سایر منابع:
سایر خبرها
احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است
کرد که در پیشرفت مسلمانان بسیار موثر بوده اند. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نقش مسجد در تمدن اسلامی تاکید کرد: خدا مساجد را برای ذکر خود قرار داده و اگر بخواهیم امت اسلامی با دین زندگی کند باید به نقش مسجد توجه کرد و از صدر اسلام تاکنون مساجد نقش مهمی داشته اند. حجت الاسلام محمدی محمدی با بیان اینکه در ایران 70 هزار مسجد وجود دارد، تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره ...
موقوفات مهمترین نشانه تمدن اسلامی است
...> محمدی در مورد ضرورت توجه به وقف در تمدن اسلامی، تصریح کرد: موقوفات مهمترین نشانه تمدن اسلامی است؛ نمادهای تمدن اسلامی مساجد مراکز مذهبی و مراکز پژوهشی است که بیشتر این مراکز هم موقوفه هستند. لذا داعش برای از بین بردن این تمدن این مراکز را از بین می برد. بنابراین از الزامات پرداختن به تمدن اسلامی احیا بیش از پیش فرهنگ وقف است ...
احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است
این بود که مراکز فرهنگی را از بین می بردند. وقف باعث عدالت، آرامش و امنیت می شود چون فاصله بین فقیر و غنی را از بین می برد. بنابراین باید فرهنگ وقف جاری و ساری شودو احیای فرهنگ وقف یکی از الزامات تمدن نوین اسلامی است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تصریح کرد: اگر مسلمانان بخواهند عظمت دوران قبل خود را به دست بیاورند باید به تولید علم و فناوری توجه داشته باشند. درخواست پایانی من از آیت الله تسخیری که ریاست جلسه را برعهده دارند این است که دبیرخانه مستقلی با عنوان نقش وقف در ایجاد تمدن نوین اسلامی حفظ و استمرار آن تشکیل دهند و برنامه ریزی ها در راستای این کمیته صورت بگیرد. ...
موقوفات، نماد تمدن و فرهنگ اسلامی است
تمدن و فرهنگ اسلامی داریم که اگر آنها را نادیده بگیریم شکست خواهیم خورد، اظهار کرد: نماد تمدن و فرهنگ اسلامی موقوفات است. وی اظهار کرد: طبق آیه قرآن، خداوند مساجد و اماکن مذهبی را برای ذکر و یاد خداوند قرار داده است، اگر بخواهیم در امت اسلامی به همراه دین زندگی کنیم، باید به مساجد توجه داشته باشیم، در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان چندین میلیون مسجد داریم که همه ی آنها موقوفات مسلمین است ...
وحدت مسلمانان در پرتو ولادت پیامبر اسلام(ص)
ادب کرد و چه خوب او را تربیت کرد. علی شفیعی پژوهشگر در ادامه این یادداشت می نویسد: یکی دیگر از ویژگی های انسان تراز در جهان و تمدن محمدی(ص) انسان خردگراست که حیاتش را باید وقف حرکت به سمت خردگرایی کند. این ویژگی هم در سیره عملی پیشاوحی آن عزیز نمایان است و هم در گزاره های پساوحی ایشان به خوبی قابل مشاهده است. وحی که رهاورد اوست، در موارد فراوانی مخاطبانش را به تفکر و تعقل دعوت کرده است ...
گفتگو، راهبرد رسیدن به آرمان وحدت اسلامی
شخصیت های بزرگ جهان اسلام نیز یکی از فلسفه های مهم اجتماع عظیم حج را به هم پیوستن مسلمانان جهان در مقابل طاغوت های زمان می دانند (صحیفه امام، 19/340 ؛ طباطبایی، 14/369) و برای تحقق چنین اهداف والایی است که در ایام حج جدال و منازعه حرام شده است (بقره، 197). پیشینه طرح گفتگو میان متفکران مسلمان در سال ها و قرون گذشته به دلیل ضعف مسلمین در مقابل فرهنگ ها و حکومت های بیگانه ...
