سایر منابع:
سایر خبرها
شیخ مفید؛ مرزبان تشیّع
که چهره های شاخص شیعه تا آن زمان بدان اشتهار داشته اند: در او فقه قدیمین و ابن بابویه و جعفربن قولویه، کلام ابن قبه و بنی نوبخت، علم الرجال کشی و برقی، حدیث صدوق و صفار و کلینی به اضافه ی قدرت جدل و هماوردیِ فکری بی نظیر و بسی برجستگیهای دیگر یکجا گرد آمده بود. آنان البته هر یک مشعلی بر سر یکی از راههای معارف اهل بیت اند. اما مفید، چون چلچراغی، مجمع و ملتقای همه آنها به شمار میرود. و این چیزی است ...
نسبت عدم اکراه در دین و آزادی عقیده
باخبر شدند و معلوم شد که ارتداد او براثر پژوهش و تحقیق بود که متأسفانه به کژراهه رفت و واقعاً مصداق شاکّ متفحّص است، در این حال نیز از نظر ایشان حکم فقهی، یعنی حد معهود درباره او جاری نمی شود؛ زیرا حدود در موضع شبهه جاری نخواهد شد. اگر ارتداد او از روی شبهه علمی نیست، بلکه از روی شهوت عملی است، درصورتی که ارتداد او فطری باشد نه ملی، از نظر ایشان حد معهود را دارد (همو، 138الف9، ج12، ص76). ...
گفتگو، راهبرد رسیدن به آرمان وحدت اسلامی
...، تهران، امیرکبیر. زنجانی نجفی، عبدالکریم، (1384)، یگانگی اسلام، مترجم عطا محمد سردارنیا، بی جا، قضا نجف. سیدرضی، محمد بن الحسین، (1384)، نهج البلاغه، ترجمه سید محمد مهدی جعفری، تهران، ذکر. سعیدی، گل بابا، (1388)، فرهنگ جامع اصطلاحات عرفانی ابن عربی، تهران، زوار. شرف الدین، عبدالحسین، (1369ق)، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه علی دوانی، بی جا، کتابخانه اسلامی. شیخ ...
پرگویی و بیشینه گرایی در تبلیغ و ترویج دین
گفت غالب عالمان مسلمان یا به رویکردها و روش های قاصّان، خاصه دخل و تصرف در امور دینی اعتقادی نداشتند و یا اگر در اموری چون تکیه بر جنبه احساسی دین در خویش نوعی همگرایی با قصّاص می دیدند، برخلاف آنان اغراق و افراط نمی کردند. این ویژگی ها و بازخوردهای آنها از سوی مسلمانان سده های نخستین، می تواند دست مایه نقد و پالایش جریان های مختلف دینی از جمله وعظ و مدّاحی در دوران معاصر قرار گیرد. پی ...
آزادی عقیده در نظام اندیشه آیت الله جوادی
...؛ آن دو می خواهند آیین برتر شما را از میان بردارند (طه، 63) (جوادی آملی، 1388ب، ص191). مراجع - قرآن کریم. - ابن شهرآشوب مازندرانی، زین الدین محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، محقق یوسف البقای، ج1، بی جا:ذوی القربی، 1428ق. - اسپریگنز، توماس، فهم نظریه های سیاسی، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: آگاه، 1370. - انیس، ابرهیم و دیگران، المعجم الوسیط، تهران ...
تأثیرگذاریِ پارادایمِ کیهان شناختی بر تاریخ نگاری ایران
. ابوالحسن قزوینی، فواید الصفویه، تصحیح مریم میراحمدی، تهران، مؤسسه پژوهش ها و تحقیقات فرهنگی، 1367ش. ابوریحان خارجی، التفهیم لأوائل صناعه التنجیم، با تصحیح و مقدمه و توصیف و حاشیه های جلال همایی، تهران، مجلس، 1316-1318ش.، احمدی، بابک، رساله تاریخ، تهران، مرکز، 1387ش. اسکندربیک ترکمان، تاریخ عالم آرای عباسی، به تلاش ایرج افشار، تهران، امیرکبیر و کتاب فروشی تأیید اصفهان، 1334ش ...
تأثیرگذاریِ پارادایمِ کیهان شناختی بر تاریخ نگاری ایران
محمد بن عبدالجبار عتبی، تاریخ یمینی، ترجمه ابوالشرف ناصح جرفادقانی، تصحیح جعفر شعار، تهران، علمی و فرهنگی، 1374ش. قاضی احمد بن شرف الدین الحسین الحسینی القمی، خلاصهالتواریخ، تصحیح احسان اشراقی، تهران، دانشگاه تهران، 1363ش. قمی، ابونصر حسن بن علی، المدخل الی احکام النجوم، مقدمه، تصحیح و تحقیق جلیل اخوان زنجانی، تهران، میراث مکتوب و علمی و فرهنگی، 1375ش. کندی، ادوارد ...
