سایر منابع:
سایر خبرها
مبانی جسم انگاری متکلمان درباره نفس
... 2. نفی تشبیه: بزرگ ترین دغدغه متکلمان طبق آیه لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ (شوری، 11) نفی هرگونه تشبیه از ذات و صفات خداوند است. در نگاه آنان هرآنچه موجب اشتراک با ساحت ربوبی گردد، به شدت طرد می شود. به همین دلیل بحث تنزیه و گاهی تعطیل و اتخاذ نظریه اشتراک لفظی در استعمال وجود و صفات میان انسان و خدا در کلام اسلامی مطرح شده است. قول به تجرد مخلوقات ازجمله نفس انسانی در دیدگاه کلامی مرادف با تشبیه ...
حزن ممدوح، زمینه ساز دستیابی به شادی حقیقی
...، شرح حسن ملکشاهی، تهران: سروش، 1363. - ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، تعلیق علی شیری، ج2، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1998م. - ابن منور، محمد، اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابوسعید، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، ج1، تهران: آگاه، 1367. - ابی نعیم اصفهانی، احمد بن عبدالله، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج2و 10-8، بیروت: دار الکتب العلمیه، 1967م. ...
حکمت تکرار قصّه ها در قرآن
* الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَادِ: و با آن شهر اِرَم باعظمت؛ * همان شهری که مانندش در شهرها آفریده نشده بود!﴾ مکان اِرَم را بیابانی بین عدن و حضرموت گفته اند، و شدّاد بهشت خود را آنجا بنا کرد و پُر از زر و یاقوت بود، ولی چون به خدا کافر بود، هلاک شد (ر.ک؛ رادمنش،1370: 70). حکمت تکرار قصّه ها در قرآن خداوند معیار نقل داستان به وسیله پیامبران را بیان حقایق عنوان کرده ...
نظریّۀ اثبات صفت ها خبری با قید بدون کیفیّت
ابن خلدون. . ( . بیروت: دارالفکر. ابن رشد الحفید، محمّدبن احمد. (1987 ). فصل المقال. ( (1377). (1377). تحقیق احمد عابدی. چاپ دوم. شهر قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّه شهر قم. اشعری قمی ، عبدالله بن أبی خلف. (1361). (1361). کتاب المقالات والفرق. تصحیح محمّدجواد مشکور. تهران: مرکز انتشارات علمی فرهنگی. اشعری، ابوالحسن ...
بررسی داستان یوسف علیه السلام براساس مدل سیمپسون
. - صفی علیشاه، میرزا حسین (1356). تفسیر منظوم قرآن، تهران: کتاب فروشی خیام. - طباطبایی، محمد حسین (1417). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین، چاپ پنجم. - طبری، محمد بن جریر(1412). جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت،: دار المعرفه، چاپ اول. - طوسی، احمد بن محمد (1356). جامع الستین للطائف البساتین، تصحیح محمد روشن، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - علوی ...
ترسیم فضای نزول سوره عادیات
...> ابن جزی غرناطی، محمّد بن احمد. (1416ق.). کتاب التّسهیل لعلوم التّنزیل. ج 2. تحقیق عبدالله خالدی. بیروت: شرکت دار الأرقم بن أبی الأرقم. ابن جوزی، ابوالفرج عبدالرّحمن. (1422ق.). زاد المسیر فی علم التّفسیر. ج 4. تحقیق عبدالرّزاق المهدی. بیروت: دار الکتاب العربی. . (1422ق.). فنون الأفنان فی عجائب علوم القرآن. ج 4. بیروت: مؤسّسه الکتب الثّقافیّه. ابن ضریس، ابوعبدالله ...
نهی الهی از اراده ولایت کافرین
عن تأویل آیّ القرآن. ریاض: دار عالم الکتب. عبدالباقی، محمّد فؤاد. (1425ق.). معجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم. قم: نوید اسلام. غزّالی، محمّد بن محمّد. (1971م.). المقصدالأسنی فی شرح معانی أسماء الله الحسنی. لبنان بیروت: چاپ فضله شحّاده. فخر رازی، محمّد. (1413ق.). التّفسیر الکبیر. تهران: مکتب أعلام القرآن. فیروزآبادی، محمّدبن یعقوب. (1352). قاموس المحیط ...
تشریح نظر متکلمان در مورد نفس
که به خود قائم نیست، به خدا راجع می شود؟ علاوه بر این چه طور برپایه روایات واردشده به احوال نیک و بد خویش در جهان دیگر آگاه است؟ در جواب به این ایراد بسا گفته گردد که ارواح با ابدان لطیف یا نمونهی در عالم برزخ زندگانی می کنند که در این صورت قول عرضیت روح به جوهر جسم لطیف احاله می یابد. بخشی از لایتجزی[1] متکلمانی چون معمر بن عباد سلمی (220ق)، ابن راوندی (245ق) و هشام بن عمرو فوطی واقعیت آدم را به ...