شهر باستانی کرال ؛ تمدنی 5000 ساله با قدیمی ترین اهرام جهان
مصری ها اولین سازندگان اهرام در دنیا نیستند. ساکنین شهر باستانی کرال با قدمتی 5000 ساله، قدیمی ترین اهرام جهان را پیش از مصریان باستان ساخته اند! شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید اهالی تمدن مصر ، اولین اهرام دنیا را نساخته اند! یک تمدن باستانی که در کشور پرو (Peru) ساکن بود، مجموعه ای از اهرام باستانی را حدودا 500 سال پیش از مصریان باستان احداث کرده و آثار بر جای مانده از شهر ...
احجام فلزی سنتی
، سامانیان، آل بویه و همچنین غزنویان مورد بررسی قرار می گیرد که با توجه به فرهنگ ساسانی و اسلامی، بتدریج درهم آمیخته و شکل گرفته و در دوره سلجوقیان نمودی مشخص یافته است. رواج اشکال و احجام متنوع آثار هنری خصوصاً در برخی صنایع دستی و همچنین احیا از تکنیک های صنعتی و هنری دوران گذشته، به صورتی نو همواره با پالایش و دگرگونی هایش سامان یافته و با هیاتی اسلامی در این دوران مشاهده می گردد. ...
ویژگی های شخصیتی و اجتماعی قصّاص
.... نک: ابن ابی الدنیا، 37؛ ابن ابی یعلی، 2/ 158؛ ذهبی، تاریخ، 27/ 238 (در سه زمان متفاوت). [45]. عجاج خطیب، 424؛ از این جهت قصّاص بسیار به گوسان های ارمنی و خنیاگران ایران باستان نزدیک می شوند (نک: بویس، 30 بب )، در آنجا نیز هدف سرگرم کردن و نشاط بخشی به مردم است؛ اطلاعات از طریق نقل سینه به سینه منتقل می گردد و سخنان موزون و آهنگین و گاه با آلات موسیقی بیان می شود. حتی در سنت کلیسایی هم ...
جهانی شدن و ظهور هویت بنیادگرا در خاورمیانه
اسلام و میانه را دوره طلایی و مصون از هر نوع خطا تلقی نموده و راجع به تفاسیر و تأویل های دینی این دوره، اعتقاد جزم گرایانه دارد. اجتهاد و استنباط نوین، در این مکتب جایگاهی ندارد و مردم عموماً موظف به پیروی از کلمات و گفتار علمای سلف می باشند. برداشت صرفاً تقلیدگرایانه آن ها از دین، سبب بدبینی و دشمنی آنان با زندگی غربی و عرفی شدن دین است. مخالفت با مفاسد فرهنگ و تمدن غربی در کل، یکی از ...
بررسی تأثیر سنت های ایرانی در تشکیلات اداری سلاطین دهلی
، همدانی، سمنانی، دامغانی، فرغانه ای، سیستانی و خراسانی،[11] و دستیابی آنان به مناصب و مشاغل گوناگون، نشان دهنده حضور گسترده و نقش برجسته ایرانیان در حوزه های اجتماعی و تشکیلاتی دوره سلاطین دهلی است. دیگر عامل تأثیرگذاری ایرانیان آن بوده که سلاطین دهلی از طریق پندنامه های پادشاهان ایران باستان و دوره اسلامی با سنت ها و فرهنگ ایرانی آشنایی یافته بودند. این پندنامه ها و اندرزنامه ها در ارتباط ...
نفی خشونت و تکفیر در اسلام
کفر مرتکب گناه کبیره قائل شدند، اهل سنت و جماعت بر نادرست بودن این عقیده اجماع نموده و آن را محکوم کردند. سعه صدر در مقابل مخالفان شاید کمتر مکتبی در جهان در برابر مخالفان مانند اسلام سعه صدر نشان می دهد (لا إِکراهَ فی الدّین: در دین اجباری نیست) (بقره: 56) همدردی با دیگران در داستان بیماران جذامی در کتاب داستان راستان آمده است: چند نفر بیمار جذامی در ...