سایر منابع:
سایر خبرها
دلایل نقلی تجرد نفس
این آیه را مبطل قول فیلسوفانی می داند که معتقدند انسان جسم نیست. همچنین دلیل ذکر کلمه انشأناه را این می داند که انشای روح در جنینی است که اکنون استخوان و گوشت دارد و کامل کردن آفرینش او به همین انشای روح است (رازی، 1420، ج23، ص265). دلیل چهارم: قُل الرّوحُ مِن اَمرِ رَبّی (اسراء، 85). به نظر می رسد فخر رازی نخستین کسی است که برای تجرد نفس به آیه روح استدلال کرده ...
اثبات مغایرت نفس وبدن از نظر فخر رازی
طور قطع مغایرت نفس و بدن را می پذیرد. کلیدواژگان ماهیت نفس؛ تجرد نفس؛ مغایرت نفس و بدن؛ ادله تجرد؛ فخر رازی مقدمه یکی از ارزشمند ترین مبانی موضوعات نفس، تجرد آن است؛ زیرا موضوعات دیگر یا مقدمه تجرد نفس، یا از لوازم آن به شمار می آیند. .. معنای تجرد به عبارتی تجرد موجود مجرد یا تجرد در مقام ذات و فعل هست که به آن تجرد تام گویند، یا ...
اثبات مغایرت نفس وبدن از دیدگاه فخر رازی
سویی نیز تمام مباحث معاد وام دار پاسخ به این پرسش است. ازاین رو اگر انسان بتواند درباره نفس - به ویژه تجرد آن - به معرفتی درست و منطبق با واقع دست یابد، در رسیدن به معرفت درست نسبت به خداوند، معاد، عوالم غیب، سعادت خویش و همچنین در معارفی نظیر معرفت شناسی، اخلاق و روان شناسی موفق تر خواهد بود. معنای تجرد واژه مجرد اسم مفعول از تجرید و به معنای برهنه شده است و این معنا را به ذهن ...
انواع ترجمه از دیدگاه کت فورد
...> - (1381). قرآن پژوهی، جلد اول، تهران: دوستان، چاپ دوم. - خوئی، سید ابوالقاسم (بی تا). البیان فی تفسیر القرآن، قم: موسسه احیاء آثار الامام الخوئی. - راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412 ق). مفردات ألفاظ القرآن، بیروت: دار القلم، چاپ اول. - رضایی اصفهانی، محمدعلی (1385). مبانی ترجمه قرآن ، مجله بینات، شماره 49 و 50، بهار و تابستان، صص 53 تا 77. - زمخشری، محمودبن ...
خودسازی بی پایان ؛ مقایسه نوع جهاد اسلامی در مکه و مدینه/ محمدباقر صدر
سیماهُمْ فی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السّجُودِ﴾ ؛ محمّد- پیامبر خداست و کسانی که با اویند ، بر کافران ، سختگیر [و] با همدیگر مهربانند . آنان را در رکوع و سجود می بینی . فضل و خشنودی خدا را خواستارند . علامتِ [مشخّصه ] آنان بر اثر سجود در چهره هایشان است . همچنین می بینیم که خداوند متعال پس از فتح مکه نیز ، آیات توبه و استغفار را فرو می فرستد : ﴿إذا جَاءَ نَصْرُ اللهِ وَ الْفَتْحُ ، وَ ...
شیطان چرا خلق شده است؟
.... [4]. کهف/50. [5]. یوسف/53، ان نفس لامارة بالسوء. [6]. دست داده، زین العابدین، جن و شیطان، مجتمع هنری و فرهنگی شهید مصلی نژاد، جهرم، 1377 ش، ص. 46. [7]. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج. 6، ص. 385. [8]. نهج البلاغه، خ. 44. [9]. قمی، عباس، سفینة البحار، ج. 2، ص. 99. [10]. حج/53 [11]. ر. ک، مطهری، مرتضی، انسان کامل، انتشارات صدرا؛ سبحانی، جعفر، منشور جاوید، تهران، کتابخانه امیرالمؤمنین، ج. 7. ...