بررسی روش تفسیری دو مفسر، با محوریت آیات الاحکام
.... شواهد التنزیل لقواعد التفصیل فی الایات النازله فی اهل بیت صلوات الله و سلامه، تهران: موسسه چاپ و نشر وابسته به فرهنگ و ارشاد. - ابن العماد حنبلی، ابی فلاح عبدالحی (بی تا). شذرات الذهب فی اخبار من الذهب، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی. - ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو (1419). تفسیر القرآن العظیم، بیروت: داراکتب العلمیه منشورات محمد علی بیضون. - (بی تا). البدایه و ...
دیدگاه فخر رازی درباره کلام الهی
: دارالفکر. احمدیان، عبدالله. (1381). سیر تحلیلی کلام اهل سنّت. تهران: احسان. اشعری، علیّ بن اسماعیل. (1419ق.). مقالات الإسلامیین و اختلاف المصلین. تحقیق محمّد محیی الدین عبدالحمید. بیروت: دار احیاء التّراث العربی. امینی، ابراهیم. (1372). مقالات فارسی. شماره 59. کنگره جهانی هزاره شیخ مفید. ایجی، عضدالدّین. (1997م.). المواقف. تحقیقِ عبدالرّحمن عمیره. بیروت ...
ادلّه مکّی بودن سوره عادیات
محتوای هر دو روایت نیز یکی است. سیوطی می گوید: قول مشهور در روایات ترتیب نزول این است که این سوره چهاردهمین سوره نازل شده در مکّه است (ر.ک؛ سیوطی، 1421ق.، ج 1: 59) و این همان ترتیب عطاء از ابن عبّاس است (ر.ک؛ طبرسی، 1372، ج10: 613) که با روایت جابر بن زید تکمیل شده است و قرآن پژوهانی چون دروزه و معرفت بر این نظر ایستاده اند (ر.ک؛ دروزه، 1383، ج 1: 15 و معرفت، 1415ق.، ج 1: 135). ابن عاشور روایت ...
ارتباط اراده انسانی با اراده الهی
روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ شمارید؛ باشد که شکرگزاری کنید﴾ (البقره/185). در حدیث شریف نیز آمده است: مَنْ یُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَیْراً یُفَقِّهْهُ فِی الدِّین: کسی که خداوند بخواهد به او خیر دهد، او را در دین فقیه می سازد (بخاری، 1953م.، ج 1: 30) و مَنْ یُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَیْراً یُصِبُّ مِنهُ: خداوند برای هر کس خیری بخواهد، به آن خواهد رسید (همان، ج 4 ...
تاریخ معاصر جهان اسلام
لاَ تَکُونَ فِتنَه وَیَکُونَ الدِّینَ کُلُّهُ لِلَّهِ (همان). شاه ولی الله دهلوی (17621703م.) که معاصر محمّد بن عبدالوهّاب و مانند او سلفی است، تحت تأثیر شدید سلف خود ابن تیمیه است. او نیز مانند ابن تیمیه به کشف و شناسایی زوایای مختلف جهاد می پردازد. از نظر او، باید در هر حال اسلام را تبلیغ کرد. اگر این کار با آرامش و خونسردی انجام پذیرد، بهتر است، ولی اگر چنان چه در این امر از خشونت و ...
دیدگاه علاّمه طباطبائی درباره کلام الهی
مطلب است. مراجع ابن بابویه قمی، محمّدبن علی. (1417ق.). الأمالی. قم: مؤسّسه بعثت. ابن حنبل، احمد. (1988 م.). العقیده. دمشق: دار قتیبه. ابن فارس، احمد. (1410ق.). معجم مقاییس اللّغه. بیروت: الدّار الإسلامیّه. ابن منظور، محمّد بن مکرم. (بی تا). لسان العرب. بیروت: دارالفکر. احمدیان، عبدالله. (1381). سیر تحلیلی کلام اهل سنّت. تهران ...
تفسیر آیات 70-78 سوره آل عمران
به خدا پس اهل کتاب در لسان قرآن کافر به آیات خدایند، نه کافر به خدا، و این معنا با آیه : (قاتلوا الذین لا یومنون باللّه و لا بالیوم الاخر، و لا یحرمون ما حرم اللّه و رسوله، و لا یدینون دین الحق، من الذین اوتوا الکتاب )، که ایمان را صریحا از آنان نفی می کند منافات ندارد و کسی خیال نکند که ایمان نداشتن به خدا همان کفر به خدا است، برای اینکه اگر جمله : (لا یحرمون ) و (لا یدینون ) نبود ...