ویژگی های شخصیتی و اجتماعی قصّاص
...، بیروت، المکتب الإسلامی، 1409ه . همو، الموضوعات، مدینه، المکتبه السلفیه، 1386ه . همو، کشف المشکل من حدیث الصحیحین، ریاض، دار الوطن، 1418ه . ابن حِبّان، محمد، المجروحین، مکه، دار الباز للنشر و التوزیع، بی تا. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، تعجیل المنفعه، بیروت، دار الکتاب العربی، بی تا. ابن حمدون، محمد بن حسن، التذکره الحمدونیه، بیروت ...
مقاصد شریعت اسلامی
به مثابه یکی از محورهای اساس اجتهاد اسلامی مطرح خواهد بود و این مقاصدالشریعه اصلی انکارناپذیر و همیشگی است. شیخ ابن عاشورا آیه شریفه: خداوند به دادگری، نیکوکاری و نیز بخشش به نزدیکان دستور می دهد و از ارتکاب گناهان بزرگ (چون شرک و زنا) و انجام کارهای ناشایست (ناسازگار با فطرت و عقل سلیم) و دست درازی و ستمگری نهی می کند خداوند شما را اندرز می دهد تا این که پند گیرید. (نحل: 90) را مبین ...
مزدوران مسیحی و نقش آنان در حکومت مرینیان
7055ه سلطان نصری، محمد مخلوع ، سبته را اشغال کرد و عثمان بن ابی العلاء (د. 730ه)[96] را بر حکومت آن گماشت.[97] مرینیان برای بازپس گیری آن سعی بسیار کردند، اما موفق نشدند؛[98] در نتیجه سلطان ابوالربیع مرینی با کمک نیروهای آراگونی در سال 709ه سبته را از چنگ بنی احمر بیرون آورد.[99] ابن خلدون در مقدمه از عدم استفاده مرینیان از مزدوران مسیحی در جنگ برضد مسیحیان سخن رانده و دلیل آن را بیم ...
داروسازی محمد بن زکریای رازی
.... ابن ابی اصیبعه، 427. [49]. ابن ندیم، 562؛ بیرونی، 7؛ ابن ابی اصیبعه، 427؛ متأسفانه چون کتاب موجود نیست، نمی توان درباره فصول، ابواب و محتوای آن نظری داد. [50]. رازی، الفصول فی الطب، 55. [51]. نجم آبادی، 84، نسخه خطی اثر مزبور در نرم افزار جامع طب موجود است. [52]. رازی، الفصول فی الطب، 55. [53]. همو، من لایحضره الطبیب، 62. [54 ...
پیوند تاریخ نگاری با ستاره شناسی
صلاح و سلامت و پاکیزگی و نیک خویی و شادی و راحت و خوبی و فضل ها... و فعل نحوس زیان است و ستم و فساد و پلیدی و حریصی و درشتی و اندوه و کافرنعمتی و بی شرمی. زشتی و گمان و همه بدی ها (ابوریحان بیرونی، 356-357). [11]. قرانات در قولی دیگر، اما ضعیف به محمد بازیار هم نسبت داده شده است، نک: همایی، مقدمه بر التفهیم، یز . برای تفصیل زندگی و آثار ابومعشر بلخی نک: این پژوهش های ارزشمند: ...
حیات، اثر، منهج و ویژگی های تفسیری سه مفسر معاصر کُرد از اهل سنت
می توان فهمید. ایشان در این زمینه می فرمایند: از طریق علم به مراد و محور سوره ها می توان به سبب نزول دست یافت . (سبحانی، ص 211) 4. تقطیع آیات هر سوره استاد سبحانی در همان رساله که به بیان محور سوره ها پرداخته است به تقطیع آیات سوره ها نیز اشاراتی دارد؛ مثلاً در تقطیع آیات سوره بقره چنین آورده است: آیات این سوره در عین کثرت به مقدمه ای بیست آیه ای (1-20) و چهار فصل (21-284) و ...
نخستین آشنایی مسلمانان شبه قاره هند با اندیشه وهّابیت
مسلمان هند درباره وهابیت اخبار مرتبط با جنبش وهابیت ابتدا چگونه به مسلمانان شبه قاره هند رسید؟ پاسخ به این پرسش، برای مطالعه اوضاع وهابیت در هند در نیمه اول قرن 13ه/19م راهگشاست. شواهد و قرائن نشان می دهد مسلمانان مکه در نخستین سال های دعوت محمد بن عبدالوهاب با اندیشه های وی آشنا بوده اند؛ از جمله می توان به رساله ای از شیخ عبد الوهاب بن احمد برکات الشافعی الازهری الطندتاوی به نام کتاب ...