نخبگان در جنگ نرم نباید اسیر شوند
اسیر برای بدهکار و مقروض و مدیون نیز به کار برده شده است که وجه اشتراک همه آنها، معنای دربند، بی اراده و کسی است که اختیار و آزادی از او گرفته شده است. به نظر می رسد مراد حضرت آقا نیز همین عبارت و همین معنا بوده است. یعنی انسان دربند، بی اراده و کسی که به دلایل مختلف، اختیار و آزادی او را گرفته اند و جسم و جانش را در حصار کرده اند. بنابراین اسیر در این معنا یعنی آن کسی که به هر دلیلی دشمن بر او ...
آیا مردگان در عالم برزخ از خانواده خود مطلعند؟
نه به کلی مجرد است و نه مادی محض ؛ بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است به این معنی که عالم مثال ، هم خصوصیاتی از عالم ماده را دارد ، مثل شکل و رنگ و مقدار و هم خصوصیاتی از عالم عقل و مجردات تام را، مثل ثبات و تغییر ناپذیری وزوال ناپذیری و تقید ناپذیری . بدین صورت به حیات خود ادامه می دهد,در حالی که در قیامت روح با بدن جسمانی همراه است که نظیر همین بدن مادی دنیوی است. ج) نعمت های بهشتی در ...
باقیات الصالحات فردی که فرزندی نداشت!/ چرا باید به زیارت قبور صالحان رفت؟
العظمی بهجت که خودشان این فرمایش را فرمودند، همین امروز شاید بیشتر از همه بفرمایند که من را یاد کنید و برای من یک صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستید. با اینکه آیت الله العظمی بهاءالدینی فرموده بودند: آیت الله بهجت از لحاظ معنوی، غنی ترین و ثروتمندترین است. چون وقتی انسان به آنجا می رود، می فهمد که هر چه هم با خود برده باشد، باز هم کم است. ما در اینجا نمی فهمیم. بزرگان بیان کردند و ما داریم می شنویم ...
عوامل ایجاد فرح پایدار و حقیقی
، مقامات ژنده پیل، به کوشش حشمت الله مؤید سنندجی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1345. - فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، تحقیق مهدی مخزومی، ج3، چ2، ایران: دار الهجره، 1409ق. - فیض کاشانی، محسن، المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، ج1، قم: حسنین، 1426ق. - قلانسی نسفی، عبدالله بن محمد، ارشاد در معرفت و وعظ و اخلاق، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب، 1385. ...
وجهیت داستان یوسف علیه السلام در مقایسه با دیگر داستان ها
...> - ستاری، جلال (1372). درد عشق زلیخا، تهران: طوس. - صفی علیشاه، میرزا حسین (1356). تفسیر منظوم قرآن، تهران: کتاب فروشی خیام. - طباطبایی، محمد حسین (1417). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین، چاپ پنجم. - طبری، محمد بن جریر(1412). جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت،: دار المعرفه، چاپ اول. - طوسی، احمد بن محمد (1356). جامع الستین للطائف البساتین، تصحیح محمد روشن ...
شبیه سازی انسان از منظر قرآن
، 1383. - حبیبیان، احمد، مروری بر روان آدمی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1374. - حجتی، محمدباقر، روان شناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، ج1، چ2، تهران: نشر فرهنگ اسلامی، 1360. - حسینی اردکانی، احمد بن محمد و عبدالله نورانی، ترجمه مبدأ و معاد ملاصدرا، چ2، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1362. - داوودی، مریم، شبیه سازی انسان در فقه شیعه ، فصلنامه فقه و ...
وحدت باید بر اساس انسان محوری و احترام به شخصیت انسانی باشد
واقعی در دنیا و آخرت خواهند رسید، و بهشت دنیایی را تجربه خواهند نمود. [1] . یونس/19. [5] . النساء/1. [6] . عیاشی، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی ، ج2، ص208، ح28، تهران، المطبعة العلمیة، چ اول، 1380ق. [7] . الأمین، السید محسن، أعیان الشیعة ، ج1، ص301، تحقیق وتخریج : حسن الأمین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، بی تا. [8] . کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی ...
