی را تنها انسان های بیدار در درون خود می یابند؛ اما کسی که غفلت او را فرا گرفته و هوای نفس بر وی غلبه یافته باشد، چنین تقابلی را در درون خویش نمی یابد ...
...> نقد و بررسی درستی و نادرستی هر نظریه ای را می توان از دو جهت ارزیابی کرد: نخست مبانی و دیگری دلائل و چگونگی تبیین. نظریه ابن سینا نیز از این دو جهت با تأملاتی روبه روست: الف) از مبانی مهم نظریه استکمال نفس بوعلی، ثبات جوهر مجرد است. اما آیا برای این مدعا دلایل قانع کننده ای وجود دارد؟ به نظر می رسد پاسخ منفی است و در این صورت امور مترتب بر آن نیز با چالش مواجه می شود. در این ...
از سایر حیوانات شده و ملاک ارزش و فضیلت اوست در ذیل کدام معنا قرار می گیرد؟ ازآنجاکه منشأ افعال انسان عقل اوست و درصورت عدم تعقل و به تبع آن عدم حصول علم برای انسان اراده ای تحقق نمی یابد، و اساساً اختیار با مبنای جهل معنا نخواهد داشت، همه افعال انسانی با قصد و گزینش محقق می شود و جبر مفهومی ندارد؛ البته ممکن است عملی از روی غفلت و بی توجهی انجام گیرد. 3. محال بودن وجود دو ...
...، خرافات و نادانی بود. وی افزود: چه کسی بود که به مردم یاد داد در مقابل طاغوت های زمان بایستند؛ شهامت و شجاعتی که انسان ها برای رهایی از طاغوت به آن نیاز دارند چه کسی این را به مردم یاد داد و انسان ها را از دست طاغوتیان نجات داد بی شک این انبیا بودند. * امروز چه کسانی مأمور به خارج کردن انسان ها از ظلمت ها هستند امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه آنچه از ارزش ها ...
سوره مبارکه یوسف می فرماید: إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّی؛ نفس قطعاً به بدی امر می کند، مگر کسی را که خدا رحم کند بنابراین جنس نفس این است که به بدی امر می کند مگر آنکه مشمول رحمت خدا قرار گرفته باشد. یعنی اگر می خواهیم گناه نکنیم باید پیوند خودمان را با حضرت سیدالشهدا (ع) تقویت کنیم. مدیر دفتر تبلیغات اسلامی تهران ابراز داشت: خداوند در آیه 53 سوره مبارکه ...
...> 15. کلینی، محمد بن یعقوب، بی تا، الکافی، طهران، دارالکتب الاسلامیه. 16. ، 1375، اصول کافی، ترجمه محمدباقر کمره ای، قم، انتشارات اسوه. 17. خراسانی، محمدکاظم، 1409 ق، کفایة الاصول، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث. 18. مجلسی، محمدباقر، بی تا، بحارالانوار، تهران، اسلامیه. 19. مصباح یزدی، محمدتقی، 1380، معارف قرآن (خدا شناسی، کیهان شناسی، انسان شناسی)، قم ...
وجود دو عامل شناختی و انگیزشی در افراد برای انجام کار، اظهار داشت: انسان های وارسته برای انجام کار خود هم حکم عقل و هم شور و عواطف را به کار می گیرند؛ این دو عامل برای محقق شدن کار و به ثمر نشستن آن، لازم است؛ همان گونه که ماشین برای حرکت کردن در شب، هم به چراغ هایی نیاز دارد تا راه را به راننده نشان دهد و هم نیاز به موتور محرکه و انرژی حرکت دارد تا به راه بیفتد. آیت الله مصباح یزدی با ...