توصیف خداوند از اشتیاق به بازگشت بنده گنهکار/ محاسن پیوند مسجد و بازار از نگاه علما/ آخرین توصیه مرحوم ...
مرور دروس اخلاق علما که دروس شان مملو از بهره هایی از دریای بی کران قرآن و اهل بیت(ع) است، می تواند مقدمه ای برای تشرف به لباس تقوا و عمل باشد. به همین مناسبت سلسله جلسات اخلاقی به صورت هفتگی با نام "منابر وعظ" در رجانیوز منتشر خواهد شد. در میان دستورات دینی، همواره نماز جایگاه ویژه ای داشته و به منزله ستون دین معرفی شده است. اهمیت نماز آن قدر ویژه است که رعایت آداب و قواعدش آدمی را به اوج رسانده و ترک یا سبک شمردن آن انسان را به قعر شقاوت می رساند. ...
مخالفت آیت الله گلپایگانی با ساخت مقبره برای حضرت زهرا(س)
را بر روی تخت بنشانند که لرز شدیدی بر ایشان عارض شد. چنان انسی با قرآن داشت که در این حال هم به جای جزع و ناله قرآن می خواند. لرز شدیدتر گردید با آمدن دکترهای قم مثمر نشد و دکترهائی از تهران آمدند و قرار شد که به تهران منتقل شود. که به دنبال این قضیه ایشان به تهران منتقل و در بیمارستان شهید رجائی بستری شدند. در شامگاه روز پنج شنبه 18 آذر 1372 آن صاحب نفس مطمئنه سوار بر کشتی ...
دوزخ با برزخ چه تفاوت هایی دارد؟
...> 5. روح ِ انسان ، پس از مرگ ، در جسدهای لطیفی قرار می گیرد که از بسیاری ویژگی های ماده برکنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است ، به آن قالب مثالی یا بدن مثالی می گویند که نه به کلی مجرد و نه مادی محض است ، بلکه دارای یک نوع تجرد برزخی است ; از این رو، زندگی در برزخ ، به شکل قالب مثالی است ; اما در قیامت ، بهشت یا جهنم جسمانی و روحانی خواهد بود. و... ...
حزن ممدوح، زمینه ساز دستیابی به شادی حقیقی
حشمت الله مؤید سنندجی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1345. - فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، تحقیق مهدی مخزومی، ج3، چ2، ایران: دار الهجره، 1409ق. - فیض کاشانی، محسن، المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، ج1، قم: حسنین، 1426ق. - قلانسی نسفی، عبدالله بن محمد، ارشاد در معرفت و وعظ و اخلاق، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب، 1385. - گیلانی، عبدالقادر، الفتح ...
نظریّۀ اثبات صفت ها خبری با قید بدون کیفیّت
دار بودن آن هست و چنان چه وظیفه ما سکوت و توقّف باشد، تدبّر در قرآن محتمل نخواهد بود. به هر حال، اهل تأویل و تفویض می گویند، مسلمان لازم هست در این راه، یعنی تأویل آیات موهم تشبیه جدّ و جهد نماید، بلکه چنان چه به دستاورد نرسید، تکلیف از او ساقط هست و در این صورت هست که علم آن را باید به خداوند (تعالی) واگذارد. از نظر علاّمه طباطبائی(ره)، منشاء انتساب صفت ها انسان گونه به خداوند، تصوّرات ...
جایگاه دینی و علمی اهل بیت(ع) در آثار امام فخر رازی
، (1423ق)، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، مزی، جمال الدین تهذیب الکمال، لسان المیزان، بیروت، دالفکر. 10. رازی امام فخر، (1361ش)، تفسیر کبیر، تصحیح سعید سیرجانی، تهران، نشرپیکان. 11. سید محسن امین (1415ق)، اعیان الشیعه، قم، آل البیت. 12. شهرزوری، شمس الدین محمد ابن محمود، (1373ش)، تاریخ حکما، تهران، حکمت. 13. شیخ طوسی، (1402)، خصال، قم، مؤسسه آل البیت. ...
بررسی داستان یوسف علیه السلام براساس مدل سیمپسون
. - صفی علیشاه، میرزا حسین (1356). تفسیر منظوم قرآن، تهران: کتاب فروشی خیام. - طباطبایی، محمد حسین (1417). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین، چاپ پنجم. - طبری، محمد بن جریر(1412). جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت،: دار المعرفه، چاپ اول. - طوسی، احمد بن محمد (1356). جامع الستین للطائف البساتین، تصحیح محمد روشن، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - علوی ...
شرایط فسخ معامله در اسلام
... تمیمی، نعمان بن محمّد. (1385). دعائم الإسلام. چاپ دوم. مصر: دار المعارف. توسّلی، غلامعبّاس. (1375). جامعه شناسی کار و شغل. چاپ اوّل. تهران: سمت. حرّ عاملی، محمّد بن حسن. (1403ق.). وسائل الشّیعه إلی تحصیل مسائل الشّریعه. چاپ ششم. تهران: مکتبه الإسلامیّه. حسینی شیرازی، سیّد محمّد. (1410ق.). الفقه. چاپ دوم. بیروت: دار العلوم. حکیمی، محمّدرضا و دیگران ...
ترسیم فضای نزول سوره عادیات
.... ج10. تهران: ناصر خسرو. طبری، ابوجعفر محمّد بن جریر. (1420ق.). جامع البیان عن تأویل القرآن. ج30. قم: دارالفکر. طوسی، محمّد بن حسن. (بی تا). التّبیان فی تفسیر القرآن. ج10. بیروت: دار احیاء التّراث. قرطبی، محمّد بن احمد. (1384). الجامع لاحکام القرآن. ج 21. القاهره: دارالکتب المصریّه. ماتریدی، محمّد بن محمّد. (1426ق.). تفسیر الماتریدی. ج10. بیروت ...
روح شبیه سازی شده از منظر روان شناسی
در فقه اسلامی، شماره37، 1383. - حبیبیان، احمد، مروری بر روان آدمی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1374. - حجتی، محمدباقر، روان شناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، ج1، چ2، تهران: نشر فرهنگ اسلامی، 1360. - حسینی اردکانی، احمد بن محمد و عبدالله نورانی، ترجمه مبدأ و معاد ملاصدرا، چ2، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1362. - داوودی، مریم، شبیه سازی انسان در فقه ...
روش های مواجهه با بدعت
البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات اسلام. العاملی، محمّدبن مکّی. الفوائد و القواعد. السیّد عبدالهادی الحکیم. قم: منشورات مکتبه المفید. عسقلانی، احمدبن حجر. (بی تا). فتح الباری فی شرح صحیح البخاری. بیروت: دارالمعرفه. فخر رازی، ابوعبدالله محمّد. (1420ق.). مفاتیح الغیب. بیروت: دار احیاء التّراث العربی. فراهیدی، خلیل بن احمد. (1410ق.). العین. قم: انتشارات ...
نهی الهی از اراده ولایت کافرین
عن تأویل آیّ القرآن. ریاض: دار عالم الکتب. عبدالباقی، محمّد فؤاد. (1425ق.). معجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم. قم: نوید اسلام. غزّالی، محمّد بن محمّد. (1971م.). المقصدالأسنی فی شرح معانی أسماء الله الحسنی. لبنان بیروت: چاپ فضله شحّاده. فخر رازی، محمّد. (1413ق.). التّفسیر الکبیر. تهران: مکتب أعلام القرآن. فیروزآبادی، محمّدبن یعقوب. (1352). قاموس المحیط ...
تشریح نظر متکلمان در مورد نفس
انکار تجرد نفس هست. به زعم ایشان صرفا خداوند بعنوان موجود تام، مجرد هست و ماسوای او جسم و جسمانی اند. عضدالدین ایجی در کتاب مواقف به اظهار نظریه های جسم انگارانه در باب نفس پرداخته و به رأی جمهور متکلمان اشاره نموده هست. وی می گوید: ایشان هیکل محسوس و جسمانی را برگزیده اند و سببی در اثبات این دیدگاه ها عرضه ننموده اند و صرفا اشاراتی در مورد آن صورت داده اند (ایجی و جرجانی، 1325، ج7، ص250 ...